Tervehdys palstalle!
Eli kiinnostaisi tuo otsikossa kuvattu pyörä, mutta ainakaan haku ei löytänyt juuri minkäänlaista juttua. Olisi mielenkiintoista kuulla jonkun omistajan kommentteja miltä pyörä tuntuu käytännössä.
Arvosteluissa pyörä on saanut aikalailla kehuja. Esim tässä. Melkein jokaisessa arvostelussa tuota pidetään oikein hauskana härvelinä. Toisaalta taas Motopalstan arvostelun mopovertaukset eivät pyörästä anna niin mairittelevaa kuvaa.
Lähinnä mietityttää tuon mallin melkoisen pienet(?) tehot. Itse olen siis ostamassa ekaa pyörää, joten koeajossa nyt melkein mitkä tahansa teholukemat tuntuvat riittäviltä (tai liian riittäviltä). Liekö sitten kumminkin niin että pian alkaa kaipaamaan lisää tehoa? Mitään pitkiä matkoja ei ole suunnitteilla - ajelua kaupungissa ja maaseudun mutkateillä.
Toisaalta kun näitä foorumeita lukee, niin välillä saa sen kuvan että ei sitä lopulta mikään teholukema riitä. Vähän tuo yllätti oikeastaan. Luulin että ”keskivertomotoristit” ajelevat jollain 600-750 pyörillä, mutta tuntuu että kaikilla ainakin toiveena on saada alleen 1400 kuutioinen, 200 heppainen kulkine. *Ilmeisesti hevosvoimat ne ovat kumminkin tässä harrastuksessa SE juttu?
Jos kone on sama kuin XT-660:ssä, niinkuin arvelen, niin sen käyttäytyminen on muuten moitteetonta, mutta pienillä kierroksilla tuntuu kiihdytettäessä pientä "kolinaa", mutta kone jaksaa ja jaksaa vain. Tehot riittää varmaan Suomessa, jos meinaat ajaa nopeusrajoitusten mukaan.
Jep, sama kone hiukka eri säädöillä noissa vekottimissa on.
Tuli ostettua tuo MT-03. Ostin pyörän ilman sen kummempia koeajoja. Vasta kortin saaneena aattelin että tuskin sitä kauheesti irti saa vaikka noita testailee. Tuosta oli sopiva tarjous ja uskoin noita netissä olleita testejä, jotka totesivat että hyvä pyörähän tuo on. Tässä vähän kommentteja ilman suurempaa kokemusta moottoripyöristä:
Tuhat kilometriä alla, niin voin sanoa että ainakin minä olen tykännyt. Ehkä tosiaan suurin peikko ennen ostopäätöstä oli vain tuo 45hp teho. No toki kaveri (jolla on 07 Fireblade) sanoo testattuaan että tuo mihinkään kulje, mutta minulle nuo tehot riittävät. Pyörä on oikeastaan juuri sitä mitä hain; helppo ja mukava pyörä ajaa. Jos kumminkin kahvaa vääntää, niin kiihtyyhän tuokin yllättävän nopsaan sinne sakkorajoille (ja ylikin tietty). Ajoasento on mukava, itselläni on pituutta 183 ja paikat eivät pahemmin puudu.
Moottorin luonne on mainio (ja äänet ihan jees). Ei juuri tarvitse vaihteita räplätä. Moottori vääntää melko kivasti ja en ole huomannut mitään pahempia kuoppia väännössä. Kaippa tuo yksipyttyisenä hiukan tärisee, mutta ainakaan minua ei ole häirinnyt.
Ainoa vertailukohtani pyöristä on autokoulunKawasaki ER6n. Tiedä sitten oliko jousituksen säädöistä kiinni, mutta siinä pyörässä kaarteissa takapyörä tuntui ”vatkaavan”. Moista tunnetta ei Yamahan kanssa ole tullut. Vaikea kumminkin verrata kun autokoulussa tuli ajettua aina p***a jäykkänä. Kunhan sai oman pyörän alle, niin heti helpotti. Moottoritienopeuksissa väittäisin Kawassa tuulen tuntuneen hiukka vähemmän. Ehkä siinä se (ruma) mittaristomöykky sitten ohjaa tuulta hivenen paremmin? Itse pidän Yamahan ajoasennosta Kawasakia enemmän. Mutta kuten sanottu niin on vaikea verrata koska koulussa keskittyi enemmän vaikka vilkun käyttöön, kuin pyörän ominaisuuksiin...
Niin toisaalta eipä tuo MT-03 mikään matkapyöräkään ole. Sopiva vastatuuli, niin satasen vauhdissa tosiaan tietää ajavansa prätkää. Tehoa on kyllä sen verta vähän että motareilla ohitukset +120 vauhdista eivät ole enää mitään ”humauksia”. Koneen puhti hiukan loppuu noissa nopeuksissa. Toisaalta en pyörää ostanutkaan ajaakseni kenenkään kanssa kilpaa motareilla. Miinus tulee myös polttoaineen loppumisen merkkivalosta, joka tuntuu syttyvän reilusti ennen ohjekirjan lupaamia lukuja.
Ehkä en vain tiedä paremmasta, mutta ainakin toistaiseksi olen ollut tyytyväinen. Pyörä ei ole parhaimmillaan motareilla, tai edes suorilla valtateillä. Täällä Turun suunnalla saariston mutkaiset pikkutiet ovat olleet todella hauskoja ajaa. Toki väitä etteikö pyörä joskus vaihtuisi toiseen. Voipi olla että jokin supermoto tms. tuon tulee aikanaan korvaamaan. Tai sitten katsotaan josko Yamaha tempaisisi markkinoille sen MT-02 mallin...
Ps. Eikö tällä palstalla sitten ole ketään MT-03:n omistajaa vai eikö kehtaa myäöntää? Ois edelleen kiva kuulla mitä mieltä muut on ko pyörästä.
Kävin koeajamassa, ajoasento on mukava ja moottori riittävän tehokas normiajoon. Osaatko sanoa, paljon tuommoinen vie polttoainetta, jostakin kuulin huhua, että tuo yksimukinen olisi aika pihi kone.
MT-03 olen ajellut loppukesän ja ainakin minä pidän. Hauska ajettava.
Onhan se omalla tavalla sympaatisen/hyvän näköinen laite. Paljonkhan MT 03:sta saisi puristettua tehoja kivuttomasti?![]()
Jotain tähänkin piti keksiä
Taitaa olla väärä pyörä hakusessa, jos on heti mielessä koneen piristäminen. Kokeilin tuota Nymanilla kesän puolivälissä, ja mopolta se tuntui varsinkin yli 80 km/h:ssä(Klekle @ Marras. 16 2007,23:45) kirjoitti
Niin ja Suzuki Altossakin on riittävästi tehoa, jos liikenteen mukana haluaa pysyä, mutta MT-03 ostamisen jälkeen ei parane käydä kokeilemassa mitään tehokkaampaa. Muuten saattaa ottaa hiukan takkiin, kun alkaa himoita jotain selkeästi tehokkaampaa.
zygga: mikä maku jäi Yamahasta nyt kun kausi on ohi? Iselläni on ollut pitkälti samanlainen ajatuksenkulku kun sullakin ja olen katsellu myös tuota nollakolmosta ensimmäiseksi pyöräksi.
Itse sain kortin vasta niin loppukesästä että en viitsinyt ostaa pyörää talveksi talliin vaan kokeilin erityyppisiä vuokrapyöriä.
KTM 690 Enduro R -2014
Moto Guzzi Griso 850 -2007
Yamaha XT660 Z Tenere -2009
Ducati Monster 696 -2008
Triumph Scrambler -2008
H-D Sportster 883 L -2007
Kawasaki ZR-7 -2000
No joo jatkan samoilla linjoilla kun tuossa aiemmassa kirjoituksessa: Kun tulee eteen tarpeeksi mutkainen tie, niin hauskaa on ollut. En rehellisesti sanottuna tiedä paremmista (tehokkaammista) pyöristä mitään, mutta kyllä tuo 45hp potku riittää hauskanpitoon. Eka kerta kun keula nousi vahingossa pystyyn se nosti melkoisen virneen naamalle. Sittemmin tuo vahinko on tupannut toistumaan aina silloin tällöin...
Oma ajoni koostuu lähinnä kaupungissa pörräämisestä ja sitten päräytyksistä lähistön mutkateille. Sellaiseen käyttöön pyörä sopii mielestäni hyvin. Miinuksia tulee siitä, että sadekelillä ajettaessa kaikki maailman rapa tuntuu lentävän selkään. Oli lystiä todeta, että kotiin tullessa Eastpack oli puolillaan kuravettä.
Kaippa tuota Suzuki Altoonkin voi verrata, mutta epäilen että Altolla ajaminen ei missään vaiheessa ole kovin lystikästä. Mielestäni pyörä on johdattanut meikäläistä hyvin sisään moottoripyörällä ajoon. Oli kivaa huomata, miten jotkut mutkat mitkä aluksi menivät 80kmh alkoivat taittua parikyt kilsaa nopeemmin (Paimio-Piikiö suunnalla on muuten muutamia mainioita teitä). Tehojen riittävyys mutkatiellä ei ainakaan minulle ole ollut ongelma. Ensi kesän aattelin jatkaa harjoittelua saman vekottimen kanssa.
Mainittakoon vielä, että itse tilasin tohon samalla nuo Akran pöntöt kun olivat tarjouksessa ostohetkellä. No äänet (se tärkein juttu?) ei erityisemmin parantuneet. DB-killerit pois, ja meteli veti korvat lukkoon. Koska kuulo on mukava säilyttää, laitoin pulikat takaisin paikoilleen. Pönttöjen vaihdolla painoa varmaan lähti takaa pois muutamia kiloja, mutta koneen käytös tuntui huonommalta - vääntöä tuntui hävinneen jonnekin.
Niin tohon kulutuskysymykseen en vastannut, kun en ole oikein laskenut paljonko kuluttaa. Tuntuu että jos motaria (pakosta) ajaa, niin ei sillä tankilla mahottomasti matkaa taita. Tämä siis vaan mutua.
koeajon perusteella ihan kiva pyörä, vaikkakin alusta voisi ottaa vastaan tulpatehot.
istuin on katupyörämäinen ja ei salli asennon muuttamista juuri ollenkaan. tommosessa supermoto 'tyylisessä' pelissä pitäisi päästä vähän siirtyilemään enemmän.
suurin ongelma itselle olisi se, että pyörä ei tarjoa riittävästi hiekkatieominaisuuksia. Siinä joutuisi luopumaan tehosta enskakoneen takia, mutta silti ei saa hiekkatieominaisuuksia. Joten XT 660 R *tai uusi 660 tenere veisi voiton. en usko, että xt 660 R on yhtään huonompi asfaltilla, ehkä radalla olisi. lisäksi hinta on 660r:ssä alempi.
edit:oho,itse asiassa ee speedillä mt on halvempi kuin r
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
itse kävisin vielä ennen lopullista osto päätöstä koeajamassa jonkun ison ktm:än supermoton. jos meinaan tahtoo kevyen ja helpon käsiteltävän kaupunkiin ja lähistön mutkateille niin tuollainen iso supermoto on enemmän kuin paikallaan
![]()
Hommasin ekaks pyöräks mt-03:n ja nyt on alla likimain 1000km, todella kevyt käsiteltävä ja todella helppo ajaa, edellä mainitut moottoritie kokemukset vastaa omia. 100-110km/h taittuu mukavasti, 120km/h tuuli heiluttaa kypärää mukavasti ja niskat vahvistuu. ohitukset kyllä tuosta nopeudesta onnistuu vielä näppärästi, vaikka kaverin fireblade hävisikin hetkessä pisteeksi horisonttiin, tosin tuossa on heppojakin yli kolminkertaisesti ja kiloja samat....
mutkatiellä todella hauska ja nopea heitellä puolelta toiselle vastaohjauksella. mitä mutkaisempaa sitä hauskemmalta pyörätuntuu ja alavääntö on muheva verrattuna esim hornetin kusiaiseen.. ajoasento on kaupunkiajoon paras mahdollinen. olen 181cm ja tilaa on todella huolella. pientä tärinää moottorin yksimukisuus aiheuttaa, mutta tuohon ei enää kiinnitä huomiota. tilapäismatkustajan pyörä kuljettaa mukavasti, vaikka tuo tärinästä sanoi rakon oireilevankin... äänet mukavaa höpinää, ei ininää.
voin suositella pyörää ekaks pyöräks ja hemmolle/giltsille joka tykkää mutkaisista pikkuteistä, ja kavereille jotka ei nauti ihonmyötäisistä ajoasuista jotka puristaa alakerrasta...
kokorahalle vastinetta.![]()
...niin ja kohtuuhintaiset vakuutukset..
liikenne+täyskasko 738€ kokovuosi... ilman bonuksia.
Nyt alkaa täälläkin olemaan tonni takana MT -kolmosella. Hauska pelihän toi on. Aiemman toistoa, mutta mutkatiet on tolla juhlaa ajoasennon ja alustan ansiosta. Siis sellaset tiet jotka tuntuu mutkaisilta myös siinä satasen vauhdissa.
Toinen tuolle sopiva ympäristö on kaupunki. Mölyt on noilla Akran pöntöillä sitä luokkaa että kotilokuskeja tuppaa kiinnostaa yllyttää kisaan.
Välitykset on niin lyhyet, että kun mittarissa on kaksi numeroa niin kulku on vielä tosi ripeää. Nousee se keulakin ihan kaasusta, kunhan vauhtia on tarpeeksi vähän. Syynä enemmän välitykset ja vääntö tossa kolmen tonnin kohdilla kuin hurja huipputeho.
Matkanteko onkin sitten ihan väärä laji pikkujammulle. Motarilla ei kiinnosta ajaa ollenkaan ja pikkuteitä kurvaillessakin tärinä alkaa puuduttamaan paikkoja kun lähestytään kahtasataa nieltyä kilometriä.
Itseasiassa jammu tuntuu välillä niin hauskalta peliltä, että tuntuu kuin se olisi oikeasti paljon tehokkaampi. Kun sillä sitten lähtee ajelemaan kilokyykkyjen matkaan, huomaa miten paljon itse saa selata vaihteita ja antaa happea että pysyy matkassa hirveän mölinän säestämänä (siis silloin kun rykkösellä mennään vielä aika rauhassa ja äänettömästi).
Tosin oikein mutkatiellä se rykkönen jää taakse, ainakin mitä Biken juttuihin on uskomista![]()