Olis hakusessa ja tiedossakin taitas olla Kawa ER-5 joten mimmoinen tämä olis ensipyöräksi? Kyse olis vaimopuolesta joka aloittelis alan harrastusta. Niin ne pyörän hyvät ja huonotpuolet että mitä pitäs ottaa huomioon kun käytettyä kattelee??
Fazerin sininen
Kokemuksia autokoulusta, sielllä oli koulutuspyöränä tuommoinen er 5. Vääntävä kahvimylly se on, tehoja ei paljon löydy, mutta vääntöä kivasti. Ei sammunut oikein mitenkään, eli hyvin ekaksi pyöräksi sopiva. Ajoasento oli ihan hyvä ja pyörä muutenkin toimi maantiellä hyvin. Pyörä tärisee vähän, ei kuitenkaan paljon. Mutta varmasti ajaa ekan pyörän funktion hyvin. Etenkin naiselle![]()
![]()
Mulla oli tollanen ER-5 ekana pyöränä. Ei tosiaankaan mikään liian tehokas. Kyllähän sillä ihan kiva oli silti ajella.Tyyppivikana noissa taitaa olla äänenvaimennin, joka saattaa alkaa sirisemään. Itse vaihdoin Laserin änkkärin tilalle. Sirinä lakkasi ja äänet parani muutenkin tosi paljon. Jotkut ovat poistaneet sen sirinän poraamalla sen vakio äänenvaimentimen päähän muutaman reiän. Hyvänä puolena pyörässä on ainakin se, että ajaminen tulee halvaksi. Vakuutukset ei maksa kovin paljoa ja kulutusosat ovat halpoja. Itse maksoin esim uudesta takarenkaasta vain 100 €.
Kawasaki ER-5 '99 --> Kawasaki Z 750 '05 --> Yamaha YZF R1 '05 --> polkupyörä (Mitä kivaa ensi kesälle radalle?)
Jos vaan on valmis sijoittamaan vähän enempi, niin suosittelen ER-6N:ää. Tavallaan Kawasakin seuraaja ER-5:lle ja paljon modernimpi pyörä ja siten varmasti riittää vähän pitempään jos oikein innostuu ajamisesta.
Oli vähän sama tilanne viime kesänä ja ollaan tyytyväisiä että päädyttiin ER-6N:ään vitosen sijasta.![]()
"Joukkomme on väsyneet ja voitto kaukana"
Ihan tyytyväinen olen omaani ollut. Eihän tuo mikään nopea ole. Varsinkin jos ajelee kaksi päällä ja kamaa kyydissä, niin kiihtyvyys on varsin vaisua isommissa nopeuksissa.
(vildsu @ Huhti. 07 2007,12:35) kirjoitti
En sen enempaa viitsi kommentoida noin typeraa vastausta.
Minulla ensipyorana Ducatin Monster 695 ja sen oltua huollossa, sain lainaksi ER5, josta ei ole juurikaan hyvaa sanottavaa. Ehka olen Ducatistina hemmoteltu...
Vaimon pituudesta ja voimakkuudesta riippuu, tulisiko han toimeen ER5lla. Itse olen noin 157cm ja se oli liian korkea ja painava minulle: sain juuri ja juuri varpaat maahan kummaltakin puolelta, vaikea paasta satulaan, kun pyoran pyrsto nousee liian ylos ja satulaan paastyani, oli aika vaikeata saada pyora pystysuoraksi, sen verran painoa silla on.
No se oli vitsi, tosin huono. Nöyrimmät anteeksipyyntöni.(Gecko @ Huhti. 12 2007,15:57) kirjoitti
![]()
No, ei mitaan. Alkaa vaan naismotoristina valilla ottamaan paahan tallaiset puheet. Minun pyorani on nimittain pienin, mita tuntemistani naisista tiedan ajavan, muilla paljon isompia ja isompitehoisia. Paras kaverini ajaa vapaa-aikana Gixxerin tonnilla ja kilpaa Ducatin 583 Monsterilla, ja muut ajavat 748/749/999 Ducateilla, tai Firebladeilla. Jotkut jopa ensimmaisina pyorinaan. Toisin kuin monille miehille, meille naisille voi antaa tehokkaan pyoran, ei ole niin kova halu kuitenkaan paasta kokeilemaan rajoja.(vildsu @ Huhti. 12 2007,15:29) kirjoitti
Tuntuu tuo olevan todella oiva pyörä naiselle. Oma Paisti ei nimittäin meinaa olla ajamatta ollenkaan!! Hän on kyllä ajanut oikeasti isommillakin laitteilla (750-1100cc), joten ei ole edes ensi kertalaisena tangossa.
En kyllä toisaalta kykene ymmärtämään mitä ihmiset pyörältä vaativat? Tuossa ajettiin pari viikkoa sitten kaksi päällä Kawalla ja laitteen performanssi riitti jopa kahden ruhon liikutteluun. Itsekin lataan puntariin sen sata kiloa. Hyvin tuntuu potku riittävän. Mainio peli.
En tosin Guzziani siihen vaihtaisi..![]()
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Täytyy sanoa että erkin hyvät puolet ensipyöräksi on siinä että se ei karkaa alta....Toinen hyvä puoli on se että sen voi katsastaa opetuskäyttöön ja ajaa ajotunnit omalla pyörällä. Tämä kyseinen vempele kiertää keilat leikiten (Tämä siis vinkiksi silloin kun ei löydy autokoulua jolla olisi järkevä pyörä, jolla saisi sen ison A:n)
Mutta päästäkseni asiaan. Omistan ko pikku-erkin sekä 9r:n. Pikku-erkki on hyvä silloin kun ei ole yhtään kokemusta näistä pärisevistä vehkeistä. Ko pyörällä oppii ajamisen perus asiat kytkimen, vaihteiden, jarrun ja kaasun käytön. Mutta ko pyörällä ei sitten muuta opikaan. Pyörä on kaupungissa sikäli hankala ajaa että tulee jyrkissä käännöksissä turhia ohjausliikkeitä. Lisäksi maantiellä se kääntyy niin hyvin painoa siirtämällä ettei tarvi kun päällä nyökätä sisäkurviin...Joten sillä ei mielestäni oikeasti opi ajamaan.
9r oli mukava opetella ajaa. Kaikki väittää että se lähtee käsistä, mutta se on kateellisten panettelua. Kun pitää kierrokset alle 7000 rpm, niin ei se mihinkään karkaa. Pyörä on erittäin vakaa ajaa. Käytökseltään pyörä on hyvin rauhallinen ja suorastaan mukava. Jarrut on tehokkaat. Pyörä on vielä kohtalaisen kevyt käsitellä. Ko pyörästä on iloa vielä seuraavallekin kesälle, koska kun kierrokset nousee sinne 9000 rpm, niin padasta rupee tuleemaan tosissaan höökiä. Ja ei ne kierrokset sille alueelle vahingossa karkaa. Eli sieltä saa ulos sen agressiivisenkin puolen, jos vain haluaa. Toki jos on päässä sahajauhoa tai ei edes sitäkään, niin sitten se ei ole hyvä ensi pyörä. Eli jos naisella on pituutta riittävästi (voihan pyörää madaltaakin) ja handlaa ohjausvälineet, niin on varmasti ihan hyvä ensipyörä naisellekin.
Eli tiivistettynä:
Pikkumopo: Sillä opitaan ohjauslaitteiden perustekniikka.
Vähän isompien poikien mopo: Sillä opitaan ajamaan.
Eli valitse edellä olevien ohjesääntöjen mukaan eka "moposi"
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
tuollainen viissatanen tuppaa olemaan sen verta nuhanen peli että kannattaa suoraa ostaa kuussatanen. kuussatkukaan ei varmasti lähde käsistä vahingossa koska kierroksia pitää olla vähintään yli 8000rpm että tehoa olisi reilusti ja juuri aloitteleva motoristi tuskin moisilla kierroksilla laskee täyspäiväisesti menemään, ainakaan vahingossa![]()
ensipyöräksi vallan mainio...monella frendillä on....tosin ite alotin ja edelleenki ajan er-6n:llä....eikä kaduta..molemmat hyviä valintoja ekaksi pyöräksi ja miksei forever pyöräksikin...![]()
Minulla ekana oikeana pyöränä er-5. Varmasti hyvä aloittelijan peli niin tytöille kuin pojillekin. Ja tehoa tuntuu olevan kauheasti verrattuna piikkiin silloin 25 vuotta sitten...
![]()
Mulla oli muutama vuosi sitten ER-5 yhden kesän ajan, eikä edes ensipyöränä. Lähinnä työmatkoja ja muuta pikku ajoa ajoin ja siihen tarkoitukseen tosi kiva pyörä. Tehoa nyt ei hirveesti ollut, mutta ainakaan ensipyörässä se ei välttämättä ole ongelma. Eikä mulle ainakaan päin naama sanottu, että tyttöjen pyörällä ajan (mies 185cm 90kg ja ruma naama)
Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille.
Sananl. 31:6
Nyt taas ihmettelen tuota lausetta:"..tehoahan siinä ei ole.." Mitä siinä pitäisi olla? Viime viikolla taas sain hieman pöräyttää Kawalla, kun nainen halusi kokeilla Guzziani (pelottaa että ihastuu vielä siihen).. Huomasin lievän alakierrosväännön puhdittomuuden, mutta sitten muistin; Tässähän on vaihteitakin!! Ei sinne toki turhaan ole kuutta askelmaa pykälistöön asennettu. Niillähän se voima sieltä moottorista saadaan komennettua ulos. Jos kerran kyseessä on suosittu opettelu- ja ekapyörä, niin eikös ne vaihteetkin ole hyvä opetella? Jos niiden käyttö on kuljettajalle ylivoimaista, siirtykööt skootterin sarviin. Omassa Tunturissani on kaksi vaihdetta ja se yksikin lisää tekisi laitteesta pirteämmän kiihdytettävän. Kahdellakin kyllä pärjää, parempi nekin kuin vain yksi..
Moto-Geessä vaihteita on yksi vähemmän kuin Er:ssä mutta vääntöä onkin sitten tarjolla toiseen tapaan.
Epäilen edelleen, että suurin osa niistä (kaupunki)motoristeista, joilla on yli viisisataiset ja yli satahevosvoimaiset pyörät, ajavat 95% ajoistaan niillä kierrosalueilla, jotka oikeuttavat edelleen alle 50 hevosen teholukemaan..
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Tuota mie oon ihmetelly jo viime keväästä asti, kun kehotellaan hankkimaan samantien suoraan vaikka tonninen, ettei se viissatku jää pieneks... Mitennii pieneks?!kirjoitti
Kyllä miusta ainakin tuossa miun erkissä ihan tarpeeks niitä tehoja on. Ei se ehkä kiihy nollasta sataan alle kolmen sekunnin, mut sou sitte. Ei sillä kuitenkaan vielä kertaakaan olla kotiloiden jalkoihin jääty. Eikä sillä tonnisella muoviluodillakaan sitäpaits lain mukaan sais yhtään sen kovempaa ajaa, ku millään muulla pienemmälläkään...
Voi olla, että mie ehkä oon joku hiton kukkahattuilija teijän mielestä, ku miulle riittää alle tällanen mopo, mut mie en oikeestaan yhtään tän tehokkaampaa myllyä edes kaipaakaan. Pääsee paikasta A paikkaan B ja takaisin mutkan C kautta ja pääsee nauttimaan siitä mahtavasta-tunteesta.
Ainoina vikoina mie erkistä voisin sanoa, että moottorijarru hiukan liiankin tehokas, ku kakspyttynen on. Ei paljoo tartte esim. liikennevaloja lähestyttäessä jarruun koskee, ku antaa vapaasti "rullailla" ja vaihtelee kierrosten laskiessa sit pienempää tupaan. Ja sit jalkatapit on ainakin tällaselle pitkäkoipiselle ihmiselle liian ylhäällä. Pitempää matkaa ajaessa meinaa koivet väkisinkin puutua, ku joutuvat niin koukussa olemaan. Ja sit, ku se on ihan naku, ni melko raskas ajettava pitkällä matkalla, mut pikkupleksi korjaa sitäkin huomattavasti. Muutoin ihan vallan soiva peli.![]()
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. " -Albert Einstein-
Kawasaki Er5 -99 -> Yamaha FZ6S ABS -07 -> Suzuki GSX-R750 -08 -> Yamaha FZ1-S -06
Itellä on er5 (kyllä, ihka ensimmäinen pyörä)(kyllä, olen ihan papereiden mukaan aikuinen)(ja kyllä, er5 oli tietoinen valinta, lääkitys ei vaikuttanut) eikä siinä ole isommin moitittavaa. Onhan tuo hivenen tehoton, mutta ohi pääsee rekoistakin 80:n alueella vielä suht vaivattomasti. Ainoa isompi "haitta" on, että isolla tiellä ainakin meikäläisen mopo on hieman rauhaton. Joko se on liian kevyt, tais sitten mulla tärisee kädet liikaa...
Kaiken kaikkiaan helppo ajettava, kevyt ja kaupunkiajossa näppärä.
nooh kysytäänpä tälläi onko kukaan ajanut erkillä tai vastaavalla yli kaksi ajokautta tai vaihdettuaan vähän isompaa huomannut tehneensä virheen? pointtini oli vaan että ei tuollainen perus kuussatku ole yhtään sen huonompi aloittaa mutta ei välttämättä parempikaan sitä ei tarvitse vaan sitten heti vaihtaa ensi kesänä kun kumminkin rupeaa tekemään tehokkaampaa mieli.
mä ajelin kolme kesää vanhalla -84 kawasaki 750 gpz:lla (juu, eka pyörä piikin jälkeen lähes 20 v väliä) ja tyytyväinen olin. sillä jaksoi ajella, hyvin veti kaksi päälläkin ja vanha pyörä vaati erilaista ajamista kuin nämä uudemmat pyörät. halpakin oli ostaa. sinä aikana sitten mietin, minkälaisen pyörän oikein haluan. nyt sitten olen ollut viikon ajan onnellinen vm. -04 Suzukin Bandit 1200 S:n omistaja.![]()
viime vuonna kävin ajamassa kawasakin tuota er-6 (f-malli, katettu) ja se olisi kyllä ihan riittävä peli kaikkeen ajeluun. mutta moottoripyöräily on tunneasia, joten kalliimpien vakuutusmaksujen, huoltokulujen ja suuremman bensankulutuksen uhallakin halusin isomman pyörän.![]()
![]()
..soittaminen on toiseksi mukavinta, mitä voi tehdä housut jalassa...
Kawasaki 750 GPZ vm. -84 2004-2007 -> Suzuki Bandit 1200 S vm. -04 2007->2012 - Suzuki RF900R vm 1996 2013 -> 2018 Kawasaki ZZR 1200 vm 2004 2018 >-
Mulla taitaa sitten tuon hatun lisäksi olla ihan kukkamekkokin. Hyvin olen perässä pysynyt, joskus jopa edellekin päässyt.(Jetamio @ Kesä. 13 2007,13:30) kirjoitti
Kenenkään jalkoihin en vielä ole jäänyt. Isompaa olen kaivannut ainoastaan puuduttavissa moottoritienopeuksissa, ettei aina tarvis huudattaa kierroksia yli 8000.
![]()
2008 -> CBR 600
2004 - 2008 ZZR 250
En erkillä, mutta tehokkaammalla ja tuli halu vaihtaa 250-kuutioiseen customiin. Kaikille kun ei se teho katsos merkkaa hev*nlannan vertaa.(vuohi @ Kesä. 13 2007,17:09) kirjoitti
Oli mullakin tuommonen er-5 mielessä kun pyöriä (ekaa) katselin viime vuonna, ja yksi hyvä puoli siinä näytti olevan yksilöstä riippumatta= hinta
Noh pyöräksi tuli hieman "isompi" sv650, tässäkin kaupassa oli tuo euromäärä ratkaiseva tekijä. olisihan sitä voinut vaikka minkä ostaa, tuskin isompikaan olisi lapasesta lähtenyt..... Mutta ei oikein lähemmäs 20v. pyörät joista pyydetään maltaita innostaneet.
Hieman OT: Kysyttäessä koska vaihdat isompaan? tulee nykyään todettua että: tule kaupan tiskille latomaan seteleitä, niin vaikka heti!
Nimimerkillä: Kohta vuosi motoristina ja peräti ajovarusteet jo lyhennetty![]()
Toi Erska on aloittelijalle tosi hyvä pyörä ja vielä naiselle (olen itsekin). Mulla olis tollanen parasta aikaa myytävänä joten privaviestiä vaan. Hyvä pyörä ja uudet kulutusosat.
-Honda VFR 800X Crossrunner-
-Kawasaki Z 750 S-
-Suzuki GSF 600 S Bandit-
"Elämä on ihmisen parasta aikaa" -Matti Nykänen
kirjoitti
Nimenomaan.. Ite ostin aloituspyöräks juuri ER5:n. Eikä ole koneesta oikeestaan pahaa sanottavaa. Se on hyvä peli aloittaa, tosin vähän mäkisemmässä maastossa joutuu vaihtaa aika tiuhaan, mutta toisaalta se on just alotteluvaiheessa hyväkin et tulee niitten vaihteitten kanssakin roplattu
Mun mielestä se eka pyörä kannattaa olla mieluummin ehkä sitten liian "pieni" kuin yhtään liian suuri. Silloin on kuitenkin pääroolissa just se ajamisen nautinto, pääasia että mennään turvallisesti eteenpäin, eikä huippunopeus tai kiihtyvyys. Pyörää etsiessäni aloin jo iteki kallistua siihen suuntaan että samantien tonninen, ettei loppukesästä kaduta... Mutta otin kawan kuiteski loppupeleissä...Mut jos ei ole kilsoja kauheesti kakspyöräsillä ennestään niin voi se Kiwikasakin yllättää ihan positiivisesti
Jos ei halua/tarvitse alle sitä "älytöntä" tehoreserviä niin voin suositella kyllä lämpimästi. En ole sillä kertaakaan jääny kotiloiden jalkoihin, eikä yksikään ohitus ole jääny kesken siksi, että olis pyörästä loppunu paukut. Eihän sellane naku ehkä pitkissä vedoissa ole mukavin mahollinen ajettava kun ei katteita ole mut jos välttelee moottoriteitä niin aivan kiva vehje...
Tosin muuta kokemusta ei ole Kawan lisäksi kuin autokoulun Honda CB500... Mutta niissä tuntuu olevan hinnoissa aina se "Hondalisä"
Kawasaki Er-5 -05
Kawasaki Z750s -06
Honda CBF1000S -08
Mitä tulee erkin tehottomuuteen, niin lähdetään siitä että moottoripyöriä verrataan toisiinsa, eikä autoihin. Kyllähän se Erkki kiihtyy sinne motarillekin sen verran rivakasti, että perheen isännän tehokaskin auto jää taakse. Joten ei se siltä kantilta katsottuna ole tehoton. Mutta ne alaväännöt on jotka tuovat sitä ajomukavuutta lisää, ihan niinkuin tehokkaissa turbo diesel autoissakin. Niitähän siinä ei ole, jolloin joutuu kelaamaan niitä vaihteita.
Lisäksi minua suorastaan pelottaa erkin jarrujen tehottomuus. Jarrut on sitä varten että pyörä pysähtyy tilanteessa kuin tilanteesa. Pyörän levottomuus myös häiritsee minua. Pyörän keveys ja tolkuttoman kevyt ohjaus vie mielestäni ajotuntumaa. Itse kun olen hypännyt erkin sarviin ison pyörän sarvista, niin tulee mieleen ettei tuollaisella voi kunnolla oppia ajamaan mm. mutkateitä. Tämä siis ei tarkoita sitä etteikö erkki taitu todella nätisti mutkateille, vaan sitä että erkin taivuttelu mutkiin ei vaadi juurikaan taitoa. Sanokaa te jotka olette ajaneet erkillä ja siirtyneet isoon pyörään, mitenkä toi käsittely on eronnut.
Parhaimmillaan pyörä on kylillä ajaessa, esim. kun aamulla ajelen 4 km matkan töihin. Meneehän tuolla toki vähän pidemmätkin matkat, mutta pidän enemmän 9r:stäni joka menee niin ihanan rauhallisesti.
![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Mul on ltd 440 ja emännän kans ja tietysti lasten (kookkain on 190/109) ajellaan pitempiäki pätkiä. Kivasti sillä on pärjätty, laukku tilavuutta on vaa lisätty et saa enemmän kamaa mukaan. Kovasti saa seurata mittaria ettei tule yllätys voittoja, jopa satasen alueella.
Vanha äijjä on peliinsä tyytyväinen![]()
Ihan hyvä eka ja tokapyöräkin se Erska on - tai jos vaan kaipaa edullista pyörää, joka on edullinen käyttää. Maantieajoon oikein passeli - toki se korkeataajuinen kutina/tärinä alkaa pidemmillä matkoilla vähä rassaan. Tilatkin on kuiteski hyvät tämmöselle 186-senttisellekkin. Kiihtyhän se Erska kuitenkin täsystehoisena 5 ja puoleen sekkaa 0-100 kun antaa akierroksia eli ehtii sillä vaikkei mikään tykki ookkaan. Ajeleehan moni customeillakin, jotka on hitaampia.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Toihan se pointti ekaa ostaessa taitaa ollakin. Kun ei välttämättä ole taitoa, onko edes järkeä ostaa "taitoa vaativa" pyörä?(sky @ Kesä. 14 2007,08:49) kirjoitti
![]()
Täällä yksi erkkaan tyytyväinen, vaikka ajokokemus rajoittuukin vasta toistaiseksi A-kortin ajamiseen sillä. Tykästyin kuitenkin sinä aikana pyörään paljon, ja tulihan sillä ajettuakin: käsittelyharjoituksia, maantieajoa, kaupunkiajoa.. Tuntui vain jotenkin itselle sopivalta pyörältä, etenkin kun olen suht' lyhyt ja pieni muutenkin. Haksahdinpa pyörään sen verran, että huomenna olen menossa lunastamaan sellaista itselleni omaksikin..![]()
Miksi olla vaikea, kun voi pienellä vaivalla olla täysin mahdoton?
Itsellä oli ekana pyöränä ER-5. Vuoden ajelun jälkeen se alkoi tuntua ahtaalta, ja vaihdoin sen Yammun 900 Diversioniin. Pari kesää ajelin sillä, kyllästyin sitten kömpelyyteen ja ainaiseen pleksin kanssa taiteiluun ja vaihdoin takaisin naku-Kawaan. Nyt on alla W650, jossa on tehoja saman verran kuin Erkissä mutta ajoasento hiukan toisenlainen ja alavääntöä hitunen lisää.
Minusta ER-5 on ihan passeli peli kaupunkipyörittelyyn ja pienimuotoiseen matkailuun. Missään vaiheessa en kaivannut lisää tehoja, lähinnä alavääntöä vain olisin suonut pyörään lisää. Ajoasento ei ollut minulle paras mahdollinen, vaan jostain syystä koin pyörän hieman ahtaaksi sekä jalkojen että tangon osalta. Sama efekti oli esim. Suzukin GSX750:ssä kun kävin koeajolla.
If you ride like there's no tomorrow, there won't be. ~Author Unknown