Viime syksynä kehä II:lla vaihdoin kaistaa sadekelillä, varovaisesti aivan pintakaasulla, mutta altahan se mopo meinasi lähteä. Loppumatkalla en enää "uskaltanut" vaihtaa kaistaa.
Silloin siellä oli kokomatkan Turku motarilta länärille asti n. 15-20cm leveä pikikaistale ajokaistojen välissä.
Miksi paikata siitä kaistojen välistä (myös 2-tiellä) usein lähes uutta asfalttia, eihän siinä ajeta kuin satunnaisesti. Yleisesti ottaen on asfaltit aikas kiiltäviä ja runsaasti pikeä sisältäviä nykyisin (kiviaineksen raekoko pienentynyt?).
2004 Musta Triumph Tiger
Täytyyhän raot tilkitä, muuten niistä menee vesi kantavaan kerrokseen ja viimeistään talvella jäätyessään korkkaa päällysteen irti.(leca @ Kesä. 15 2007,10:25) kirjoitti
Se on sitten eri asia että millä tavaralla korjaukset tehdään. Edesvastuuttomalta tuntuu käyttää noita halpoja, helppoja ja pirun liukkaita pikiä sellaisenaan.
R1 + FJR
+ lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
Jep, tiedänhän tämän rakennusinsinöörinä :P, paitsi että tiepohjan kantava osa pitäisi olla routimatonta materiaalia? Miten nämä meidän tiet on tähän asti tulleet toimeen ilman ko. toimenpidettä (vai, onko näitä ollut joskus 80-luvulla ja taas keksitty uudelleen)? Meinaan vaan kun se alkaa tuolta työsaumasta murenemaan, niin yleensä siinä vaiheessa tie muutenkin kaipaa jo "paikkausta" tai uutta pinnoitetta (ovat niin urilla).(KariFi @ Kesä. 15 2007,10:44) kirjoitti
Tuntuma on että joka toinen vuosi pinnat uusitaan esim. 2-tiellä?
2004 Musta Triumph Tiger
Hmm... eihän tällä ole routimisen kanssa mitään tekemistä... *vesi tuppaa laajenemaan jäätyessään oli se missä materiaalissa tahansa...ja jos pakotie on esim. edellä jäätyneen veden vuoksi tukossa ja huokostila täynnä, niin mihin muualle se laajenee kuin ylöspäin... asfaltit tietty mukana.(leca @ Kesä. 15 2007,11:02) kirjoitti
R1 + FJR
+ lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
Laitoin TH:lle palautetta. En ole vähään aikaan tuossa ajellut, mutta näyttävät tosi vaarallisilta. Pitää näemmä edelleenkin ajella "kiertoreittejä".![]()
<p>Karvanen REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04</p>
Sain Smotosta aamulla sähköpostia, että asia on heillä hoidossa. Ensi viikolla pitäisi alkaa tapahtua - tarkempaa tietoa en saanut.(Jassu @ Kesä. 15 2007,06:48) kirjoitti
Tutkintapyyntö kyllä mielestäni on paikallaan - jos ei sitä kukaan onnettomuuteen joutuneista tee, niin olen kyllä siihen valmis. Ehkä on hyvä kuitenkin ensin katsoa mitä Smoto asialle tekee.
BMW R 1200 GS Adventure
Puuh... Routiminen on suunnilleen kostean maa aineksen jäätymistä?(KariFi @ Kesä. 15 2007,11:11) kirjoitti
SanoitJoten kieliposkessa (:P) vastasin, eli pilkkua viilasin. Eihän se korkkaaminen tapahdu siinä kantavassa kerroksessa, vaan tien pinnoitteessa? Tien kantavat materiaalit nykyään pyrkii olemaan routimattomia (karkeaa louhetta).kirjoitti
2004 Musta Triumph Tiger
Sen verran pakko vielä sanoa, että tuo on routaantumista... routiminen on täysin eri asia.(leca @ Kesä. 15 2007,13:11) kirjoitti
Mutta tätä vääntöä voisi jatkaa vaikka kuinka. Koska se ei kuitenkaan herätä suuria intohimoja muissa käyttäjissä niin minun puolesta voidaan sopia, että olet oikeassa ja asfaltin halkeamien korjaus on turhaa touhua.
Kannattaa ilmoitella siitä tiepiiriinkin, kun eivät ole sitä vielä itse keksineet.
R1 + FJR
+ lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
Soittelin tienkäyttäjän linjaan ja paljon on tullut yhteydenottoja, samantien kun sanoin mistä tiestä on kyse niin kaveri arvasi asian.
Loppukommenttina totesin ainoastaan sitten kun kuulin että asialle ollaan tekemässä jotain, että toivottavasti se "jotain" ei ole ainoastaan liikennemerkkien asennus jossa lukee "sateella liukas" - se on nimittäin tollaisen ansan kanssa yhtä tyhjän kanssa.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Asun kaukana pohjoisessa, mutta kun katoin kuvia tuosta paikkauksesta niin kyllä meinasi lirahtaa jotakin housuun... Ei ihme jos tuommoisen takia lähtee pyörä hanskasta, sama kuin laittaisivat lasilevyn (kestävän sellaisen) tielle. Toivottavasti saatte asialle tehtyä jotain... Odottelen innolla sitä päivää kun itse törmään tuollaiseen.![]()
youtube.com/user/mototuomas
Nii, onhan tuo liukas paikkaus...
Eilen kun olin tulossa töihin, niin emännän cebaraattori alko lyömään tyhjää 140:n vauhdissa tuon Zaatanan bitumin yli ajaessa. Ihan virallisesti sanottuna, meinas tulla paskat housuun kun säikähdin. Mutta jätti takana tuleva auto sen jälkeen ihan reilun turvavälin
Ja tänä aamuna, omalla tertsukalla liikenteessä... JA SAMA HOMMA. Eli kyllä se on liukasta.
Mitä veikkaatte, monta motonistiä kaatuu tänä kesänä tuon bitumin takia? Toivon sydämestäni ettei yhtään, mutta pelkään että 5-7.
Pitänee ostaa Arain RX-7 (Gary "Slide King" McCoy) kypärä duunimatkoja varten *
http://img.epinions.com/images....200.jpg
http://youtube.com/watch?v=6s44KOINBB0
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Voi perkele noita paikkauksia, eilen oitin hämeenlinnan väylällä martinlaakson liittymästä stadiin päin kahva kaakossa alhaalta rampista ylös, ja ohittamaan rekkaa...
Vittu pito hävis ja vedin sen saatanan pikipaskan takia lipat ku vauhtia oli n.120 km/h!!!!!! Kyllä vituttaa!!!
Mutta rauhoitutaanpas... Heitin lipat siinä klo 18 jälkeen...
Niin uskomattomalta ku se kuullotaakin, kukaan ei ajanut yli, eikä mulle käynyt yhtään mitään!!!! Nahkabyysat oli jalassa, ja prätkärotsi, nahkaiset ajohanskat. Liu'uin ainakin 100 metriä asfalttia enkä osunut mihinkään. yhtään AINOATA luuta ei mennyt poikki, eikä naarmuja, eikä edes kunnon mustelmia!!! Käsittämätöntäkö?!?! =O
Et silleen, tässä yks tarina niistä pikipaikoista... sais lopettaa, kuka niitä käskee laittamaan... huoh... >![]()
Tiehallinto
kirjoitti
Kuten arvasin, "Haistakaa paska"-tyyppinen "korjaus".(heimo @ Kesä. 15 2007,15:16) kirjoitti
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Do dii, homma hoidettu! Ensi viikolla se ei ole enää yhtään vaarallinen paikka!(heimo @ Kesä. 15 2007,15:16) kirjoitti
![]()
Juuri näin
Merkki penkalle ja vastuu siirtyy tienkäyttäjälle...
Mutta mitä muuta voisikaan odottaa virkamiehiltä?
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Eiköhän vielä varuilta lasketa nopeuskin 80km/h, ni ei pääse senkäänvertaa onnettomuuksia tapahtuun!(Wasserschwein @ Kesä. 15 2007,15:18) kirjoitti
Ei juma! On sitten siirryttävä käyttämään vanhaa tietä. Siellähän ei ole kuin hirvet ja peurat jännitysmomenttina. *![]()
CBF600SA
"There are too many people and too few human beings."
Eiköhän sellainen uusi merkki kuin "moottoripyörällä ohittaminen kielletty" olisi kuitenkin kaikkein turvallisin vaihtoehto tähän tilanteeseen. Sen jälkeen koko vasemman kaistan voi valella bitumilla.kirjoitti
Onhan noi paikkaukset ihan perseestä. Mut ei se oo oikeesti vaikeeta huomata niitä ja tajuta homman nimeä. Ei mulla ainakaan ole ollut mitään vaikeuksia niiden kanssa, heti ku näki ties että siinä on vitun liukasta.
Mut ei mulla oo tehojakaan mopossa...
Sielläkin on muutama mutka valettuna tuolla mustalla kuolemalla... Ja koko kaistan leveydellä...(Kikka6 @ Kesä. 15 2007,15:25) kirjoitti
Tiehallinto- haista ite!(heimo @ Kesä. 15 2007,15:16) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Nythän se on turvallinen kun siellä on LISÄÄ NIITÄ TOLPPIA mihin voi törmätä kun liukastuu siitä bitumista.
Bai tö vei, olikohan se sitimaasturi Keimolan nesteen kohdalla lähtenyt luistoon bitumista?
asantala: kättäpäivää kun olet kunnossa. Tsägää ollut aika reilusti mukana.
Juttelin tänään puhelimessa Tiehallinnon (käytän lyhennettä TH) päällysteasioista vastaavan rakennusmestarin kanssa. Taisi olla savolainen tai jotain muuta lupsakkaa murretta puhuva miekkonen joka tapauksessa. No minä en ollut kovin lupsakas, minkä vierestä kuunnellut työkaveri voi todistaa.
Kaikkea omaa vuodatustani on tässä varmaankin turha toistaa - suurin osa asioista on varmaankin tässä threadissa jo sanottu. Kun kysyin, miksi tällainen paikkaus on tehty, sain vastauksen, että tämä on oikeastaan ainoa tapa tehdä tämä korjaus, kun päällystekaistojen saumakohta on alkanut purkautua niin leveältä alalta.
En tuota tietenkään niellyt. Eihän tällaisia ole ennen kohdalle osunut. Miksi nyt? Kuka tien on tehnyt. Miksi se on niin huonosti tehty? Eikö tien tehnyt urakoitsija vastaa huonosti tehdyn tien korjauksesta, vastahan 3-tie viime kesänä päällystettiin? Onko tiehallinnolla niin huono sopimus, että pitää sitten omalla kustannuksella korjata tie vaarallisella tavalla? - Ei kuulemma ole niin huonoa sopimusta, mutta en saanut tientekijän nimeä enkä selitystä sille, miksei urakoitsijaa ole vaadittu vastuuseen.
Seuraava on aivan omaa ajatteluani: kenties urakoitsija onkin vaadittu vastuuseen ja jossain saunan lauteilla on sovitty hyvässä yhteisymmärryksessä, että "tehdään se homma tolleen, niin ei käy sitten niin kalliiksi".
Kun kysyin, miksi tiellä ei ole varoitusmerkkejä, en saanut selvää vastausta. Ehdotin, että syynä olisi välinpitämättömyys, mutta tämän TH:n edustaja kiisti. Missään tapauksessa ei ole kyse välinpitämättömyydestä hänen mukaansa. "No mistä sitten? Eikö teillä ole varoitusmerkkejä tienvarteen vietäväksi? En muista tarkkaan mitä vastasi, mutta ei ollut vastaus myönteinen eikä kielteinen. Ei myöskään ajattelemattomuus tai mikään muukaan ehdottamani syy ollut se syy, miksi merkinnät puuttuivat.
Sain kuulla - kuten täälläkin on jo postattu - että varoitusmerkit ovat tulossa ensi viikolla. Sehän on laiha lohtu, sen myönsi TH:n mies itsekin. Sanoin, että mielestäni tie on korjattava sellaiseen kuntoon, että se vastaa normaaleja tuollaiselle tielle asetettavia vaatimuksia. Asia on kuulemma "mietintämyssyssä". Mitään ratkaisua ei ole vielä tehty, kuinka tietä korjataan, mutta asiaa siis mietitään. Kysyin, onko kyseessä nopea vai hidas mietintämyssy - ensi viikolla pitäisi kuulemma olla asiasta uutisia.
Esitin puhelun aikana käsitykseni, että TH:llä täytyy olla jonkinlaiset standardit joiden mukaan tiet luokitellaan, niille määritellään nopeusrajoitukset yms. TH:n mies sanoi, että tällainen luokittelu ja tekniset vaatimukset ovat olemassa. Minä edelleen esitin mielipiteenäni, että nykyisellään 3-tien paikatut osuudet eivät missään tapauksessa voi olla ko tien vaatimustason mukaisessa kunnossa. Tätä TH:n mies ei kiistänyt, pikemminkin myönteli.
Sanoin - syyttäkää vain sitten minua, jos tämä toteutuu - että liikenneturvallisuusmielessä noilla paikatuilla osuuksilla pitäisi olla märän kelin vaarallisuuden takia 60 km/h rajoitus. Olimme molemmat yhtä mieltä, että moinen rajoitus on 3-tiellä mieletön ajatus. ("Tietenkään mieletön ei tarkoita mahdoton", ajatteli TH:n mies hiljaa itsekseen ja hiveli partaansa mietteliäänä).
No en tiedä, mitä lopulta ajatteli, enkä sitäkään, onko Brauni surissut aamulla. Mikä oli kylläkin kiinnostavaa: tieto 3-tiellä tapahtuneista onnettomuuksista ei ollut tullut tämän miehen tietoon. Kerroin että onnettomuuksia on ollut useita, uhreina moottoripyöriä ja ainakin yksi auto. Kerroin myös, että tienkorjauksen laatu on aiheuttanut suurta kuohuntaa, ja että jos ei tielle oikeasti tehdä jotain, niin asia ei varmastikaan jää tähän.
Olisi mukava ajatella, että motoristeista löytyy sen verran yhteishenkeä, että tarvittaessa saadaan vaikkpa aikaiseksi "Vähemmän hymyilevän motoristin kesäpäivä", ajoreittinä vaikkapa Liikenneministeriö - Tiehallinnon päämaja Pasilassa.
En kuitenkaan ole ihan varma - suomalaiset on vähän mussukoita, mitä tulee mielen osoittamiseen, eikös totta.
Eipä silti hypätä asioiden edelle - katsotaan ensi viikon uutiset ja seurataan mitä Smoton toiminta saa aikaan. Eikä unohdeta tätä asiaa, jos vaikka sattuisikin ensi perjantaina aurinko paistamaan. Mikä on tänään täällä, voi olla huomenna koko Suomessa, jos asiat saavat jäädä makaamaan.
BMW R 1200 GS Adventure
Tuo on taas niin sitä, että ajattelematta tehdään kuten on ennenkin tehty. Ei luulis olevan kallista eikä vaikeaa sekoittaa bitumin pintaan sopivan karkeaa soraa tms.
Pari minuuttia sitten luettiin Radio Suomessa tiedotus, jossa varoitettiin 3-tien liukkaudesta, joka johtuu asfalttisauman korjaukseen käytetystä nauhamaisesta bitumista. Paikkaus on liukas varsinkin märällä, ja varsinkin moottoripyöriä kehotettiin varovaisuuteen.
Tiedotteen mukaan 18. päivä alkaen aletaan tielle asettaa liukkaudesta varoittavia merkkejä. Samoin aloitetaan
bitumin karhentaminen liukkauden vähentämiseksi.
BMW R 1200 GS Adventure
Mp-maailman sivuillakin puhutaan tuosta karhentamisesta, eli asiaan on nähtävästi tulossa parannusta.....(oraniyan @ Kesä. 15 2007,18:43) kirjoitti
TRIUMPH Speed Triple 1050 -07, Matt Black
"Tiehallinnolle annetun runsaan palautteen takia teiden kunnostuttaminen on nyt keskeytetty"
"- Olemme saaneet tänään runsaasti palautetta kolmostiellä tehtyjen paikkausten aiheuttamasta liukkaudesta."
Jos oikein ymmärrän palautetta on isoilta osin antaneet samat ihmiset jotka tännekin kirjoittavat.![]()
![]()
Annetaan jatkossakin palautetta TH:lle epäkohdista ja miksei onnistumisistakin jos sellaisiin törmätään.
Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille.
Sananl. 31:6
Loistohomma jos saavat oikeasti korjauksen asialle. Itse onneksi sudittelin vaan autolla bitumiliun päällä (törmäilemättä).
Olisko seuraava joukkokanne syytä tehdä pikkuteiden kesähiekoituksesta?
Näitä sisäkurvien koloja kun tunnutaan edelleen täyttävän sannalla ja irtosoralla, jonka hartialukkovataset ja raskasliikenne leveämmillä ajolinjoillaan nostaa mutkaa laakeroimaan. Muutamat harvat kohdat on saatettu loiventaa ihan järkevästi asvaltin jämillä. Miksei tätä käytäntöä sovelleta valtakunnallisesti?
![]()
Hieno juttu, että tuolle liukkaudelle tehdään jotain kun päivittäin tulee ajettua Helsinki-Hyvinkää väliä. Liukkauteen on kyllä jo tottunut, eikä se aiheuta kummempaa paniikkia, mutta takakumin luulis ainakin kuluvan kun joka kaistanvaihdossa rengas pyörähtää pari-kolme kymppiä kovempaa ja nappaa pidon kerralla taas asfaltin päällä. Nopeesti tuo rengas kyllä kuluu joka tapauksessa.
Superbike #7