Ongelmana on, että 1,5h ajon jälkeen alkaa olla hankaluuksia saada vaihteita sisään. Öljynä Motul:in 10w40:stä. Johtuuko öljystä ?
Toinen ongelma lämpimillä keleillä yli 20 astetta. Nokka ketju pitää kauheeta meteliä. Nokka ketju kulunut loppuun ?
Hommat Hanskassa, Hanskat Hukassa.
mulla on kanssa motulit sisässä mutta kyllä vaihteet kytkeytyy ihan hyvin.
Kytkimen toiminta vähän muuttui öljyjen myötä, tuli jotenkin pehmeämmäksi se kiinniotto kohta.
Itse laitan kyllä seuraavaksi shellin öljyä joilla pelasi parhaiten (mielestäni)
Tuntuis vähän, että kuuman pään (öljyssä) viskositeetti alkaa antaa periksi. Kokeile jotain kymppi- tai 20w-50 ööliä piruuttasi.
Itsellä sama pyörä ja samat öljyt, ei ainakaan tietoisia ongelmia. Tietenkin jotain tullut eteen, mutta johtuuko öljystä niin en tiedä.
Joskus pitkän ajon jälkeen tyhjäkäynnin kierrokset oli jossain vähän alle 2000rpm luokkaa. Lienee menohaluja vain?
Vaihteet tahtoo alaspäin vaihtaessa paikallaan ollessa tuskalliseksi. Joutuu pyöräyttämään vaihteistoa, jotta saa pienemmän pykälän sisään. Tämä taasen johtu(nee) vain vaihteiston hampaiden sijainnista, eli hampaat ovat kohdakkain (?)
Tänään jouduin lisäämään öljyä, toisin liki 3500 km takana öljyn vaihdosta.![]()
Kiitos vastauksista.
Vastaukset ovat sellasia mitä pohdinkin mahdollisiksi syiksi.
Hommat Hanskassa, Hanskat Hukassa.
Tere, Mulla samat Motulit sisällä enkä ole huomannut mitään ongelmia vaihteiden kanssa.
Tuo meteli lämpimänä johtuu melko varmaan nokkaketjun sijaan ensiöketjusta. Tämä on vissiin XJ600:n tyyppiomionaisuus. Soittelin itsekin huoltoon ko. rallatuksen takia ja sanoivat ettei kannata lähteä vaihtamaan ellei pärrällä ajettu yli 100tkm. Tuo ensiöketju alkaa kuulemma ääntämään jo kohtalaisen vähillä kilometreillä kun siinä ei ole mitään kiristintä.
mitäs öljyä ootte laittaneet noihin vehkeisiin? mulla on sen verran vanha fillari et alkaa jo hikoilee joka tiivisteen välistä. gulfin 20w-50 löytyis muutama litra jo valmiiks... tarviiko noihin prätkiin olla sit joku spesiaali ööli kun toi kytkin ui siinä öljyssä myös..
prätkä kaipaa prätkään tarkoitettua oljyä,auton öljyillä kytkin alkaa luistamaan(mikkeri @ Elo. 14 2007,23:38) kirjoitti
XJ-600 -95 ja ajettu jonkinverran.(tuontipyörä) Rallatti kamalasti. Säädätin venttiilit ja vaihdatin nokkaketjun. Eipä rallata eikä naputa. Sen ensiöketjun rallatuksen saat selville kun koetat lähteä liikkeelle jarrua painaen jolloin ko. ketju kiristyy. Jos rallatus häviää niin ääni tulee tästä ensiöketjusta,jos ei niin nokkaketjusta.
Ekana hieman kiinostaisi että minkähän verran k.o. pyörällä on ajettu,mutta äkkiä tulisi mieleen et noiden pykälien ongelmat voisi johtua
myös kuluneesta/väärin säädetystä kytkimestä,eli kytkimen irroitus alkaa "takerrella"?? Voi myös johtua siitä et kytkinvaijeri on kuiva/loppu..
Koneen rallatuksen syytä lähtisin ehkä itse etsimään nokkaketjun kiristimestä,saattaa takerrella sekin,mutta ainahan ilmajäähdytteinen kone jonkinverran pitää kaikenlaisia sivuääniä.
Itsellä on xj600 vm-92 koneessa Motorexin 20w 50 öljyt ja toimii loistavasti myös kaupungissa ajettaessa vaikka onkin aikas raskaasti viritetty kone...
kuinka raskaasti sitä on viritetty? turboa,nossia, vai v-poweria tankissa(make69 @ Elo. 25 2007,15:53) kirjoitti
haluaa tietää...