Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
    Onko kokemuksia? Tällä hetkellä alla Metzelerin Z6 edessä ja takana, ajettu 10 tkm ja pintaa vielä jäljellä ihan mukavasti.

Kuitenkin kuluneen kesän loppupuolella heräsi mielenkiinto mahdollisimman aikaisesta kauden aloituksesta, ns. luikasajokaudesta. McHuurre kun pitää luikasajokursseja niin asia alkoi kiinnostaa.
    Bemarin K1200RS rengaskoko (180/55 17) vaan asettaa omat rajansa renkaalle. Nyt siis hakusessa olisi kommentteja ja ehdotuksia renkaaksi kevään liukkaille, siis maantiekelpoinen rengas.

Mitään maastoajoa ei ole tarkoitus ajaa vaan maantiellä joka voi olla osin/kokonaan jään tai lumen peittämä. Tai sitten paljaalla asfaltilla.
    Jonkinlainen kulutuskestävyyskään ei ole haitaksi, pyörällä kun painoa kuitenkin ajovalmiina jotain 280-290 kg. Juu, ja tiedän että noilla massoilla liukasajo

Metzelerin Lasertecistä ei taida löytyä kokoja, mutta entäs Pirellin Scorpion Sync?

Apua!
    Et ole tosissasi..
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Karkeakuvioinenkin rengas ilman nastoja on liian liukas ajaa moottoripyörällä jäällä tai lumella. Täällä tarinaa talvirenkaista isoihin bemareihin.

KTM950SE
    Lainaa (drzjar1 @ Syys. 24 2007,12:36) kirjoitti
    Karkeakuvioinenkin rengas ilman nastoja on liian liukas ajaa moottoripyörällä jäällä tai lumella.
    JOVVAINKO !!

........Naaaaaaaa, no miksei kukhan sitäkertonu mulle

No juurihan minä kerroin. Mielipide perustuu omaan kokemukseeni, olen kokeillut ajaa nastattomilla rupulikumeilla parillakin eri pyörällä. Ei vakuuttanut.

Mutta tietenkin eri mieltäkin saa olla.
    KTM950SE
    J@ckin ääneenajatteluun "et ole tosissasi..." vastaus on kyllä, tosissani olen..

Pyörän paino asettaa selkeästi iiison haasteen. Alentunut kitka renkaan ja maan välissä lisää kerrointa. Kuitenkaan periaatteessa kyseessä ei ole sen kummoisempi juttu kuin mitä nuorempana harrastettiin fillarilla... Siis talviajoa jatkuvasti.

Okei okei, myönnän että asia on varmaankin hieman vaativampi, mutta olen ehdottomasti kokeilun kannalla. Tuppi nurin on turha lähteä sorhaamaan eikä äkkiliikkeillä löydä itsensä kuin maasta. Mutta juuri niin tapahtui ja tapahtuu myös polkupyörällä jos heittäydyt hätäiseksi. Tai kävellessä. Tai a*tolla. Tuo viimemainittu vaan pysyy ehkä paremmin tassut maata kohden vähän lipsuvammalla kelilläkin...

Älkää vielä lepositeitä..
    Lainaa (mchuurre @ Syys. 24 2007,14:25) kirjoitti
    Lainaa (drzjar1 @ Syys. 24 2007,12:36) kirjoitti
    Karkeakuvioinenkin rengas ilman nastoja on liian liukas ajaa moottoripyörällä jäällä tai lumella.
    JOVVAINKO !!

........Naaaaaaaa, no miksei kukhan sitäkertonu mulle *

Onkohan tuo huurre nyt syönyt jotain sieniä, vai mikähän siihen on oikein mennyt?!
    * Kyllä se nastaton rengas on liukas jäällä ja lumella, ei siitä mihinkään pääse. Ja semmoinen pyörä kuin K1200RS on raskas ja yläpainoinen. Miksi ihmeessä pitäisi alkaa liukkaalla urheilemaan? Kaiken muun lisäksi tahtoo jäädä kalliita jälkiä jokaisesta kyljellään käymisestä. Voi sitä elämänsä riskeerata vähemmälläkin vaivalla ja halvemmalla. Esimerkiksi laittaa säkin päähän, pukeutuu mustiin vaatteisiin ja lähtee juoksentelemaan syyspimeällä pitkin valtateitä.
    * Älkääkä uskoko, vaikka huurre väittäisi mitä ja näyttäisi kuvia siitä matkalehmästä jossain lumen keskellä. Kaikki kun eivät ole huurteita ja syntyneet elämään jäätynyt tippa nenän päässä!
    * Sitä paitsi, oletteko nähneet pyöriä, joilla on ajettu talvella suolan seassa? Siinä on äkkiä pyörä sen näköinen, ettei sitä enää halua tuoda päivänvaloon kesäkelissä...Ruosteen ruskea runkoputki ja jousi ei ole kaunis näky.

Lainaa (Makaroonimopo @ Syys. 24 2007,23:39) kirjoitti
    J@ckin ääneenajatteluun "et ole tosissasi..." vastaus on kyllä, tosissani olen..

Pyörän paino asettaa selkeästi iiison haasteen. Alentunut kitka renkaan ja maan välissä lisää kerrointa. Kuitenkaan periaatteessa kyseessä ei ole sen kummoisempi juttu kuin mitä nuorempana harrastettiin fillarilla... Siis talviajoa jatkuvasti.

Okei okei, myönnän että asia on varmaankin hieman vaativampi, mutta olen ehdottomasti kokeilun kannalla. Tuppi nurin on turha lähteä sorhaamaan eikä äkkiliikkeillä löydä itsensä kuin maasta. Mutta juuri niin tapahtui ja tapahtuu myös polkupyörällä jos heittäydyt hätäiseksi. Tai kävellessä. Tai a*tolla. Tuo viimemainittu vaan pysyy ehkä paremmin tassut maata kohden vähän lipsuvammalla kelilläkin...

Älkää vielä lepositeitä..
    Niin no, kukin tekee toki mitä tahtoo. Ei mulla ole kuin 75 tkm ko. mallisella mopolla takana. Mutta sen verran on itsesuojeluvaistoa tallella ja kun tuosta ainoastani vielä pidän, niin enpä uskaltaisi edes kokeilla. Siis aivan liian iso haaste ainakin minulle, vaikken mikään keijukainen olekaan.

Johan tuon on meinannut saada keväällä nurin kotipihassa, kun on liian aikaisin yrittänyt ottaa liikenteeseen. Ei tuota ~kolmeasataa kiloa pidä pirukaan pystyssä, kun se alkaa luistaa alta - ja sen se varmasti liukkaalla tekee. Joku märkä savisoratie vielä menee, kun varovasti ajelee.. Mutta ainakin mulle siinä on jo haastetta aivan tarpeeksi

On se kyllä aika paljon kummoisempaa, kuin mitä nuorena tuli harrastettua. Fillarilla ja mopolla ajeltiin läpi talven ja myös jäällä ajeltiin Jawan yms. raadoilla.
    Onhan nuo kuitenkin ihan eri asia kuin painava K 1200 RS tms. iso katettu matkapyörä. Ja on myös ihan eri asia kaatua fillarilla, mopolla tai endurolla, kuin isolla maantie Bemulla.

Rikot vaan itsesi ja mopon..
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Lainaa (Kunkku @ Syys. 25 2007,10:43) kirjoitti
    Ja semmoinen pyörä kuin K1200RS on raskas ja yläpainoinen.
    Sitä se ei kyllä ole.. Siis on toki raskas, mutta kaikkea muuta kuin yläpainoinen..
    Route 66 - 2006.
    PikkuNiilo:n avatar
    Liittyi May 2004
    Kahden ison järven välissä
    Asiasta mitään tiedä, mutta TÄMMÖNEN kuva on syöpynyt mieleen.
    Täältä lisää -kliks-
    GSX 1100F › Honda CBR 1100XX
    "Kaikki jotka ajavat sinua lujempaa ovat raivohulluja
    ja kaikki jotka ajavat hitaammin ovat taukkeja tientukkoja!"
    Lainaa (J@ck @ Syys. 25 2007,11:35) kirjoitti
    Lainaa (Kunkku @ Syys. 25 2007,10:43) kirjoitti
    Ja semmoinen pyörä kuin K1200RS on raskas ja yläpainoinen.
    Sitä se ei kyllä ole.. Siis on toki raskas, mutta kaikkea muuta kuin yläpainoinen..
    No, onkohan tämäkin vähän semmoinen tulkinta- tai makukysymys... Mutta kyllä se RS minusta on kovin yläpainoinen. Tietysti riippuu vähän siitä, mihin vertaa. Ja selvennykseksi vielä, ettette ala kuvitella minun haastavan ihan mutu-tuntumalta; olen ajanut yhteensä 1200RS/GT-malleilla lähes 100000km, 1200LT:llä 50000km, vanhemmilla K-malleilla paljon enemmän.
    Lainaa (Kunkku @ Syys. 25 2007,13:15) kirjoitti
    No, onkohan tämäkin vähän semmoinen tulkinta- tai makukysymys...
    Sitä se sitten varmaan on.. Mutta mitkä kooltaan ja painoltaan samaa luokkaa olevat pyörät sitten olisivat enemmän alapainoisia, tai vähemmän yläpainoisia
    Route 66 - 2006.
    Kyllä minä oon tuon LT:n (joka toki on eria asia kuin RS) kokenut yläpainoiseksi. Männä-viikonloppuna tuota suhasin märän niljaisella mökkitiellä hienossa hiekassa. Huumori meinas loppua kyllä alkuunsa. Taannoin jo tuon upotin nurmettuneen, märän mökkitien ojaan kun takapyörässä vaan ei ollut mitään pitoa. Sitten jotkut vielä tuota Hiacea ajelee liukkaalla lumella ja jäällä

Kai se sitten on niin, että ohjastajat ajaa missä haluaa, nöösipojat missä osaa/uskaltaa...
    <p>2002-2014</p>
  14.  
    JOVVAIN...

.......Naaaaaaa, juu määki jätin LT:n rinteen puoleenvälii ku ei takases kertakaikkiaan ollu lainkhan pitova....