Löytyykö netistä sivua josta näkisi mikä on ollut pääsäntöinen syy näihin moneen onnettomuuteen jota nyt on tapahtunut?
Voisi palauttaa muutaman asian mieleen ennen kuin taas uskoo liikaa omiin kykyihin ja...
Tuolta löytyy vuoden viiveellä kaikki kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet ja tutkijalautakunnan kommentit. Tuoreemmista en tiedä.
MV Agusta Brutale 910R -08
Ex: Suzuki SV 1000S -06
Liikenneturvalla jonkinlaista tilastoa aiemmilta vuosilta:
http://www.liikenneturva.fi/fi....075.pdf
Huono tie, parempi mieli
en tiedä löytyykö miltään sivuja, mutta eikös nuo yleensä (ainakin uutisoinnissa) johtune liian suuresta tilannenopeudesta tai siitä että joku tullut eteen..![]()
Suistuminen näyttää olevan suurin syy mikä viittaa taas tilannenopeuteen.
No, voi tietysti aina sanoa että nopeutta oli liikaa mutta mikä oli syy suistumiseen? Hiekka, öljy tai se että kuski ei hallitse omaa pyörää. Jotenkin tuntuu siltä että ylinopeus ja niin sanottu hurjastelu ei ole aina yksin syynä näihin.
Jos syy on ylinopeus niin sitten se on helppoa selittää. Ja jos syy on "perushallinnan puute" niin sitä voi harjoitella. Mutta jos syy on "liikennekurissa" motoristien onnettomuuksissa, niin sitten pitää miettiä jotain valtakunnallista valistusta. Liikennekurilla tarkoitan ihan niitä perusasiota jota liikenteessä tarvii osata että siellä ylipäänsä voi liikkua turvallisesti. Koskee myös autoilioita.
Perusteluista huolimatta nimenomaan kova nopeus on yleensä kuoleman syy suistumisonnettomuuksissa. Ei suistuminen sinänsä öljyyn tai hiekkaan 60-80 vauhdissa tapa juuri koskaan. Tykkään itekki ajaa kovaa, mutta tunnen realiteetit, jos ajan kovaa ja kaadun kuolen melko varmasti jos törmään johonkin ja mitä kovempaa ajan ja kaadun sen pitemmän matkaa lentelen ja suuremmalla todennäköisyydellä törmään johonkin ja kovemmalla iskunopeudella.(Juuz0 @ Kesä. 17 2007,23:33) kirjoitti
Näin se menee, vauhtia on turha puolustella ja perustella ja vetää muita vähäisempiä syitä esiin.
edit: On kerran tullut suistuttua alle 60 vauhdissa, eikä kangaskaan kulunut puhki.
Toi kuri ja hallinnan puute on kyllä tosia, kokenut radalla käynyt kuski lukee tilanteen ihan eri lailla kun tällanen teitä höylännyt tai nuori poika joka ottaa 25kW kuristukset pois
ja kokee olevansa kuolematon kunnes
välillä kyllä huvittaa nämä 'liian suuri tilannenopeus' kommentit lehtijutuissa. eiköhän se ole itseselvää että tilanteeseen nähden on ollut liian suuri tilannenopeus. eihän kolaria muuten edes tapahtuisi?(Slickwille @ Kesä. 17 2007,22:48) kirjoitti
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Tämän viikon saldo on luettavissa .org:n sivuilta. Suistumiset ovat lisääntyneet hälyyttävästi.(Juuz0 @ Kesä. 17 2007,22:41) kirjoitti
Joskus sitten jäljestäpäin löytyy "syy" noihin suistumisiin. Eli alkoholilla on ollut osuutta asiaan, vaikka näinhän ei pitäisi olla. Tosin se selviää vasta sitten kun luetaan tutkijalautakunan raporttia aikojen päästä.
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Moto Survival (http://www.motosurvival.com/) tekee aika hyvää tilastointia, mutta se laahaa n. kuukauden jäljessä. Sieltä näkee kuitenkin edellisien vuosien tilastoa aika hyvin.
Noiden suistumisien perimmäistä syytä ei aida saada lainkaan selville ==> liikaa vauhtia kuskin kykyihin nähden on se yleisin toteamus.
Se mikä itseä kiinnostaisi on lopullinen kuolinsyy eli esim. menikö niskat poikki, päävaurio, sisäisia vaurioita ==> olisiko paremmista varusteista tai esim. oikeanlaisesta "maastoutumisesta" ollut apua. Kyllähän sitä porukkaa kaatuilee ja ajaa kurveissa ulos, mutta läheskään aina ei henki heti lähde ==> kiinnostaisi tietää miksi juuri ao. tapaus johti kuolemaan.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Tuli vastaan äsken hyvä video.
Kolari
Aika tyypillinen kolaritilanne, jossa moottoripyoräilijä törmää esteeseen vastaantulijan kaistalla. Jos oletetaan, että tuo ei ollut itsari, niin mielestäni tässä kävi näin.
Kaveri ohittaa auton ja vastaan tulee moottoripyörä. Kuskilla menee pasmat sekaisin ja samalla tulee vielä toinenkin pyörä, johon kuski törmää vasemmanpuoleisella kaistalla !
Kun katsoin videota ensimmäistä kertaa, en tiennyt että tässä kohdassa rysähtää, koska oletin että pyörän kuljettaja kiihdyttää lisää päästäkseen ohittamansa auton ohi ja terävällä vastaohjauksella vapaaseen tilaan omalle kaistalleen.
Koska moottoripyörä oikeastaan menee katseen suuntaan, virhe oli se että edellisestä tilanteesta sekaisin ollut kuski jähmettyi tuijottamaan vaaraa ja itseasiassa ohjasi itse pyöränsä kolariin.
ÄLÄ KATSO VÄISTETTÄVÄÄ KOHDETTA, VAAN VAPAATA TILAA !
Useimmissa uhkaavissa suistumis- ja törmäysonnettomuuksissa tämän mantran alitajuinen noudattaminen pelastaa henkesi !
ZX-11D5
...ja tarpeeksi pitkälle eteen menosuuntaan.(Viski @ Kesä. 18 2007,08:59) kirjoitti
Tai älä aja ollenkaan, tätä kommenttia tais jo kaikki odottaa![]()
Before Yamaha R6, Now Husse TE 450cc
Suht hyvä sivusto löytyypi:
*Täältä*