Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 46:sta
  1. #1
    Eli väänsin öljypohjan mutteria väärään suuntaan ja se naksahti jenkoilta. Kokeilin mutteria laittaa takaisin, mutta aivan lopussa mutteri alkaa vääntää tyhjää. olisiko tuohon mahdollista laittaa rikka väliin joka pitäisi öljyt ja mutterin paikoillaan. Rikka auttaisi siihen, että jengat toimivat ainakin mutterin puoleen väliin asti.

    Onko vastaavia kokemuksia? Miten tästä selviää halvalla?
  2. #2
    Helicoil irtokierteillä onnistuu ja pitää. Vaatii vaan öljypohjan irrottamisen ennen asennusta.
    RF 900 R -97
    ZZR 1100 -99
    GSX 1300 R k6
    GSX 1300 R k9
  3. #3
    Ölypohja itse irti -> pajalle korjauskierteen asennukseen -> itse takaisin asennellen. Halpaa ja helppoa. Jos sulla on joku veekakkonen missä jenga on osa lohkoa niin korjauskierteen asennus onnistunee myös joltakin fakiirilta siten että työstölastut tulevat ulospäin. Ainakin parilla öljyjälkihuuhtelulla.

    Prikat ja muut purukumit kannattanee unohtaa tässä vaiheessa, jos jengat lyövät jo tyhjää. Pienempi vaiva laittaa kuntoon kuin arvuutella ajossa milloin lurahtaa 4 litraa öljyä takarenkaalle.

    Edit. Jaha. Jarozlaw ehti ensin.



  4. #4
    jeps elikkä huomenna poika taluttaa mopon korjaamolle jossa laitetaan uudet jengat öljypohjaan. Että näin. Ja hiki valuu
  5. #5
    Lainaa (riekha01 @ Kesä. 18 2007,16:42) kirjoitti
    jeps elikkä huomenna poika taluttaa mopon korjaamolle jossa laitetaan uudet jengat öljypohjaan. Että näin. Ja hiki valuu *
    Paljonko tuli hinnaksi?

    Itellä edellisestä pyörästä kierteet meni kans ja ostin purkuosista "uuden" öljypohjan, kun sattui löytymään. Hinta 40€, työt ite...niin ja pari egee vielä se tiiviste massa.
    Viisas pääsee vähemmällä!
  6. #6
    huomenna taluttelen tuon pyörän korjaamoon. Saa nähdä paljon tulee maksaan. Laitan lisään viestiä siis huomenna keskiviikona..
  7. #7
    Suzukissa oli propun kierre sama kuin tulpan kierre. Ruuvasin sellaisen Bilteman tulppaholkin. Kierteytyksessä mahdollisesti koneeseen jääneet lastut yritin huuhdella hyvin pois. Ei paha nakki.

    e: Niin tossa V-koneessa olis tosiaan pitänyt koko motti pistää palasiks jos olis irto-osaan halunnu kierteet veivata. Siksi näin.



    TL1000R
  8. #8
    Itse selvisin aikoinaan ilman öljypohjan irroitusta (olisi ollut aika iso operaatio kun ei ollut irroitetavissa pohja erikseen). Hommasin Wurthin Time-sert kierreholkki sarjan. Väänsin öljypohjaan uudet M12 kierteet sarjan kierre tapilla. En siis porannut reikää isommaksi! Mahdolliset kierteytyksestä aiheutuneet metalli lastut poistin koneen sisältä huuhtelemalla koneen pariin otteeseen halvalla moottoriöljyllä. Eli täyttö aukosta vaan öljyä sisään ja antaa suoraan valua öljypropun aukosta ulos. Tämän jälkeen vielä yön yli loput öljy tipat valumaan pois. Seuraavana päivänä uusien kierteiden puhdistus, vähän paperia ja tärpättiä niin sai loput öljyt pois kierteistä. Sitten uusi kierreholkki paikoilleen hydrauliikka liiman kanssa (voi varmaan käyttää normaalia kierrelukitettakin, mutta hydrauliikka lukite ainakin kestää kuumaa öljyä). Kierre holkki oli sen verran pitkä että otti kiinni syvemmälle uusiin kunnollisiin kierteisiin (alkuperäinen proppu oli niin lyhyt että kierteet lähtivät vain n. sentin matkalta). Ai niin ja porasin aukon huulelle pienen syvennyksen että kierreholkki uppoaisi vähän matkaa ja uusi proppu ja tiiviste tiivistyisivät alumiiniin eikä kierreholkin reunaan. Taas yksi päivä odottelua että hydraulikkalukite kuivaa. Lopuksi M10 pultti uudeksi öljypropuksi kuparitiivisteen kera, ja lopputulos on parempi kuin alkuperäinen eikä tarvinnut irrottaa tai porata öljypohjaa
    Hesitation kills and the speed is cure.
    Suzuki -> Kawasaki -> KTM -> Husaberg -> what's next....
  9. #9
    Keväällä juuri tehtiin uudet kierteet ihan kierretapilla RF:n öljypohjaan. Porattiin millin isompi reikä ensin, ja sitten vain kierteet perään. Pari huuhtomiskertaa öljyllä ja kovaa ajoa.
    Suzuki RF 900R
  10. #10
    No niin ja pajalta soittivat. Oli halennut koko öljypohja kun olin vääntänyt tuskissani mutteria väärään suuntaan.
    Soitin läpi n. 20 eri hajottamoa, öljypohjaa etsiessäni. Sitten tapahtui ihme, keltainen pörssi auki ja sieltä löytyi kawasakin zx9r omistaja joka oli vielä suhteellisen lähellä kotipaikkaani. Pienen suostuttelun jälkeen lupasi myydä öljypohjan erikseen toimivasta moottoristaan. Eli kyllä sitä joskus on tuuriaki.

    Uusi öljypohja olisi maksanut 210€ RM heinolta tilattuna. Ja tilaus aika n. 2 viikkoa vähintään. Eli olisi ensiviikon pohjoisen reissu ja Norjan sekä euroopan reissu jäänyt tekemättä. Kyllä kiittelin myyjää.
  11. #11
    Vitosen vinkit. 1) Opettele erottamaan auki/kiinni-suunnat 2) osta momenttiavain (jos ei ole jo hankittuna). Ei tosin paljon auta, jos kuvittelet vetäväsi pulttia auki kun todellisuudessa kiristät sitä (kts. kohta 1)
    <p>2002-2014</p>
  12. #12
    Liittyi May 2003
    aina iloinen itä-helsinki
    Lainaa (C-A-D @ Kesä. 20 2007,19:50) kirjoitti
    Vitosen vinkit. 1) Opettele erottamaan auki/kiinni-suunnat 2) osta momenttiavain (jos ei ole jo hankittuna). Ei tosin paljon auta, jos kuvittelet vetäväsi pulttia auki kun todellisuudessa kiristät sitä (kts. kohta 1)
    "Kello kiertää kiinnipäin - paitsi Venäjällä"
  13. #13
    Sattuuhan tuota kaikenlaista. Tekemällä oppii! Ei ku kovaa *
    <p>Suzuki GSX-R 1000 K5</p>
  14. #14
    Kaikki maksaa joskus oppirahoja tavalla tai toisella.

    Nyt vaan ajoa riemullisella mielellä!
    Pappatuna tallissa.
    ex-GSX-F '99, ex-GSX1300R '03, Tunturi Start '70, Dyna Street Bob '08
  15. #15
    Itsellä meni kanssa justiinsa kierteet. Halpispaska momenttiavain teki reilut. "No kylläpäs 37Nmää saakin vääntää!" Öljypohja irti ja koneistamolle... No, olis sitä siinä vaiheessa itsekin voinut ajoissa tajuta että kahta kättä ei tolle momentille tarvita

    Onko vinkkejä noiden alkuperäisten kiinnijymähtäneiden tiivistejäämien poistoon? Nyt on tullut jynssättyä pelkällä teräsharjalla, mikä käy sekä kunnon että hermon päälle. Jotain näppärämpää tapaa olemassa?
    OmRiders
  16. #16
    Lainaa (keesto @ Kesä. 21 2007,13:10) kirjoitti
    Onko vinkkejä noiden alkuperäisten kiinnijymähtäneiden tiivistejäämien poistoon? Nyt on tullut jynssättyä pelkällä teräsharjalla, mikä käy sekä kunnon että hermon päälle. Jotain näppärämpää tapaa olemassa?
    Reippaasti tiivisteenpoistoainetta -> anna vaikuttaa niin että jämät pehmenee mössöksi -> varovasti "partateräkaapimella" poies. Loctiten tuotetta taitaa olla viimeksi ostamani purkki. Teollisuus Etolasta.
    Edit. Tuota kamaa muistaakseni:
    http://68.72.74.113/PRODUCTS/790.htm

    Vaihtoehto B) pehmennykseen kuumailmapuhallin ja lämmittäessä kaavit tuolla partaterällä.

    Teräsharja ei kyllä varmasti tee gutaa tiivistepintojen tasaisuudelle ja uuden tiivisteen pitävyydelle.



  17. #17
    Lainaa (Talttapää @ Kesä. 21 2007,13:34) kirjoitti
    Teräsharja ei kyllä varmasti tee gutaa tiivistepintojen tasaisuudelle ja uuden tiivisteen pitävyydelle.
    Aina oppii kun soheltaa. En onneksi saanut kummempia tuhoja tuolla aikaan, toisaalta harjan jäykkyys oli mallia juuriharja. Mutjuu, täytyy sitä irrotetta käydä hakemassa. Kiitos vinkistä.



    OmRiders
  18. #18
    Unohtu vielä: toi mömmö on sitten aika ärjyä kamaa maalipinnoille eli jos sulla on maalattu kone niin ei kannata lutrata ulkopinnalle tuota.


    Hmm. Toimisikohan ihan Nitromorse-maalinpoistoaine kanssa noihin tiivisteisiin? Olis halvempaa kuin noin Loctiten kamat. Pitäis varmaan joskus testata.
  19. #19
    Dudi. Homma etenee. Puoli juhannusta menee pyörää läjätessä mutta ei kai sitä parempaakaan tekemistä vois olla

    Panin merkille, että Kawan (ZR-7) käyttöohjekirja ilmoittaa tyhjennystulpan kiristysmomentiksi 37 Nm mutta huoltomanuaali 29 Nm. Olisikohan käyttöohjekirjaan eksynyt pieni mutta vittumainen typo? Pisti miettimään, että riittääkö tuo momenttiero rikkomaan jo kierteitä?
    OmRiders
  20. #20
    Taitaa olla yleinen tapa ylikiristää tuo öljyproppu irtoamisen pelossa. Ketään en kehoita jättämään pulttia löysemmälle kuin ohjekirjan momentti-ohje on. Momenttiavaimen käyttö (unohtamatta sen etukäteistä toiminnan tarkastamista) on viisasta varovaisuutta.

    Itse olen vuosia kuitenkin kiristänyt öljypropun "tietoisen löysälle", mutta aina käyttäen uutta alumiini- tai kupariprikkaa. Kiristämisen teen aina pitäen kiinni räikän juuresta, jolloin siihen ei isoa momenttia oikein yrittämälläkään saa. Samaa kaavaa noudatan sytytystulppien suhteen.

    Pultti leikkaa uuteen prikkaan hyvinkin herkällä kiristysmomentilla. Ikinä ei ole proppu irronnut ja aina on irrottaessa joutunut käyttämään aika reilusti hauista - se kartiomainen pultti kun korkaa siihen prikkaan.

    Uskokaa nyt, että ei niitä pultteja, sytytys- ja muita tulppia tartte vetää hauis pinkeänä kiinni.
    <p>2002-2014</p>
  21. #21
    Samantyyppiset opetukset on opittu täällä:
    - lyhytvartinen työkalu niin ei saa ainakaan "vahingossa" liian tiukkaan ja ei kuitenkaan jää löysään
    - varmista AINA pyörimissuunta !
    - uusi prikka myös osittain varmistaa pultin kiinni pysyvyyden
    Nykyisin minulla on momenttiavain, mutta välillä senkin kanssa on ihmeissään eli tuntuu että vetää tosi piukkaan. Sen kanssa olen oppinut, että vedä ensin n. 2/3 tiukkuuteen että näet avaimen toimivan (naksahtaa ei kä ole esim,. jumissa) ja sen jälkeen vasta lopulliseen tiukuuteen.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  22. #22
    Mutteri väärään suuntaan tuli maksamaan
    kaikenkaikkiaan n. 570€! Että näin.
  23. #23
    Lainaa (riekha01 @ Kesä. 18 2007,13:59) kirjoitti
    Eli väänsin öljypohjan mutteria väärään suuntaan ja se naksahti jenkoilta. Kokeilin mutteria laittaa takaisin, mutta aivan lopussa mutteri alkaa vääntää tyhjää. olisiko tuohon mahdollista laittaa rikka väliin joka pitäisi öljyt ja mutterin paikoillaan. Rikka auttaisi siihen, että jengat toimivat ainakin mutterin puoleen väliin asti.

    Onko vastaavia kokemuksia? Miten tästä selviää halvalla?
    En ilku ollenkaan tapahtuneelle. Just tuollaista ei itselle ole sattunut mutta joukus kun pultti on ikäänkuin ylösalaisin ja ajatuksissaan tai kiireessä yrittää aukaista niin saattaapi unohtua nuo aukiamis- ja kiinnimenosuunnat * *
  24. #24
    Lainaa (riekha01 @ Kesä. 23 2007,10:21) kirjoitti
    Mutteri väärään suuntaan tuli maksamaan
    kaikenkaikkiaan n. 570€! Että näin. *
    Ai perhana. On arvokasta oppimista. Osanottoni... Ihan oikeesti *
  25. #25
    Nykyään viisaana(kun propun kierteet huonona viimekerran kokemusten mukaan) vetäsen bilteman 2€ lappopumpulla öljyt ulos ja lopuksi pyörä niin kallelleen kuin saa(jalkatappi maahan) niin lorahtaa käytännnössä kaikkki öljyt ulos, ei ainakaan vähempää pitäs tulla ku propusta Näin ei tarvitse huolehtia tuosta propusta, tosin ei ehkä oo parasta ku proppu on tiukasti kii eikä avata pariin vuoteen välttämättä....
  26. #26
    Lainaa (riekha01 @ Kesä. 23 2007,10:21) kirjoitti
    Mutteri väärään suuntaan tuli maksamaan
    kaikenkaikkiaan n. 570€! Että näin. *
    Siis kuin tuommoinen lasku on mahdollista?
  27. #27
    Lainaa (Nomad @ Kesä. 25 2007,15:32) kirjoitti
    Lainaa (riekha01 @ Kesä. 23 2007,10:21) kirjoitti
    Mutteri väärään suuntaan tuli maksamaan
    kaikenkaikkiaan n. 570€! Että näin.
    Siis kuin tuommoinen lasku on mahdollista?
    No niimpä
    Kun siis täh, eikös öljypohja ollu sit oletettavasti pari hunttia kun uusi piti ostaa? Niin eihän ne nyt helveti saa millään 300e työtä menemään, kun öljypohjan irrotushan ei ole edes kamalan paha homma putkien irrotuksineen ym. vaikka putken irrotuksessa pitäs syylariakin raottaa niin ei oo totta, ton mukaan ois jotain 5tuntia työtä?
  28. #28
    Siis aikaisemmin arvioitu vähän yläkanttiin!
    Tässä tarkempi laskelma: Reipas 600€+ öljypohja käytetty 150€
    Tähän siis kuului:
    - uusi takarengas alle vaihdettuna n. 240€
    - vanhan öljypohjan kanssa tappelu
    - öljypohjan vaihto
    - öljyt koneeseen
    korjaajan mukaan purettiin paljon katteita ja pakosarja pois edestä. Näin pyörän itse nosturissa ja purettuna oli. Pyörä siis zx9r -98. No empä valittanut mitään, vaan maksoin hammasta purren koko operaation ja nyt reissuun! Kallistahan tuo korjaaminen sitten loppujen lopuksi on, varsinkin kun on kiire.
    Niin ja palvelu erittäin hyvää ja aikataulut selvät!



  29. #29
    No huhhuh, olisi tossa kivasti säästäny kyl viel ite tekemällä rahaa... Oisit vaikka purkanu katteet veks jo valmiiks niin ois säästäny jo sillä yhen tunnin työn melkein
  30.  
  31. #30
    Lainaa (NgkR @ Kesä. 25 2007,19:11) kirjoitti
    No huhhuh, olisi tossa kivasti säästäny kyl viel ite tekemällä rahaa... Oisit vaikka purkanu katteet veks jo valmiiks niin ois säästäny jo sillä yhen tunnin työn melkein
    Tuli sellainen tunne, että empä kehtaa enempää hajottaa..
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen