Monet tuntuvat satsaavan "paljon" rahaa ja aikaa suuttimiin, tehoputkiin ja vapaavirtaussuodattimiin. Virityksen onnistuvuus mitataan tehonlisäyksenä hevosvoimissa, ketään ei koskaan puhu kuinka paljon suorituskyky nousi. Eikö se ole juuri tehonlisäyksen tarkoitus?
Eräskin tuttu osti ihan uuden kawan (10r) superpyörän johon laitettiin noi pakolliset viriosat ja mitattiin +8 heppaa enemmän. Silti 400 metrin kiihdytyskokeessa ei saatu koskaan rikottua vanhaa vakio-osien aikaa. Vakio-osat takaisin ja ajat parani vaikka hepot laski. Samanlaisia tuloksia olen kuullut muutomalta muultakin ketä on käynyt koittamassa 400m aikoja, että noi ajat ei putkistolla/suuttimilla parane vaikka heppoja olisikin yksi enemmän. On sitä varmaan poikkeuksiakin.
Seki asiassa kusee, kun ei niillä viripalikoilla ole sitten myyntitilanteessa juurikaan arvoa. Ilmaseksi tahtoo mennä...
...Life`s a series of goodbyes...
-Yamaha FZ6-
Pitää muistaa että suorituskykyä on monenlaista. Joillekin esim putken / suutinsatsin vaihdolla haetaan parempaa alavääntöä joka näkyy sekä paprulla että normaalissa ajossa.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Useasti pelkkä metelin lisääntyminen saa mopon tuntumaan paljon tehokkaammalta - sehän on tärkeintä![]()
ZH2 2020
Monille fiilis (äänet, ajettavuus jne) on tärkeää...(Attitude @ Kesä. 20 2007,09:54) kirjoitti
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Joo ja mä en kestä sitä että pyörä kuulosta ompelukoneelta. Ihan sama henk. koht et tuleeko siihen sataan heppaan kaks lisää vai lähteekö kun nekin on jo liikaa tähän lapaseen, jotta kaikki sais hyödynnettyä.
Näitä virityksiä tehdään paljon pyöriin, jotka muutenkin ovat sieltä pirteemmästä päästä. Paikaltaan lähdettäessä ei huomattavakaan lisäteho enää paranna tulosta keskivertokuskilla. Sen sijaan tupen kääntäminen suuremmassa nopeudessa voi tuntua eri pykälillä paljonkin erilaiselta, kuskista riippumatta, ja kellollakin sen varmasti huomaa. Vääntö ja sitkeys, siinä se. Huipputehohan tulee siellä kierrosten yläpäässä, mikä tarkoittaa jo ykkösvaihteella pitkälti yli 100 kyytejä, eli pikkasen salaa siitä pitäisi nautiskella...
Ihan ajettavuuden takia minä kyllä sliparin, neulat ja säädätyksen tein/teetätin. Pyörän ajettavuus ja koneen "luonne" muuttui huomattavasti..plussana vielä äänet.
Kukin tietty uskoo mihin haluaa, mutta mielestäni ihan kannattava sijoitus oli.
04 Buell xb12s
Yksi tärkeimmistä virittämisen vaikutuksista on kulutuksen pieneneminen matka-ajossa. Ainakin henk.koht. pidän tuota tärkeänä.
ei se kulutus ainakaan noissa kaasari koneissa pienene
=)
Virityshän on silloin onnistunut jos rahaa menee valtava kasa, äänet paranee ja tehot laskee vain vähän.![]()
Mihinkäs tuollainen väite perustuu?(oml @ Kesä. 20 2007,11:25) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Kyllä mulla ainakin tippui thundercatissa kulutuskin vaikka kaakkeja ja vääntöä tuli lisää.(oml @ Kesä. 20 2007,11:25) kirjoitti
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Lähinnä tarkotin noita suuttimia & syttypyörää.. Kylhän se tehoputki saattaa kulutusta alentaa jos se vakio putki on ihan tukkonen mehupilli.(TeroT @ Kesä. 20 2007,12:16) kirjoitti
=)
Yleensäkin virittämistä, tai katulaitteista puhuessa olisiko parempi sanoa optimointia, tulisikin katsoa kokonaisuuksien eikä yksittäisten osatekijöiden summana.(oml @ Kesä. 20 2007,12:32) kirjoitti
Edelleenkin kysyn mihin perustuu väite että suuttimien ja/tai syttypyörän vaihtaminen kasvattaisi kulutusta?
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Omalla kohdalla kaasarikoneen FZS1000 -04 kulutus kasvoi 5->5,5. Eli vähän kulutti edelleen vaikka 0,5 litraa meni enempi. Laitettu slipari, suutinsatsi ja ilmansuodatin. Mutta takaisin en olisi vaihtanut!(TeroT @ Kesä. 20 2007,13:03) kirjoitti
^ sama pyörä, samat modaukset ja kyllähän se muistaakseni tais vähän enempi ruveta hörppiin...
04 Buell xb12s
Viripalikat on vähän kuin viina. Silloin tällöin tekee mieli lisää ja lompakolle aina jokseenkin haitallista. Riippuvuuttakin molemmat aiheuttaa. Laitat jotain palikkaa kiinni mutta ei aikaakaan kun taas jo tekee mieli lisää. Loppumaton loru siis jos ei ole "kohtuukäyttäjä".
Ikinä en ole muuten autoa tuunannut mutta jostain syystä mopoa tekisi mieli parannella. Mulla ainakin 2-2 putkien perään kuolailu tällä hetkellä tarkoittaa sitä, että haluaisin tehdä nykymopostani juuri niin hyvän kuin kohtuu konsteilla mahdollista. Kyse ei ole siis siitä, että olisi se tehokkain mopo kaikista vaan mahdollisimman hyvä joukossaan. Jos mulla joskus on 2-2 putket ja pc3 kera kustomikarttan pyörässäni niin lupaan ja vannon, että tuunnaus jää siihen. Mitä nyt ehkä vähän jousitusta voisi kattella...![]()
![]()
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
Tähän asti paras "viritys" mitä omaan on tullu, teräspunosjarruletkut. En tiedä voiko sanoa, että sai rahoille vastinetta, mutta tyytyväisin tuohon sijoitukseen.
Who is this clown? Unfortunately no one can be told, you have to see him for your self...
kotisivuräpellys
Sanoin nuorehkolle varaosakauppiaalle , että olis tarkotus vähän pyörää viritellä ja alotetaan piikkiä isommasta eturattaasta . Haki kyllä rattaan , mutta sano että yleensä laitetaan piikkiä pienempi . Totesin siihen , että saat seuraaville asiakkaille kertoo kuinka " joku äijä " pyöräänsä viritti .
![]()
![]()
![]()
Korjatkaa kokeneemmat jos Teillä on parempaa tietoa mutta eikös homma menekkin jotensakin näin: Polttoaineeseen on sitoutunut tietty määrä energiaa joka palamistapahtumassa vapautuu ja muuttuu tässä tapauksessa loppujenlopuksi liike-energiaksi. Jos samasta polttoainemäärästä halutaan saada enemmän tehoa irti, täytyy tuota palamistapahtumaa saada täydellisemmäksi. Ja taas toisin päin: jos tehoja halutaan nostaa mutta palamistapahtumaan ei kajota niin silloin polttoaineen määrää täytyy nostaa. En ole perehtynyt kyseisiin virityspalikoihin niin paljon että osaisin niistä sanoa tarkalleen mikä mihinkin vaikuttaa mutta perusajatus koko virittämiselle lienee juuri edellämainittujen arvojen muuttaminen. Kuin sanottu, korjatkaa jos olen väärässä.
No jos sitä virityksen onnistumista varttimailiajalla mitataan niin tyytyväinen täytynee sitten olla. Vakiona 10.438, nyt 9.584...![]()
Itselläni on samainen pyörä ja vedetty myös vakiona ja palikoiden kanssa varttia. Keskelle tuli voimaa lisää runsaasti palikoiden ja säätöjen kera ja se teki kiihdyttämisestä aika taidetta koska etupää ei pysy senkään vertaa maassa,loppunopeudet silti palikoiden kanssa paljon paremmat. Mutta ainakin itselläni tuli aivan eri pyörä Dynojetin 250i penkissä käynnin jälkeen + palikoiden asennusten. Ja ne vakio äänet on aivan kamalat/vakio putket ainakin 10r kawassa. Joten en tuon vartin aikojen takia sanoisi turhaksi hommaksi,nyt olisi pyörässä meno haluja,vain osaava kuski niitä hyödyntämään puuttuu. Ja paperilla monet tuijottaa lopputehoja (+8hv),keskelle voi tulla paljon enemmän ja sen huomaa jo ajossa.
Tuo on aivan asiaa, yleensäkin pyörä saadaan perus-viripalikoilla "hengittämään" melkoisesti paremmin kuin vakio varusteilla. Se ei tietenkään tee siitä ajettavaa millään lailla jos seokset ei ole kohdallaan koko kaasualueella, huipputeho saadaan tietenkin paperille paremmaksi, mutta ajettavuus kaikilla kaasuasennoilla onkin aivan eri asia, jota pitäisikin hakea. Uudistunut Dynojetin Tuning Link -ohjelmisto on kehittynyt melkoisesti.(kawa zx10 @ Kesä. 20 2007,23:01) kirjoitti
Mulle on tullu ainakin aika paljon lisää tarvetta sopalle viritysten myötä. Powercommanderin kartassa näkyy olevan nyt täydellä kaasulla 12500rpm kohdalle +32 yksikköä lisää syöttöä(jokao @ Kesä. 20 2007,18:22) kirjoitti
Sitähän tuo viritys on; vaihdellaan kaasuja nopeammin pyttyyn ja sieltä pois ja poltetaan ne tehokkaammin. Siihen on sitten monia keinoja, mutta ei se mitään salatiedettä ole. Edelleen samat konstit on käytössä kuin vuosikymmeniä sitten.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Jaa, kyllä kaikki seuraamani virittelyt (omat + tuttujen pyörät) ovat johtaneet korkeampaan tehoon.(HoXXMa @ Kesä. 20 2007,17:23) kirjoitti
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Oma kawa kyllä piristyi huomattavasti kun pakosarjasta kaivettiin turhat romut pois, väliputki tehtiin 2,5" putkesta ja koko komeus kruunattiin termignonin vaimentimella. Väännön kasvu ala ja keskialueella oli surkeimmallakion persmittarilla selvästi havaittavissa. Lisäks äänet ovat nyt todella maukkaat. Stiga soundit ei enää oo vaivana. Vielä tarttis kuskata penkkiin säädettäväksi.
MB C220 CDI
Ducati SS1000
KTM Superduke
Hohhoijaa......(kawazami @ Kesä. 20 2007,09:43) kirjoitti
Hei, eikö se ole hyvä, että ei kanneta kaikkia rahoja Alkoon.
Mikä SUPERPYÖRÄ. Saako niitä kaupasta.
www.energiamestarit.fi
Tähänkin löytyy vaihtoehto. Riisuu pyörän vakioksi ja kauppaa romut erikseen. Vaatii hieman viitseliäisyyttä mutta ei mene ainakaan ihan ilmaiseksi. Nim. Ebaysta 2-2 putket haussa...(Patteri @ Kesä. 20 2007,09:46) kirjoitti
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland