Elikkäs. Kyseessä kawasaki z750 -05. Ongelmana on nopeusmittari, eli ei näytä nopeutta ollenkaan. Kiekkamittari toimii kyllä, sekä kaikki taustavalot ym. Pyörässä on speedohealer, joka oli aluksi kytkettynä ja mittari toimi silloin. Erään muun vianhaun yhteydessä speedohealer oli pois käytöstä, jonka jälkeen ei ole enää nopeutta näyttänyt. Kokeilin kytkeä mittarin piuhat ihan normaalisti (speedohealer poissa välistä), vaan ei auttanut. Liittimet olen putsannut/tarkastanut, vaan eipä toimi. Eli täytyykö mittari mahdollisesti jotenkin "buutata" tai jotain, jos piuhat on ollut irti? Jos ei, niin missä voisi olla vikaa? Kertokaa kun kumminkin tiedätte...![]()
skibidöveinau!
Vika lienee nopeusanturissa, ECU:ssa tai mittaristossa (noiden välillä ne johdot menee). Onko FI-valo palanut missään vaiheessa?
Onko sulla se speedohealer edeleen olemassa, ja onko se ehjä?
Laita se healer kiinni siihen johtoon joka menee ECU:lle, mutta älä laita anturilta tulevaa piuhaa kiinni. Sitten laita se healer testimoodiin (mittarin pitäisi näytää jotain tasaista lukemaa).
Jos tuo toimii niin sitten vika on anturissa. Jos ei toimi, niin sitten vika on siitä liittimestä eteenpäin (johdotus, ECU tai mittaristo).
Njoo. Se FI-valo kyllä syttyy jos ajelee vähän rajummin, mutta sammuu kun ottaa virrat pois ja käynnistää uudelleen. Tosta speedohealerista en sitten tiedä mitään, koska se oli pyörässä kiinni ostettaessa. Itseasiassa meni hetki ennen kuin tajusin, että mikä se boksi on. Eli mihin asentoon ne pienet nipukat kuuluu sitten siitä sh:sta kääntää?
Niin, ja oliko mun pyörässä tarkoituksella yksi piuha irti siitä sh:n liittimestä? Ja kuuluuko ne anturilta tulevien johtojen värit olla päinvastoin, kuin johtosarjassa???
skibidöveinau!
Speedohealer
Tuolta löytyy aika paljon ohjeistusta ja muuta faktaa laitteesta. Mulla oli ainakn hieman kuumuudesta sulanut speedohealerin kaks johtoa. Huomasin ku maalailin vasemman sivun katemuovia. Toivotaan että onkelma löytyy.
Don´t call me stupid, i´m insane!!
Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
Tuo johtuu melko varmaan juuri siitä, että ECU ei saa signaalia nopeusanturilta. Sen voit varmistaa lukemalla vikakoodin (korjauskirja auttaa, ei tartte mitään mittareita)(osmos @ Kesä. 05 2007,22:41) kirjoitti
Mullakin oli jotain ongelmaa johtojen kanssa, värit ei mennyt oikein... Mutta muistaakseni liittimen kohdalla värit meni kyllä samoihin. Joku jolla on vielä Zeta vois tarkistaa sen sulle...
Mahdollisesti joku on vähän asennellut itse niitä piuhoja... oliskohan se signaali ja virta ristissä?
No niin. Eli vikakoodina oli se nopeusanturi (24, 25). Speedohealerin pitäisi toimia, ainakin mittari näytti lukemaa 6, kun laitoin sun ohjeen mukaisesti ne sh:n/johtosarjan piuhat.(zpete @ Kesä. 05 2007,23:27) kirjoitti
skibidöveinau!
Mun muistaakseni mulla näytti 126 tjsp... nyt en kyllä enää osaa sanoa onko normaalia että on noin pieni luku vai onko jossain vikaa...(osmos @ Kesä. 06 2007,11:31) kirjoitti
Mutta myös se anturi kannattaa putsata ja yrittää, että saatko jotain lukemia näyttöön ilman sh:ta. (Olisko joku voinut muuttaa anturin piuhojen paikkoja liittimessä?)
Joo, elikkä tarkoitin sillä 24, 25-luvuilla vikakoodin numeroita. Mittarin nopeuslukema taisi olla 6... mutta tuskin sillä on väliä mitä nopeutta näyttää...? Otin just anturin irti ja koitan putsailla sitä. Jonkun verran oli rasvapaskaa siellä kopan sisällä, joka tietysti saattaa asiaan hieman vaikuttaa.(zpete @ Kesä. 06 2007,13:03) kirjoitti
Niin ei sekään mahdotonta ole että piuhat olisi laitettu väärinpäin, mutta toisaalta miksi mittari toimi aluksi??? Tuntuu vähän siltä että on aika moni korjaus on ko. pyörässä tehty hutiloiden...
skibidöveinau!
Jees, ymmärsin kyllä mityä tarkoitit. Muistan, että SH:n ohje kertoi mittarin näyttävän jotain tasaista lukemaa, muttei kertonut kuinka suurta. Olen kuullut, että jollain pyörällä on näyttänyt jotain vajaa sata, mulla "12x". En usko, että sh:n eri yksilöt (erilaisissa pyörissä) kauhean isoja heittoja aiheuttaa, siksi tuo sinun "6" kuulostaa oudolta. Se voisi tarkoittaa sitä, että ECU on rikki, tai liittimeltä ECU:lle menevät johdot ottaa maita tjsp..
Nyt kun muistelen: Johtoja ihmetellesäni mittasin ECU:lle menevän johdon liittimestä jännitteet (liitin siis irti antuirsta, mittaus akun - napaa vasten). Virta oli sen 12V niinkuin pitää, mutta signaalipiuhassakin oli joku vähän pienmpi (6-10V) jännite.
Nyt en kyllä enää enempää osaa auttaa, kun ei pääse enää omaa pyörää tutkimaan...
Joo, eli mittasin myös ne eculle menevät johdot. Toisessa oli se vähän vajaa 12v ja toisessa vähän reilu 5v, eli pitäisi olla ok. Täytyy varmaan ostaa se perk***** anturi...136€ tais olla hinta.(zpete @ Kesä. 06 2007,13:37) kirjoitti
![]()
skibidöveinau!