ei edes jaksa...(Bomber @ Kesä. 04 2007,14:36) kirjoitti
![]()
-Yamaha YZF600R Thundercat-
rupiaa tuntumaan, että motoristeillakin rupiaa menemään jo hiukan usko tuohon nolla kuolemaan kesässä. siihen tulokseen olen tullut näitä sivuja lueskellessani. ikävä asia, mutta mopot kiihtyvät hiukan liika nopiaa kotilokuskien aivoille. koska suurin osa ei ymmärrä kuinka motskari liikkuu vaan ajavat suuremman oikeudella. silloin sattuu ja tapahtuu. yleensä motskari kuskille huonommin, suuren ylinopeuden takia mikä on ollut lähes kaikissa tämän vuoden kolareissa. eikä sit herneitä nenään. itse en ole mikään pulmunen vaan normi motoristi joka on vasta alkutaipaleilla tässä asiassa, ja tehnyt tänä kesänä varmaan kaikki virheet mitä voi tehdä. varsinkin äskeisellä lenkillä, toki onneksi ei ollut kuin kaks autoa jotka tulivat vastaan koko 80km lenkillä
mutta asian pointti on, että rapatessa roiskuu ja asiaa pitää puira jotta jokainen saa oman mielenrauha.
osan otot omaisille
Z750
ei se sattunut.....
Myöskin se kertonee pyörän nopeudesta jotain, että pyöräkuski kuoli ilmeisen välittömästi. Mikäli ajelee kolmea-neljääkymppiä ja parhaassa tapauksessa ehtii vielä vähän jarruttaakin ennen osumaa, on todella kehnoa tuuria, jos kuolee ja vieläpä välittömästi. Voihan niinkin käydä, mutta kenties tässä tapauksessa pyöräkuskikin on voinut olla jossain määrin aiheuttamassa onnettomuutta, eikä pelkästään auton kuljettaja.(waldoff @ Kesä. 04 2007,18:47) kirjoitti
kuopion poliisin sivuilta:
Sunnuntai-iltana 3.6.07 klo 22.25 aikaan kiihdytti Kuopion keskustassa Satamakatua Väinölänniemen suunnasta mieshenkilö moottoripyörällä. Samanaikaisesti Satamakatua vastakkaisesta suunnasta ajoi mieshenkilö henkilöautolla tarkoituksenaan kääntyä kulkusuunnassaan vasemmalle kerrostalon pihaan.
Silminnäkijähavaintojen mukaan moottoripyörä ajoi huomattavaa ylinopeutta ja törmäsi n. 34 metrin jarrutuksen jälkeen henkilöauton oikeaan kylkeen. Törmäyksen voimasta moottoripyöräilijä lensi n. 30 metrin päähän ja menehtyi ilmeisesti välittömästi saamiinsa vammoihin. Moottoripyörä kärsi törmäyksessä tuntuvia vaurioita, samoin henkilöauton oikeaan kylkeen tuli vaurioita. Henkilöautossa yksin ollut kuljettaja ei loukkaantunut. Menehtynyt moottoripyörän kuljettaja oli vuonna -79 syntynyt. Satamakadulla on 40 km/h nopeusrajoitus
I'm just a dreamer
I dream my life away
I'm just a dreamer
Who dreams of better days
Joo, sitä itsekin yritin aiemmin sanoa, että jos kovin pahaa jälkeä tulee taajamassa/kaupungissa alle 50 alueella, niin täytyy nopeuttakin ehkä olla liikaa. Ja äkkiä ei sitten ehdikään varautua "puusilmiin" tai muihinkaan.(Ande749 @ Kesä. 05 2007,08:13) kirjoitti
On se silti suuri houkutus kääntää sitä tuppea, ihan vaan pikkasen. Parin vuoden takaisen hölmöilyn muistot tuntuu vieläkin olkapäässä.
on se jumalauta toisten vaan niin saatanan vaikea tajuta... *optimaaliset kitkakertoimet my ass... voin jopa lupautua vapaaehtoiseksi ko. tilanteen demoamiseen neljänkympin vauhdilla ja niillä reaktioilla ja kitkakertoimilla mitä sattuu sillä hetkellä olemaan... tai jos rajoitus on 30 niin sitten sillä...(scuuba @ Kesä. 05 2007,00:12) kirjoitti
bomber: ihan vaan sen takia ei jaksa, kun ei sulla poloisella ole aivoja ajatella asiaa muulta kannalta kuin itsesi... toivottavasti kolautat pian ja opitkin jotain... *ai niin, mut sähän olitkin vetomiäs, ei sulle mitään koskaan satu, ei muuta kun hytti pystyyn ja hanaa... *
![]()
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Kiitos toivotuksesta, mutta olen vuosien varrella ehtinyt konttaamaan kyykyllä niin kadulla kuin radalla ja enskalla metsässä, joten siltäkin saralta on kertynyt kokemuksia. Luita on murtunut, mutta nehän paranevat aikanaan. Ehkä olen kaadoista jotain oppinut ehkä en, mutta asiassa on se hyvä puoli, että se ei ole sinun murheesi. Sinänsä minua naurattavat kaikenlaiset kukkahattupelleprätkäkuskit, jotka toivovat, että toiset prätkäkuskit loukkaisivat tai tappaisivat itsensä prätkällä. No, ei muuta kuin kukkahatut (niitähän täällä foorumilla riittää) vain joukolla neuloja pistelemään voodoo-nukkeen ja loitsuja manaamaan, jos vaikka onnistuisi. Vetomies en ole koskaan väittänyt olevani. Tämän foorumin porukasta esim. Tylyttäjää voidaan mielestäni sellaisena pitää.(Fabe @ Kesä. 05 2007,10:17) kirjoitti
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Melkosta taistelua.![]()
Ja vain koska poliisi (ja/tai autoilija) sanoo epäilleensä pyörän tulleen ylinopeutta.
Näin on hyvä sanoa, ja mahdollisesti pistää tuo ylinopeus-arvio hieman yläkanttiin. "Joo ainakin kahtasataa se tuli kun en lainkaan nähny." Kun siltä motoristilta ei enää tosiaan kysytä, niin oletettua syyllistä on helppo osoittaa.
Että laittakaa vaan lisää "sai ansionsa mukaan!" -kommentteja.![]()
No niinpä .. toivotavasti ei sitten kolahda .. ei sinulla eikä kellään(Bomber @ Kesä. 04 2007,14:36) kirjoitti
muullakaan .. edes puusilmäautoilijoilla tai polkupyöräilijöilläkään ..
Kovaa ajaminen on ihan kivaa .. mutta radalla ..![]()
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
- Naura sitten mieluummin kuin provoat jatkuvasti. Valitettavasti me kaikki emme laillasi ole Miehiä, Jotka Tietävät Koska Lakia Voi Turvallisesti Rikkoa. Me vain nauratamme sellaisia.(Bomber @ Kesä. 05 2007,14:10) kirjoitti
- Kukaan ei liene toivonut kenenkään kuolemaa, mutta eikös ole aika kohtuullista, että osa kolarivastuusta laitetaan mopoilijan piikkiin silloin jos ajaa esimerkiksi kaksin- tai kolminkertaista ylinopeutta taajamassa ja auto ei ehdi alta pois?
![]()
* Arctic Ranger *
ei nyt ole kyse siitä saiko ansionsa mukaan, ja mielestäni ei saanut, olisin mieluummin nähnyt jossain liikenteessä ja vaikka kättä nostanut... tuskin olisi niille sijoilleen henkensä heittänyt jos olisi ajanut 30/40 kilometriä tunnissa kaikista teoreettisistä kitkakertoimista ja reaktioajoista sen enempää välittämättä, vai mitä luulet? ja olihan se kotilokuski nähnyt, oli vaan kuvitellut? tulevan hitaammin (rajoituksen mukaan?)... eiköhän tämäkin tapaus jossain vaiheessa ratkea jollain tapaa, ja olisi kai ihan hyvä jos tästäkin joku jotain oppisi...(Eki- @ Kesä. 05 2007,14:25) kirjoitti
bomber: nuku yösi ihan rauhassa, en töki neulalla nukkea... ja toivottavasti kestät pystyssä ilman kolhuja... *aja rauhallisesti... *
![]()
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Jep, oleellista tuolla liikenteessä ei ole se, että me täällä kirjoittelevat tiedetään miten mikäkin moottoripyörätyyppi kiihtyy, vaan se mitä perus-autoilijat asiasta tietävät (= ei juuri mitään).(MattiR @ Kesä. 05 2007,14:51) kirjoitti
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Tuo selventää paljon. Tattista.(Nomad @ Kesä. 05 2007,16:29) kirjoitti
Yleensä kun meinaavat olla sellaisia "kyllä se kovaa meni kun oli niin kova äänikin"-lausuntoja.
jokuhan voisi tuosta nyt noilla teoreettisilla kitkakertoimilla ja muilla systeemeillä laskea nopeutta... voi vaikka vähän tiputtaa kitkakerrointa pistää vaikka tonne 0,2 saa sitten elvistellä sillä, että vauhtia ei juurikaan ollut...(Nomad @ Kesä. 05 2007,16:29) kirjoitti
ja hommanhan voi vielä miettiä niin, että jos olis pysähtynyt tuohon 34:ään metriin niin mikä vauhti olisi ollut ennen jarrutuksen aloittamista vaikkapa viiden sekunnin reaktioajalla...
![]()
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Jos ajelee siten, että painopiste on metrin korkeudella ja haluaa siitä "lentää" 30 metriä hyppäämällä pyörän kyydistä, pitäisi sinne 30 metrin päähän päästä 0,45 sekunnissa, eli nopeutta olisi ollut vaatimattomat 66.67 m/s (240 km/h). Koska ilmanvastus hidastaa nopeutta tehokkaasti, on todellinen nopeus törmäyshetkellä ollut huomattavasti suurempi.(Fabe @ Kesä. 05 2007,17:43) kirjoitti
Koska kuljettaja ehti ennen törmäystä jarruttaa 34m (n 0,5s) hidastuvuudella 10 m/s2, on alkunopeus ollut vielä tästäkin n 5 m/s suurempi.
Eli sellaset 100 m/s tai 360 km/h on ennen törmäystä ollut kerättynä.
Vai olisiko mitenkään mahdollista, että taas kerran on "lennetty" maata raapien? *![]()
vähän taas lipsuu OT, mutta minkälainen lentorata tuli? alkulento 45 asteen kulmassa?(speedmaster @ Kesä. 05 2007,19:44) kirjoitti
voisitko vielä laskea miten paljon kitka laittaa vastaan jos menee maata raapien, tai jos lentää puolet matkasta ja raapii loput?
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Ihan liikaa näitä hengen menetyksiä on ollut tänä kesänä vaikka kesä on vasta alussa. Täytyy vaan ihmetellä niin kuin TV-mainoksessa, että mikä ihme meihin järkeviin suomalaisiin menee liikenteessä?![]()
- Engine MC -
niinpä... minä menen ensin, ehdin vielä, eihän se haittaa kun tässä vääntää kun ei kukaan teleporttaudu eteen...(Artsi @ Kesä. 05 2007,20:08) kirjoitti
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Tämä on jo niin typerääettä piti soittaa Kuopioon.
Siellä on tiettävästi ihan riittämiin silminnäkijöitä. Miltei koko kaupunginosa, joka oli nähnyt ja vähintään kuullut tämän entisen sankarin keulimisen, vedätyksen ja pamauksen autoon. (40 km/h rajoitus)
Ainakaan kuuleman perusteella ei käy sääliksi kuin omaisia ja vastaantulleen auton kuskia, sekä niitä jotka tahtomattaan näkivät kuolemantapauksen![]()
Oletin, että lento tapahtuu suoraan eteenpäin.(Fabe @ Kesä. 05 2007,19:51) kirjoitti
Jos taas lentorata onkin suoran sijasta ollut 45 astetta yläviistoon, olisi törmäysnopeus ollut 17 m/s. Koska poliisi on kiinnostunut ainoastaan nopeuden vaakakomponentista, ilmoitetaan myös sen suuruus, 12.02 m/s. Siis 43,3 km/h!
Mutta koska todellisuudessa "lento" on ollut vain puolet tuosta 30 metristä ja kaveri on pyörinyt loput matkasta, on törmäysnopeus ollut 12 m/s 45 astetta ylöspäin, eli tutkan mittaama vaakakomponentti 8,5 m/s = 30 km/h
ja nyt kun sitten otat huomioon jarrutusmatkan, reaktioajan jne. niin mikäs on lähtönopeus ennen reaktiota?(speedmaster @ Kesä. 05 2007,20:41) kirjoitti
![]()
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Kyllähän tuo 34 metrin jarrutusjälki tuottaa hiukan päänvaivaa, mutta jos on kadulla puusilmä-autoilijoiden tiputtelemia öljytippoja ja jarrutus on tapahtunut pelkällä takajarrulla, on nopeus ennen tapahtumaa ollut ehkä 20 km/h suurempi kuin törmäyshetkellä. Eli 50 km/h viimeinen tarjous.
Puusilmiä ne on. Sanotte mitä sanotte.
Eikös näiden tällaisten juttujen tarkoitus ole se, että voidaan objektiivisesti miettiä mitä meni vikaan ja sen perusteella ja ehkäpä jopa oppia asiasta.
Tässä tapauksessa on perusteltua epäillä ylinopeutta, ylinopeuden suuruudesta ei ole kellään varmuutta.
Siitäkin voidaan väitellä vaikka kuinka paljon oliko ylinopeutta ajanut moottoripyöräilijä enemmän syyllinen kuin autolla eteen kääntynyt henkilö. Fakta kuitenkin on se, että moottoripyöräilijä hävisi.
Eli jos jotain voisi asiasta oppia:
Moottoripyörän nopeuden arvioiminen on paljon vaikeampaa kuin auton. Tästä johtuen monet autoilija olettavat, usein väärin, moottoripyöräilijän ajavan rajoitusten mukaan.
Moottoripyöräilijälle oppi voisi olla, että ajellaan rajoitusten mukaisesti ja yritetään välttää ennalta arvaamattomia liikkeitä.
Autoilijalle oppi lienee se, että jos olet vähänkään epävarma moottoripyörän nopeudesta odota hetki ja laske pyörä ensin ja mene vasta sitten.
PS: ei se ole helppo tilanne sillä autoilijallakaan. Aivan varmasti hän miettii vielä vuosienkin kuluttua kuinka olisi voinut toimia toisin ja välttää tilanteen.
Kyyditsin maanantaina miestä jonka ystävä tää kuopion mies oli ollut. Lentokin myöhästyi pikkasen kun oli kuulemma valvonut suru-uutisen jälkeen ja pasmat vähän sekaisin. Jännä juttu miten vaikutti vaikken tuntenutkaan koko miestä mutta pisti silti miettimään tapahtunutta eri tavalla. Syyn tapahtuneeseen osasi jo kuulemma arvata etukäteen ja näköjään paikkaansa piti.
ZX-10R '11
Tiesi varmaan kaverin ajavan mahdollista ylinopeutta sekä vastaan tulevan autoilijan arvioivan väärin kaverin nopeuden ja autoilijan kääntyvän eteen kun ei tietänyt kaverin tulevan niin kovaa.(msk383 @ Kesä. 06 2007,00:05) kirjoitti
Tapahtunut oli monen osatekijän summa niin kuin yleensä aina on.
Tuskinpa arvasi kaikkea tuota etukäteen.
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Ootteko ikinä nähnyt poliisin väittäneen jonkun varmasti syyllistyneen vaikkapa rattijuoppouteen? Tiedotuksissa vain todetaan, että puhalsi esim. 3 promillea ja poliisi "vain" epäilee törkeää rattijuoppoutta.
Yhtä lailla poliisi vain epäilee ylinopeuksia, vaikka näyttö olisi kuinka vahva tahansa. Se kun ei ole poliisin tehtävä tuomita ketään, pl. pikkusakot jne.
Ps.olkaamme nyt varovaisia!
Ihan en nyt usko tuota 30 metrin ilmalentoa, ennemmin uskoisin että se on etäisyys, jonne ruumis pysähtyi, sillä jos oletetaan että osuma tuli auton kylkeen ja katon yli mentiin on lähtökorkeus noin 1,5 m, tällöin aika maahan osumiseen on(Fabe @ Kesä. 05 2007,17:43) kirjoitti
t = SQRT(1,5m / 0,5*9,81m/s2) = 0,553s
Mikäli kuski todella lensi kolmenkymmenen metrin päähän olisi törmäysnopeus:
x = v * t -> v = x / t = 54 m/s = 195 km/h.
Eli en usko että ilmalento olisi ollut 30m, vaan ensimmäinen osuma maahan törmäyksen jälkeen lienee tapahtunut jo aiemmin.
Kun mitataan lähtökorkeus ja ensimmäisen maahanosumisjäljen etäisyys, saadaankin jo kohtuullisen tarkka arvio törmäysnopeudesta.
Sitten lasketaan siitä taaksepäin että mistä nopeudesta pitää jarruttaa hidastuvuudella 9,x m/s2 34m, jotta loppunopeus on aiemmin laskettu törmäysnopeus, näin saadaan nopeus ennen jarrutuksen alkua. Tarvittaessa voidaan käyttää hidastumistaulukoita tai tehdä empiirinen koe vastaavalla pyörällä.
Se kummalla jarrulla jarrutettiin on triviaalia selvittää törmäyksen jälkeen. Se on se rengas jossa on tuore sileä läikkä 34 metrin lukkojarrutuksesta. Tätä jarrua käytetään sitten hidastuvuuslaskennassa.
Jos omien aiempien kokemusten mukaan jotain noista jäljistä sanoisi niin heitetäänpä parametrit 15m ilmassa, 15m liukua maassa, 1,5m lähtökorkeus, nopeus törmäyshetkellä luokkaa 25-30 m/s 1s jarrutusta alkunopeus siten 34-39 m/s eli 120-140 ja törmäyshetkellä 90-100 km/h.
Mutta ylläoleva on vain spekulointia, pitäisi tietää kuljettajan ensimmäisen tiehenosumiskohdan etäisyys törmäyspisteestä, sen mukaan menee koko laskelma.
Selvää on että 30 metriä ei lennetä ja raahauduta jos alkunopeus on 11 m/s, etenkään 34 metrin jarruttamisen jälkeen.
Ettei vain tuo 120-140 km/h olisi sama kuin mitä kyseinen pyörä kulkee 1. tai 2. vaihteella *
Edit: Ja ennen kuin joku huomauttaa että ilmanvastuksen vaikutusta ole ylläolevassa huomioitu, niin huomautettakoon että sen ottaminen mukaan edelleen kasvattaa sitä nopeutta, jolla kyseinen kuljettaja onnettomuuden ajoi.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Nyt sitten kaikki keräävät täältä ilmalentoa ja nopeutta kuvaavat kaavat. Aloittavat harjoittelun oikean lentorandan löytämiseksi. ettei vaan käy niin että epäitäisiin ylinopeudesta.
Harjoittelun lomassa on hyvä tarkistaa kaavojen oikeellisuus, että turhilta onnettomuuksilta vältyttäisiin.
Ilmeisesti näilä samoilla kaavoilla aikoinaan kehiteltiin lentokone.
Huru Ukko Huristaa, Fazerin sinisellä