Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Muksujen kuskaamisesta onkin jo ainakin pari threadia.

    Nyt vankkaa faktaa tarviisi. Jos varusteet on ok, onko jotenkin laitonta kuljetella muksua edessä? Poliisin/naapureiden/muiden mahdollisen naputuksen kannalta tästä pitäisi olla varmaa tietoa. Mielellään soveltuva lainkohta siteerattuna.

    Itse en pientä ibanaa a) köyttäisi pyörään kiinni ja b) laittaisin taakse, jossa vaikeampi kontrolloida esim. nukahtamistilanteissa. Ibanahathan pystyvät nukkumaan missä ja milloin vain hetkisessäkin.

    4-5v. muksua olen tähänmennessä kuljettanut kuskin ja tankin välissä. Siinä on mielestäni ollut hyvä kuljetella.
    a) helppo jutella ilman härpäkkeitäkin muksunopeuksissa
    b) todella napakka kontrolli/reisituntuma pilttiin pitovyön kanssa, tuntuu ilmeisesti turvallisemmalta lapsestakin. Ibanaa voi ohjata täysin handfreena, ei haittaa/sotke ajoneuvon kuljetusta mitenkään.
    c) näkee lapsen reaktiot, esim. väsymyksen, hyttysten/ajoviiman /ym. vaikutuksen ym. Ajelu tuntuu vielä enemmän yhteiseltä huvilta näin.
    d) kaatumistilanteessa voisi ajatella että mahan jatkeena olevan lapsonen pysyisi myös kontrollissa/suojassa paremmin. tosin tuleeko sitten riskiä liiskaantua joissain skenaarioissa tankin ja isin väliin? Peräänajoissa ainakin varmasti turvallisempi paikka.
  2. #2
    Googlesta löytyi tämä. Kyllä se taitaa kallistua siihen, että edessä kuljettaen ns. naputusta seuraa.


    http://www.liikenneturva.fi/fi....tID=502

    Kysymys:
    Saako lasta kuljettaa moottoripyörällä kuljettajan edessä tankin päällä istuen?

    Vastaus:
    Ei saa, sillä säädökset henkilökuljetuksesta moottoripyörällä sanovat, että moottoripyörällä, jota ei ole varustettu sivuvaunulla, saa kuljettaa enintään yhtä matkustajaa. Edellytyksenä on kuitenkin, että matkustajaa varten on sopiva istuin ja jalkatuet. Sivuvaunulla varustetun moottoripyörän sivuvaunussa saa kuljettaa enintään kahta matkustajaa.

    --
    Istuin on yhtä sopiva edessä kuin takanakin.
    Jalkatuet...vyöllä köytettynä omilla jaloilla tukien pysyynee napakammin kiinni. Erikoistapit eteen kersalle? Naah...maalaisjärki ei ole pykäläasioissa kovaa valuuttaa.

    --

    Kysymys:
    Onko Suomessa lainsäädäntöä, joka kieltää tai rajoittaa lasten kuljettamista moottoripyörällä? Jos kyllä, mikä pykälä on kyseessä?

    Vastaus:
    Meillä ei ole erikseen säännöstä lasten kuljettamisesta moottoripyörällä. On tosi tarkkaan harkittava minkä ikäisen voi ottaa matkustajaksi sivuvaunuttomaan moottoripyörään, kun ottaa huomioon sen, miten vaativasta "erikoistehtävästä" matkustajana olemisesta on kysymys turvallisuuden kannalta. Jos kuitenkin aikoo kuljettaa lasta mp:llä, kuljettajan on huolehdittava, että alle 15-vuotias lapsi käyttää suojakypärää. Tieliikennelain yleinen varovaisuusvelvollisuus asettanee "pienen lapsen" kuljettamisen kyseen alaiseksi. (Ohessa Tieliikennelain pykälät po. asiasta ja yleissäännös matkustajan kuljettamisesta mp:llä joka löytyy asetuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä).

    39 §. (V: 1.1.2003 M, A: 19.12.2002, SK: 1243/2002) Henkilökuljetus kaksi- ja kolmipyöräisillä ajoneuvoilla ja niihin rinnastettavilla nelipyöräisillä ajoneuvoilla. 1. Moottoripyörällä, jota ei ole varustettu sivuvaunulla (L3e-luokka), saa kuljettaa enintään yhtä matkustajaa. Edellytyksenä on kuitenkin, että matkustajaa varten on sopiva istuin ja jalkatuet. Sivuvaunulla varustetun moottoripyörän (L4e-luokka) sivuvaunussa saa kuljettaa enintään kahta matkustajaa.
    TLL: 3 §. Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet. Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.
    89 §. (V: 1.1.2003 M, A: 15.11.2002, SK: 954/2002) Suojakypärän käyttö. Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä tyypiltään hyväksyttyä suojakypärää, jollei hänen sairautensa tai vammansa taikka muu erityinen syy sitä estä, ajettaessa:

    1) moottoripyörällä;

    2) kolmi- ja nelipyörällä sekä kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla;

    3) mopolla;

    4) moottorikelkalla. (V: 1.1.2003 M, A: 11.12.2002, SK: 1091/2002)

    Kuljettajan on huolehdittava, että alle 15-vuotias lapsi käyttää suojakypärää.
    --

    http://www.laaninhallitus.fi/poliisi....068F68F
    Lapsen kuljettaminen moottoripyörällä?
    Huolestuneet kummit 21.07.2006 22:06

    Saako 5-vuotiasta lasta kuljettaa moottoripyörän kyydissä ?

    Vastaa viestiin
    Lapsen kuljettaminen moottoripyörällä
    Nokian kihlakunnan poliisilaitos 24.07.2006 12:09

    Kyllä saa. Kuljettajan on kuitenkin huolehdittava, että matkustaja käyttää hyväksyttyä suojakypärää ja että matkusta muutoinkin on turvallisesti moottoripyörän kyydissä.

    Pentti Jokinen
    ylikomisario
    --
    Hmm... Jokisen vastaus vaikuttaa järkevältä.
    --

    04.07.2005
    Lapsen kuljettaminen mopolla tai moottoripyörällä


    Poliisi huolestunut kesäaikana yleistyneestä lasten kuljettamisesta mopon ja moottoripyörän kyydissä.

    Poliisi on huolestunut kuluneen kesän aikana silminnähden yleistyneestä pientenkin lasten kuljettamisesta mopon tai jopa moottoripyörän kyydissä. Silloin tällöin näkee aikuisten ihmisten kuljettavan pientä, jopa 3-5 vuotiasta lasta esim. skootterimallisen mopon kyydissä siten, että lapsi seisoo aikuisen jalkojen välissä ajoneuvon osassa, joka varattu kuljettajan jaloille. Poliisilla on myös havaintoja moottoripyöräilijöistä, jotka ovat kuljettaneet lasta moottoripyörän kyydissä siten, että lapsi on istunut (maannut) kuljettajan käsien välissä, moottoripyörän polttoainesäiliön päällä. Toisinaan myös näkee sekä mopoja, että moottoripyöriä, joissa lapsi istuu kuljettajan takana ilman minkäänlaista turvaistuinta tai jalkatukeja, pitäen käsillään kiinni kuljettajasta. Yleensä lapsilta puuttuu myös kypärä.

    Sinänsä ilmeisen hyvää tarkoittavat aikuiset ottavatkin huolettomalla kuljetuksellaan suuren riskin lapsen loukkaantumisesta ja rikkovat myös liikennesääntöjä vastaan.

    Lapsen kuljettaminen mopon tai moottoripyörän kyydissä ilman tarkoituksenmukaista istuinta ja jalkatukeja on kielletty. Pienelle lapselle tarkoituksenmukainen istuin on kiinteästi mopoon tai moottoripyörään asennettu istuin, johon lapsen saa kiinnitettyä siten, että lapsi ei esim. jarrutettaessa tai kallistettaessa putoa ajoneuvon kyydistä ja että lapsi ei ajon aikana pääse istuimessa heittelehtimään. Istuimessa on myös oltava jalkatuet ja jalkojen suojukset. Istuin ei myöskään saa haitata kuljettajan ajosuoritusta - eli yleensä istuin täytyy olla asennettuna kuljettajan taakse. Ajoneuvon kuljettajan on myös huolehdittava, että ajon aikana lapsella on myös tyypiltään hyväksytty suojakypärä.


    Juhani Saranki
    apulaispoliisipäällikkö, järjestysosaston johtaja
    Oulun poliisilaitos
    --
    http://www.poliisi.fi/poliisi....038B58F
    Lapsen kyyditys mp/mönkijällä
    Tiedotus 19.04.2007 13:19

    Matkustajan paikka on johdettavissa määräyksistä, jonka mukaan matkustajalle on oltava jalkatuet sekä kädensijat. Lisäksi kuljettajan edessä ei saa olla mitään, mikä voi haitata ajoneuvon käsittelyä. Muutenkin kuljetuksen tulee olla turvallista kaikille tienkäyttäjille. Edellä olevasta johtuu se, että matkustajan on oltava sen kokoinen ja ikäinen, että hän kykenee itse turvallisesti pitämään kiinni kuljetuksen aikana eli hänellä on oltava jalkatuet ja kädensijat kiinnipitämiseen. Pieni lapsi ei kuulu moottoripyörän kyytiin tästä syystä, lisäksi on muistettava, että pienten lasten kohdalla on vielä vaarana nukahtaminen ajon aikana. Suoranaisesti näitä ei ole lainsäädännössä määrätty vaan johtuvat juuri edellä kuvatulla tavalla.

    Erkki Alanen, komisario, Tampereen kihlakunnan poliisilaitos



  3. #3
    Hyvä yhteenveto asiasta.

    Itse tutkiskelin samaa asiaa talvella, ja oleellisemmat linkit on esitetty tässä.

    Lisäksi löytyi yksittäisiä kommentteja siitä, että monet poliisit ymmärtävät käytännön tilanteen ja katsovat läpi sormien lapsen kuljetusta kuskin ja tankin välissä silloin, kun pyörämalli on siihen sopiva. Jos joku innokas haluaa kuitenkin välttämättä sakottaa, niin siihen hänellä on lain mukaan täydet perusteet.
    R1 + FJR
    + lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
  4. #4
    Juuri tässä eräs maanantai katseltiin Hyvinkään ABC:llä kun ostoksille ajeli about 40-vuotias kaveri upouudella Kawalla, 2-3 vuotias penska tankin päällä. Molemmilla ajovarustuksena t-paita, shortsit ja jotkut sandaalit. Kypärä sentään löytyi molemmilta, tosin pennun kypärä näytti olevan joku aika vanhanoloinen styroksiviritys ja luonnollisesti ilman visiiriä.

    Ei näin ihmiset, ei näin.
  5. #5
    No mistäs se äijä sinne ABC:lle tuli? 200km/h motaria pitkin vai alle 30km/h putputellen naapurkadulta? Jokainen päättäköön omista ja pentunsa varusteista itse. Viedäänhän niitä kersoja fillarin tarakallakin hatarilla lastenistuimilla - paremmassa tallessa juniori isän sylissä mopon tankilla on.

    Ja edelleen alleviivaisin, että sille kersalle se parin sadan metrin kauppareissu voi olla jo elämää suurempi elämys (ainakin itelle oli junnuna). Ei tommosista kannata luopua vain turvahysteerikkojen takia.
  6. #6
    Lainaa (Talttapää @ Kesä. 08 2007,11:02) kirjoitti
    No mistäs se äijä sinne ABC:lle tuli? 200km/h motaria pitkin vai alle 30km/h putputellen naapurkadulta? Jokainen päättäköön omista ja pentunsa varusteista itse. Viedäänhän niitä kersoja fillarin tarakallakin hatarilla lastenistuimilla - paremmassa tallessa juniori isän sylissä mopon tankilla on.

    Ja edelleen alleviivaisin, että sille kersalle se parin sadan metrin kauppareissu voi olla jo elämää suurempi elämys (ainakin itelle oli junnuna). Ei tommosista kannata luopua vain turvahysteerikkojen takia.
    Eiks tämmösistä aiheutuneet onnettomuudet nosta vakuutusmaksuja siinä missä muutkin onnettomuudet. Joten ei nyt ihan noin karkeasti kannata ajatella, että 'kukin päättäköön itse'...
    PV50, KMX125, CB350, 2xGPZ500R, ZR1100 Zephyr, FZR1000, FZS1000, ZX-10R, 2x ZXR750, R1100S -> Fz1
  7. #7
    Lainaa (Jalase @ Kesä. 08 2007,11:13) kirjoitti
    Eiks tämmösistä aiheutuneet onnettomuudet nosta vakuutusmaksuja siinä missä muutkin onnettomuudet. Joten ei nyt ihan noin karkeasti kannata ajatella, että 'kukin päättäköön itse'...
    Nostaa toki. Siinä missä kotona suihkussa ja remontoidessa tapahtuneet onnettomuudet tai lasten tekeminen noin yleensä. Lapsihan on paljon aikuista onnettomuusalttiimpi.

    Silti näkisin että jos jonkinmoista elintilaa on ihmisellä tarkoitus olla niin kukin käytöön suihkussa, hankkikoon lapsia tai sahatkoon pöytäsirkkelillä niin paljon kuin sielu sietää.

    Paljonkohan pennut kaatuilevat ihan tavallisilla kolmipyörillä ja muovimopoilla kun se lähistön ensimmäinen alamäki on löytynyt. En silti menisi torumaan jokaista muovimopon omistajaa tai hänen vanhempiaan vain koska kotivakuutukset ehkä nousevat tai verovaroilla joudutaan kustantamaan juniorin sairaalapalveluita.
  8. #8
    Luulisi että olisi iltalehdissä heti nämä "Isä tappoi poikansa Harrikalla" jutut. Eipä ole niitä näkynyt, koskaan. Tietääkö kukaan tapauksia?

    Kyllä sitä perhana ajellaan Ibanan kanssa vielä tavalliseen varovaisuuteen verraten 10x safety kertoimet päällä

    a) hitaasti
    b) vähänliikennöityjä
    c) hyväpintaisa
    d) läpensä tuttuja
    teitä.

    Todellakin turvallinen tilanne. Kun vertaa moneen muuhun aktiviteettiin, kuten tosiaan vaikkapa muksun polkypyörä treeneihin joissa vaaranpiakkoja aina väkisinkin ilmaantuu, niin riski on täysin kohtuullinen.

    Toki varmasti 100% kaikki eivät ehkä tule ajatelleeksi ihan viimeisen päälle omaa tai lapsensa tuevallisuutta, mutta 99% varmasti ajelee jälkikasvunsa kanssa safetyt selvästi tavallista korkeammalle asetettuina.
  9.  
  10. #9
    Lainaa (Talttapää @ Kesä. 08 2007,12:22) kirjoitti
    Silti näkisin että jos jonkinmoista elintilaa on ihmisellä tarkoitus olla niin kukin käytöön suihkussa, hankkikoon lapsia tai sahatkoon pöytäsirkkelillä niin paljon kuin sielu sietää.
    Näin juuri, kukkahattuilu tässäkin asiassa on turhaa.
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96