Moottoripyörällä ajanut rovaniemeläinen mies kuoli moottoripyörän suistuttua ulos tieltä Rovaniemellä.
Kuljettajat ajoivat pyörillään peräkkäin. Parisataa metriä ennen risteystä törmäsi takana ajanut moottoripyörä edellä ajavan pyörän takaosaan, törmäyksen johdosta edellä ajaneen moottoripyörän takapyörä heilahti voimakkaasti oikealle. Edellä ajanut kuljettaja sai pidettyä pyöränsä tiellä ja hän pysähtyi. Hän löysi kaverinsa sekä tämän moottoripyörän tien vasemmalta puolelta noin viiden metrin päässä tiestä.
...Poliisi epäilee onnettomuuden syyksi liian suurta tilannenopeutta.
Lähde: Kaleva
ILTASANOMAT UUTISOI
Huono tie, parempi mieli
Saisi kyllä olla jo viimeinen tällainen uutinen tälle kesälle !
Syitä on tietty tässä vaiheessa taas turha ruotia !!
Ei se kuitenkaan tuo onnettomuuden uhria takaisin !
Elämä on kuin golfpallo....saa lujan iskun toisensa perään ja lopuksi päätyy kuoppaan !
" Tanan IT-miehet ! "
Väitellessäsi idiootin kanssa pidä huoli, ettei hän tee samoin !
Satuin paikalle hetki onnettomuuden jälkeen. Jälki oli semmoista, että paljoakaan ei jäänyt arvailujen varaan. Toivottavasti oli viimeinen tätä laatua tälle kesälle.
Honda CBR 1000 RR -08
liian usein on viimeaikoina tällasta tapahtunut.
Sitä ei moni tiedä, harva arvaa ja kaikille sitä ei kerrota
- Kawasaki ZR-7S - Suzuki GSR 600 -
Näitä tulee nyt kyllä vähän turhan tiheään.![]()
MV Agusta Brutale 910R -08
Ex: Suzuki SV 1000S -06
Ei, eikä tuskin auta edes seuraavaa samalla tavalla lähtevääkään.(Masanaattori @ Kesä. 16 2007,10:22) kirjoitti
En halua jeesustella, sillä tiedän foorumilla kirjoittelun ja tuntemattomien onnettomuuksien unohtuvan täysin kun itse on tuollaisessa tilanteessa ajamassa. Kuitenkin: Letkassa ajettaessa unohtuu monesti, että se kaverinkin pyörä vie käytännössä lähes auton verran tilaa ja turvaväli on oikeasti tärkeä, vaikka edessä ei olisikaan kotiloa vaan kaveri pyörällä.
Vähän on kyllä semmonen juttu tuo pyöräily, että siinä ei opi kuin kantapään kautta. Yleensä näitä oppeja ei vaan enää ole soveltamassa tässä elämässä. Toivottavasti joku porukalla ajava muistaa tämän tapahtuman ajaessaan.
ps. Yksikin on liikaa, mutta onneksi ei tarvinnut sytyttäää kahta kynttilää.![]()
-Suurempi hyöty olisi kerätä onnettomuuslautakunnan lausunnot ja keskustella niiden perusteella asiasta. Vaikka niissäkin on idioottimaisia lausuntoja,kuten "katsastuspakko olisi opettanut tätäkin pyöräilijää jarruttamaan ja ajamaan rajoitusten mukaan" = jeesustelua...
Vahinkojen setviminen keskustelupalstalla on kuin kynttiläketjut:
-Toisten mielestä saatananpalvontaa, toisten mielestä viaton osanotto. Hyödyksi jää vain kirjoittajan hyvä mieli.![]()
Ei kynttilöitä tähän osioon. Perustin tapauksesta kynttiläketjun TÄNNE.
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Älkää hyvät herrat ja leidit kuvitelko olevanne valentinorosseja kun ette kuitenkaan ole, kuten en minäkään. Yllättävänkin kovaa pääsee, vaikka pitää aina reilun marginaalin. Lisäksi haluaisin sanoa, että siinä vaiheessa kun prätkä tuntuu helpolta ajaa, olis synkän itsetutkiskelun paikka.![]()
![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Surullista katseltavaa tuo In memoriam -ketju. 13.6, 14.6 ja 15.6.
Ajellaanhan tänään sitten kiltisti, jookos?
Honda CBR 600 F -05
Jostain syystä ihan mukava pätkä ollu tuo Pukinpolku, vaikka vähän lyhkänen onkin. Pimeitä mutkia ja jyrkkiä mäkiä yms.
Tosin nyt taas pitää miettiä koko touhun mielekkyyttä ja jättää mopo parkkipaikalle...
Tuon linjan jos ottaa niin sitten ei tässä maailmassa uskalla tehdä yhtään mitään. Ihmisiä kun kuolee vaikka pullaan tukehtumalla.(RGV250 @ Kesä. 16 2007,12:45) kirjoitti
Tai vaikka puhtaaseen vitutukseen. Surun keskellä muistetaan että mopoilu on iloinen asia, ja kerrassaan hienoa hommaa.![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Vitutukseen / oman käden kautta olisi todennäköistä, jos kaikesta lukemastaan tai näkemästään alkaisi varomaan liikoja ja lopettaisi elämisen. Itseä ei hetkauta suuntaan eikä toiseen tuntemattomien poistuminen hiippakunnasta, kävi se sitten millä välineellä tahansa. Saisi olla suruissaan 24/7, jos kaikkia surisi. Läheiset sitten asiaan kuuluvalla tunteella.(mopedman @ Kesä. 16 2007,13:54) kirjoitti
Jos nyt oikein laskin, tämä oli 12 surma tänä vuonna ja ei olla vielä juhannuksessa. Koko viime vuoden saldo 21. Toivottavasti tulee iloinen yllätys ja normaalisti mustin kuukausi heinäkuu säilyy ilman uhreja. Muutoin tästä vuodesta tulee aika synkkä.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Näitähän menee nyt päivittäin. Koittakaahan nyt rajoittaa vähäsen, ei todellakaan kivaa lukea joka päivä näistä![]()
Suzuki GSX-R 1000 K7
Synkkä viikko
Toivotaan ettei näitä tule lisää.
Jokaiselle malttia sinne kypärän sisään.
Suzuki Bandit 650
Voi kun joku löytäis sen viisastenkiven *ja sitä kautta opin jolla tuollaiset onnettomuudet saataisiin vältettyä. En halua viisastella enkä hekumoida asialla sen enempää mutta sen lisäksi että ihmisen menettäminen ennenaikojaan ja äkillisesti tuntuu epäoikeudenmukaiselta se ei voi olla vaikuttamatta yleiseen mielipiteeseen ja sitä kautta koko harrastukseen ja sen harrastajiin. Sen lisäksi että onnettomuudet tuovat surua ja tuskaa uhrien perheisiin ja lähipiireihin, ne varmasti tulevat vaikuttamaan meihin kaikkin asian harrastajiin jolloin tavoin tulevina vuosina. Onnettomuustutkijat selittävät suuria onnettomuuslukuja kasvaneelle mp-määrällä (v.2000 n.100tuhatta pyörää ja v.2007 n.170 tuhatta) mikä on tietenkin totta mutta vain yksi puoli asiasta. En todellakaan toivoisi niin käyvän ja varsinkin tulevaisuuden ennustaminan on vaikeaa mutta kohta ollaan tilanteessa jolloin motoristit pyörineen ovat suurennuslasin alla ja pyörät katsastetaan joka toinen vuosi, tehoja ja varusteita syynätään yhä tarkemmin, vakuutusmaksut hyppäävät aimoharpan ylöspäin jne...
Toivottavasti juhannusliikenne ei ole ihan näin synkkää.
ZX-11D5
Aika paljon sattuu onnettomuuksia, joissa ei ole ulkopuolisia mukana... Onkohan meissä motoristeissä sittenkin vikaa?
valitettavasti noita uhreja tulee liikenteessä niin autoillessa kuin mopoillessa..
kuten jokao sanoi, että pyörien määrät on lisääntynyt ja sitä myöten onnettomuuksiakin tullut lisää. kuitenkin voisin sanoa, että koulutuksessa/kouluttautumisessa on parantamisen varaa. olen itse opettanu muutamia ajamaan motskarilla ja huomannut sen, että a1 kortin suorittajilla on hirmunen hinku ja hätä päästä ajamaan ja touhuumaan pyörällä. ja jotain kun niille yrittää opettaa niin ne ei pahemmin piittaa siitä mitä sanotaan. eli nuoret on vähän sellaisella hälläväliä tyylillä liikenteessä, en kuitenkaan yleistä...
toinen asia mihin haluaisin kiinnittää huomiotan on nämä 40-55v ikäiset, joilla on varaa tähän harrastukseen. ostetaan kaupasta tuliterä menopeli ja lähdetään ajelulle. ehkä ne silloin joskus vuonna miekka ja kivi ajeli jollain moottoripyörällä missä oli tehoja jotai 20hv.. mutta nykyajan pyörät on täysin erimaailmasta näiden vanhus pyöriin verrattuna. nämä ostajat täytyisi saada johonkin kertaavaan kurssiin missä opeteltaisiin nykyisten pyörien käsittelyä. ehkä myyjien tulisi ottaa tämä huomioon myydessään pyöriä vanhemmille henkilöille.
joku legendatarina menee tähän tyyliin: vanhempi mies kävi ostamassa uuden pyörän ja varusteet. kaupat tehty ja kädenpuristus myyjän kanssa ja eiku menoks... no näppärästi pihasta liikkeelle ja naapuri liikkeen ikkunasta sisään pyörällä.. että näin....
kuten sanottua toivotaan, ettei uhreja tulisi enää tänä vuonna
tulipa tuossa vielä mieleen sellainen, että ensiapukurssit kannattais käydä. ja toisekseen ea-kursseilla vois olla tietty ohjeita miten toimia onnettomuuspaikalla jos siel on motoristi osallisena
Kahvankääntäjä
Olet peruskamaa! Hallitset pyörän ja ajotapasi on tyylikäs ja eleetön. Noudatat liikennesääntöjä ja ajat vain harvoin ylinopeutta. Pyöräsi on todennäköisesti peruspyörä.
Pasolle kertauksenaTää on just tota kamaa, tosin kait 23. mopo menossa, nyt alla haaveitten Ducati, sillä pääsee riittävän lujaa mut tääpä ajeleekii, ähäkutti, melkee rajotuksillakirjoitti
![]()
maxiskootteri
-Punainen on edelleen väreistä nopein -
Joo o... on vain taas.(Mänty @ Kesä. 16 2007,13:36) kirjoitti
Totta kyllä. Mukava pätkä tuo. Mut näiden tapausten ei pitäis saada porukkaa luopumaan mukavasta hommasta, vaan (silläkin uhalla että kuulostan kukkahattutädiltä) kiinnittämään enemmän huomiota toimintaan tiellä. Myönnän toki että tulee välillä ajeltua eturengas löyhähkösti maassa mut kuitenkii... Vauhdikkaasti ajaminen on kivaa mut se on tommosella tienpätkällä vaan riskaabelia kun ei pysty näkeen pitkälle josko siellä jotakin sattuu, tai muuten edellä menevä hiljentää... *
Sääli vaan että tarvii käydä tämmösii onnettomuuksia että muut alkaa kelaileen hommaa... *
Turvallisia kilometrejä kesälle... *![]()
...hyvät oli pirskeet. Toivottavasti jatkuvat muualla...
Semper fidelis
"Töistäni masentukaa, valtiaat! Ei muuta. Jättimäisen raunion saarsivat kaikkialta erämaat, levisi hiekka paljas, tasainen."
P.B.Shelley
Jos "vanhemmat" kuskit, 40-55v., ovat riski liikenteessä niin miksikähän vakuutusyhtiöt, jotka ovat tunnettuja riskinarvioimiskyvyistään, myöntävät juuri tuolle ikäluokalle halvemmat vakuutukset kuin nuoremille. Ihmettelen kyllä suuresti näkökantaa joka tuolla edellä tuli esiin
![]()
Onko tietoa osapuolista? Kuulemma oli tänään Pukinpolulla aika reilusti kynttilöitä onnettomuuspaikalla... Itekin jonkun kerran pätkää ajelleena voi kyllä sanoa, että helpostihan siinä lipsahtaa sakkorajan yli vähän reilumminkin vauhdit, oli sitten auto tai pyörä alla. Paska juttu.
1098
Niin, tilastot ei tätä tue eli noista kuolemaan johtaneista vain muutama osuu tuohon 45+ luokkaan. Kyllä ne suuremmat riskikuljettajat edelleen löytyy sieltä nuoremmasta päästä. Ajotaito sinällään varmaan ei noilla vanhemmalla iällä uudelleen aloittaneilla ole ehkä parhaasta päästä, mutta iän mukana on tullut tervettä pelkoa sen verran että ihan älyttömät vauhdit jää pois. Nykyaikaiset pyörät on niin hyviä ajaa lujempaakin että se saattaa jossain kurvissa hieman yllättää sellaisen, joka on parikymmentä vuotta siiten ajanut sen ajan pyörillä.(jokao @ Kesä. 16 2007,18:59) kirjoitti
Korvien välistä tää on yllättävän paljon kiinni eli pitäisi ajaa taitojensa mukaan. Taitoja voi tietysti parantaa ja sitä kautta ehkä "vauhtia" nostaa.
Tappioita aina tietysti tulee kun liikenteessä ollaan, mutta tänä keväänä tähän asti kuitenkin ihan liikaa. Pelkään samaa kuin tuossa joku yllä kirjoittanut eli tämän vuoksi lakeja ja säädöksiä aletaan taas rukkailla.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
No minkäs ikäiset niitä kolhuja tekee eniten?(prosentuaalisesti). Onko tilastoo?
Eikä sillon nuijamiesten aikakaudella ollu 20 hv. Oli vaan 11. *
Ja sillon sekin riitti. *![]()
Kiire?? Muka, tässä valmiissa maailmassa.
Pukinpolullahan voi reilusti mennä 80 km/h yli rajotusten... kun paikalla on 40 km/h rajoitus. Ja jarrutusjäljistä päätellen vauhti ei ole ollut kaukana tästä.. Todella ikävää.. Hiljaiseksi vetää aikuisen miehen(Jede @ Kesä. 16 2007,19:18) kirjoitti
![]()
Äksteeär