Oisko kellään varmaa tietoa tai kokemusta, mitä pyörälle tapahtuu, jos sillä ajelee, vaikka ketjut on "ratisevan" tiukalla..?
Oon pyörään vaihtamassa uusia ketjuja, ja vaikka ne on merkki liikkeestä ostetut ja juuri tuohon pyörään tarkoitetut, tulee ne niin tiukalle, että pitää pakottaa paikoilleen.
Ja toisena kymysyksenä.. Kauanko sillä pitäis (ja miten pitäis) ajaa, että ne saa löystymään edes suht normaaleiksi?
-paljon tuli tehtyä oikeinkin-
Ei pidä ajella ollenkaan jos ketjut jää noin tiukalle!! Saattaa hajottaa moottorista laakerit ja muutenkin pilaat ketjut ja rattaat. Jos ei säätövaroja löydy pyörästä enempää,suosittelen että käyt ostamassa pienemmän rattaan. Tietty jos on hyvä liike mistä olet ketjut hommannu vaihtavat varmasti pidempiin.. Ketjun pitäisi heilua 2-3cm ylös-alas silloin kun istut itse pyörän päällä.
"Tosimiehellä on aina vähän paskaa housussa"
Ei muuta kun liikkeeseen takaisin mistä ostit, kyllähän niitä pitäisi saada säädetty oikeaan tiukkuuteen jos ne kerran ovat tarkoitettuja tohon pyörään??
Ja ei se hyvää tekee jos ne ovat liian tiukalla, rasittuu sekä pyörän laakerit että vaihdeaskin ulostuloakselin laakeri !! Ja niillä saa ajaa kauan ennen kun ne venyy
Jooo... Venymistä ei tosiaan kannata jäädä odottelemaan. Käy vaan suosiolla vaihtamassa.
RF 900 R -97
ZZR 1100 -99
GSX 1300 R k6
GSX 1300 R k9
Ketjuöljy(pethei @ Kesä. 06 2007,21:26) kirjoitti
Ei kai sillä merkillä väliä ole kunhan öljyää tarpeeksi usein. Monessa porkissa on mainoslause: sopii "O" ja "X" renkaille.. tiedä sitten mikä öljy ei sovi pl. polttoöljy.
Ite käytän vahaa, Castrolin vaha on nyt kokeilussa. Vahat ei sotke paikkoja mutta imo paljon vmäisemmät puhdistaa.
Meneeköhän tämä topikki nyt sekaisin, mutta olin juuri itsekkin aloittamassa uutta aiheeseen liittyen: miten mitata ketjujen venyneisyys jos ei tiedä ketjun valmistajaa? Eri ketjuilla kuitenki erilaiset toleranssit, vai?
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Mutta... eikös niissä pitäis olla sama määrä lenkkejä/ saman pituisia eli venyy kaikki samassa suhteessa? kai...(SamiN @ Kesä. 06 2007,21:39) kirjoitti
Yleensä ne "venyy" jostain kohdasta enemmän kuin toisesta, eli kun pyörität ketjua se kiristyy enemmän toisessa kohdassa kuin toisessa. Sitten kun löysimmän ja kireimmän ero on liian suuri on viimeistään aika vaihtaa ketju. Esim. jos suurin välys on esim 35-40mm ja silti kirein kohta pingottuu johonkin 20mm välykseen alkaa se ajossa jumputtumaan.. Tietysti rattaat voi myös tehdä tuota epäkeskomaista vaikutusta..(SamiN @ Kesä. 06 2007,21:39) kirjoitti
tulihan sekava selostus..![]()
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Onko takapyörä varmasti niin edessä kuin mahdollista,,
(kun ne rajoittimet joskus unohtuu vanhoihin asentoihin)
CEEBEEEX
Onko rattaat alkuperäiset? Jos on vaihdettu erikokoisiin niin alkuperäinen ketju ei välttämättä mahdu.
Vaihtaisin kyllä itse koko paketin eli rattaat ja ketjun samalla. Kulunut ratas syö ketjun nopeasti pilalle.
Takapyörä on niin edessä kuin vaan mahdollista, ja ketju ja rattaat on ostettu yhtenä pakettina BW:stä.
Tän kans on nyt taisteltu jo koko viikko.. Ensin möivät mulle XX:n ketju-ratas paketin, ja kävin ne jo kerran vaihtamassa.
Helpompaa olis, näämmä, ollu viiä liikkeeseen vaihdettavaksi.
Kumma vaan, että aikasemmin kun oon noita vaihtanut ei oo mitään ongelmia ollut.
Suoraan sanottuna vi***taa ku oravaa talvella.. Kiva sompailla noilla busseilla edes takasin vaihtelemassa osia.![]()
Onks sulla ketjut siellä lähellä? Laske lenkit niin tarkistanpa jostain luettelosta kuin pitkä siihen kuuluu? Jos vaan kerrot mihin pyörään ne tulee?? Voit itekin tarkista jos sulla on joku Duellin,Allrightin tai vastaava luetteloa siellä ? Siellähän lukee ketjujen pituudet niin selviää onko ne myynneet sulle taas väärät?
Pyörä on siis CBR 600f, 2003:n.. ja lenkkejä tuossa ketjussa on 54, niinku oli vanhassakin ketjussa. Rattaat on ainakin tasan samanlaiset, kuin vanhatkin oli, vanhan ketjun kerkesin jo, pahaksi onneksi, heittää roskiin.
Vanhemmissa CBRssä on vuoteen 2000 mennnessä poikkeuksetta lyhyemmät ketjut kun tuossa sinun pyörässä. Äkikseltään katsottuna ketjun pituus sinulla pitäisi olla 112, kun vanhemmissa vaihtelee 108-110...
Rattaat pyörässäsi ovat vissiin 16 edessä ja 45 takana? (jos välitykset alkuperäiset..)
"Tosimiehellä on aina vähän paskaa housussa"