Eli olen tässä ostamassa ensimmäistä pärrää ja nyt tyhmänä kyselen. Kävin kokeilemassa 600 cebaria ja muuten tuntu hyvältä, mutta kun nosti kädet tangosta, niin se alkoi ohjautua hieman oikealle. Kokeilin tätä erittäin monesti ja myös väärällä kaistalla jne.
Mopossa kyllä oli todella kuluneen renkaat, eli niitten vaihdolla kai ongelman pitäisi poistua? Kaupat olisi jo tullut jos kyseinen kampe ois kulkenut suoraan. Pyörällä ei ole kaaduttu kun jälkiä ei näkynyt missään. Ei rungossa, koneen kyljissä jne.
Voisikohan tämä oikealle vetely kuitenkin johtua jostain muustakin kuin renkaista? Tosiaan itsellä ei ole mitään kokemuksia tällaisista kulkuneuvoista, jonka takia kyselenkin viisaampien neuvoja, kun tuntuu ettei uskalla mennä ostamaan sitä pyörää tämän ongelman takia.
Ketjun linjaus vinossa.
990 SM-T -11
FZ1-N -07
ZX-9R F2P -04
CBR 600 F4 -00
NSR 125R -94
Näinhän se menee. Säädä ketjut uudestaan ja linjaa takarengas/ketjut suoraan niin johan menee suoraan...(Seeber @ Kesä. 03 2007,22:30) kirjoitti
Sukisukimies
Kuski suorassa? Itsellä meinaa aina lähteä jompaankumpaan suuntaan kaartamaan kun lepuuttaa alamäessä käsiä...![]()
<p><strong> </strong></p>
siltähän tuo hieman vaikuttaa. mutta jos kampeaa oikealle niin onko silloin niin että takapyörä on vasemmalle "vinossa"? vai miten tuo menee?(Sebu @ Kesä. 03 2007,22:22) kirjoitti
- Sitä saa mitä ei tilaa -
BMW R1200RT <-- BMW R1200GS <-- Yamaha FZS 1000 <-- Kawasaki ZZR 600
Rengaslinja selviää mittaamalla, tarvitaan pitkä (koko pyörän pituinen), tarpeeksi jäykkä ja täysin suora lauta tms. Lauta painetaan takarenkaan sivua vasten jommallekummalle puolelle siten että se koskettaa rengasta tukevasti molemmista reunoista. Seuraavaksi mitataan laudan ja suorassa olevan eturenkaan sivun väliin jäävä rako (jos linja on suora, tämä rako pitäisi olla [takarenkaan leveys miinus eturenkaan leveys] jaettuna kahdella). Eli siis kun mittaus suoritetaan kummaltakin puolelta pyörää, jos linja on suora, pitäisi rako olla sama molemmilla puolilla. Jos rengaslinja heittää, se pitäisi olla korjattavissa pelkästään säätämällä takarengas suoraan.
Mikäli takarenkaan suoristus ei auta, muita syitä voisi olla väärin keskitetty takarengas (prikkoja tai holkkeja väärässä paikassa), vääntynyt runko tai vääntynyt takahaarukka -> runko voi olla tällöin täysin suora. Myös vääntynyt etupää on mahdollinen.
Kannattaa nyt kuitenkin aluksi vaan epäillä niitä renkaita.![]()
Ekana tuli mieleen kans....??(Muukka @ Kesä. 03 2007,22:55) kirjoitti
Kallistamallahan pyörää ohjataan ja ilmeisen kokematon kuski...?
"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh-
Mitä todennäköisimmin puoltaminen johtuu huonoista renkaista. Renkaat tahtovat kulua toispuoleiseksi kun maantiellä jurnutetaan... Tiessä on aina pieni kallistus pientareen puolelle.
Noniin! Kiitoksia vastauksista. Varmaanki tulee käytyä pyörä hakemassa kunhan töiltä kerkeän. Ja rengaskauppaan seuraavaksi. Ei tässä muu auta kyllä, on meinaan melkoisen mahtavat mopokelit täällä pohojosempanakin ollut![]()
Se on ketjuvetoisten ominaisuus. Näin se menee aina, sillä ketju vetää enemmän toiselta puolelta kuin toiselta.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
nerokasta(wekkuli @ Kesä. 04 2007,22:51) kirjoitti
![]()
=)
Hyvä vekkuli !
En ole ennen kuullutkaan kahdelta puolelta vetävästä kardaanista !
Ai, niin autoissahan ne kardaanit on ja ne vetää tosiaankin keskeltä...