Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 45:sta
  1. #1
    Tere,

    Kun tuossa 16.5. jouduin paniikkijarrutusta tekevän auton, vierelläni ajaneen auton ja kaistaa vaihtavan linja-auton teettämään pakkotilanteeseen , jolloin jouduin kaatamaan pyörän, nyt asialle näyttää tulevan oikea selko.

    Koska kaistaa vaihtanut linja-auto ei osunut minuun kaatuessani tai hänen kaistaa vaihtaessaan, olin alunperin vakuutusyhtiön mukaan vastuussa koko tapahtumasta; pyörä kaatui ja pyörä ajautuessaan edelläajaneen auton perään törmätesssään rikkoi sen puskurin. Olin siis se helvetin tyhmä, joka vaan ajoi ruuhkassa ja ei voinut mitään, kun bussi kiilasi kaistaa....

    Nyt kun soitin poliisitutkintaa vetävälle poliisille, bussikuskin tuottamuksellisuus onnettomuuteen on kiistaton. Jee... Poliisi lähettää vakuutusyhtiöön lausunnon, jonka mukaan minulla ei ole mitään tuottamuksellisuutta koko hommaan... Jee... Sit vielä kaiken lisäksi minä en tule saamaan sakkoa tästä tapauksesta, vaikka yleensä peräänajossa niin tapahtuukin.

    Saas nähdä tyytykö bussiyhtiö sitten tähän ratkaisuun ja vetääkö se hommelin oikeuteen tai sitten sen bussiyhtiön vakuutusyhtiö... Se jää siis nähtäväksi.

    Nyt näyttää hyvältä ,
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  2. #2
    Joo ei tarvitse todellakaan OSUA pyörään että johonkin on syyllinen.

    Vakuutusyhtiön kanta varsinkin vastapuolelle tietysti yrittää väittää päinvastoin. (Kuinka yllättävää..)
    Energy of the gods, adrenalin surge
    Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
    Up here in the air, this will never hurt
    I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
  3. #3
    Hieno homma Masa!

    Bussiyhtiötä tuskin evvk koko homma, vakuutusyhtiöt sitten kinaa jos kinaa
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  4. #4
    Justiinsa tänään näin erittäin reilun dösäkuskin, kun olin töihin matkalla. Ajoin oikeanpuoleista kaistaa bussin perässä, viereisellä eli vasemmalla kaistalla meni useamman auton rypäs jonka viimeisenä ja samalla minun rinnallani oli joku pösökuski. Vasemman kaistan "rypäs" rupesi etenemään vähän paremmin joten pösö hävisi sivultani eteenpäin, melkein bussin puoliväliin. Sitten alkoi tapahtua, bussikuski pisti vilkun vasemmalle. Ajattelin sitten että taidanpa kohta joutua jarruttamaan, jos se tosiaan tolle kaistalle haluaa,niin joutuu väkisinkin jarruttamaan päästäkseen pösön taakse...pösö kun oli siellä rinnalla. Vaan vielä mitä, bussikuski lähtee kylmän rauhallisesti vaihtamaan kaistaa, niin että joutuu pökötti melkein vetäsemään liinat kiinne kun tämä bussi rynnii syliin.
    Ja aivan satavarmasti kuski tiesi ja näki sen pösön olevan siellä, päätti vaan kiilata isomman oikeudella.
    04 Buell xb12s

  5. #5
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Lainaa (Inkku @ Touko. 30 2007,19:35) kirjoitti
    ... päätti vaan kiilata isomman oikeudella.
    Niinpä ... hyvin luit tilanteen etukäteen .. rock .. ennakoiminen on ihan
    kaikein paras turvajuttu mitä kuvitella saattaa .. hattua nostaisin, jos omistaisin ..
    Voi voi kunpa aina itsekin osaisi .. mutta harjoitellaan ...
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  6. #6
    Lainaa (Inkku @ Touko. 30 2007,19:35) kirjoitti
    Sitten alkoi tapahtua, bussikuski pisti vilkun vasemmalle. Ajattelin sitten että taidanpa kohta joutua jarruttamaan, jos se tosiaan tolle kaistalle haluaa,niin joutuu väkisinkin jarruttamaan päästäkseen pösön taakse...pösö kun oli siellä rinnalla. Vaan vielä mitä, bussikuski lähtee kylmän rauhallisesti vaihtamaan kaistaa, niin että joutuu pökötti melkein vetäsemään liinat kiinne kun tämä bussi rynnii syliin.
    Ja aivan satavarmasti kuski tiesi ja näki sen pösön olevan siellä, päätti vaan kiilata isomman oikeudella.
    Bussikuski osaa hommansa, sen sijaan suomalainen autoilukulttuuri on aivan perseestä mitä tulee kaistanvaihtoihin yms. Eli jos joku pistää rinnalla vilkun sun kaistalle niin tee tilaa, joko kiihdyttämällä tai jarruttamalla, ruuhkassa jälkimmäinen on ainoa vaihtoehto.Bussin pysähtyminen kaistalleen odottamaan tilaa toiselta kaistalta aiheuttaa todennäköisesti ruuhkassa koko liikenteen jumiutumisen tai ainakin huomattavasti suurempia vaaratilanteita kuin henkilöauton lievä kiilaaminen.
  7. #7
    En tiennytkään, että kaistan vaihtoa laput silmillä ja väkisin väliin änkien sanotaan ammattitaidoksi
    K7 750 kisseri
  8. #8
    Lainaa (naukkis @ Touko. 30 2007,23:28) kirjoitti
    Bussikuski osaa hommansa, sen sijaan suomalainen autoilukulttuuri on aivan perseestä mitä tulee kaistanvaihtoihin yms. Eli jos joku pistää rinnalla vilkun sun kaistalle niin tee tilaa, joko kiihdyttämällä tai jarruttamalla, ruuhkassa jälkimmäinen on ainoa vaihtoehto.Bussin pysähtyminen kaistalleen odottamaan tilaa toiselta kaistalta aiheuttaa todennäköisesti ruuhkassa koko liikenteen jumiutumisen tai ainakin huomattavasti suurempia vaaratilanteita kuin henkilöauton lievä kiilaaminen.
    Haloo? Myös se bussi, tai mikä onkaan, voi hidastaa? Välttämättä ei tarvitse polkea jarrua, riittää kun laittaa vilkun ja hieman pudottelee nopeutta.

    Rinnakkain ajettaessa on välillä erittäin hankala tehdä tilaa, eteen ei pääse eikä takanakaan aina tilaa ole, mutta siihen taakse se luontevasti syntyy ilman, että kenenkään tarvitsee polkea jarruja paniikissa. Sellaisesta tilanteesta tämäkin ketju on syntynsä saanut, paniikkijarrutuksesta ja sen seurauksista.

    Nykyään tuntuu, että sitä tilaa "pyydetään" kaksi vilautusta ja sitten tungetaan väkisin, ennen kuin kukaan edes ehtii reagoida tai pudottaa vauhtia tilaa tehdäkseen. Ja sitten päälle vikistään, että ei anneta tilaa ja autoilukulttuuri tässä maassa on takahutlaarista.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  9. #9
    Lainaa (NOx @ Touko. 31 2007,00:12) kirjoitti
    Haloo? Myös se bussi, tai mikä onkaan, voi hidastaa? Välttämättä ei tarvitse polkea jarrua, riittää kun laittaa vilkun ja hieman pudottelee nopeutta.

    Rinnakkain ajettaessa on välillä erittäin hankala tehdä tilaa, eteen ei pääse eikä takanakaan aina tilaa ole, mutta siihen taakse se luontevasti syntyy ilman, että kenenkään tarvitsee polkea jarruja paniikissa. Sellaisesta tilanteesta tämäkin ketju on syntynsä saanut, paniikkijarrutuksesta ja sen seurauksista.

    Nykyään tuntuu, että sitä tilaa "pyydetään" kaksi vilautusta ja sitten tungetaan väkisin, ennen kuin kukaan edes ehtii reagoida tai pudottaa vauhtia tilaa tehdäkseen. Ja sitten päälle vikistään, että ei anneta tilaa ja autoilukulttuuri tässä maassa on takahutlaarista.
    No raskaalla kalustollla jos tiputtaa nopeutta niin sen jälkeen kaistan vaihto muuttuu liki mahdottomuudeksi ellei joku pysähdy rinnakkaiselle kaistalle antamaan tietä -> kumpikin kaista tukkoon. Ja kun bussi vaihtaa kaistaa niin kenenkään ei pitäisi joutua tekemään paniikkijarrutusta, mokoman rotiskon hidas liikehdintä jo yksinään pitää siitä huolen, eikä se bussikuski todennäköisesti kylkeen aio ajaa, siirtääpähän vain rohjon sen verta lähelle että henkilöauton kuljettaja kokee tilanteensa sen verran tukalaksi että antaa tietä niin kuin kuuluukin.
  10. #10
    Niin,

    kyllähän tuo asennepuoli on kaikessa tässä tapauksessa ja melko monessa muussa se, joka mätää... Kaksi vilkautusta ja kaistan vaihto... Muks... Ai siinähän olikin moottoripyörä

    Monesti näkee juuri tuota ammattiautoilijan ja muiden väärin asennoituvien käyttäytymistä, että kyllä sieltä sitä tilaa tulee ja miksi minä tässä väistämään. Ei viitsi tutkia takaa tulevaa liikennettä, olisikos siellä kilometri tyhjää, ja eikun eteen hinnalla millä hyvänsä.

    Näistä keskusteluista tällä palstalla aion vastakin toteuttaa nyöyrää (lue ei nöyristelevä) ajotapaa, joka ottaa muut huomioon ja ajan aina sitä kaistaa, jossa on aina tien reuna vapaana. Nyt tässä mun muksahduksessa jouduin puristuksiin vieressä olevan auton ja kiilaavan dösän väliin. Samalla, kun edessäollut autoilija teki paniikkijarrutusta, mun mahdollisuudet oli todella marginaaliset selviytyä ehjänä. Meillä oli jo noin 50 kmh vauhtia ja tie kaartui vasemmalle. Siinäpä on vitsit vähissä fillarilla, kun kallellaan se pysähtyy monin verroin huonommin, kuin aivan suoralla asfalttibaaanalla.

    Onneksi sain tästä hyvät naurut kertoessani vammani tutkivalle poliisille. "Aivan helvetinmoinen mustelma vasempaan kinkkuun", siinä kaikki...

    Ajellaan siivosti ,
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  11. #11
    (poistettu tili)
    Lainaa (naukkis @ Touko. 30 2007,23:28) kirjoitti
    Lainaa (Inkku @ Touko. 30 2007,19:35) kirjoitti
    Sitten alkoi tapahtua, bussikuski pisti vilkun vasemmalle. Ajattelin sitten että taidanpa kohta joutua jarruttamaan, jos se tosiaan tolle kaistalle haluaa,niin joutuu väkisinkin jarruttamaan päästäkseen pösön taakse...pösö kun oli siellä rinnalla. Vaan vielä mitä, bussikuski lähtee kylmän rauhallisesti vaihtamaan kaistaa, niin että joutuu pökötti melkein vetäsemään liinat kiinne kun tämä bussi rynnii syliin.
    Ja aivan satavarmasti kuski tiesi ja näki sen pösön olevan siellä, päätti vaan kiilata isomman oikeudella.
    Bussikuski osaa hommansa, sen sijaan suomalainen autoilukulttuuri on aivan perseestä mitä tulee kaistanvaihtoihin yms. Eli jos joku pistää rinnalla vilkun sun kaistalle niin tee tilaa, joko kiihdyttämällä tai jarruttamalla, ruuhkassa jälkimmäinen on ainoa vaihtoehto.Bussin pysähtyminen kaistalleen odottamaan tilaa toiselta kaistalta aiheuttaa todennäköisesti ruuhkassa koko liikenteen jumiutumisen tai ainakin huomattavasti suurempia vaaratilanteita kuin henkilöauton lievä kiilaaminen.
    Samaa mieltä tosta ajokulttuurista, se on niin tavallista meillä että jos huomataan toisen yrittävän tulla eteesi, kiihdytetään välit kiinni ettei pääse.

    Minusta on selvää että ne jotka ajaa eniten, myös osaa parhaiten, harjoitus tekee paremmaksi. Toki ammattilaisellekin sattuu virheitä, eihän kukaan ole täydellinen. Ja osa bussi-, taksi- ym kuskeista on uransa alussa, ei vielä ammattilaisia. Tuossa yllä oleva purkaus ammattilaisia vastaan lienee henkilökohtaista terapointia ties mihin vammaan.
  12. #12
    Lainaa (Masa @ Touko. 30 2007,18:50) kirjoitti
    Kun tuossa 16.5. jouduin paniikkijarrutusta tekevän auton, vierelläni ajaneen auton ja kaistaa vaihtavan linja-auton teettämään pakkotilanteeseen * , jolloin jouduin kaatamaan pyörän,
    Vähän offtopiccia. Väännettiin viikonlopun survivalissa kättä siitä onko joskus parempi pistää pyörä nurin kuin yrittää väistellä tai jarrutella. Minkälainen tilanne tosiaan oli? Ymmärsinkö oikein, että tilanteesta ei selvinnyt muuten kuin kaatamalla pyörän?
    Suo, kuokka ja Suzuki
  13. #13
    Lainaa (naukkis @ Touko. 30 2007,23:28) kirjoitti
    Bussikuski osaa hommansa, sen sijaan suomalainen autoilukulttuuri on aivan perseestä mitä tulee kaistanvaihtoihin yms.
    Joo, bussikuski osaa tosiaan hommansa. Eilen näin kuskin joka ei käyttänyt vilkkua ollenkaan, ei risteyksissä, ei kaistan vaihdossa eikä myöskään pysäkille mennessään tai sieltä noustessaan.
    Honda CBF600S '06 -> Yamaha FZS-1000 '04 -> Suzuki GSX1300R Hayabusa '12
  14. #14
    Just, eipä tuo yksityisautoilu mitään järin fiksua ole täällä keskustassa. Ihmiset ovat nykyään niin mukavuudenhaluisia, että ei jakseta kävellä edes sitä 200-300 metriä dösäpysäkiltä duuniin ja muutenkin itketään joka asiasta. Sitten tullaan yksin autolla ja jumitetaan ja kiroillaan/kolhitaan toisia hölmöjä! Voisi ton autoilun kieltää osaltaan keskusta-alueella tai edes ruuhkamaksut! Itse liikun lähinnä polkupyörällä keskustassa ja liikkuminen pikkasen nopeaa *

    e:meni ehkä vähän offtopic, mutta suosin siis julkisia, lähinnä talvisin.



    Monster 1100S in red
    Vespa Primavera -68
    Helkama Major -69

    ex
    -Kawasaki KX 125
    -MS2R1000
    -MS4
  15. #15
    peruutustutkat bussien kylkiin =))
    hauskuus piilee rajojen etsimisessä..harvemmin kivaa kun ne löytyy.
  16. #16
    Pidäthän meittiä ajantasalla *
    Ja kysymys jos tuosta olisi selvinnyt kaatumati:
    Oisko seuraavalla pysäkillä käydä huitaisemassa kuskia nekkariin ja jos olisi saanut niin vain kerranko vai useamman kerran???
    Tietenkin jonkinasteinen vaihto-ehto on kuskin ripittäminen täpötäydessä bussissa vaikka yhden pysäkinvälin.
    Itse aina käynyt kertomassa rehellisen mielipiteen ajokoulun ja lasien tarpeellisuudesta kolmion takaatuleville ja muille vastaaville tien omistaville yksin liikenteessä ajaville.



    kun yrittää ja epäonnistuu, niin mitä siitä oppii? Ei kannata yrittää.
    RD-350>>CB-750>>GSX-1400>>VTX-1800>>Victory Cross Roards-->?
  17. #17
    Lainaa (marquz @ Touko. 31 2007,08:17) kirjoitti
    Lainaa (naukkis @ Touko. 30 2007,23:28) kirjoitti
    Bussikuski osaa hommansa, sen sijaan suomalainen autoilukulttuuri on aivan perseestä mitä tulee kaistanvaihtoihin yms.
    Joo, bussikuski osaa tosiaan hommansa. Eilen näin kuskin joka ei käyttänyt vilkkua ollenkaan, ei risteyksissä, ei kaistan vaihdossa eikä myöskään pysäkille mennessään tai sieltä noustessaan.
    No ei sen tarvii käyttää vilkkua kun se tietää muutenkin mihin on kääntymässä.

    Muutaman kerran Kehä I:llä Jokerilinjan bussin 550 kyydissä olleena voin sanoa että osa bussikuskeista on todellisia vetomiehiä. Mopolla ajellessa harvoin pelottaa yhtä paljon kuin ruuhkabussissa, joka vetää yhdeksääkymppiä bussikaistalla vasemmalla seisovan jonon ja oikealta kiihdytyskaistoilta sekaan pyrkivien onnettomien välistä. Siitä on kyllä nöyryys ja varovaisuus kaukana ja isomman oikeudella mennään tyyliin "Jos kolisee niin eipähän ainakaan minua satu".
    "Abstraktin vaaran satunnainen aiheuttaja"
    "Kiihdytti protestina hitaasti madanneelle moottoritien ajoneuvoletkalle"
  18. #18
    Lienee osassa noista pk-seudun dösähurjasteluista liian tiukkojen aikataulujen syytä aika paljon, ainakin mitä lehdissä on aiheesta kirjoteltu, "pakko" ajaa kovaa ja joustamatta omista oikeuksista.

    Sitten tulee niitä ylilyöntejä ja vahinkoja.

    Mä en tajua mikä siinä vilkun käytössä on niin vaikeeta, ei voi tietää esim. millon ne tahtoo siitä pysäkiltä lähtee jos ei vilkku välähdä -sitten ne meinaa tulla päälle kun oot ite siinä dösän puolivälissä ja vilkuttelee pitkiä ku SINÄ olit se kusipää joka ei noudattanu liikennesääntöjä.

    Pitääköhän paikkansa se, että HKL:n kuskeilla on kolarikassa josta maksavat aina kuskin syytä olevissa tapauksissa kolhut?
    Silence is golden when you can't think of a good answer.
    - Muhammad Ali -
  19. #19
    (poistettu tili)
    Lainaa (nwobhm @ Touko. 31 2007,08:58) kirjoitti
    Pidäthän meittiä ajantasalla *
    Ja kysymys jos tuosta olisi selvinnyt kaatumati:
    Oisko seuraavalla pysäkillä käydä huitaisemassa kuskia nekkariin ja jos olisi saanut niin vain kerranko vai useamman kerran???
    Tietenkin jonkinasteinen vaihto-ehto on kuskin ripittäminen täpötäydessä bussissa vaikka yhden pysäkinvälin.
    Itse aina käynyt kertomassa rehellisen mielipiteen ajokoulun ja lasien tarpeellisuudesta kolmion takaatuleville ja muille vastaaville tien omistaville yksin liikenteessä ajaville.
    Ihan oikeesti, pitäskö kaikkia virheentekeviä vetää turpaan, vai muuten vaan raivota? Etkö itse tee koskaan virhettä?

    Näistä itseään täydellisinä pitävistä raivopäistä ja asennevammaisista pitäs ekana päästä eroon. Mitä järkeä on pilata oma päivä jonkun liikennetumpulan takia?

    Kyllähän kolmion takaa saa sentään tulla? Se että toisella on kolmio, ei tarkoita että sinä omistat tien.

    Hohhoijaa, mitä sakkia täälläkin kirjoittelee.
  20. #20
    Lainaa (Berserk @ Touko. 31 2007,08:03) kirjoitti
    Lainaa (Masa @ Touko. 30 2007,18:50) kirjoitti
    Kun tuossa 16.5. jouduin paniikkijarrutusta tekevän auton, vierelläni ajaneen auton ja kaistaa vaihtavan linja-auton teettämään pakkotilanteeseen * , jolloin jouduin kaatamaan pyörän,
    Vähän offtopiccia. Väännettiin viikonlopun survivalissa kättä siitä onko joskus parempi pistää pyörä nurin kuin yrittää väistellä tai jarrutella. Minkälainen tilanne tosiaan oli? Ymmärsinkö oikein, että tilanteesta ei selvinnyt muuten kuin kaatamalla pyörän?
    Ihan sillai aikuisten oikeesti, vaikea kuvitella tilannetta, jossa "pitäisi kaataa pyörä". Jos on yleensäkään aikaa tuommoista harkita, luulisi olevan aikaa myös jarruttaa. Pyörä kun pysähtyy nopeammin pyörillään jarruttaen kuin kyljellään liukuen. Useimmiten pyörä vain kaatuu paniikkijarrutuksen seurauksena, kun refleksinomaisesti tempaistaan ns. liinat kiinni. Mutta toki kuulostaa paremmalta sanoa, että "kaadoin pyörän" kuin myöntää, että menetin tilanteessa pyörän hallinnan, jarrutin etupyörän lukkoon ja se kaatui.
    Näissä tilanteissa se ABS:n todellinen hyöty sitten punnitaan... Niitä oikeita vetomiehiä, jotka tekevät paniikkitilanteessa virheettömän tehojarrutuksen, on elävässä elämässä valitettavan vähän.
  21. #21
    Lainaa (Kunkku @ Touko. 31 2007,10:31) kirjoitti
    Ihan sillai aikuisten oikeesti, vaikea kuvitella tilannetta, jossa "pitäisi kaataa pyörä". Jos on yleensäkään aikaa tuommoista harkita, luulisi olevan aikaa myös jarruttaa. Pyörä kun pysähtyy nopeammin pyörillään jarruttaen kuin kyljellään liukuen. Useimmiten pyörä vain kaatuu paniikkijarrutuksen seurauksena, kun refleksinomaisesti tempaistaan ns. liinat kiinni. Mutta toki kuulostaa paremmalta sanoa, että "kaadoin pyörän" kuin myöntää, että menetin tilanteessa pyörän hallinnan, jarrutin etupyörän lukkoon ja se kaatui.
    *Näissä tilanteissa se ABS:n todellinen hyöty sitten punnitaan... Niitä oikeita vetomiehiä, jotka tekevät paniikkitilanteessa virheettömän tehojarrutuksen, on elävässä elämässä valitettavan vähän.
    Tätä mä yritin vähän metsästää, kun asiasta monesti puhutaan, että minkälaisessa tilanteessa se pyörä pitäisi sitten kaataa, että selviämismahdollisuudet paranee?
    Suo, kuokka ja Suzuki
  22. #22
    joo... mielenkiintoinen topikki.. tavallaan. Eikös pelisäännöt ole kaistanvaihtotilanteissa sellaiset, että se väistää, joka haluaa kaistaa vaihtaa. Suomessahan ei tilanantopakkoa ole, ei myöskään päälleajo-oikeutta. Autokoulun opettajan mukaan kaistanvaihto vain siksi, että antaa tilaa on laissa tai asetuksissa kielletty "tarpeeton" kaistanvaihto.
    Samaan hengenvetoon on kuitenkin mainittava, että allekirjoittaneen mielestä kaikkinainen liikenteen sujuvuuden edistäminen on suotavaa, vaikka siinä jotain kieltoa tulee ehkä rikotuksi (kunhan kaikki tehdään turvallisesti).
    Ja kaistaa kun haluaa vaihtaa niin itsellä on aina toiminut taktiikka:

    1 vilkku päälle
    2 katteleen viereiselle kaistalle "sopivaa" rakoa
    3 kun tilaa tulee, vaihdan kaistaa

    Ja tilaa on aina tullut, pitää vain oma vauhti siinä sovittaa sopivaksi. Ensin hidastaa hiukan, että pääsee haluamaansa kohtaan viereisen kaistan autojonoa. Sitten ottaa saman vauhdin kuin viereisellä kaistalla ajavat ja "lipuu sisään". Aina sujuvaa ja helppoa.
    Kawasaki Er-5 -05
    Kawasaki Z750s -06
    Honda CBF1000S -08
  23. #23
    Lainaa (Kunkku @ Touko. 31 2007,10:31) kirjoitti
    Ihan sillai aikuisten oikeesti, vaikea kuvitella tilannetta, jossa "pitäisi kaataa pyörä". Jos on yleensäkään aikaa tuommoista harkita, luulisi olevan aikaa myös jarruttaa. Pyörä kun pysähtyy nopeammin pyörillään jarruttaen kuin kyljellään liukuen. Useimmiten pyörä vain kaatuu paniikkijarrutuksen seurauksena, kun refleksinomaisesti tempaistaan ns. liinat kiinni. Mutta toki kuulostaa paremmalta sanoa, että "kaadoin pyörän" kuin myöntää, että menetin tilanteessa pyörän hallinnan, jarrutin etupyörän lukkoon ja se kaatui.
    Näissä tilanteissa se ABS:n todellinen hyöty sitten punnitaan... Niitä oikeita vetomiehiä, jotka tekevät paniikkitilanteessa virheettömän tehojarrutuksen, on elävässä elämässä valitettavan vähän.
    Mikäli ymmärsin tilanteen oikein niin edes tosi vetomies joka pystyy jarruttamaan pidon äärirajoilla kaarroksessa olisi päätynyt samaan tilanteeseen. Edessä oleva auto jos vetää liinat lukkoon niin se pysähtyy huomattavasti nopeammin kuin kaarteessa oleva moottoripyörä vaikka kuinka hyvin osaisit jarruttaa. Tästä siis päästään tilanteeseen että pyörä on "pakko" vetää kylelleen tai sitten kolistella edellä ajavaa autoa joka tapauksessa, huonona puolena se että itse sattuu olemaan vielä kyydissä.

    Toisaalta tilanteessa on myös ollut aikaa tarkistaa kertomuksen mukaan onko vasemmalla kaistalla tilaa joten tehokas jarruttus heti alusta olisi voinut riittää. Noh jossittelut sikseen, toivottavasti korvaukset järjestyvät ilman suurempia kädenvääntöjä.
    There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant
    never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  24. #24
    Ei se kaarre ole mikään peruste sille, että "täytyy kaataa pyörä". Kuten tuossa aiemmin totesin, pyörä pysähtyy nopeammin pyörillään ja jarruttaen, kuin kyljellään liukuen. En usko, että tuossa tilanteessa syntyy harkittu päätös pyörän kaatamisesta, se vaan kaatuu todella helposti, kun paniikkijarrutusta tekee.
    Edelleen sitä mieltä, että parempi pyrkiä pitämään pyörä pystyssä aina. Jarruttaa ja ohjata. Ei tien pinnassa liukuminen liikenteen seassa ja omaa pyörää väistellen ole mikään tavoittelemisen arvoinen tilanne.
  25. #25
    Lainaa (naukkis @ Touko. 31 2007,00:37) kirjoitti
    No raskaalla kalustollla jos tiputtaa nopeutta niin sen jälkeen kaistan vaihto muuttuu liki mahdottomuudeksi ellei joku pysähdy rinnakkaiselle kaistalle antamaan tietä -> kumpikin kaista tukkoon. Ja kun bussi vaihtaa kaistaa niin kenenkään ei pitäisi joutua tekemään paniikkijarrutusta, mokoman rotiskon hidas liikehdintä jo yksinään pitää siitä huolen, eikä se bussikuski todennäköisesti kylkeen aio ajaa, siirtääpähän vain rohjon sen verta lähelle että henkilöauton kuljettaja kokee tilanteensa sen verran tukalaksi että antaa tietä niin kuin kuuluukin.
    Ei nopeutta tarvitse pudottaa esim. 60 km/h -> 20 km/h, vähempikin riittää. Ihan vaan niin vähän tarvitsee, että se rinnalla ollut liukuu ohi ja takaa tuleva voi jättää hajurakoa. Siihen syntyy bussille reikä.

    Miten niin päälle tunkevalle bussille kuuluu antaa tietä? Ei kuulu enkä anna, en varmasti ala vetelemään mitään jarrutuksia. Jos takana on tilaa minulle hidastaa vauhtia turvallisesti, on siellä silloin tilaa bussillekin. Rinnalla ajaessa ei välttämättä edes näe koko vilkkua, kun se voi olla A-pilarin takana piilossa ja muutenkin huomion pitää olla pääasiassa eteenpäin eikä sivulle. Sitten kun huomaa, niin seuraus on se paniikkijarrutus, jota mielestäsi kenenkään ei pitäisi joutua tekemään. Muistututan uudestaan, että juuri näin kävi tämän ketjun tapauksessa ja seurauksena oli pakko kaataa moottoripyörä.

    Takavilkut näkyvät parhaiten, sieltä sitä tilaa pitää odottaa.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  26. #26
    Lainaa (Kunkku @ Touko. 31 2007,22:16) kirjoitti
    Ei se kaarre ole mikään peruste sille, että "täytyy kaataa pyörä". Kuten tuossa aiemmin totesin, pyörä pysähtyy nopeammin pyörillään ja jarruttaen, kuin kyljellään liukuen. En usko, että tuossa tilanteessa syntyy harkittu päätös pyörän kaatamisesta, se vaan kaatuu todella helposti, kun paniikkijarrutusta tekee.
    * Edelleen sitä mieltä, että parempi pyrkiä pitämään pyörä pystyssä aina. Jarruttaa ja ohjata. Ei tien pinnassa liukuminen liikenteen seassa ja omaa pyörää väistellen ole mikään tavoittelemisen arvoinen tilanne.
    Tere,

    "Maalla on helppoa huutaa, kun merellä tuulee", sanoo sanonta, joka tässä kohtaa kannattaa ottaa kirjaimellisesti.

    Jos tuota "kunkun" mainitsemaa ajatusta kaataa pyörä ottaa käsittelyyn niin kuin minä sen tein, minä todella kaadoin tahallani pyörän. Näin jälkikäteen on helvetin vaikeaa miettiä, olisiko se pyörä pystähtynyt optimaalisella jarrutuksella vasemalle kaartuvassa mutkassa, jossa nopeus oli n. 50 kmh ja leveyssuunnassa tilaa yhden kotiolon verran.

    Minä en ajatellut, että se oikealla puolellani oleva bussikaista tulee päättymään (n. 200 m) risteyksen jälkeen ja että bussit vaihtaa kaistaa vasta viime tinganssa, kun nopeutta on jo kerätty mittariin. Seurasin liikennettä, kuten 4:n lapsen isä tekee, ajaa muiden mukana ja pitää riittävän välimatkan edelläajavaan. Näin sanoi kuulusteltu edessä ajanut autoilijakin. Minulla on joustava ajotyyli, annan tilaa aina, kun joku näyttää vilkkua ja on vaihtamassa kaistaa. Mä en jaksa oikein uskoa, että mun asennoituminen olisi sillä hetkellä ollut mitenkään negatiivinen tai turhautunut ketään kohtaan. Minä vaan kerta kaikkiaan ajoin liikenne virrran mukana (piste).

    Mutta tunnustaakseni yhden tekemäni virheen oli se, että käänsin päätä sivulle, tarkistaakseni väistötilan, kun reagoin edelläajavan paniikkijarrutukseen, tällöin menetin aikaa tehokkaaseen jarrutukseen yhteensä reagointiajan sekä pään kääntämisestä tapahtuneen tilannearvion takia. Muistan ihan selvästi ajatuksen, että iskeydyn edelläajavan kotilon konttiin, jos en kaada pyörää.

    Joka tapauksessa pyörä liukui kaatumarautojensa varassa edellä, jo paikallaan olevaan autoon ja mun persnahka kärysi yhdessä goreteksin kanssa.

    Tästä voi oppia minun mielestäni yhden asian. Sen, mikä on jo niin monen positiivisesti asiaa tulkinneen kanssa-veikkosen suusta, olisi pitänyt ajaa jo valmiiksi sitä vasenta kaistaa. Tämä tulee olemaan minulle todellinen opettelemisen paikka, koska tulevaisuudessa en haluaisi alkaa spekuloimaan kenenkään kanssa, teinkö virheitä vai en. Tilanne on tapahtunut, sillä sipuli... Nyt vaan otetaan toiset ajotavat käyttöön.
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  27. #27
    Mietin tuossa jo aiempaa viestiä kirjoittaessani, että kohdistuukohan tämän kysymyksen kaatamisen järkevyydestä esille nostaminen liikaa juuri Masan kertomaan tapaukseen... Siitä minulla ei ole tietoa yhtään sen enempää kuin Masa on kertonut. Sen perusteella en halua lähteä arvioimaan, mikä meni oikein, mikä väärin. Sitä viisautta minulle ei ole annettu. Hyvää tuossa tapauksessa on se, ettei tuon pahemmin käynyt ja että Masa on edelleen täällä asioita pohtimassa.
    Yleisellä tasolla asiaa voi ja pitääkin kyllä pohtia. Vaikkei olekaan olemassa vain yhtä oikeaa tapaa toimia erilaisissa tilanteissa, ehkä asioiden pohtiminen auttaa synnyttämään aivoihin jotain toimintamalleja. Kun tilanne on päällä, ei ole enää aikaa puntaroida vaihtoehtoja. Jos niin olisi, ei kai kyse mistään paniikkitilanteesta olisikaan.
  28. #28
    Lainaa (Kunkku @ Touko. 31 2007,22:16) kirjoitti
    Ei se kaarre ole mikään peruste sille, että "täytyy kaataa pyörä". Kuten tuossa aiemmin totesin, pyörä pysähtyy nopeammin pyörillään ja jarruttaen, kuin kyljellään liukuen. En usko, että tuossa tilanteessa syntyy harkittu päätös pyörän kaatamisesta, se vaan kaatuu todella helposti, kun paniikkijarrutusta tekee.
    Edelleen sitä mieltä, että parempi pyrkiä pitämään pyörä pystyssä aina. Jarruttaa ja ohjata. Ei tien pinnassa liukuminen liikenteen seassa ja omaa pyörää väistellen ole mikään tavoittelemisen arvoinen tilanne.
    Niin siis ymmärtämäni mukaan Masa ei päätynyt edessä ajavan auton takalasiin joka käsittääkseni olisi ollut tilanne jos olis pyörän kyydissä ja pystyssä pysynyt. Jos tilanne on näin niin pyörän pistäminen kylelleen oli myös toivottavaa jolloin tilanteessa "pitäisi kaataa pyörä". Tietysti jokainen onnettomuus on tapauskohtainen ja on mahdotonta arvioida pitäisikö tilanteessa kaataa pyörä vai onko turvallisempaa majailla edessä olevan auton takalasissa.

    Ja tuskin kukaan haluaa pistää pyöräänsä kyljelleen ja pyöriskellä tien pinnassa, mielestäni onnettomuudet ei noin ylipäätänsä ole tavoittelemisen arvoisia tilanteita mutta niitä vaan sattuu, silloin oikea menettelytapa mielestäni on se jossa tulee vähiten ruumiita. Jälkeenpäin on sitten toivottavasti aikaa miettiä mitä olisi voinut tehdä paremmin.

    E: Ehdit näköjään postittaa välissä. Itse siis tarkoitin juurikin kyseistä onnettomuutta. Kuten ylempänä sanoin tuskin on mitään yleistä "jos käy näin niin pistä pyörä kumoon" tilannetta.



    There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant
    never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  29. #29
    Lainaa (naukkis @ Touko. 31 2007,00:37) kirjoitti
    No raskaalla kalustollla jos tiputtaa nopeutta niin sen jälkeen kaistan vaihto muuttuu liki mahdottomuudeksi
    Kyllä ehdottomasti liike-energia kannattaa käyttää hyväksi.
    Kyllä se 10t bussi onnistuu kaistan vaihdossa paremmin satasen kuin kahden kympin vauhdista. Ei siinä haittaa vaikka olisi parikin autoa ja moottoripyörää vierellä.
    Paskax vaan kaikki!
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  30.  
  31. #30
    öö siis noi uudet dosät kyllä kiihtyy ihan siinä missä joku karvalakki perheautokin, siis kaupunki nopeuksissa. vai on stadin dösät jostain 70-luvulta?
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen