Tulokset 1:stä 29:een 29:sta
  1. #1
    Tässä vielä linkki ILTALEHDEN uutiseen tuosta surullisesta tapauksesta, jonka kynttiketju alkoikin jo eilen.
    "Tavara tykkää, että sitä käytetään."
    -Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
  2. #2
    Voiko enää surkeimmin alkaa, juuri saatu kortti ja juuri saatu pyörä. Ei vaan ollut vielä ensimmäinen jyrkkä kurvi joka tuli vastaan. Ollaankos tässä jo toisella kymmennellä tämän vuoden uhreissa ?
    Voimia omaisille
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  3. #3
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    En tiedä onko minulla jotenkin yliherkkä mieli, kun tullee tuollaisista
    uutisista aivan todella surkea olo.
    Jää pyörimään mielen piiitkään .. ja kurkunpäätäkin ahistaa ..


    Joskus aikoinaan lopetin lehtien lukemisen aamulla, kun eteen tuli
    ihan kamalia .. niitä sitten miettii koko päivän vaikka ihan hyvin
    tietää, että elämää ei ole kukaan reiluksi tai helpoksi väittänytkään ..
    siltikin .. ja vasta 16v .. oma nuorempi poikanikin on nyt 17v ..
    ei pysty olemaan ajattelematta ..
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  4. #4
    Siivottu. Nillittää voi vaikka mulle privana jos siltä tuntuu.
    *Vanha ja väsynyt, laiska ja lihava* , *Have a Prozac and smile!*
  5. #5
    Lainaa (MattiR @ Kesä. 15 2007,16:59) kirjoitti
    En tiedä onko minulla jotenkin yliherkkä mieli, kun tullee tuollaisista
    uutisista aivan todella surkea olo.
    Jää pyörimään mielen piiitkään ..
    ..Kyllä tämä uutinen vaikuttaa aika samalla tavalla myös allekirjoittaneeseen...
    ..Hiljaiseksi vetää...
  6. #6
    Jotenki arvaan helvetin hyvin, mitä tässä on käyny...

    laskee yhteen:

    1) ikä 16v
    2) saanu just ajokortin
    3) saa laillisesti ajaa ekaa päivää kevarilla

    .....
    Ei tartte olla pitkän matikan kirja että tajuaa mitä on käyny. Noh, ehkä seuraavassa elämässä kaasukahvaa käännetään hillitymmin.



    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  7. #7
    "Jotenki arvaan helvetin hyvin, mitä tässä on käyny...

    laskee yhteen:

    1) ikä 16v
    2) saanu just ajokortin
    3) saa laillisesti ajaa ekaa päivää kevarilla"


    lisäksi tuohon listaan

    4) kokemattomuus tien liukkaudesta sateella

    tuli nimittäin onnettumuus hetkellä jonkin verran vettä tuolla suunnalla. *
  8. #8
    Lainaa (scuuba @ Kesä. 15 2007,18:15) kirjoitti
    A/A1-korttikoulutuksessa pitäis olla tunti/tunteja joilla käydään läpi kaikki edellisen vuoden kuolleet case by case. Kuolemantapausistahan löytyy aina tutkijalautakunnan raportti.

    Ja pakollisena myöskin rata-ajoa "täysillä" pari tuntii, niin sais paremman käsityksen omasta ajotaidottomuudesta....
    Ei se paljoo päätä pakota se koulutus siin vaihees, ku pissikset on tyrkyllä tienposkessa ja lihaa irtoo jos tarpeeks näyttävästi kaahaat. Alkaa valitettavasti olee trendi nuorisolla...
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  9. #9
    Lainaa (MattiR @ Kesä. 15 2007,16:59) kirjoitti
    En tiedä onko minulla jotenkin yliherkkä mieli, kun tullee tuollaisista
    uutisista aivan todella surkea olo.
    Jää pyörimään mielen piiitkään .. ja kurkunpäätäkin ahistaa ..


    Joskus aikoinaan lopetin lehtien lukemisen aamulla, kun eteen tuli
    ihan kamalia .. niitä sitten miettii koko päivän vaikka ihan hyvin
    tietää, että elämää ei ole kukaan reiluksi tai helpoksi väittänytkään ..
    siltikin .. ja vasta 16v .. oma nuorempi poikanikin on nyt 17v ..
    ei pysty olemaan ajattelematta ..
    Muuttuuko maailma, jos ummistaa silmät maailmalta. Tulee mieleen jänis, joka laittaa päänsä pensaaseen ja ilkeä riistansyöjä sen syö kuitenkin.

    Joo tää on elämää modet poistakaa.
  10. #10
    Lainaa (MattiR @ Kesä. 15 2007,18:38) kirjoitti
    Lainaa (Rocketeer @ Kesä. 15 2007,18:21) kirjoitti
    Muuttuuko maailma, jos ummistaa silmät maailmalta.
    Ei tietenkään .. mutta tuleeko se jotenkin eletymmän tuntuiseksi,
    jos vetää sen ihan kamalimman inhon kautta ..

    Kyse on tunteista .. veliseni .. asioista joita jotkut ihmiset tuntevat
    vaikka suu muuta väittäisikin. Itselleen tuskin on syytä valehdella
    eikä siitä mitään mitallia saa vaikka olisi miten karski tahansa.

    Empaattisuus .. oletko kuullut termin .. ei ole välttämättä huono asia ..
    Kuulostaa vanhan miehen selviytymistarinalta. Kaikki kunnia sille

    Piipu Mc

    edit. saako mitallin jos pillittää julikisesti mopo foorumilla tai mielistelee mopo tyttöjä ajelemalla bodom järveä ympäriinsä ??



  11. #11
    Lainaa (scuuba @ Kesä. 15 2007,18:15) kirjoitti
    A/A1-korttikoulutuksessa pitäis olla tunti/tunteja joilla käydään läpi kaikki edellisen vuoden kuolleet case by case. Kuolemantapausistahan löytyy aina tutkijalautakunnan raportti.

    Ja pakollisena myöskin rata-ajoa "täysillä" pari tuntii, niin sais paremman käsityksen omasta ajotaidottomuudesta....
    Tää on kyllä mielenkiintoinen ehdotus. Kun muutenkin ylistetään tuon rata-ajon omia ajokykyjä lisäävää vaikutusta. Toisaalta nuoret on nuoria ja voi olla että samalla vauhdilla jatketaan valtion tiellä vaikka juuri radalla ajettu.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  12. #12
    Lainaa (hondamania @ Kesä. 15 2007,19:21) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Kesä. 15 2007,18:15) kirjoitti
    A/A1-korttikoulutuksessa pitäis olla tunti/tunteja joilla käydään läpi kaikki edellisen vuoden kuolleet case by case. Kuolemantapausistahan löytyy aina tutkijalautakunnan raportti.

    Ja pakollisena myöskin rata-ajoa "täysillä" pari tuntii, niin sais paremman käsityksen omasta ajotaidottomuudesta....
    Tää on kyllä mielenkiintoinen ehdotus. Kun muutenkin ylistetään tuon rata-ajon omia ajokykyjä lisäävää vaikutusta. Toisaalta nuoret on nuoria ja voi olla että samalla vauhdilla jatketaan valtion tiellä vaikka juuri radalla ajettu.
    Tuossa rata-ajon pakollisuudessa olisi kyllä se hyvä puoli, että olisi suhteellisen turvallista saada se eka kokemus liian suuresta mutkanopeudesta.

    Tässäkin tapauksessa saattaa syynä olla omaan osaamiseen nähden hiukan liian suuri nopeus mutkassa. TOki oma osuus onnettomuudessa oli huonolla säälläkin.

    Ajotuntien lisääminen ja sitäkautta ajokokemuksen saaminen ei myöskään olisi huono homma. Ongelmana siinä vaan on sen kalleus. Aika moni nuori ostaa kortin ja mopon omilla säästöillä.

    Mutta pakko sanoa että hiljaiseksihan tälläiset uutiset vetävät. Nuori kaveri, koko elämä vielä edessä ja loppuu näin aikaisin. Jaksamista perheelle, sukulaisille ja kavereille!
  13. #13
    Duoda... tää ei ainakaan tiedä paikan olosuhteita eikä muutakaan detaljia... Mutta jaksamista omaisille.
    Toi rata-ajo par tuntia vois olla ihan hyvä pakollisena isoon aahan, etenkii jos sais kouluttajan fillarilla mukaan.
    Tää alotti aikonaan ihan pystymettästä ja sitte muutaman kerran sairaalassa mietittiin mikä men pieleen.
    Tilastot ikävä kyllä kuvaa todellisuutta mut tää ainakii aikoo jatkaa EMPY:n jäsenenä, muijakii tykkäis
    maxiskootteri

    -Punainen on edelleen väreistä nopein -
  14. #14
    Lainaa (scuuba @ Kesä. 15 2007,18:15) kirjoitti
    Ja pakollisena myöskin rata-ajoa "täysillä" pari tuntii, niin sais paremman käsityksen omasta ajotaidottomuudesta....
    Jääradalla, crossiradalla, speedwayradalla, asfalttiradalla. Siis missä näistä?
    Taivas saa odottaa
  15. #15
    Kyllä pahalle tuntuu ja koskettaa vaikkei henk. koht näitä viimeaikojen kuolleita ole tuntenutkaan .
    Toisaalta en yhtään ihmettele onnettomuutta mikäli on ollut samanlaisessa autokuoulussa kuin minä. Maantie ajoa ei ollut varmaan kahta kilometriäkään, kaverillani ei ollenkaan. Vaikka kuinka harjoitellaan radalla sitä pujottelua tunnista toiseen niin olen edelleen sitä mieltä ettei sen kuuluisi olla kaikki! Mielestäni on hieman eri asia kääntää sitä pyörää kuitenkin sitten kahdeksankympin vauhdista.
    Omaisille taas jälleen kerran paljon voimia. Jokainen elämä on niin ainutkertainen, ja ei tarvitse paljoa menettääkseen sitä
    Varoen!
    Vaikka kaikki muu vaihtuisi niin suzuki säilyy.

    Suzuki Intruder c800, 2007
    In memorian suzuki GSX-R 600, k7
  16. #16
    Omaisille jaksamista. Hiljaiseksi vetää aina nämä surulliset uutiset.

    Koskahan lehdet alkavat kirjoitella moottoripyörien vaarallisuudesta ?

    Eilen kaverin kanssa juttelin asiasta ja hän kiteytti asian niin ettei yksikään hänen lähes 30v moottoripyöräharrastuksen aikana omistamansa moottoripyörä ole hyökännyt kenenkään päälle !
    Kyllähän se näin on !
    Ihmiset niitä virheitä tekevät, joskin surkeat olosuhteet yms. useasti niitä edesauttavat.
    Ja oli syy onnettomuuteen mikä tahansa tuskin sen selvillesaaminen yhtään helpottaa omaisten tuskaa !!

    Elämä on kuin golfpallo....saa lujan iskun toisensa perään ja lopuksi päätyy kuoppaan !

    " Tanan IT-miehet ! "

    Väitellessäsi idiootin kanssa pidä huoli, ettei hän tee samoin !
  17. #17
    Lainaa (Rocketeer @ Kesä. 15 2007,19:12) kirjoitti

    edit. saako mitallin jos pillittää julikisesti mopo foorumilla tai mielistelee mopo tyttöjä ajelemalla bodom järveä ympäriinsä ??
    Tiedä häntä, mutta jonkinlaisen mitalin voi ehkä saada kielitoimistolta jos pystyy dissaamaan edes yhden kielioppivirheen 12 sanan mittaisesta lauseesta.
    "Abstraktin vaaran satunnainen aiheuttaja"
    "Kiihdytti protestina hitaasti madanneelle moottoritien ajoneuvoletkalle"
  18. #18
    Olen kyllä myös sitä mieltä että nuoret radalle (asfaltti) ennen kortin antamista. Sais monta hartialukkoa vältettyä kun tietäis miten se mopo oikeesti kääntyy kun on tarvetta.
    <p>Suzuki SV650S &gt; Honda VTR 996F &gt; Honda VTR1000 SP-2 2002 &gt; Yamaha FZ1-n &gt; Honda VTR1000 SP-2 2004</p>
  19. #19
    Lainaa (Vito78 @ Kesä. 15 2007,23:19) kirjoitti
    Olen kyllä myös sitä mieltä että nuoret radalle (asfaltti) ennen kortin antamista. Sais monta hartialukkoa vältettyä kun tietäis miten se mopo oikeesti kääntyy kun on tarvetta.
    Kyllä! Ja mä käsittäisin nuorilla kuljettajilla muutakin kuin fyysisen iän. Haaveena/tarkoituksena itelläkin päästä.
    Nimimerkki kolkyt ja risat
    Vaikka kaikki muu vaihtuisi niin suzuki säilyy.

    Suzuki Intruder c800, 2007
    In memorian suzuki GSX-R 600, k7
  20. #20
    Onhan se ikävää kun joku kuolee ja varmasti rankkaa omaisille mutta ei itseäni kyllä kosketa.

    Ja kyllä on nuo ajo-opetukset erittäin vajavaisia, ajetaan jossain parkkipaikalla ympyrää 6 tuntia ja sitten ollaankin valmiita ajamaan liikenteessä ja osataan varautua sateeseen/hiekkaan/paskaan/jne. Kyllähän noita tunteja pitäisi olla perkeleesti enemmän kuin mitä nykyisin mutta kuinka moni ostaisi kortin jos hinta olisi 3ke? Rata-ajoa muutama tunti voisi olla ihan hyvä ratkaisu mutta taitaapi tulla liian kalliiksi. Ja toisaalta jos meneekin putkeen ja oppilas luuleekin osaavansa ajaa vielä paremmin?

    Kaikki lähtee korvien välistä ja ainakin itse kun sain ajokortin tuli testailtua omia rajoja samoin kuin melkein kaikki muutkin samasta ikäluokasta (naisilla huomattavasti vähemmän, niillä kun ei ole munia jotka ottais aivojen aseman) saati sitten jos olisin 16v saanut pyörän. Ja ei siihen ei auttanut radikaalit onnettomuuskuvat eikä tuntitolkulla jauhaminen eikä huomattavasti enemmän ajotunteja (täti kun opetti niin tuli ajeltua vähän reippaamin).
    There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant
    never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  21. #21
    Lainaa (scuuba @ Kesä. 15 2007,20:35) kirjoitti
    Lainaa (PrivateeR @ Kesä. 15 2007,18:17) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Kesä. 15 2007,18:15) kirjoitti
    A/A1-korttikoulutuksessa pitäis olla tunti/tunteja joilla käydään läpi kaikki edellisen vuoden kuolleet case by case. Kuolemantapausistahan löytyy aina tutkijalautakunnan raportti.

    Ja pakollisena myöskin rata-ajoa "täysillä" pari tuntii, niin sais paremman käsityksen omasta ajotaidottomuudesta....
    Ei se paljoo päätä pakota se koulutus siin vaihees, ku pissikset on tyrkyllä tienposkessa ja lihaa irtoo jos tarpeeks näyttävästi kaahaat. Alkaa valitettavasti olee trendi nuorisolla...
    Olitko itse tuollainen mitä kuvailit?
    Ja sinuun ei olis auttanut minkäänlainen info/opetus?
    En ollu viikonloppuisin varhaisteininä liikenteessä kaupungilla yleensäkää ku urheiluaki oli tarjolla.

    En ole koskaa omistanu kevaria, eikä oo koskaa ollu tarvis kaahata likkoja innostaakseen. Mut ku kattelee tuota nykymeininkiä kaupungilla, ni vähä on ajat muuttuneet.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  22. #22
    Kuolemattomuuden tunne yhdistettynä ylimielisyyteen..... Se on se syy, minkä takia kovin vanhoja vetomiehiä ei elossa tavata...



    Aikuinen nainen nexusti
  23. #23
    Kyllä kai ajokoulutus on riittävä,ajokokeet on suoritettu ennen kortin saantia ja liikennesäännöt on opittu.Oma poikani sai kevarikortin keskiviikkona,väliaikaisella kortilla lähtivät kaverinsa kanssa ajelemaan,ajoivat pojat yöhön saakka. Muistan omat tunteeni kortin saatuani,polkupyörän saatuani jne. sydän pakahtumaisillaan poljettiin tai ajettiin maailman ääriin,maailma tuntui tulevan lähemmäksi,oli mahtavan miehinen ja osaava olotila. Sitä huumaa ei opeteta hallitsemaan autokoulussa,eikä sitä voi hallita.
    Ihmisen elämä vaan on pienestä kiinni,toinen tulee ja toinen menee,vaikka sitä ei halua hyväksyä. Elämä on raadollinen,elämä on sattumien summaa,hyviä sattumia sanotaan onneksi,huonoja onnettomuudeksi.
    Sellaista koulutusta ei koskaan saada toteutettu etteikö ihmisiä loukkaantuisi tai menehtyisi,se on mahdotonta koska liikenteessä on erilaisia ihmisiä erilaisin ajatuksin.
    Moralisointi jälkikäteen on välttämätöntä,mutta se on turhaa.
    Mitä voit tehdä? Et mitään. Toivoa vain ettei satu huono sattuma omalle kohdalle,huumaa ja nuoruuden intoa ei voi repiä keltään pois.
    Kuolemaa voi vihata,mutta siinä se silti kävelee vieressämme,loppuun asti,aina välillä itsestään muistuttaen.
    Jaksamista voimme toivottaa ja tukea niitä joilla elämä on raskasta,mutta elää meidän pitää kaikkien.
    -on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-

    -Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
  24. #24
    ...mutta todellakin tässä vaiheessa, kun kortti on vasta taskussa ei voi vielä sanoa, mihin suuntaan nuoren motoristin ura olisi ollut suuntautumassa. Surullista, että kokemattomana on hän joutunut mahdollisesti niin yllättävään tilanteeseen, että ei ole siitä selvinnyt.

    Jokaisen ihmisen kuolema on hänelle läheiselle ihmiselle menetys. Tällaisen menetyksen väheksyminen osoittaa moista asennetta osoittavalta henkilöltä patologista luonnetta. Tällaisten henkilöiden hengen tuottamuksia saamme päivittäin lukea sanomalehtien pikku-uutisista puukottamisina, pahoinpitelyinä jne. Tekotapa ja -väline vain eri tyypeillä poikkeaa.

    Eikä ainoatakaan hymiötä tähän kohtaan!
    Aikuinen nainen nexusti
  25. #25
    Arvoisat motoristivanhemmat. Yritetään neuvoa lapsillemme turvallista ajamista. Jokainen nuoren lähtö on turhaa...
  26. #26
    Lainaa (adrenaliini @ Kesä. 16 2007,00:21) kirjoitti
    Moralisointi jälkikäteen on välttämätöntä,mutta se on turhaa.
    Mitä voit tehdä? Et mitään. Toivoa vain ettei satu huono sattuma omalle kohdalle,huumaa ja nuoruuden intoa ei voi repiä keltään pois.
    Kuolemaa voi vihata,mutta siinä se silti kävelee vieressämme,loppuun asti,aina välillä itsestään muistuttaen.
    Jaksamista voimme toivottaa ja tukea niitä joilla elämä on raskasta,mutta elää meidän pitää kaikkien.
    Ei, se ei ole turhaa. Jos yksikin potentiaalinen "darwin awards" palkinnon saaja jää em. palkintoa saamatta nettikirjoitusten tjsp. takia niin se ei todellakaan ole turhaa. Etukäteen kannattaa tehdä vaikka mitä mutta kun "paska on housussa" niin keinot ovat aika vähissä.
    "Abstraktin vaaran satunnainen aiheuttaja"
    "Kiihdytti protestina hitaasti madanneelle moottoritien ajoneuvoletkalle"
  27. #27
    Lainaa (jarmojs @ Kesä. 16 2007,01:09) kirjoitti
    Lainaa (adrenaliini @ Kesä. 16 2007,00:21) kirjoitti
    Moralisointi jälkikäteen on välttämätöntä,mutta se on turhaa.
    Mitä voit tehdä? Et mitään. Toivoa vain ettei satu huono sattuma omalle kohdalle,huumaa ja nuoruuden intoa ei voi repiä keltään pois.
    Kuolemaa voi vihata,mutta siinä se silti kävelee vieressämme,loppuun asti,aina välillä itsestään muistuttaen.
    Jaksamista voimme toivottaa ja tukea niitä joilla elämä on raskasta,mutta elää meidän pitää kaikkien.
    Ei, se ei ole turhaa. Jos yksikin potentiaalinen "darwin awards" palkinnon saaja jää em. palkintoa saamatta nettikirjoitusten tjsp. takia niin se ei todellakaan ole turhaa. Etukäteen kannattaa tehdä vaikka mitä mutta kun "paska on housussa" niin keinot ovat aika vähissä.
    ..tarkoitin turhaa jälkikäteen,sillä moralisoinnilla emme herätä ketään takaisin elämään. Moralisointi etukäteen on eri asia,mutta kuten tiedämme omasta lapsuudestamme,ei moralisointi tehoa nuoreen mieleen silloin kun on vauhti ja into.
    Aseet löytyy jostakin muualta jos ovat löytyäkseen.
    Kahden lapsen isänä joudun olemaan sydän syrjällään ja toivomaan vaan parasta.Ja vaikka kaikkeni olisin tehnyt onnettomuuksien välttämiseksi,syyttäisin siitä itseäni.Kukaan ei tiedä tulevaa,jos tietäisimme,mitä olisi maailmamme?
    -on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-

    -Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
  28. #28
    Taas on osa huutamassa kuinka kortin hintaa nostamalla korvataan ajoharjottelun ja kokemuksen tuoma etu.
    Eikö kenenkään päähän mahdu ettei 5 vuotta radalla kilpaillut ja trialia ajanut tarvitse ajotunteja yhtä paljon kun tyyppi,mikä ei ole edes polkupyörällä ajanut?
    - Jo nykyään on mahdollista ostaa tunteja lisää koulusta,mikäli siihen on tarvetta. Kuitenkin yli puolet omaa kokemusta pyörän hallinnasta jo ennestään joten hintojen korotukselle ei ole mitään syytä.
  29.  
  30. #29
    Lainaa (rolcen @ Kesä. 16 2007,11:55) kirjoitti
    Taas on osa huutamassa kuinka kortin hintaa nostamalla korvataan ajoharjottelun ja kokemuksen tuoma etu. *
    Eikö kenenkään päähän mahdu ettei 5 vuotta radalla kilpaillut ja trialia ajanut tarvitse ajotunteja yhtä paljon kun tyyppi,mikä ei ole edes polkupyörällä ajanut?
    - Jo nykyään on mahdollista ostaa tunteja lisää koulusta,mikäli siihen on tarvetta. Kuitenkin yli puolet omaa kokemusta pyörän hallinnasta jo ennestään joten hintojen korotukselle ei ole mitään syytä.
    Tähän kommentin annan: Olen omistanut kortin 20 vuotta,ajanut mopoista autoon ja venneisiin,kolareitta lähes säästynyt(1kpl),mutta liki on ollut monta kertaa,sekä autolla että mopolla. Eikä se johdu ajomääristäni joita on yli miljoona,vaan se johtuu siitä että joskus herpaantuu tarkkaavaisuuteni,tulen liian lujaa risteykseen,tai liian lujaa mopolla mutkaan. Ne ovat väärinarvioituja tilanteita,ei liian vähäisen kokemuksen aikaansaattamia.
    -on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-

    -Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-