Morjens,
Pitää jakaa ilosanomaa eilen tapahtumaan heräämisen johdosta. Ajossa on "pikkumopo" eli 500 CB Honda joka kuljettaa meikäläistä sen mitä tarvitsee. Tähän asti olen ajellut MP-ASUn tekstiilipuvulla ja pitänyt sitä varsin hyvin istuvana ja käypäisenä meikäläisen kropalle.
Viime viikkoina kelit on olleet varsin tuuliset ja katteettoman mopon omistajana tuulen riepomisesta on saanut kärsiä tavallista enemmän - tai niin ainakin luulin. Itse asiassa tuulen riepominen on alkanut kyrsimään siinä määrin että olen tosissani ajatellut siirtymistä katteellisen kulkineeseen.
Talvella hankin tutultani käytetyn nahkapuvun ja eilen puku sai ekan käyttökerran allekirjoittaneen suojana. Elohopea näytti 25 astetta plussaa ja tuuli oli todella kova ja puuskainen. Hetken jopa mietin koko ajelulle lähtöä koska tuuli oli niin kova ja muistissa oli edellinen reissu ja 300km kauheaa repimistä sivutuulessa. Lähdin kuitenkin ja eipä ollut huono päätös.
Nimittäin nahkapuku päällä löytyi koko mopoilusta täysin uusi puoli. Puku istuu meikäläiselle kuin se kuuluisa pappa mamman selkään ja ajaminen muuttui täysin erilaiseksi. Ajoipa millaiseen tuulenpuuskan tahansa, mopo meni suoraan ja kuskikin pysyi paikallaan. Nahkapuvun kanssa pyörästä tuli todella rauhallinen ajaa moottoritienopeuksissakin vaikka pyörällä ei kauhiasti massaa olekaan.
Toinen yllätys oli nahkapuvun "viileys". Vaikka aurinko porotti pilvettömältä taivaalta lämpö ei tuntunut missään vaiheessa. Tekstiilipuvulla ajaminen 25 asteen helteellä on aina jossain määrin hikistä hommaa.
Summa summarum... Meikäläinen rakastui nahkapukuun 100-0 ja tuskinpa tulee jatkossa ihan vähällä tekstiilejä päälle puettua. Seuraavana hankintalistalla kunnollinen sadepuku nahkojen päälle![]()
Saman huomasin minä jo vuosia sitten. Goretexit on jäänyt sen jälkeen talvikäyttöön...
Pistäkääs reilusti palautteita tähän ketjuun. Oon nimittäin itse miettinyt nahkapuvun ( tai ainakin takin ) ostoa juuri samoista syistä. Olis hyvä kuulla mielipiteitä lisää...
<p>...</p>
Noinhan se menee. Mulla on Goret päällä oikeestaan vaan työmatkoilla kun alla pitää olla normi vaatteet. Ajelulle aina nahat.
TL1000R
Kyllä tossa on varmaan 80 % totta, mutta toisaalta tähän vaikuttaa se että jostain syystä Coret ostetaan paljon väljempinä. Itsellä oli aikanaan Rukan R1 puku ja vielä oikean kokoinen ==> ei ollut paljon eroa ainakaan tuuliasioissa nahkoihin ! Jotenkin siis Coren "mukavuus" tulee sitä kautta että se ostetaan väljän kokoisena ja siitä taas seuraa sitten aerodynaamisia ongelmia. Nahkapuku taas yleensä ostetaan "tyköistuvana".
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Tixtexit päällä vaan sateella ja kylmillä, muutoin mennään nahkoissa - eivät lepata.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Lämpimällä kelillä nahat on ehdottomat.Ee tuu kuuma.
<p>Suzuki GSXR 600 -07 Raaseri</p>
Molempia tulee käyteltyä, ilmojen/ajelun luonteen mukaan.
Mä en tiedä millasia tekstiilipukuja jengi käyttää kun muka lepattaa jne. Älkää ostako kasvunvaraaJust eilen motarilla lepatti jonkun customhemmon nahkatakki enemmän kuin Harkimon purjevene, joten ei se materiaalista ole kiinni.
Nahka on mulla "välikelin varuste", suunnilleen näin;
sateella / alle 20 astetta tekstiilit
kuivalla / 20 - 25 astetta nahkat
kuivalla ja yli 25 astetta Air-mesh.
No esim jos kuteet on sopivat vuorien kanssa niin ilman ne eivät ole niin napakat kuin nahka. Tekstiili muutenkin on "löyhempää" matskua, joten ilmavirta vaikuttaa siihen eritavalla kuin nahkaan.(Köpi @ Kesä. 04 2007,10:16) kirjoitti
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Itse en edes omista tekstiilejä mopohommiin
Kaksi erilaista takkia ja yhdet pökät ovat kyllä riittäneet. Hyvin hoidettuina ei pieni kosteuskaan haittaa. Myöskään kylmää ei tarvitse pelätä, itse en tosin palele muutenkaan (joku vika kait jossain). Toissa syksynä kokeilin itselleni sopivan kokoista tex-takkia ja se oli kyllä varmistus siitä, etten moista itselleni hommaa. Nakupyörän aerodynamiikkaan kuuluu myös kuskin asusteet.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Jos ostaa veden ja tuulenpitävän tekstiiliasun, on suht kornia itkeä siitä ettei tuuli läpäise asua
Toki nahkatkin voi ostaa (ja sovittaa) siten, että irroitettava lämpövuori on paikoillaan ja alla paksu bomber-huppari, ilmojen lämmettyä sitten voikin itkeä kuinka se on iso ja lepattava.
Niin, nahkojen päälle vedettävä sadeasuhan ei lepata, eihän?![]()
En minä ole kyllä huomannut mitään eroa vaikka ajan nakupyörällä ja paljon motarilla. Käytän varmaan aika tasaisesti kelien mukaan nahkatakkia (Dainese), Gorea (Rukka) ja Yokon Aero-verkkotakkia tosihelteillä. Noista nahkarotsi on todella tyköistuva, muutaman kilon heitto elopainossa tai ylimääräinen paita alla muuttaa takin just sopivasta hiukka pinkeeksi. Muut takit ei ihan niin tiukkoja. Löysiksi ei kyllä niitäkään voi kuvailla, ei ne "roiku" päällä, vaan on joka kohdasta "kiinni kropassa".
Tietysti toi Rukan Gore-takki on aika laadukas ja jämäkkä. Vaikka periaatteessa on reilunsopiva, niin ei siinä oikeen oo mitään mikä lepattais. Kyllä goreissakin varmaan takkikohtaisia eroja löytyy, että ei voi yleistää. Verkkotakki taas ei lepata, kun ei siihen tuuli tartu vaan menee läpi.
Voisin kuvitella, että jos raskas nahka lepattais, niin se vasta kamalaa oliskin.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Sadepuku + nahkat on parempi jopa satella ja kylmässä .....(Jassu @ Kesä. 04 2007,10:14) kirjoitti
100% tuulen ja veden pito, vaikka kuinka kauan ajaisi....
Sadekelitkään ei tunnu pahoilta kun tietää ettei kastu / palennu..
"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh-
Olen ajellut nyt pari kesää pelkillä nahoilla ja nyt kun housutkin ovat mukautuneet, niin ajaminen on vieläkin mukavampaa. Ja ihan kivasti tuolla nakufillarilla on tuulessakin pärjännyt
Itseasiassa mulla oli aluksi Sweepin tekstiilit ja helteillä meinas lämpöhalvaus iskeä, jonka vuoksi en ole tekstiilejä enään käyttänyt. Tosin Rukan pukua olen mietiskellyt pidempiä reissuja ajatellen, mutta katsotaan ensin miten noilla nahoilla pärjää pienellä lapin kierroksella![]()
Suzuki B-King (white edition)
exät: R1200GS Rallye, K1300R, GSX1300R, TEx 2014, B-King, M1800R, ZZR1400, CB1300F, 1100XX, CBR600F, MBX125, PV50, tuntsat..
Kyllä meikäläisenkin tekstiilivermeet istuu hyvin päälle ja eivät ole mallia "lepatus". Eiväthän ne ole mitään Rukan über hienoja kamppeita, mutta hyvin noilla on pärjännyt. Kaippa tekstiilipuvussa on juurikin se "lämpökerrastoväljyys". Nahkapuvun alle ei mahdu muuta kuin ohut tekninen kerrasto tarpeen niin vaatiessa. Istuu kuten pitääkin.
Ehkäpä lepatus kertaantuu tuollaisen kevyen ja pienen pyörän kanssa. Jos alla olisi 50 kiloa painavampi naku niin tuskimpa tuuli heiluttelisi niin pahasti, olipa ajokamppeet mitkä tahansa.
Itellä varusteet valitaan myös sään ja käyttötarkoituksen mukaan. Töihin tulee mentyä monesti tixtex-puvulla, että saa farkut alle. Hommasin tosin sellaiset farkkumaiset nahkahousutkin joihin duunivaatteet menee alle, mutta lahkeet lepattaa samaan tahtiin kuin kangashousutkin, ellei sitten survo niitä elvislahkeita saappaiden sisään..
Ehdottomasti mukavin (ja turvallisin) olo on "oikeassa" nahkapuvussa. Siinä on leikkaukset tehty ajoasentoon ja suojat pysyy oikeilla paikoilla. Oma Havarssonin puku on mukava kuumalla, mutta viileällä (alle 12 astetta) se päästää kainaloista ja haaroista läpi ilmaa, eli sen takia joutuu ajelemaan kankailla tai muilla nahkavaatteilla kylmillä säillä..
Pieniä sateitakin on tullut nahkoilla kynnettyä ja eihän ne tosiaan pienestä pelästy JOS ei tarvitse riisua märkänä..
Voi tulla ihme kyttyröitä kun märkää ihonmyötäistä pukua kiskoo väkisin päältä..![]()
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Sadeasu? Mikäs se on?Olen nyt sen puolitoista kesää arponut, ostaisko niitä kertakäyttösadeasukendoomeja satulan alle vai ajaako edelleen vain nahassa.
Omien takkieni alle ei juuri kerrastoa kummempaa mahdu. Ostinkin molemmat pelkän t-paidan päälle kokeillen. Housuihin mahtuisi juurikin pitkät kupongit, mutten moisia käytä, kuin ehkä 4 asteen lämmöillä.
Tosin, eipä ole taas joutanut tallista kadulle kovin usein tällä kaudella.
nimim. "Venttiili poikki ja kaikki paskaks.." -1400km tälle kaudelle..
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Totta. Käytän säännöllisesti nahkaa ja gorea, joskus sekaisinkin eli nahkatakki ja kevyet tixtex-housut. Sovittaessa vain pitkähihainen aluspaita päällä ja sitten kiskomaan pienin mahdollinen koko päälle ilman vuoria. Ei lepata nahat eikä goret. Ekaa gore-pukua ostaessa tein juuri sen virheen, että ostin hiukan liian väljän. On se vaan kumma, että myyjät osaavat kyllä nahoista opastaa valitsemaan tiukkaa, mutta goresta ei niin sanaakaan. Joten läpätiläpätiflapati...(hondamania @ Kesä. 04 2007,10:12) kirjoitti
OT: topikki voisi olla myös nakupuku ja nahkapyörä.![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Kerran ku laitoin nahat päälle niin tekstiilit on jääny vaan kylmänkelin varusteeksi, ja jos kunnon sateeseen lähtee niin on ne käytännöllisemmät.
Kaudesta varmaan 80% ajan nahoilla.
Jos olisin huomannut nahat näin hyviksi niin olisin ostanut jo heti ajokauden alussa sellaiset. Motarivauhdeissa ravistelu ja vetely loppui. Lisäksi nyt parilla tankillisella olen päässyt pidemmälle kuin ennen eli pienempi ilmanvastus tai parempi aerodynamiikka, ihan miten vaan, pienensi myös kulutusta n. 0,5-0,7 litraa sadalle.
Ja onhan ne helkkarin hienotkin.![]()
Yleensä nahkat päällä, mutta pidempää lomareissua varten kävin tänään hakemassa MP-asun mirage tixtex puvun. Ei vielä kokemusta, mutta kai se tärkein asia on, että se puku istuu. Jos on liian väljä niin taatusti tarttuu tuuli.
premier
emeritus
Itsellä ennen oli gorepuku, takin vaihdoin nahkaiseen, ja johan on mukavampi ajella (miellyttävämpi). Vielä varmaan pitää vaihtaa tekstiilihousutkin nahkaisiin.
Suzuki GSR600
Itse kokeilin eilen kanssa ekan kerran nahkoja päälle(ostettu talvella) ja tästä lähin jos ilma näyttää kuivalta, niin goreja en päälleni enään laita *.Ajaminen oli aivan eri luokkaa kuin toi "tuuliviiri" puku päällä,naku pyörällä olin minäkin liikenteessä Z1000 *
.
KTM 1290 Adv.S -23,KTM 690,Duke-12,Suzuki VL 1500-02 KTM Duke 1290 GT-23 Triumph Rocket GT-20,Suzuki M1800R-10,Yamaha XV 1900 Midnight Star.Yamaha XV 1600.Intruder VS 1400.KTM690SMR.Yamaha FZ1-S.Kawasaki Z1000.KTM950Supermoto, KTM690E.
Nahoilla mennään, jos lämpöä piisaa. Itsellä mukavuusraja menee jossain +12 asteen korvilla. Sateella nahkojen päälle sadehaalari.
Kesäkuun alussa Suomen ääripäissä käydessä olin nahoilla liikkeellä. Se oli vikatikki. Pohjoisessa (~Pudasjärveltä ylös) tuli helv....n kylmä. Reissun jälkeen päätin, etten enää pohjoiseen nahoissa lähde. Tai jos on luvattu lämmintä +15 tai enemmän, niin sitten nahoissa. Ja jos ei tarvitse yöllä/aamulla aikaisin ajaa.
Nahat on pop, paitsi kylmällä. Lämpimällä kelillä nahat on yllättävän "viileät".
Moto Guzzi Norge
"Huomenna on uusi pitkä päivä. Aivan jokaisen oma alusta loppuun."
-Tove Jansson
Heippas. Meikä ajelee aina nahkoilla, satoi tai paistoi. Nahkasi saat vedenpitäväksi Soft Caren nahkasuojalla. Se kun suihkutetaan kunnolla kastaen puku, eipä pääse sade kastelee ei.
Mainoksena; sitä myy ainakin huonekaluliikkeet jossa on lintu, tai se iso punainen A.
Käsittelyn jälkeen nahkasi hengittää kuin ennenkin. Ennen käsittelyä mulla vuosi aina olkasaumat heti, nyt kaikki saumat pitää. Ja housut myös.
Honda CBR 1000, Magna 1100 Kawa ZR7s, BT1100, XJR1300,Triumph Speedmaster 900
Joo. Itselläni ei kyllä toi sadepuvun vetäminen päälle kesken matkan oikeen luonnistu. Ajattelee, että "ei viitti. se loppuu kuitenkin ihan just" ja sit kun ei lopukkaan, niin sit on jo myöhästä. Ja kokoajan ei viitti ajaa sadepuku päällä, koska siinä tulee aika nihkee olo.
Muuten kyllä pidän nahkapuvusta ja voin suositella. Suht viilee, mutta kyllä se alkaa tuntuu tosi kuumalta, kun mennään yli 20 asteen. Johtuen juuri siitä, että tuuletusta ei ole.
premier
emeritus
Hyvin on useampi vuosi mennyt tekstiilipuvun kanssa nakupyörällä. Yhtään ei lepata, ellei riko runsaasti nopeusrajoituksia taikka laita reppua selkään.Kyllä se sivutuuli tarttuu pyörään, vaikka ajelis nakuna.
![]()
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99
jaloissa tekstiili vielä menee mut takki pitää olla nahkaa!
<p>Suzukilla vuodesta 1993</p>
On kans samanlaisia kokemuksia. nahkapukuun ei ota tuo tuuli niin pahasti, ku tekstiiliin ja on lämmin kylmällä, eikä tarvi hikoilla helteelläkään.