Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    Nyt kun myin oman kilvellisen raaserini, niin mieli tekis ajaa silti lujaa ja laillisesti. En ole kuitenkaan koskaan käynyt radalla ajamassa. Tiedän, että kun sinne radalle menee ensimmäisiä kertoja, niin huomaa, että "ei tosiaan osaa ajaa". Vauhti ei olekkaan sitä mitä tv:stä voi katsella ja mutkat tuntuu pelottavilta.

    Yleensä ratavuoroissa on hitaat, keskinopeat, nopeat ja sitten kilvettömät "reikäpäät". Onko kilvettömien joukossa hitaita ollenkaan? Miten pääsis radalle kilvettömällä ajelemaan sitä omaa tahtia, pelkäämättä jäävänsä jalkoihin?

    Tämä siis edellyttäen, että päädyn ostamaan sen kilvettömän, jolla saisi sitten ajella "täysiä" pelkäämättä tiensivuun liputtamista ylinopeudesta johtuen.
    GSX-R 1000 K8, KXF 450, DUKE II 640
  2. #2
    Sekaan vain. Ei sitä omaa nopeutta tai hitautta kannata miettiä. Nykyää ainakin mp tuen vuoroilla voi ajaa kilvettömällä keski, tai nopeessa ryhmässä kunhan on liikennevakuutus pyörässä. Ja kyllä nopeemmat aina ohi pääsevät, kunhan ajaa ajolinjoilla eikä poukkoile ympäriinsä. Siitä se vauhti sitten lähtee nousemaan...kunnes tulee ensimmäinen kaato. Ei vaan et ole ainoa joka tehnyt saman liikkeen.
    Honda cbr600rr
  3. #3
    Ok. No ehkä se voi siis olla vaihtoehto, jos kerran kilvettömällä voi mennä myös hitaaseen ryhmään kilvellisten kanssa.
    GSX-R 1000 K8, KXF 450, DUKE II 640
  4. #4
    Lainaa (White @ Kesä. 09 2007,22:36) kirjoitti
    Ok. No ehkä se voi siis olla vaihtoehto, jos kerran kilvettömällä voi mennä myös hitaaseen ryhmään kilvellisten kanssa.
    Yleinen periaate lienee se, että kilvettömät menevät nopeaan ryhmään tai omaan ryhmäänsä, mutta asiat lienevät sovittavissa kunkin ratapäivän vastuullisen järjestäjän kanssa. Joko lupa hitaaseen heltiää tai sitten ei, ihan tilanteen ja muiden käytännön juttujen mukaan. Eli kannattanee mennä jututtamaan kunkin ratasession järjestäjää ihan persuunakohtaisesti.
  5. #5
    Tuo ratasessioiden ryhmittelyssä käytetty kilvettömät menevät nopeaan ryhmään on aika pulmallinen aina välillä. Vaikka pyörä olisikin nopea, niin kuski ei sitä välttämättä ole.

    Itse kuulun siihen hitaan ja keskimmäisen rajamaille. Viime kesänä MP tuen ajosessiossa käytiin lyhkäinen keskustelu aiheesta. Tuolloin oli sen verran vähän kuskeja paikalla, että ryhminä oli keskinopea ja nopea,jolloin sain luvan mennä hitaampien sekaan kilvettömällä.

    Silloinkin kaverit vaan painotti kovasti että menee omaa ajolinjaa, ei poukkoile ja nopeemmat kyllä menee ohi. Mutta kyllä se silti aina säväyttää kun metsin päästä joku menee "tuplanopeutta" ohi.

    Mutta jos on ekoja kertoja radalla, niin sen ennalta-arvattavan, eli oikean, ajolinjan ajaminen ei vielä välttämättä ole itsestään selvyys. Näissä tapauksissa kannattaa ehdottomasti pyytää jotain ohjaajista näyttämään vähän linjoja. Kun ajelee ennalta arvattavia ajolinjoja, niin ei aiheuta tahattomasti läheltäpititilanteita.
  6. #6
    ^ Yep, puhut asiaa. Ja kun en tosiaan ole kertaakaan ikinä koskaan radalla käynyt niin epäilyttää ja paljon. Ja tuntuu oudolta satsata rahaa kilvettömään, jos sillä ajaminen aiheuttaa radalla aina erikoisjärjestelyjä. Saati, että omat ajolinjat ja vauhti on hanurista.
    GSX-R 1000 K8, KXF 450, DUKE II 640
  7. #7
    Tuossahan tuota tuli jo asiaa aiheesta jo tarpeeksi... eli kannattaa neuvotella järjestäjän kanssa, miten onnistuu. Eihän tuossa periaatteessa mahda olla esteitä, koska liikennevakuutus on voimassa... onhan?

    On vaan hieman absurdi ajatus, että hommaa kilvettömän ratapyörän eikä ole koskaan käynyt ajamassa radalla. Noh, tuskin rata-ajosta tulee sellaista pettymystä, että jäisi yhteen kertaan.

    Huono tie, parempi mieli
  8. #8
    ongelmaksihan tuossa nimeenomaan tulee se että hidas ja keskinopea katsotaan ajoharjoitteluksi ja nopea kilpailuun tähtääväksi harjoitteluksi ja vakuutusyhtiöthän korvaavat ajoharjoittelun aikana tapahtuneet ja tästä syystä ei kilvettömiä noihin kahteen hitaampaan ryhmään päästetä koska silloin sekin ryhmä muuttuisi tuollaiseksi kilpailuun tähtääväksi..

    korjatkaa jos olen väärässä mutta näin olen ymmärtänyt..
  9. #9
    Vapaavuorolla on kiva ajella. Ei tarvii stressata ryhmistä.
    Chuck Norris tilasi Hesessä Big Macin, ja sai sen.
  10. #10
    Lainaa (White @ Kesä. 09 2007,23:32) kirjoitti
    ^ Yep, puhut asiaa. Ja kun en tosiaan ole kertaakaan ikinä koskaan radalla käynyt niin epäilyttää ja paljon. Ja tuntuu oudolta satsata rahaa kilvettömään, jos sillä ajaminen aiheuttaa radalla aina erikoisjärjestelyjä. Saati, että omat ajolinjat ja vauhti on hanurista.
    Tuohon on ratkaisu, miksei vuokraa jostain kilvetöntä päiväksi tai pariksi. Sen jälkeen kyllä tietää mitä tahtoo. Kaikki tuntemani jotka ovat radalla käyneet ovat tykänneet ja jääneet tavalla tai toisella siihen kiinni.
    Honda cbr600rr
  11.  
  12. #11
    Lainaa (center69 @ Kesä. 10 2007,18:45) kirjoitti
    ongelmaksihan tuossa nimeenomaan tulee se että hidas ja keskinopea katsotaan ajoharjoitteluksi ja nopea kilpailuun tähtääväksi harjoitteluksi ja vakuutusyhtiöthän korvaavat ajoharjoittelun aikana tapahtuneet ja tästä syystä ei kilvettömiä noihin kahteen hitaampaan ryhmään päästetä koska silloin sekin ryhmä muuttuisi tuollaiseksi kilpailuun tähtääväksi..

    korjatkaa jos olen väärässä mutta näin olen ymmärtänyt..
    Taitaa olla niin, että vain hidas ryhmä katsotaan ajoharjoitteluksi, ja silloinkin pitäisi EAK-kouluttajan olla radalla. (MP-Tuen päivillä lisäksi EAK-kurssi käytynä)
    Busa K8