Poika ajelee nyt moposkootteria. Kipinä moottoripyöriin on kuitenkin jo syttynyt, joten ensi keväänä tulee ehkä ajankohtaiseksi kevarin hankkiminen. Käytettyä olen lähinnä ajatellut, mutta mieluimmin uudehkoa. Mikä mahtaisi olla sopiva kevari pääosin kaupungissa tapahtuvaan nuorukaisen ajoon huomioiden kuitenkin satunnaiset maantieajot?
Aikuinen nainen nexusti
Tuollaisen tyyppiset ilmeisesti saannut nykyään aika paljon suosiota. Hinta uutena edullinen ja sopii kaupunki räppäilyyn hyvin.
masai
Eikös tuo polttoainesäiliö ole hiukan pienehkö:3 litraa? Mikähän mahtaa olla kulutus kaupunkiajossa? Hinta on kyllä edullinen....
Aikuinen nainen nexusti
Ei tollasella tieliikenteeseen, tollanen sopii takapihakurvailuun mutta ei tielle. IMHO(Marsu @ Kesä. 08 2007,10:27) kirjoitti
GSX-R 600 K6
mopo/kevari sivusto
ja masai juttua.
siin sivu 4 alareunas oli jonkun kommentti kulutukseen [50km ajon jälkeen tankkiin sain tankattua 1,5l 98 ja tankin kokohan on 3l eli siitä voitte päätellä kulutuksen kun rauhassa noilla vakioväleillä malttaa ajaa.]
Mut jos enempi matkaa niin sit kyykkyä kehiin
Ja onhan yhä kai yamaha dt yms joissa tankkikin isompi
jammu
nii ja jos kaverit kerran pienellä välitysten vaihdolla tuollaiseen 110 vauhtia niin luulis kaupungissa piisaavan.
Onko kokemuksia tällaisesta kevarista Honda YBR tai sitten Keeway Superlight. ? Toinen on kyykky ja toinen pikkucustom. Pitäisi vissiin kysellä junioriltakin tyyppimieltymyksiä.
Aikuinen nainen nexusti
Mikäli budjettina on noin 2000€ ja haluaa ostaa pyörän joka kestää, ja jolla 16v kehtaa ajella, niin kannattaa katsella käytettyä Honda NSR:ää tai Yamaha DT:tä.
Nimim. itse vielä pari vuotta sitten piikki-iässä![]()
KTM Duke II 2005
Jos ajamisesta on kyse, niin CBR125R on halpa ja hyvä. Tarjontaa pitäisi olla ja peli kestää kilometrejä.
1000
Ääh, mitä suotta.(Trinity @ Kesä. 08 2007,10:59) kirjoitti
![]()
Kyllä ne tosiaan tuossa iässä ovat jo hyvin tarkkaan selvillä pitääkö sen olla kyykky, supermoto, custom, skootteri vai mikä. Ihan turha tuputtaa.
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Pojalla on YBR 125 nyt viimeistä kesää. Ei vie bensaa juuri nimeksikään ja tankki riittävä. Toimintasäde n. 400 km. Asiapeli. Ei mitään murheita ja liikkuukin 110 otollisissa olosuhteissa.
"Soratie on parasta huumetta!" 1200 GSA
oma ehdotus on ehottomasit hondan cbr. tyylikkään näkönen kaikkine kattelineen ja helavitkuttimineenei _niin_ lussu mutta ei timmeimmästäkään päästä. Itse en kyllä tota yammun ybrrää ottas vähä lisää massii ni saa separin. nimim. piikkiiässä
600rr
Kaveri ajo viime vuonna autokoulussa tolla yamaha ybr:llä alkuun (ennen ku annettiin isompi pyörä alle)
Kuulemma on ihan mukava ajaa, mutta vauhti meinaa loppua kesken, jos isommilla teillä ajaa: n.90km/h menee jos ajaa kierrokset tapissa, eli oikeen yli 70 ei pysty ajaan.
Täälä päin ainakin eniten on varmaankin, honda cbr:ää, aprilia rs:ää ja cagiva mito:a
Eli ne nyt ei ainakaan mitään romuja oo, kun niitä joku ostaa![]()
Hieman kotiinpäin vedettynä: suosittelen jotain uudehkoa custompiikkiä. Itselläni oli 125cc Virago vuosimallia -98 eikä kyllä tule varmaan yhtä huoltohelppoa pyörää vastaan! Moottorille ei käytännössä katsoen tarvinnut tehdä missään vaiheessa mitään. Ajoasento oli todella leppoisa(=matka-ajo onnistui) eikä "hidas" vauhti haitannut tämän takia ainakaan minua. Hankintahinnaltaan mielestäni melko sopivia verrattuna kyykkyihin. Pyörää luultiin monesti kokoistaan isommaksi, mikä oli mielestäni positiivinen asia
100 viesti \o/
"We need a plan - Let's play dead"
Eikö noi nykypäivän kevarit kulje enempää?(viromi @ Kesä. 08 2007,12:15) kirjoitti
![]()
R1 - D.E.A.D
Ei, kun on tää hiton 11kw tehoraja. YBR:ssä lisäks vaan jotai 7kw niin eipä sillä pitkälle pötkitä.
Jos topicin alottaja on pojalleen nelaria ostamassa, niin cebaria ja mz:aa suosittelisin (jälkimmäistä saa tokimotosta tilaamalla). Molemmat laadukkaita, kulkee hyvin ja on bensapihejä.
Oma cbr vie jotain 3litraa sadalla ja kulkee se sen 120 oikeaa vielä ihan hyvin, sen yli ei tosin mennä.
Joo, mut pidetäänkö niissä nykypäivänä kuristukset paikallaan?(NgkR @ Kesä. 08 2007,19:40) kirjoitti
Ei siitä nyt kovin kauaa ole - 8 vuotta kun ite päristelin piikillä, enkä muista että kellään tutulla ois ollut rajottimia paikallaan. Onhan se tietenkin hyvä jos ne jaksaa pitää paikallaan, mutta sillon se oli ainakin enemmän sääntö kun poikkeus että ne revittiin ensimmäisenä helvettiin.Enkä siis missään nimessä kannustakaan tuohon, mutta sillon päästeltiin kyykkypiikeillä melkeen 2 markkaa ja tuntuu kummalliselta jos nykynuoret jaksavat ajaa rajotetuilla 120:ä.
R1 - D.E.A.D
Noita nelitahteja kun ei ole edes kuristettu.. ne siis on täystehoisina about yhtä potkukkaita kun kuristetut 2-tahtiset.. Ja melko harva ajaa kuristetulla 2-t, jolla sellainen on(HenCCa @ Kesä. 08 2007,20:55) kirjoitti
![]()
köhköh, putput, pampam..
Tuolla CBR 125R:llä huippunopeudet on siellä 120 paremmallapuolen, motaria ei ole kiva ajella, mutta jo 100 vauhdeissa pysyy hyvin mukana. Paikat ei puudu vaikka ajelis millasta ajelua tahansa. ainakaan itellä ei puutunut 12000km aikana.Käytettynä niitä voi jo saada 2000€, 2004 tulivat ensimmäiset markkinoille. On luotettava ja helppohoitonen. Suosittelen edes tutustumista!
TÄÄLLÄ on aika hyvin tietoa kevytmoottoripyörämalleista.![]()
Kör som du kan, om du kan inte köra som du vill.
Puhun usein - mutta paskaa.
en oo nuorena ajanu alle kuussatasella, mutta teinin iskänä sanoisin että kysele ja keskustele sen ajajan kanssa, mitä tarvis olla. tosin meilläkin mieli muuttu jo ekan mopon oston jälkeen
mutta pointtina on et ei sen tarvii hävetä kulkupeliään ihan hirveesti? se on noille ipanoille (kin) oleellista
kyse on respektistä![]()
<p>gubbe</p>
Jos rahat riittää, niin Hondan Varadero on mp:n kokoinen piikki. Kaksi aikuista pystyy ajelemaan vaikka soratiellä. Meidän juniorit ovat tykänneet siitä. GPS:n mukaan menee alamäkeen 125 ja tasasella 115. Polttoainetta syö noin 3,5 l/100 km, mutta siinä on iso tankki ja V2 kone!
Oon koeajanu varaderoa ja todella siinä tunsi että vääntöä on pienilläkin kierroksilla..(arikorho @ Kesä. 09 2007,00:38) kirjoitti
Sitten itse aloittajalle vielä, eli kannattaa tosiaan kysyä että mikä sitä kevaristia itseään kiinnostas.. ja ottaa kans huomioon että esim jos asuu jossain missä on soratietä 50 kilsaa joka suuntaan niin esim tää varadero vois olla kova sana.. Mutta itse asun kaupungissa ja kyykky oli MUST!![]()
Myös matka ajo on testattu, eli mulla ei oo ongelmaa.. yhtenä päivänä ajelin 650 kilsaa ja kevari tuolloin kuristettu.. niin ja olen n. 192 senttinen
Kaupunkiajoa tt näsärillä 225km ennenkuin piti kääntää varatankille.. tankkiin mahtu bensaa sillon noin desin alle 10litraa..
Varatankki taitaa olla 3l
siinä jotain.. toivottavasti ei aivan turhaa jauhamista..
![]()
köhköh, putput, pampam..
Sama kysymys ajankohtainen tälle kesälle.
Vääriä vaihtoehtoja eliminoimalla alkaa jäljelläoleva joukko supistua sellaiseksi, että pitää kohta antaa kevaristin itsensä valita muutamista siedettävistä malleista.
Päättely tähän saakka on mennyt suunnilleen näin:
Koska parkkikatoksessa seisoo (minulle) uusi isokin mopo, en halua käyttää tehollista peliaikaa kevarin rassaamiseen -> pitää olla suht. toimiva peli.
Pikkuveljen vuoksi taidetaan tarvita kevari 4 vuodeksi.
Kaksitahtinen ei kelpaa polttoainekulujen ja moottorin lyhyen peruskorjausvälin vuoksi. Hinnan lisäksi tuo karsii Aprilian, joka kieltämättä näyttäisi hyvältä.
Itse en ole vielä tarvinnut kustomia, mutta Virago tai Shadow ovat mukavan kookkaita piikkiluokassakin. Mutta jos ei kiinnosta, niin ei sitten.
Ja sitten vielä musta hevonen aikuiseen makuun: Aprilia Atlantic skootteri ei päältä päin paljon viissatasesta eroa. Taitaa vaan olla nuorison kannalta lälläripyörä.
Pitääkö sillä kevarilla pystyä käymään muualla kuin nakkikopin ympäri? Vaikkapa kesämökille on vain 140 km, mutta minne vaihtovaatteet?
Uusi CBR ja neljän vuoden takuu, vai kaksi vuotta käytetty Varadero...vai jotain muuta?
Jos nelitahtisen haluaa, niin CBR tai YBR irtoaa kyllä sillä aloittajan parillakin tonnilla.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Kyllähän se on niin että Varadero ja Shadow ovat piikkien kingejä. Mitätön kulutus, kova luotettavuus, hyvä ajoasento yms joten niillä voi ajaa vaikka rautaperseet jos haluaa.Huiput jää 110-120 tuntumaan mutta eipä sitä enempää tarvi päästäkään. Plussaa myös se että niitä ei juuri kukaan piikeiksi erota ellei satu tietämään, saa rispektiä ihan eri malliin kuin jollain mopon näköisellä CBR:llä tms.
Ja kakstahdit, no, ne sopivat vain nakkikioskin kiertämiseen jos siihenkään. Aina saa ajaa pelko perseessä että millon losahtaa. Sama homma kiinalaisten kans.
V2-koneella varustettu Honda niin kyllä lähtee.
Tunnustettakoon että kehun kovasti siksi että itselläni on Shadow.Mutta miksipä en kehuisi kun mitään vikaa ei tuossa ole ollut ja olen enemmän kuin tyytyväinen. Aina välillä ajellessa tulee leikiteltyä ajatuksella että "mitähän jos oisinki ostanu kakstahdin tai kiinalaisen... Oisin tälläkin hetkellä tien poskessa vaihtamassa mäntää".
![]()
youtube.com/user/mototuomas
Kyllä minä mielummin päästelen 2t:llä kun jollain lussulla 4t customipiikilläOn se vaan mukavampaa kun se mopo edes vähän liikahtaa johonkin suuntaan
![]()
Kawasaki Z750
ex.Husqvarna SM 610S
Mutta itse väitän, että noista nelarin "murinoista" saa jo itsessään jotain fiiliksiä kun vertaa siihen iänikuiseen moporäpätykseen. Ja liikahtaahan se nelarikin tuonne 80km/h rajotuksiin asti ilman ongelmia, satastakin pääsee pystyssä jossei järjetön vastatuuli ole.
Mukavaa on vajaa neljä tonnia ollut ajo nelarillakin
Bensaakin menee vain 3litraa sadalla![]()
Mun pojalla on näsäri ja on sitä vähän joutunut korjaamaan
edellinen omistaja oli laittanu väärän tulpan... mäntään reikä
no, ei ollu kallis 100e sain käytetyn männän ja sylinterin.
Mutta Varadero olis pojan mielestä näistä täällä olleista
paras vaihtoehto.![]()
Honda Monkey -81, Honda NSR -94, Honda cbr 600 f -95
Jep, ei tarvi sit vanhana alkaa HD-miehen jalanjäljillä kadonnutta rispektiä hakemaan.(peepee @ Kesä. 09 2007,00:10) kirjoitti
CBRn ottasin ite jos nyt pitäs piikki ostaa. Toisaalta voit koittaa jutella et kestää mopolla/fillarilla senverran et ostaa sit kusiaisen niinku mää tein.
Hirvee ninjapomperi
Paskapuhetta että sais pelätä. Itse en ole mitään muutakuin tulpan vaihtamaan 16-vuotta vanhaan 2-tahtiseen Yamahaani. Toimii kuin kello, ja LIIKKUU myös, toisin kuin nelarikevarit. Tosin eipä tuokaan kuristettuna mihinkään liikkuis. Se nyt vaan on kiva että sitä tehoa riittää vielä 120 alueellakin sujuvaan ohitukseen, eikä tarvii satasen alueella hampaat irvessä ihmetellä kun ei pääse rekasta ohi. Bensaa menee se 5-6 litraa satasella rauhallisella ajotavalla. Tuosta väännöstä, täysitehoinen pakoaukonsäätimellä varustettu 2T vääntää alhaalta asti enemmän kuin nelitahti.(Rasenger @ Kesä. 10 2007,12:00) kirjoitti
Rautaperseajoa ei ole tietääkseni yhdelläkään nelarikevarilla kierretty, mutta muutamalla 2T:lla on. Ainakin yksi Yamaha TZR 125, kaksi Honda NSR:ää ja yksi Aprilia RS olivat listoilla talvella, nykysestä tilanteesta en tiiä.
supermoto husqvarna tai aprillia. Kaupungissa todella asia pelejä ketteriä käännellä nostavat nokkaa ja perää pyydettäessä eivätkä välitä pikku lipoista. 2-t tekniikka on sen verran yksinkertaista että huollot tekee itsekkin ja paukkua on sen about 30hp eli yli 2x nelaripiikin verran. maantie siirtymätkin menevät ihan ok kun pitää järjen matkassa. ja kuristtuinakin ihan ok pelejä verrattuna nelareihin.