Ekat kilsat soratiellä ajettuani (Noutajaa pilkaten..), tuli mieleen, että miten sillä soratiellä oikein ajetaan varttitonnin painavalla pyörällä?
Onko jossain aiheesta keskusteltu tai kenelläkään muuta hyvää linkkiä?
Pari alkeellista kysymystä:
- sopivalla vaihteella vai vähän isommalla vai pienemmällä
- kurvit sladissa? miten?
- pitääkö se pyörä pitää hallitusti "leijailemassa" koko ajan, jotta mies vie pyörää eikä toisinpäin
- työntöohjauksella vai "tavallisesti"
- jalat pysyy tapeilla kurveissa, eikö? Ei motocross-tyyliin tueta toisella jalalla, eihän?
- meneekö se pyörä minne sen haluaa menevän? :) Miten?
- mutka tasaisella kaasulla? Kaarteessa aina veto pyörissä?
- miten sen tien keskellä olevan irtosora(kasan) kanssa ajetaan?
- istuen vai tapeilla seisten?
Kuukauden ajeltuani alkaa valkenemaan, että kuinka paljon tässä on vielä harjoiteltavaa.. Ja pari läheltä-piti-tilanettakin välillä muistuttelee ikävästi.
(pahoittelen, jos foorumi on väärä. En löytänyt vanhemmista ketjuista aihetta)
Aavikon yli pitäis päästä. Tai Turkin takamaille. Tai ihan minne vain Lähi-Itään. Tai Marokkoon.
Jostain pitää aloittaa ;) Edit: Route 66 ajettu 2007. Edit2: Iran ajettu 2008. Matkablogi: www.chef.fi/iran. 2009 oli jalka poikki. 2010 muutto Norjaan.
Kova on Sinulla kiire.
Itelläni on tuollainen GSA ollut kolme vuotta enkä ole ehtinyt unta nähdä "hallitusta leijailusta". Vaan enpä ole päätäni moisella vaivannutkaan.
Haastavin allroad tour on toistaiseksi ollut liikenteenjakajan ylitys Tsekinmaalla. Sienireisulla saalis on niin hidas, että sen perään ehtii ilman enempiä "sladejakin". Asfaltilla on sitten eri metkut, siellä en pruukaa jäädä jalkoihin.
1150GSA:n tapit on juuri sillai, että niillä seisten ei ajeta mihinkään. Muutenkin on syytä epäillä, että BMW:n varttitonnari ei ole se peli, millä mennään endurospoorissa.
Todettakoon nyt kuitenkin kuriositeettina, että Mr. BMW Reijo Myllymaa on vetänyt yli viisikymppisenä Päitsin R100GS:llä. Mutta jos sitä ei lasketa...
http://www.matkaendurot.net/forum/index.php Siellä löytyy keskustelua. Tuossa on etusivu: http://www.finnbike.com/matkaendurot/ sieltä muuta tietoa.(niklasbackman @ Kesä. 11 2007,16:23) kirjoitti
Vanha äijä, mutta aina yhtä lapsellinen.
Kiitos Länskäri, olenkin tuolla jo seurannut keskustelua.
Ja hra1150, tarkoitus ei suinkaan ole päästä hengestä vaan saada tietoa siitä miten homma toimii. Metsässä rymyäminen ei sinänsä kiinnosta, vaan ihan vain se yleistieto ja kokemus jota olen hakemassa ja etsimässä. On mielenkiintoista lukea, miten vaikka radalla tai soralla ajetaan, siitä voi hyvin olla hyötyä jossain vaiheessa.
Mutta kaikki aikanaan ja omaan tahtiin, kiirettä ei ole. Tai yritän ainakin muistaa sen![]()
Aavikon yli pitäis päästä. Tai Turkin takamaille. Tai ihan minne vain Lähi-Itään. Tai Marokkoon.
Jostain pitää aloittaa ;) Edit: Route 66 ajettu 2007. Edit2: Iran ajettu 2008. Matkablogi: www.chef.fi/iran. 2009 oli jalka poikki. 2010 muutto Norjaan.
Minullakin olisi paljon opittavaa soratieajosta. Harmi, kun en päässyt osaajien mukaan GS tapaamiseen ja viime kesänä peruivat koko homman (tosin eri järjestäjät). Kerran olen meenyt nurin ruohikkoista keskilinjaa ylittäessä. Muuten aika hyvin pysynyt pystyssä.
Itse ainakin olen opetellut kiihdyttelemällä aina suoran alkaessa. Kurvit rauhassa ja sitten hanaa, niin kyllä se Gessukin vähän sutii puolelta toiselle. On se mahtava tunne - mitä lieneekään oikea sivuluisu kaarteessa?
Pikku hiljaa kaarteet kovemmin. Olisi vain kiva oppia jo keksittyjä asioita ilman kantapään kautta oppimista.
Joskus BMW ajokoulussa opetettiin, että vaihteen pitää olla soralla pykälää normaalia pienempi ja kierrokset siis korkealla.
Joten kertokaapa kokenemmat vähän raskaan pyörän ulkoiluttamisesta.
Ei oikein soratieajokki ole tämä mun K 1200 RS ole.. Enpä kuitenkaan noita sorateitä säikähdäkään ja joskus niille hakeudunkin. Ollaan menty pitkiäkin matkoja soralla vaimo takana ja kaikki laukut + tavarat mukana, eli kokonaispaino pyörällä on helposti > 500 kg.
Esim. viime kesänä Vantaa-Savonlinna sellasia pikkuteitä pitkin, joita en tiennyt olevan olemassakaan. Navigaattorin kanssa moisia löytää.. Aikaa meni, mutta mukavaa oli, kun ei ollut kiire minnekään.
- sopivalla vaihteella vai vähän isommalla vai pienemmällä
* mielestäni sopivalla
- kurvit sladissa? miten?
* se nyt riippuu kuskista ja pyörästä. Matkaenskalla ammattimies varmaan sladissakin, omallani en kokeilisi
- pitääkö se pyörä pitää hallitusti "leijailemassa" koko ajan, jotta mies vie pyörää eikä toisinpäin
* leijailusta en tiedä, mutta kyllä se ohjaus saa vaellella sen
soranappulan mukana. Tangosta ei pidä puristaa rystyset valkoisina.
- työntöohjauksella vai "tavallisesti"
* riippuu nopeudesta. Mielestäni tavallinen ohjaus on työntöohjausta
- jalat pysyy tapeilla kurveissa, eikö? Ei motocross-tyyliin tueta toisella jalalla, eihän?
* pysyy ja ei jalkaa maahan
- meneekö se pyörä minne sen haluaa menevän?Miten?
* menee yleensä. Märkä savisoratie on aika ikävä ja saattaa aiheuttaa yllättävääkin pidon katoamista. Menee siten, että pyörä menee sinne minne kuski katsoo
- mutka tasaisella kaasulla? Kaarteessa aina veto pyörissä?
* joo-o
- miten sen tien keskellä olevan irtosora(kasan) kanssa ajetaan?
* sitä kannattaa hieman vältellä, mutta kyllä isokin pyörä soralla menee, kun vaan antaa mennä. Rennosti ja katse sinne suunnattuna minne haluaa mennä. Koskaan ei pidä ajaessa tuijottaa siihen keulan eteen, vaikka kuin mieli tekisi - menee tasapaino..
- istuen vai tapeilla seisten?
* istuen
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Autokoulussa pyöräkorttia ajaessa ope kertoi vinkkinä, että soralla (ainakin vähän pehmeällä) kannattaa pikkasen laahata takajarrulla. Vakauttaa vaeltelua kuulemma huomattavasti. Itse en ole kokeillut, mutta ihan kuulopuhevinkkinä...![]()
Kawasaki Er-5 -05
Kawasaki Z750s -06
Honda CBF1000S -08
No jaa,
Mulla Weekendissä oli pakko pudottaa nappiksien katupaineita noin kolmannes, sitä ennen meni pehmeellä kuin känninen kameli, aivan riskirajoilla.
Sen jälkeen meno tasoittui, ei yhtään "läheltäpititilannetta" tullut vastaan, tosin hirveesti sorakokemusta ole mullakaan ole taustalla.
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Terve
Olen itse aika huono kuski, mutta soralla ajan kuitenkin aika rennosti ja vauhdit pikkuhiljaa nousee.
Seuraavia huomioita:
Jousitus kannattaa pitää aika pehmeänä, elikkä vaimennukset soralla reippaasti pehmeämmäksi kuin asfaltilla. 1200GS:ssä pyöräytän takavaimennusta kierroksen pehmeämmälle hiekalla.
Jos haluaa mennä kurvin sujuvasti, niin pienellä vedolla mennään, yleensä hiukan kiristäen kurvin edetessä.
Tangosta EI saa pitää kovaa kiinni, vaan etupyörä saa vaellella. Ohjaus kuitenkin vastaohjauksella.
Munat tankkiin mutkassa.
Pehmeällä kiihdyttäen. Elikkä pehmeän paikan edellä hiljennetään ja sitten reippaasti yli.
Todella hitaasti on vaikea ajaa pehmeällä ja soralla, joten kannattaa ajaa hiukan kovempaa. Vauhti stabiloi etupyörää ja menemistä muutenkin.
Takajarulla ei oikein kannata laahata, mutta jarrulla voi kurvissa tehdä saman kuin kaasulla, elikkä tarjota perää vähän sivuun ja helpottaa kääntymistä.
Itse olen opetellut laakerisoralla. Se on nykyisin aivan loistavan mukava materiaali, koska se pelaa arvattavasti, pito ja vellominen on vakiota.
Jalat olen pitänyt vauhdissa tapeilla, jos 200kg alkaa kallistua, niin siinä ei ripakintulla paljoa tueta, parempi pelata kropalla balanssia.
Jne...
Ajamaan oppii ajamalla, mitä enemmän, sitä nopeammin
FIN_GSer
Munat tankissa,,,,, no ei ainakaan kuski pääse tippumaan kyydistä, tai se ainakin on kivuliasta ;-)
Jonkinverran (vähän) on tullu mökkiteitä ajeltua r1100s:llä ja välillä ihan hauskaa vetää kovapintaista soratietä pikku sladissa. Välillä taas upottavalla pehmeellä tiellä kaksi päällä tavaroiden kanssa takki tyhjenee aika nopeesti ja tuntuu siltä että ei enää koskaan hiekkatielle.
Mut omakohtaisista kokemuksista ainakin s:llä ja katurenkailla soralla ajamisesta sanoisin että aika varovasti kannattaa ottaa, ja mahdollisimman vähän kallistaa pyörää eli kehon painopistettä säätelemällä vaan. Jos pyörä alkaa menee "spoorissa" niin ohjaaminen tankoa kääntämällä ei yleensä ole hyvä, vaan yläruumiilla nopee painopisteen muutos. Lisäksi varovasti etujarrun kanssa.
Pienillä vaihteilla ja suuremmilla kierroksilla kannattaa varoo moottorijarrutusta, joka ainakin s:llä saattaa aiheuttaa mutkassa ylimääräistä sladitusta, eli mutkissa ennemmin pientä vetoo kun moottorijarrutusta. Toi GS saattaa olla helpompi hiekalla kun se on korkeempi, eli sen liikkeet on paljon rauhallisempia kun s:ssä.
Ja kannattaa senverran tukevasti pitää tangosta kiinni että mikään kivi tai muu monttu ei pääse heiluttaa etupyörää, ohjaus saattaa tuntuu aika "kummalliselta" välillä, eli yllättävää yliohjaamista ja taas äkkiä muuttuu aliohjaamiseksi.
Mut enhän mä koskaan mitään enskaa oo ajanu, eli tietäjät kertokoot tarkemmin.
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
Oletan, että tuossa edellä tarkoitettiin vaimennuksella jousen esijännitystä. Se on aivan eri asia kuin vaimennus. R1150GS:n etupään vaimennusta ei voi säätää ja takapään vaimennusta säädetään ruuvarilla iskarin päästä S-H.(FIN_GSer @ Kesä. 12 2007,12:11) kirjoitti
Esijännityksen säädöistä R1150GS:n Rider's Manual kertoo, että mentäessä off road etupää kiristetään niin ylös kuin saa (asento 5) ja myös takapää kierretään ylös eli reippaasti "kovemmaksi" kuin asfaltilla.
Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään "pehmeä/kova" -akselilla tapahtuva säätäminen vaan em. toimenpiteillä nostetaan runkoa ylemmäksi ts. lisätään maavaraa ja saadaan samalla jousitus toimimaan paremmin koko matkaltaan.
Olen taipuvainen uskomaan valmistajan suositukseen. Ajatus GSA:sta puistossa Varaderojouset alla on kauhistuttava.
Sori Niklas, jos aiemmin kuulostin ylimieliseltä, ei ollut tarkoitus.
Kiitos kaikille kommenteista, juuri tällaista keskustelua kaipasinkin!
N
Aavikon yli pitäis päästä. Tai Turkin takamaille. Tai ihan minne vain Lähi-Itään. Tai Marokkoon.
Jostain pitää aloittaa ;) Edit: Route 66 ajettu 2007. Edit2: Iran ajettu 2008. Matkablogi: www.chef.fi/iran. 2009 oli jalka poikki. 2010 muutto Norjaan.
Terve
Tarkoitin vaimennuksella vaimennusta, enkä pyörän korkeudensäätöä esijännitystä muuttamalla.
Ruuvarilla sieltä takajousen alapäästä vaan ruuvailemaan, niin meno muuttuu.
FIN_GSer
No nyt on asia sitten aivan klari. Markka vetoa, että äkkinäisemmällä olisi käsi käynyt siinä korkeudensäätöknupilla...
Täälläpä yksi kokenut R1200GS-kuski. Pyörä on ollut mulla kokonaista 1,5 viikkoa ja soratietä olen päästellyt yhtenä iltana, noin 100 km.
Mutta fiilikset oli mahtavat. Vauhdit nousi ensi kauhistelun jälkeen aika lailla koska se on niin kivaa. Kun lakkasin ajattelemasta järjellä, että kuljetan yli 200-kiloista ja 1200-kuutioista pyörää kuulalaakerisoralla, havaitsin seuraavaa:
Mutkaa tultaessa takajarrupainoitteisesti vauhtia pois, ABSit tekee kivasti sen että kone ei stumppaa vaikka polkee takajarrua kuinka. Mutkiin ajoin yhtä pienemmällä vaihteella kuin asvaltilla, pieni veto päällä niin ohjattavuus rauhoittui kummasti. Mutkan loppua kohden kaasua avaten niin, että lopputuloksena piitkä lievä sladi. Jousituksen pidin aika pehmeänä koska kuoppia oli näillä teillä ja minähän tykkään että pyörä menee kuin kaasunestejousilla varustettu sitikka.
Metzin Tourance -rengastuksella oli kyllä paikoitellen aika liukasta. Kun kaasua avaa kunnolla, työtövoima on aika lievä ja sladi kaamea. Mitä se sitten olisikaan kunnon nappuloilla, vauhdit varman kasvais vielä.
Kyllä odotan innolla että pääsen lomareissuille koto-Suomen sorateille...!!!!![]()
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Nythän päästiin asiaan, palasin GS-kantaan justiinsa sen takia, että pääsee sorateille katsastamaan maisemia ilman tienvarsimainoksia - ellei sellaisiksi lueta kauppa-auton aikatauluja maitolavan kyljessä. Tuo rengaskysymys vain on askarruttanut, alla on nyt Tourancet, ovat olevinaan jonkinlainen kompromissirengas asfaltin ja soran välimaastossa. Käytäntö vain on osoittanut, että kyseessä on loppujen lopuksi melko puhtaasti cityrengas. Onko kokemuksia ja ehdotuksia soratien renkaaksi, toivottavaa olisi että kestäisi myös pakollista pikitieajoa edes kohtuullisesti.
Sorateillä ajokokemuksen hankkineena voin sanoa että samat
lait pätevät soralla kuin asfaltillakin,,
pitää antaa etupyörän hakea opimaali linja
jalat tapeilla tietenkin . etujarrun kanssa pitää olla varovainen
hartiat rentoina,,(ei se kaadu vaikka joskus niin tuntuukin)
Hyrrävoimathan ne pitää pyörän pystyssä.
Kaasulla voi perää heittää tarvittaessa sivuun.
Etupyörän pito on tärkeintä , muu on kosmetiikkaa
(customilla ei ollut hauskaa soralla) kyykyllä oli. ja on
CEEBEEEX
Saattaa muuten kyseinen temppu aiheuttaa mielenkiintoisen efektin mikäli esim. mutkassa on monttuja......(archer @ Kesä. 12 2007,11:24) kirjoitti
En tosin tiedä miten bemu taipuu hiekkatiellä kun on noita sorarännejä varten enska tallissa![]()
Elämä on kuin golfpallo....saa lujan iskun toisensa perään ja lopuksi päätyy kuoppaan !
" Tanan IT-miehet ! "
Väitellessäsi idiootin kanssa pidä huoli, ettei hän tee samoin !
Viime kesänä ajoin yhdet Karoot sileäksi. Harmittavasti ajoin paljon asfalttia juuri niillä renkailla. Rengasmelu oli aivan kamala. Soralla ajo tosin oli hauskaa. Pitäisi olla kahdet vanteet, niin vaihtaminen ei olisi niin vaivalloista ja kallista...(kjhh @ Kesä. 12 2007,21:51) kirjoitti
Karoo T:tä ei saanut oikean kokoisena - joko nyt saisi?
KarooT:tä saa kyllä ns. oikeeta kokoa, mutta nappiksien melu ja vaatimattomat ajo-ominaisuudet kestopäällysteellä vaativat todellakin käytännössä tuplavanteet, niitä on tullut edestakaisin vaihdettua, nopee homma.
Itse löysään keulaa nappiksien asennuksen yhteydessä, eli 70 kiloisella kuskilla se on löysimmässä hahlossa ( 06-mallissa niitä on viisi ).
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
(kjhh @ Kesä. 12 2007,21:51) kirjoitti
Continentalin TKC80. Ei ihan "oikea" nappularengas, mutta toimii soralla toki sileämpiä allroadgummeja paremmin. Käytännössä toimii kaikilla ison boxerin ajoalustoilla hyvin; harvempi se nyt menee mielikseen upottamaan pommikonetta suonsilmään... Hiljainen esim. Karooseen verrattuna (edellisessä pyörässä oli alla Karoot ja ääni oli asfaltilla kuin olisi sirkkelillä ajellut...) ja pitoa löytyy myös asfalttimutkissa. Märällä kelillä pitää olla hieman normaalia tarkempana, mutta ei vaarallisen liukas silloinkaan.
Tusina-Advessa olleet TKC:t alla nyt n. 6000 km ja takarengas alkaa piakkoin olla vaihtokunnossa (uutuudenviehätys ja keväisen raskas kaasukäsi kulutelleet normaalia nopeammin). Etusessa pintaa lie vielä toiseen mokomaan.
Jokapaikanrenkaista Matkaenskafoorumilla
...
JOVVAIN...(kjhh @ Kesä. 12 2007,21:51) kirjoitti
........Naaaaaa, enneku Jyykeäänkin jutasin eestaas ja mahollisimman piiitkään aina soralla niin semmonen oli oikia matkamiähen rengas kun Metzelerin Sahara III!
Ei yllättäny savikossakaan ja parraalla etusella pääsin 34 000 km...kuluu somasti tasaseen !
![]()
!!! Tismalleen !!!(ciibiiex @ Kesä. 12 2007,22:10) kirjoitti
Kaikki on sanottu.![]()
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Toiset vanteet on järkiratkaisu senkin puoleen, että aluvanteilla saa olla turhan tarkkana metsäautoteillä. Huono puoli tietysti ainakin alkuperäisvanteiden ruokoton hinta.
Saako 1150 GSA:han jostain valuvanteita? Noin hinta? Vakiona on pinnat ja ne voisi jättää nappularenkaillle.(kjhh @ Kesä. 13 2007,19:23) kirjoitti
ABS:ssät pois päältä hiekkateillä ja opettele jarruttamaan takapyörä lukkoon. Sillä se pysähtyy irtosorallakin ja märällä savella päinvastoin kuin ABSsillä.
Etupyörän lukkojarrutusta voi myös harjoitella varovasti. Ei sekään niin vaarallista ole.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
http://www.hpn.de/, täältä voi löytyä apuja vanneongelmiin.(arikorho @ Kesä. 13 2007,23:54) kirjoitti
Mun 1200 GSA:ssa Karoo T on hiljainen ja pitoa löytyy kantatessa renkaan reunoille asti.Oikeilla paineilla ( noin 2 bar)kohtuullinen ajettava sorallatiellä. Kilometrejä niillä noin 4000.(mikan @ Kesä. 13 2007,08:52) kirjoitti
Koska nappulat ovat jo muutenkin matalammat kuin vakio Karoossa niin kuluminen asfaltilla on aika haipakkaa.
Kumminkin
Sopivalla vaihteella. Jos ajaa asfaltillakin semmottella pykälällä että vetoa löytyy tarvittaessa, niin ei sitä soralla tartte muuttaa. Mutta sorkulla jos tuut vaikka tiukkaan kurvaan ja iskee hartialukko ja kääntyy kaasu kiinni... Sitten kun vetoa tarvitaan, onko sitä siellä? Eli kiharammalla tulee ainakin poljettua pykylää pienempää sisään.(niklasbackman @ Kesä. 11 2007,16:23) kirjoitti
Kurvit sladissa tottakai. Ja mahdollisimman leveässä. Paitti sitten kun haluaa ajaa pidolla... Mopetia kannattaa kuulemma kallistaa vähän enemmän kuin kuskia, niin taipuu paremmin kurviin eikä tunnu yllättävät luistotkaan niin ikäviltä. NÄinhän se tuntuu olevan
Jos ajaa vaikka kuivaa savitietä, niin aika hyvin saa olla jenkaa ja pokkaa, jos mopon pitää "leijumassa" supermototyyliin. Upottavassa taas on kaksi tapaa ajaa: Taluttaa tai leijua. Kaikki sillä välillä on tuskanhikeä. Mutta pitää se tuskanhikikin kokea ennen kuin pääsee leijailemaan... kai.
Työntöohjauksella. Eihän se mopo muuten käänny. Jopa sladit pitää aloittaa työntöohjauksella, jos meinaa yhtään kallistaa pyörää.
Jalat tapeilla. Paitsi jos ihan oikeaan spooriin menet.
Pyörä menee minne haluat, kun pidät kädet rentona ja katseen kaukana ajolinjassa. Jos vaikka etupyörä lähtee luistoon, niin paras tapa kaataa pyörä on ruveta ohjaamaan sitä voimalla. Mopon ajogeometria pyrkii pitämään etupyörän aina kulkusuunnan mukaan oikeassa asennossa. Jos etupää puskee, löysää otetta, mopo kääntää etupyörän uuteen puskevaan kulkusuuntaan ja etupyörän luisto lakkaa. Toki tämän jälkeen pitää vielä yrittää hoitaa kotiinpäin se loppu kaarre, mutta mukavampaa se on yrittää kumipyörät alaspäin.
Kaarre tasainen veto päällä. Aiemmin keskustelussa mainittu takajarrun laahaaminen voi auttaa, jos hannaa kaasun kanssa ja meno meinaa mennä semmoiseksi tö-töö-tö-töö...päälle pois, uskallan en uskalla... Ja teinicorollasladi alkaa avaamalla kaasu apexin jälkeen ja toivomalla parasta. Oikea sladi alkaa jo kaarteeseen sisään mennessä ja siihen tarvitaan taitoa. Toki, jos kaarre on pimeä, ei kannata mennä luistossa sisään, kun ei tiedä mitä siellä on vastassa.
Tien keskellä olevan irtosoran yli kannattaa treenimielessä ajella ristiin rastiin suorilla. Siitä keskisoralta on helppo vaihtaa pitävään raiteeseen, mutta raiteesta on vaikeampi väistää irtosoran päälle. Kun opettelee tuon soran yliajoa, niin se ei pelota.
Ajolinjahan soralla on sama kuin asfaltilla. Ulkoa sisään, pisin mahdollinen näkymä varmistaen.
Niin, ja 200-kiloisia möhköjä viedään istuen, paitsi tosi pehmeässä, tai esteiden (rungot ojat) ylityksissä, jyrkissä nousuissa tai laskuissa. Onhan se seisaaltaan ajo kanssa hyvä osata, mutta mieti millaiset mahdollisuudet on tehojarrutukseen tai vaikka hirven väistöön tapeilla seisten kun kuitenkin suurin osa jengistä pitää hallintalaitteetkin säädettynä istuma-asentoon.
Renkaista ja rengaspaineista... Kuinka moni säätää rengaspaineet asfalttitien ja soratien risteyksessä? Matalat paineet syövät renkaita ja vaikeuttavat hallintaa asfaltilla. Samoin nappulat kuluvat asfaltilla hapiaan. Oikeita nappuloita ei aikuisten oikeesti tarvi kuin mudassa tai lentohiekassa ja ehkä oikein liukkaalla savitien liejupinnalla. Siihen asti pärjää vaikka katurenkailla. Jos soraa on elämästä alle 50%, niin unohtakaa aluksi ne renkaat. Jonnekin allroad tourille tms. voi sitten alkaa optimoida. Rengaskysymyksissä usein tulee vastaan se, että huonoa ajotaitoa puolustellaan sileillä renkailla.
I. *![]()