voisko joku fiksumpi kertoa mikä on käyttätarkoitus avattavalla kypärällä ? eikös ole niin että sillä ei kovemmissa vauhdeissa auki olleena pysty ajamaan ( 100 kmh), siis käyttötarkoitus kaupungissa ajo..kuulostaa kovin kaukaa haetulta. Roofista tässä on kovasti ollut keskusteluja ja ilmeisesti tämä nepparikiinnitys on aika heppoinen. onko mitään muita merkkejä / malleja josta leuka-osa kääntyy kypärän taakse ja olisi rakenteeltaan parempi kuin Roof. kiitos jo etukäteen.
Se on toi silmaklassien kanssa touhuaminen paljoti helpompaa.
FJR
"Dorkat eivät ikinä vanhene" - REMU
Oisko se että esim. silmälasien käyttäjän on sellainen helpompi vetää päähänsä. Ja esim tupakki-ihmisen ei tartte ottaa kypärää pois tupakkitauolla. Ja kameran käyttö on helpompaa leukaosa ylhäällä.
Ei kait kukaan ajakaan leukaosa ylhäällä.
Taivas saa odottaa
on olemassa kypärä jonka kyljessä lukee BOXER... varsinaista valmistajaa en muista
siinä saa leukaosan niskan taakse...
avattava kypärä on hyvä silmälasien kanssa... tupakka tauolla... tankatessa... keskustellessa kaveiden kanssa...![]()
<p>kaksi pyörää ja moottori???...... ??.....?? ..... sehän on MOPO RD 125 > GS 400 > XJ 900 > F6C</p>
Skuubertin potassa (Concept ja C2) on ainakin maininta, että potta ei täytä E-hyväksyntää leuka otsalla. Eli jos skuubertilla ajelee naama auki, niin periaatteessa virkavalta voi kirjoittaa kypärättä ajosta (tai hyväksymättömällä kypärällä ajosta) tiketin. Toisaalta tiketin kirjoittajat ajelevat usein eritoten paraateissa ja jotain massatapahtumia valvoessaan itsekin leuka otsalla, jolloin tuskin edes tietävät yllämainitusta pykylästä. Se kun lukee kypärässä muistaakseni saksan kielellä. Joo ja joskus olen nähnyt jonkun autokoulun open ajattavan kaupungissa oppilastaan kans leukaosa auki (siis sillä perässä tulevalla opella oli leuka otsalla, ei oppilaalla.)
Ja ettäkö miksikö leuka otsalla ei hyväksytty? Onhan avopottiakin hyväksytty? Olenpa nähnyt joskus leuka otsalla ajavan kuskin tökkäävän johonkin kuoppaan. Leuka putosi nenää vasten suoraan silmien eteen, ja sitten tuli kiire ja huitomista. Ja varmaankin kiinni oleva leukaosa pysyy paremmin kaatuessa kypärässä, kun on niillä lukkolaitteilla kiinni. Pelkästään saranoidensa varassa oleva leukaosa voisi vaikka kaadossa irrota ja tulla suuhun leegoja morjestamaan.
I. *![]()
Kyllä ne avattavien kypärien valmistajat, joiden tuotteita itse olen käyttänyt ovat aina muistaneet käytöohjeissaan ehdottomasti kieltää kypärän etuosan ylhäällä ajon. Eli ei kai ne avattavat kypärät ole suojausominaisuuksiltaan enää samalla tasolla (no eipä tietenkään leuan osalta, mutta luulen muunkin rakenteen vaativan leukaosan paikallaan lukituksissa oloa), mikäli leukaosa ei ole kunnolla kiinni. Toisaalta kypärän aerodynamikka muistuttaa lähinnä jarruvarjoa, jos leukaosa on ylhäällä. Voipi käydä niskalihaksille/nikamille hullusti kovemmissa vauhdeissa.
Kyllä se leukaosa lähinnä tuo käyttömukavuutta: silmä/aurinkolasit helpompi virittää, pikkutauoilla on mukavampi/vilpoisampi touhuta (tankkaukset, tupakointi, juttelu kavereiden kanssa, kuvaaminen, puhelimeen puhuminen, ym.), kypärän päähän laitto ja kiinnitys voi kanssa olla vähän helpompaa.
Toisaalta ainakin itsellä on joskus jäänyt toi leukaosa ylös, kun taas lähtee liikkeelle eli sitten se teettää yleensä ylimääräisen pikku pysähdyksen, kun sen nappaa kiinni. Jokuhan tietysti tuonkin tekee lennossa, mutta itse kyllä yleensä pyssään, kun näkökenttä siinä hetkeksi peittyy.
Minulla on avopotan lisäksi suupertin Concept sekä S1. Avattavassa kypärässä on omat hyvät puolensa kuten tuolla aiemmin on jo mainittu.
Käyttämukavuuteen kuuluu myös kypärän hiljaisuus ja avattava on selkeästi äänekkäämpi kuin umpikypärä. Siis kun verrataan suunnilleen saman laatutason kypäriä.
Mulla concept on jäänyt hyllylle pölyyntymään. Tosin vielä ei ole tarvinnut silmälasien kanssa taiteillakaan. Eikä suupertin potan kanssa tarvitse aurinkolasejakaan, kiitos potan sisäänrakennetun aurinkovisiirin.
Itse olen ajellut yleensä leukaosa ylhäällä, näkee paremmin eikä visiirin huurtuminen ja mahdolliset naarmut haittaa, lisäksi yläosaa on tullut käytettyä häikäisyn poistoon kun ajaa vasten aurinkoa. Ainoastaan rankimmilla sateilla ja pakkasella olen laittanut leukaosan kiinni. Kypärä ei myöskään suhise niin paljoa kun leukaosa on auki.No, tapoja kullakin ja tämä on mun tapani, joku muu on varmaan toista mieltä mutta näin on menty jo toistakymmentä vuotta......
TIEMASSAAREN MP-LUPI, RANTASALMI KINGDOM
kiitos näistä vastauksista. vielä semmoinen juttu koska tämä Roofin nepparikiinnitys on myyjienkin mukaan täysi susi ja uusi malli on tulossa ensivuodeksi en tosin tiedä millainen . niin mitä muita malli vaihtoehtoja on avattavaan kypärään jos leuka-osa todella liikkuu kypärän taakse ?
Leukaosa ylhäällä tulee ajeltua Schubertin kanssa taajamissa, aurinkovisiirin kun pudottaa alas niin voi ajella huoletta 70-80kmh eikä käy viima silmiin.
Kumma kyllä mä en ole huomannut tuulen juurikaan ottavan leukaosaan ainakaan noissa vauhdeissa.
Niin ja itse ostin avattavat (on pari niitä) silmälasien vuoksi; ei tarvitse riisua laseja kun pukee pottaa tai ottaa sitä pois.
Mukavana lisänä laajempi näkökenttä, helpottaa yllättävän paljon kaupungissa ajoa (tykkään tietää mitä ympärillä tapahtuu).
Meteliä toki enemmän mutta sitä varten on tulpat keksitty.
Dirty Nasty Furriner
Avattava voi myös säilytyksensä vuoksi olla ihan bueno. Joihinkin säilytystiloihin (boxeihin tai penkin alle) mahtuu avo- mutta ei umpikypärä. Avattava avonaisena vastaa aika lähelle avokypärää = mahtuu, mutta ajossa leukaosa kiinni vastaa aika lähelle umpikypärää = molempien hyvät puolet samassa ruukussa![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Jotkut arvostaa myös sitä, että intercomin/handfreen mikki ja muut härpäkkeet on helpompia käyttää avattavan kanssa.
Itselläni on ollut monta klaffipottaa, vaikka ei noita lisukkeita ole ollutkaan. Vähän enemmän siinä joutuu räpläämään laittaessa ja pois ottaessa, mutta sitten taas toisaalta, kun on tuollaiseen tottunut, tulee aina ostettua samansorttinen tilalle. Kai se siten on mukaavuuskysymys tai syntymästä jäänyt trauma....
Taikauskoisia varten ne on.(Serlokki @ Syys. 06 2007,16:48) kirjoitti
Mustan kissan tienylitys on aika sotkemista umpikypärä päässä. Varsinkin, jos se kypärä on taikauskoisen moottoripyöräilijän eikä kissan päässä.