Tulokset 1:stä 17:een 17:sta
  1. #1
    Tulpanvaihdon loppusuoralla alkoi viimeinen tulppa temppuilemaan. Ei suostu tulemaan pois vaan jumitaa. Tulppa pyörii ulospäin muutaman kierroksen mutta sitten tulee stoppi. Väänsin 20cm räikällä minkä uskalsin mutta ei aukea enempää. Mistä kysymys? Onko se tulpan tiivisterengas hapettunu ja jumittaa jotenkin estäen tulpan nousun. Kevyllä nykäisyllä lähti ulospäin pyörimään joten tuskin kierteetkään menneet. Pyörä oli ammattimiesten huollossa syksyllä jolloin tulpat otettu irti. Tuskin nekään nyt väärälle kierteelle... Tuosta jumituksesta se pyöri myös nätisti kiinni päin. Liuotushoitoa vai mitä?
  2. #2
    Hmm... ilmeisesti tässä tapauksessa on tulppa on edellisessä vaihdossa kiritty liikaa ja tiiviste rengas on litistynyt niin paljon että osa tulpan kierteestä on eksynyt palotilan puolelle. Kierre on karstottunut tulpan päästä ja se panttaa vastaan.
    Reilusti CRC:tä reikään, edestakaista liikuttelua kunnes karsta luovuttaa/pehmenee niin tulee ulos kierrettä vahingoittamatta.

    Tässä hommassa maltti on valttia.
    Nopeus on valttia!

    +200 MPH CLUB FINLAND

    Kawasaki Ninja H2



    * * * * * * * *
  3. #3
    Kiitos. Laitetaan irroitusöljyt muhimaan viikonlopuksi. Odotellessa
  4. #4
    Jos ei suosiolla lähde, niin veivaa kiinni. Toimiva tulppa varmaan kumminkin. Ei kannata pilata kesää rikkomalla ehjää pyörää, kun talvellakin kerkiää.
  5. #5
    Ettei vain olisi eksynyt pitkäkierteinen tulppa lyhytkierteiseen reikään?
  6. #6
    Lainaa (renttu @ Kesä. 08 2007,10:12) kirjoitti
    Pyörä oli ammattimiesten huollossa syksyllä jolloin tulpat otettu irti. Tuskin nekään nyt väärälle kierteelle...
    Ehkei ihan sokeasti kannata tuohonkaan luottaa, jos et tunne kyseisiä ammattimiehiä... Toivon tietysti, että hommat on tehty hyvin.
  7. #7
    Lainaa (jmhonka3 @ Kesä. 10 2007,20:55) kirjoitti
    Jos ei suosiolla lähde, niin veivaa kiinni. Toimiva tulppa varmaan kumminkin. Ei kannata pilata kesää rikkomalla ehjää pyörää, kun talvellakin kerkiää.
    Itse tekisin juuri näin. Jos siis tulpaa tuntuu toimivan hyvin...
    Viisas pääsee vähemmällä!
  8. #8
    Eipä irronnut joten veivasin kiinni ja *. Olin yhteydessä tuonne ylistettyyn, kehuttuun, arvostetuun *ym. roplaamoon/pärrämyyntipuljuun. Ei pitänyt juuttumista juurikaan kummallisena vaan päinvastoin. Vastuuta eivät tietenkään aikaisemmasta työstänsä kanna. Veivaavat tulpan irti omine konsteineen heinäkuun puolella. Toivon todella heidän ja omasta puolestani että asia hoituu tahdikkaasti,niin ettei kummankaan osapuolen tarvitse olla pahoillaan. *



  9. #9
    Ehkäpä kannattaisi odottaa syksyyn asti ennen kun viet sen pajalle jos(toivottavasti ei) esim. kierteet korkkaa kannesta niin on äkkiä kesä pilalle ennen kun niillä on aikaa korjata sitä
    Jos ei ole niin "hyvässä" paikassa tulppa et saa helicoilit veivattua siihen ilman että ottaa kannen irti??



  10. #10
    Lainaa (renttu @ Kesä. 08 2007,10:12) kirjoitti
    Tulpanvaihdon loppusuoralla alkoi viimeinen tulppa temppuilemaan. Ei suostu tulemaan pois vaan jumitaa. Tulppa pyörii ulospäin muutaman kierroksen mutta sitten tulee stoppi. Väänsin 20cm räikällä minkä uskalsin mutta ei aukea enempää. Mistä kysymys? Onko se tulpan tiivisterengas hapettunu ja jumittaa jotenkin estäen tulpan nousun. Kevyllä nykäisyllä lähti ulospäin pyörimään joten tuskin kierteetkään menneet. Pyörä oli ammattimiesten huollossa syksyllä jolloin tulpat otettu irti. Tuskin nekään nyt väärälle kierteelle... Tuosta jumituksesta se pyöri myös nätisti kiinni päin. Liuotushoitoa vai mitä?
    Kokeile kun kone on lämmin.Mulla joskus autossa sama ongelma,kokeilin kylmänä ja jumittui paikalleen mutta toisen kerran kokeilin lämpimänä niin sitten kyllä irtosi ihan hyvin.
    suzuki v-strom 650 -05
  11. #11
    Toivottavasti eivät riko kierteitä..jos pakolla ottavat pois
    Varmaankin jo rikottu kun kiristetty liian tiukkaan.
    jos tulppa pyörii vähän sen pitää pyöriä ulos asti normaalisti
    ei tulpassa ole mitään mikä sen estäisi ei edes karsta.
    Itse ratkaisisin ogelman pikuhiljaa edestakaisin vääntelemällä
    aina lisäämällä kääntökulmaa.. varmaan lähtee,,
    CEEBEEEX
  12. #12
    Jätä nyt vaan tältä kesältä se tulppa rauhaan. Kierteet rikkovat kumminkin, ja loppu kesä pilalla. Kun tulppa kerta toimii ja on syksyllä ollut irti, ajelee sillä vielä monta kesää. Talvella on sitten aikaa seisottaa pyörää korjaamolla. Porukka vaihtelee muutenkin tulppia aivan turhaan. Vaikka vanhoilla pyörillä ajelenkin usean kesän putkeen samoilla tulpilla, ei vielä ole kertaakaan pimentynyt yksikään ajossa. Kireät 2-T koneet on sitten tietenkin erikseen.
  13. #13
    Karstat voisi saada pestyä poiskin, jos vaikka lähtisi tulpan kierteistäkin. Kun vaikkapa kannen tiiviste mennee ja alkaa imeä vettä palotilaan, niin osat ovat kirkkaat kuin suoraan tehtaasta. Karstan palaakaan ei löydy mistään. Vesimäärän ei tarvitse olla iso, mikä sinne palotilaan menee. Ei edes tarvitse vielä vaikuttaa käyntiin mitenkään.
    Imukanavan kyljessä jossakin on ruuvi tai nippa, mistä otetaan imukanavan paine, kun synkataan kaasuläppiä. Voi olla kaasuttimessakin, jos on kaasarikone. Liitä siihen letku ja vaikka injektioruiskulla pikkuhiljaa vettä siihen sylinteriin, jossa tulppa jumittaa. Ei menetä mitään, jos ensin kokeilee, mutta voi säästää kierteet.



    -Timppa-

    Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
  14. #14
    Lainaa (Timo Tasakaasu @ Kesä. 13 2007,12:44) kirjoitti
    Imukanavan kyljessä jossakin on ruuvi tai nippa, mistä otetaan imukanavan paine, kun synkataan kaasuläppiä. Voi olla kaasuttimessakin, jos on kaasarikone. Liitä siihen letku ja vaikka injektioruiskulla pikkuhiljaa vettä siihen sylinteriin, jossa tulppa jumittaa. Ei menetä mitään, jos ensin kokeilee, mutta voi säästää kierteet.
    Eikös tossa ole vaarana hydro-lock? Sitten kun sylinteri on täynnä nestettä ja kone yrittää pyörähtää tulppa kiinni niin mitäs sitten?

    Vai tajusinko jotain nyt väärin sen suhteen mihin vesi poistuu männän päältä luruttelun jälkeen?
  15. #15
    Lainaa (Talttapää @ Kesä. 13 2007,13:45) kirjoitti
    Lainaa (Timo Tasakaasu @ Kesä. 13 2007,12:44) kirjoitti
    Imukanavan kyljessä jossakin on ruuvi tai nippa, mistä otetaan imukanavan paine, kun synkataan kaasuläppiä. Voi olla kaasuttimessakin, jos on kaasarikone. Liitä siihen letku ja vaikka injektioruiskulla pikkuhiljaa vettä siihen sylinteriin, jossa tulppa jumittaa. Ei menetä mitään, jos ensin kokeilee, mutta voi säästää kierteet.
    Eikös tossa ole vaarana hydro-lock? Sitten kun sylinteri on täynnä nestettä ja kone yrittää pyörähtää tulppa kiinni niin mitäs sitten?

    Vai tajusinko jotain nyt väärin sen suhteen mihin vesi poistuu männän päältä luruttelun jälkeen?
    Kone on luonnollisestikin käynnissä.. Vanha kunnon karstanpoistosysteemi.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  16. #16
    Lainaa (TunturiTT @ Kesä. 13 2007,14:34) kirjoitti
    Kone on luonnollisestikin käynnissä.. Vanha kunnon karstanpoistosysteemi.
    No niinpä tietenkin - muuten olisikin melko älytöntä hommaa.
  17.  
  18. #17
    Minulle kävi joskus nöösipoikana ekan auton kanssa niin, että tulpan kierteet jäi kanteen ja tulppa poikki. No tähän tilanteeseen vaadittiin liki metrinen ajtkovarsi räikkään.

    Ihan aikuisten oikeasti, ne tulpat kannattaa kiristää momenttiavaimella. Huollot nyt tekee vaihtelevaan tyyliin.
    Boxerin alatulpista toinen lähti ilman räikkää hylsyä/jatkovartta sormin pyörittelemällä.

    Niin, tuon kannen tuhonneen operaation jälkeen tuli pistettyä öljyä tulpan kierteisiin ja grafiittivaseliinia pyöränmuttereihin.