Vielä ketjuista asiaa:
Eli miten kovaa ääntä pyöräsi ketjut pitävät?
Tällä viikolla havahduin siihen että onko nää ketjut aina pitäny yhtä
kovaa ääntä? Vielä jokin aika sitten häirisevin ääni oli etupyörän rengasmelu (battlax 020/karkeat asfaltit täällä päin)
Nyt yhtä kovaksi "häiriöääneksi" on tullut tämä ketjujen rallatus...
Eli kuuluuko ketjuääni ajossa, vai tarvitseeko sitä oikein erikseen kuunnella?
Taitaa nuo ketjut vaihtua jokatapauksessa kun kerran hiljaisempi oli aiemmin, ei ainakaan tarvitse vainoharhaisena roikkua pyörän vasemmalla puolella korva tarkkana (kaikki ihmettellee että mitä toi oikein touhuaa)![]()
Just just Taita olla helpompaa öljytä kuin vaihtaa ne ketjut.
Pesu myös auttaa ....
Suzuki GSX 1400
Hayabusa Gen 2
MY OTHER FAVOURITE TOY HAS TITS ..
Öljyämisväli on ollu viimeviikkoina vähintään riittävä(Sika-nauta @ Kesä. 06 2007,22:28) kirjoitti
Ja pesty on myös...
Vaihdoin tosin ihan ketjuöljyyn, kun aiemmin käytin sitä profi kuivavoiteluainetta (suosittelen vaikka onkin tyyris purkki 19€)
Tuli tuossa asennettua bellypan... Heijastaisikohan se ääniä?,
täytyy kokeilla ajaa ilman sitä.
Ootko kahtonu, ettei vaan ois liian kireellä? Ainakin sillon omista ketjuista lähtee ärsyttävää mekkalaa.
On niitä passailtu edestakaisin, ei se siitä miksikään muutu.(Rawjunk @ Kesä. 06 2007,22:54) kirjoitti
Tämän aiheen tarkoitus oli lähinnä varmistua siitä että ovathan uudet/kunnossa olevat ketjut lähes äänettömät?![]()
(janza @ Kesä. 06 2007,22:19) kirjoitti
Tätäkö ne euro3-säädökset tekevät :P
Build a man a fire and he will be warm for a night. Set a man on fire and he will be warm for the rest of his life.
// R1 -08
Vaihdoin myös vähä aikaa takaperin pyörään uuden ketjuhamppipaketin (DID X-Ring). Vaihdon jälkeen pyörä kuulosti ajon aikana lähinnä sirkkeliltä (etuhampilta kuuluva ääni)...
Laakerit ja ketjut tarkistettiin, ketjulinjan suoruus mitattiin laserilla, mutta kaikki oli kunnossa. Loppuenlopulta kunnon puhdistus/öljykäsittely auttoi asiaan...
ex. Aprilia RSV 1000R - 2004
ex. Kawasaki KLE650 (Versys) -2007
ex. Kawasaki ZZR1400 -2009
ex. BMW K1200R -2007
ex. Honda CBR 1100XX -1998
ex. Honda VFR 750F -1994
Laita pyörään parempi hormi, niin eipä sen koommin paljon ketju- ja rengasäänet kuuluEli tässäpä taas yks pointti siihen, kun jotkut kyselee miks niitä putkia pitää pyöriin vaihdella
Venttiilitkin tulee siinä samalla "säädettyä", ja muutenkin kone pelaa heti paljon paremmin, kun ei jonninjoutavat rallattelut enää kantaudu koneesta korviin saakka
![]()
Ninja forever, man!
Joo, taidat puhua täyttä asia... Pitäähän sen moottoripyörän kuulostaa moottoripyörältä, eikä parikymmentävuotta vanhalta ruosteiselta fillarilta(juike1 @ Kesä. 07 2007,14:20) kirjoitti
![]()
Samaa tuossa kuuntelin ite myös kun ilman kypärää pätkän ajoin. Selvästi suurin ääni koko mopossa alle 60 nopeudessa on ketjut. Ritinää ratinaa ... Olihan siellä yks jäykkä lenkkikin sit, mutta saa nähdä jaksaako nähdä heti pian vaivan vaihtaa![]()
Mulla loppu kaikki naksumiset ja rapinat heti, jun pesin ketjut kunnolla ja laitoin uudet ketjurasvat.
Nyt on taas nastaa![]()
RF 900 R -97
ZZR 1100 -99
GSX 1300 R k6
GSX 1300 R k9
tuli semmonen kyssäri mieleen kun talvella vaihtelin ketjut&rattaat niin olikos siinä alkuperäisessä eturattaassa ne "kumikaulukset" vaimennusta varten?
Nyt ainakin ketju tuntuu olevan huomattavasti äänekkäämpi... :x
K750 -61
Juu, minäkin laitoin sellainen eturatas missä ei ollut "kumia" viimeksi ja meteli ketjusta kyllä kasvoi sen jälkeen huomattavasti(wille- @ Kesä. 07 2007,16:46) kirjoitti
Sama homma täällä. Orkkis etuhampissa oli kumikaulus ja nyt kun uudessa ei ole niin ketjumelu on kuultavissa hiljaisissa vauhdeissa.(fredde @ Kesä. 07 2007,17:02) kirjoitti
Hesitation kills and the speed is cure.
Suzuki -> Kawasaki -> KTM -> Husaberg -> what's next....
PAri vuotta sitten lukaisin jostain melumittausten tuloksia (ohi ajavista pyöristä mitattua) ja taisi tosiaan olla yksi suurimmista melulähteistä noi ketjut (vakiopyörissä).
<p>2002-2014</p>
Yks päivä ajelulla kanssa takana tullu busa-kuski kyseli että onko sun ketjut kunnossa - piti kuulemma aikamoista älämölyä...tuossa keskituella niitä kanssa pyörittelin ja alkaa olla jo ääntä ihan kivasti vaikka kuinka rasvaa, alakaa varmaan olla paketin vaihto edessä - takana vasta 34000 km ja orggis-ketjut
![]()
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F
On muuten totta, että kun pyörässä kuin pyörässä on kovat pakoäänet omaava putkisto, niin koko pyörä tuntuu toimivan moitteettomasti, ehkä jopa huippu hyvin! Suosittelen...(amiko @ Kesä. 10 2007,09:57) kirjoitti
![]()
Viisas pääsee vähemmällä!
toi on totta! ei ihan joka raksutus/nakutus ota keväällä ajokauden alussa korvaan eikä myöhemminkään. nyt viikko putken kanssa ja kummasti on "viat" hävinneet.
mutta asiaan, kyllä uudetkin ketju,ratas paketit sen perus äänen päästää![]()
R1
Näyttäis vähän siltä ettei toi ketjujen ääni mikään paha ole, sekoittuu hieman samantaajuiseen moottorin säksätykseen(amiko @ Kesä. 12 2007,22:32) kirjoitti
Aika normi ääni sekin...
Orginaaliputken sävelet ei kantaudu kuskin korviin vasta kun kääntää tupen nurin
Kaikilla muilla kaasukahvan asennoillla ei kuulu kuin vaisut imuäänet ja mekaaniset rallatukset...
Eli lisätään slipari hankintalistalle![]()