Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Uutena motoristina täytyy kysyä näinkin yksinkertaista asiaa, kuin toisioketjun oikeaa kireyttä. Alla on uusi america, ja ohjekirja tietää kertoa oikean kireyden olevan 20-30 mm. Mulla näyttäisi olevan suht keskeltä n. 30 mm, kun mopedi nojaa seisontatukeen. Ajossa ketju näyttää tekevän aikamoista pystyliikettä koko ajan.
    America
  2. #2
    istu päälle ja pyydä jotakuta mittaamaan se vapaa liike....
    <span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
    -Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
    -Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>

    <span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
  3. #3
    Lainaa (samu69 @ Kesä. 16 2007,19:45) kirjoitti
    istu päälle ja pyydä jotakuta mittaamaan se vapaa liike....
    Ainaskin mun japanimopedissa pitää tuo vapaaliike mitata sivuseisontatuen varassa (eikä apu-mittaajasta puhuta mitään).

    Eli päättelin että tuon pitää olla yksin suoritettava toimenpide, olkoonkin että eri kuormauksella ketjujen vapaaliike voi muuttua paljonkin kai

    Mulla 20-30 mm.
  4. #4
    noita ketjuja ei sen kummemmin tarte mittailla.. sit ku alkaa roklattaa, niin tietää niiden olevan liian löysällä. liian kireällä useimmiten.
    650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
  5. #5
    Löysempi parempi, ja yleensä nuo käsittääkseni mitataan ilman kuormaa. Manuaalissa kyllä kerrotaan pyöräkohtainen oikea tapa.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  6. #6
    Lainaa (jarijii @ Kesä. 16 2007,22:04) kirjoitti
    kyllä se oikeampi tapa on että kuski istuu päällä ja kaveri tarkistaa,mutta mielummin löysällä kun "viulunkielenä",eikä se kirjoitettu sana mikään laki ole
    Samaa mieltä. Kyllä se tarkistus satulalla istuen onnistuu yksinkin. Kädellä sopivasti kurottaa ja kokeilee että ketjussa vielä on kuski satulassa hyvin klappia.

    Sivujalalla -arvoilla ei tee mitään. Harvemmin se laite sivutuella ja ilman kuljettajaa baanalla viilettää. Triplessä jos pistää manuskan mukaan niin raakasti liian tiukalle menee kun ukko on puikoissa ja jouselle tulee pientä liikettä.



  7. #7
    Juu kiitoksia asiallisista vastauksista. Ohjekirjassa sanotaan näin: -aseta moottoripyörä kovalle tasaiselle alustalle sivuseisontatuen varaan,
    -pyöritä takapyörää ja etsi kohta, jossa ketju on kireimmillään ja mittaa ketjun pystyliike puolimatkasta rattaiden väliltä,
    -ketjun pystyliike tulee olla 20-30 mm. Ota tosta sitten selvää.
    America
  8. #8
    Kannattaa musitaa, etää kuluneessa ketjussa kireys on erilainen eri kohdissa. Ettei mee liian tuikalle ni ketjut ympäri pyöritellen koittaa eri kohdista. Vanhaa sananlaskua lainatakseni: "Kyl tuikka hyvää on mut ei oo väljän voittanutta" toimii myös ketjuissa, parempi liian löysällä kun liian tuikalla.
    Who is this clown? Unfortunately no one can be told, you have to see him for your self...
    kotisivuräpellys
  9. #9
    Lainaa (flamedragon @ Kesä. 17 2007,00:16) kirjoitti
    parempi liian löysällä kun liian tuikalla.
    Tuikastahan me aina unelmoidaan, mutta varminta on tyytyä siihen vähän löysään.

    Ohjekirjan max.suositus +puoli senttiä on oikea vastaus. Jaa mää vai? No mää oon niitä orkin asijantuntijoita...
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    CFMOTO 800MT-X -25
  10. #10
    Lainaa (jarijii @ Kesä. 16 2007,23:51) kirjoitti
    kuten sanoin että ainoa missä manuska on oikeassa on tuo mm määrä,mutta tuo 3-4 mm ON löydyttävä kun on kuskin paino päällä
    Onko asia niin että mitä syvemmälle jousi painuu, sitä tiukemmalle ketju menee ja päin vastoin..? Vai toisinpäin?



    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  11. #11
    Lainaa (Earthend @ Kesä. 17 2007,08:48) kirjoitti
    Onko asia niin että mitä syvemmälle jousi painuu, sitä tiukemmalle ketju menee ja päin vastoin..? Vai toisinpäin?
    Sehän riippuu taka-akselin, takahaarukan nivelöintipisteen ja etuhammasrattaan sijainneista. Ketju on tiukimmillaan, kun nuo kolme akselia ovat samalla linjalla.
    Huono tie, parempi mieli
  12. #12
    Lainaa (R@gdoll @ Kesä. 17 2007,09:31) kirjoitti
    Lainaa (Earthend @ Kesä. 17 2007,08:48) kirjoitti
    Onko asia niin että mitä syvemmälle jousi painuu, sitä tiukemmalle ketju menee ja päin vastoin..? Vai toisinpäin?
    Sehän riippuu taka-akselin, takahaarukan nivelöintipisteen ja etuhammasrattaan sijainneista. Ketju on tiukimmillaan, kun nuo kolme akselia ovat samalla linjalla.
    Nimenomaan.. ja siksi voisi kuvitella että valmistaja on ketjunsäätöohjeessaan ottanut tuon huomioon..
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  13. #13
    Lainaa (sammy74 @ Kesä. 16 2007,23:39) kirjoitti
    Juu kiitoksia asiallisista vastauksista. Ohjekirjassa sanotaan näin: -aseta moottoripyörä kovalle tasaiselle alustalle sivuseisontatuen varaan,
    -pyöritä takapyörää ja etsi kohta, jossa ketju on kireimmillään ja mittaa ketjun pystyliike puolimatkasta rattaiden väliltä,
    -ketjun pystyliike tulee olla 20-30 mm. Ota tosta sitten selvää.
    itse olen aina kiritellyt noiden ohjekirjasten mukaan ja antanut mennä ilman sen kummempia stressailuja ja hyvin on tultu
  14.  
  15. #14
    Lainaa (vuohi @ Kesä. 17 2007,11:49) kirjoitti
    Lainaa (sammy74 @ Kesä. 16 2007,23:39) kirjoitti
    Juu kiitoksia asiallisista vastauksista. Ohjekirjassa sanotaan näin: -aseta moottoripyörä kovalle tasaiselle alustalle sivuseisontatuen varaan,
    -pyöritä takapyörää ja etsi kohta, jossa ketju on kireimmillään ja mittaa ketjun pystyliike puolimatkasta rattaiden väliltä,
    -ketjun pystyliike tulee olla 20-30 mm. Ota tosta sitten selvää.
    itse olen aina kiritellyt noiden ohjekirjasten mukaan ja antanut mennä ilman sen kummempia stressailuja ja hyvin on tultu
    1050 speed triplessä ainakin ketju on liian kireällä jos ohjeen mukaan säätää, kuten tuossa aiemmin mainittiinkin. Liian kireä vitja tuhoaa ketjun, rattaat, takapyörän ja ulostuloakselin laakerit. Ei toki heti, mutta ajan kanssa.

    Yksi paikallinen sankari ei uskonut sitten millään, että ketjussa kuuluu olla klappia. Sitten mesosi vuodesta toiseen, kun ei nuo paskat takapyörän laakerit ikinä kestä koko kesää.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21