olisko vinkkejä tupla x.än jarrunesteiden vaihtoon kun on tuo dual järjästelmä ja empä ole ennen vaihtanu miten onnistuu koti konstein kiitti etu käteen![]()
Tuossapa on linkki ketjuun jossa alunperin oli juttua teräspunosletkuista XX:ään mutta lopussa on ohjeet myös ilmaamiseen:
XX:n dual jarrujen teräspunosletkut ja jarrujen ilmaus
![]()
Tässä tulis suomeksi tuo dualien rakenne. Kevättalvella 2004 tuonne yksityisten foorumien puolelle kirjoittelin tällaisen, jonka ainakin kerran jo olen kopsinut tännekin. En viitsi hakea, kun voin sen kopioida taas.
Etujarru käyttää molemmilta puolilta vain laitimmaisia mäntiä ja siinä se. Yhteyttä keskimmäisiin mäntiin ei ole. Vasemman puoleinen liikkuva satula edessä painaa ylimääräisen pääsylinterin mäntää, josta menee paine taakse.
Takajarrupolkimelta menee paineenalennusventtiilin kautta nestettä etujarrujen keskimmäisille männille. Nämä yhdistelmäputket ja "normaali" takajarru ovat kaikki samaa nestetilaa. Eli siinä piirissä on kaksi pääsylinteriä(takajarrupolkimella ja orjasylinteri edessä vasemmalla) ja viisi työsylinteriä (kolme takana ja edessä yksi molemmin puolin). Kaikissa jarrusatuloissa on kaksi ilmausruuvia, toinen "normaalille" jarrulle ja toinen yhdistelmäjarrulle. Takasatulan toisesta ilmausruuvista tulee takajarrua painettaessa neste etujarrujen kautta kiertäen. Näin tuli ilma pois sieltä yhdistelmäputkestakin
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Pitäisi tehdä tämä sama homma Pan Euroon, jossa on myös nuo Dual-Braket. Yksi kysymys tuli mieleen: jos todella vaihtaa kaikki nesteet, eikö olisi ensin syytä imeä jarrunestesäiliö tyhjäksi ja laittaa uudet kehiin ennenkuin alkaa pumppailla sitä jarrusatulaan päin ? Muuten pumppailet aikasi ensin vanhaa nestettä läpi. Vai onko sen niin että näin "tarkkaan" ei ole nesteitä tarkoituskaan vaihtaa vaan vain uutta sekaan säiliöön...
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Kyllähän ylimääräiset kannattaa ensin pumpata tai imeyttää vaikka rättiin. Sinne kertyy aikaa myöten lietettä pohjalle, joka on samalla helppo puhdistaa pois.
Honda 1100 XX blackbird -99
Ne vanhat eivät tarkkaan tule sieltä pois muuten kuin purkamalla jarrustulat ja irroittamalla männät. Ilmausruuvit ovat aina ihan satulan yläreunassa, koska ilma on jarrunestettä kevyempää. Paska taas on yleensä jarrunestettä raskaampaa ja siten nestetilan alareunassa.(schwarz @ Kesä. 12 2007,12:35) kirjoitti
Jos järjestelmään pumppaa ilmaa, niin ei yleensä kerjää itselleen kuin lisää vaikeuksia. Varsinkin etujarrujen letkut kannattaa sitten ilmata alhaalta ylöspäin, koska perinteisellä tavalla ilmatessa ilmakupla liikkuu ensin letkussa alaspäin ja uutta painetta kahvalla lirputeltaessa se sama kupla nousee taas takaisin ylös johonkin mutkaan, mistä se ei pääse enää ylemmäs. suurimman osan vanhoista nesteistä saa parhaiten pois, kun avaa säiliön kannen ja imee vaikka injektioruiskulla tai rätillä nesteet säiliöstä pois. Sitten kampeaa palat irti levyistä niin syvälle satulaan kuin menevät ja lyö jonkun kiilan palan ja levyn väliin. Näin koko järjestelmän ja varsinkin jarrusatulan nestemäärä on mahdollisimman pieni ja siten vanhaa nestettä jää mahdollisimman vähän häiritsemään, kun uutta pumppailee säiliöstä järjestelmän läpi niin kauan, että satulan nipastakin tulee kirkkaan ja uuden näköistä nestettä ulos.
Sitten pitää ottaa kiila pois levyn ja palan välistä ja varsinkin pitää ehdottomasti muistaa pumpata pala kiinni levyyn ja lisätä nestettä säiliöön oikealle korkeudelle ennen kuin lähtee koeajolle. Levystä irti väännetyt palat vaativat niin monta pumppausta, että tilanne ehtii mennä ohi, kun on kerinnyt pumppaamaan palat levyyn kiinni ja jarrutus alkaa.
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito