Tuollainen pyörä olisi tiedossa ja olen lähiaikoina menossa katsomaan sitä ostomielessä.
Kertoisitteko tyyppiviat ja tarkasteltavat paikat?
Pyörä on ulkonäöltään mielestäni erittäin hieno mutta kokomaisuuden pilaa nuo suunnattomat etuvilkut varsinkin tummassa pyörässä. Esimerkkikuva
Olisiko tuolle tehtävissä jotakin, kuitenkin niin ettei koko katetta tarvitse ylimaalata?
Noinko on luja pyörä ettei tyyppivikoja ole kuin jänniteregu?
Katselen noin 30-40tkm ajettua...
Eipä noissa vikoja / vaivoja ole tuon jännitteensäätimen lisäksi.
Yli 100 tkm ajetuissa on pikkasen normaalia kulumaa.
Haulla löytyy..
Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
Kiitos mutta olen käyttänyt hakua ja googlea muutaman päivän ennen kuin edes kysyin.(-O- @ Huhti. 14 2007,11:53) kirjoitti
En tiedä onko kyseinen malli harvinaisuus vaiko ikipeli joita ei juuri kukaan myy tai korjaa...
Auttakaapas miestä mäessä niin voidaan saada uusi Hondamies riveihin. *
Menen viikonloppuna tutkimaan kokelasta.
Jos kaupat tulee niin pitäisikö noilla kilometreillä kiikuttaa heti täyshuoltoon syynättäväksi vai riittääkö että vaihtelen nesteet kiristelen paikat?
Ei niissä lukeman perusteella mitään kummallista pitäisi olla. Mutta itseänikin kiinnostaa kolme päivää VFR -01:sen omistaneena muutamat asiat tuosta pyörästä.
Onko jarrunesteiden vaihto jotenkin tavallista hankalampaa yhdistelmä jarrujen takia? Meinasin viedä liikkeeseen, mutta kaveri sanoi että onnistuu se itsekkin. Jarrunesteitä omaani ei ole koskaan vaihdettu vaikka kuuluisi kahden vuoden välein vaihtaa. Kilometrejä ajokilla oli 3400 ostaessa, nyt ~700 enemmän
Omani on edellisen omistajan USA:sta tuoma, joten siinä on mailimittari ja lämpötilat faarenhaitteina, ainakaan Brandt:n huoltoneuvonnan mukaan mittaristoa ei voi päivittää ohjelmallisesti kilometreiksi ja celsciuksiksi, onko tähän muuta tietoa? Vissiin lienee tyytyminen ameriikka yksiköihin ja opetelva muutokertoimet omassa päässäOnneksi sentää nopeus mittarilla on pienillä harmailla numeroilla km/h merkinnätkin, tosin aika hankala saada selvää niistä vauhdissa...
Öljyt ajattelin vaihtaa vaikkei niillä kilometrejä ole juuri yhtään, näyttävät tarkistus ikkunasta aika mustilta.
Kytkin ja jäähdytys nesteet entinen omistaja sanoi siihen vaihdetun, mutta näistä ei ole mitään leimoja paperissa, vaan joku sukulais ukko on ne tehnyt, kannattaisiko varmuuden vuoksi vaihtaa, vai onko riski kovin iso jos odottaa kilometrien täyttymistä?
Renkaatkin siinä ovat alkuperäiset 6v vanhat, pintaa vielä lähes kuten uusissa. Normaaliajossa en ole havainnut pidon kanssa ongelmia, mutta minkähänlainen riski mahtaa olla nuo kuitenkin hieman kovettuneet alkuperäis renkaat vaikkapa yllättävässä väistötilanteessa?
Olikos omistajat siirrelleet tuota mainittua jännite rugulaattoria johonkin toiseen kohtaan paremman jäähdytyksen saamiseksi?
DrJones
Niin se vaan on, että yksi lyhyimmistä kirjoista maailmassa on "VFR:n tyyppiviat".
1000
Jännitteensäätimelle ovat viritelleet tuulettimia.
Jäähdytinnesteet kannattaa vaihtaa korroosion estämiseksi.
Hep!![]()
Uusi hondamies ilmoittautuu.
Eli otsikon mukainen saksan tuliainen jolla ajettu 32tkm tarttui minulle.
Eikös tuo nyt ensimmäisenä kannata kiikuttaa huoltoon ja venttiilien tarkistukseen?
Myyjä kirii ketjut ja vaihtaa öljyt.
Takapalat menee kohta uusiksi mutta ne ja kaikki nesteet ajattelin vaihdella itse. Vai olisiko jälleenmyynnin takia kannattavampaa teettää ns. täyshuolto kuitilla?
Eikös 36 tkm:ssa ole se iso huolto, jossa venttilit pitäisi katsoa. Honda ei vaan ole niin tarkka tässä suhteessa (siis VFR), omasta vanhasta katsottiin (siis ei säädetty) 2 kertaa minun ajamien 70 tkm:n aikana. Eli oli jo ajettu yhteensä 118 tkm, eikä säädettävää.
Nesteet helpot vaihtaa. Alakatteen kun kynäsee auki, niin siinäpä isoin työ.
Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
Tämän mukaan se olisi jo pitänyt tehdä 24tonnissa mutta varmuutta ei ole ennen kuin saan Gyntteriltä huoltokirjan.
Koitin tihrustaa että venttiilikopan ruuveissa on kuitenkin jälkiä jotka on tulleet ehkä avaamisesta. Muutenkin kone käy nätisti eikä ylimääräistä nakutusta erotu.
Oletin että tuo on pakko tehdä jos meinaa pitää moottorin kunnossa. Alkaako tuo pitämään mitään varoittavaa ääntä johon asti uskaltaisi ajella? Talveen asti maksimissaan?
Mun -99 mallilla ajettu nyt 60 000 km eikä mitään vikoja ole ollut.
Nyt keväällä tarkistin venttiilin välykset eikä säätötarvetta ollut. Ei ole säädetty vielä kertaakaan.
Mutta ei näillä kilometreillä kyllä ole mun muissakaan pyörissä vielä vikoja ollut.
Ducati SS1000DS
Condor A 350
Joo-o.
Eli ohjeen mukaan kaiketi 12 tkm:n välein, siksi sanoin 36 tkm.
Mutta itse luotan Honda-laatuun niin, että nyt kun tulee 70 tkm täyteen, katson välykset ja lähden Albaniaan.
Tai ainakin Albaniaan uskallan lähteä, vaikken välyksiä katsois..
Muutama vuosi sitten kirjoittelin tuonne yksityiselle puolelle XX:n jarrujen ilmauksesta. Sama tarina pätee varmasti Vifferiinkin.(DrJones @ Huhti. 17 2007,12:46) kirjoitti
Etujarru käyttää molemmilta puolilta vain laitimmaisia mäntiä ja siinä se. Yhteyttä keskimmäisiin mäntiin ei ole. Liikkuva satula edessä painaa ylimääräisen pääsylinterin mäntää, josta menee paine taakse. Takajarrupolkimelta menee paineenalennusventtiilin kautta nestettä etujarrujen keskimmäisille männille. Nämä yhdistelmäputket ja "normaali" takajarru ovat kaikki samaa nestetilaa. Eli siinä piirissä on kaksi pääsylinteriä ja viisi työsylinteriä, kolme takana ja edessä yksi molemmin puolin. Kaikissa jarrusatuloissa on kaksi ilmausruuvia, toinen "normaalille" jarrulle ja toinen yhdistelmäjarrulle. Takasatulan toisesta ilmausruuvista tuli takajarrua painettaessa neste etujarrujen kautta kiertäen. Näin tuli ilma pois sieltä yhdistelmäputkestakin.
Nopeusmittariin on mahdollista vaikka tehdä uusi pohja. Ota kuva vanhasta ja vaihda sopivat luvut mailinumeroiden tilalle, niin saat km/h-mittarin. Samalla voit korjata mittarivirheen pois ja panna taustaksi vaikka oman naaman.
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Tuollahan tuota dualien ilmausohjetta olikin: http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....d+honda(Timo Tasakaasu @ Huhti. 24 2007,08:14) kirjoitti
Muutoin meni oikein hienosti, mutta polkimesta etujarrusatulan kautta taakse kiertävä piiri ei meinannut ilmautua, ei tankin alta paineentasausventtiilistä eikä takajarrusatulasta 2. piirin ilmausruuvin kautta. Meinasi jo epätoivo iskeä kunnes vahingossa havaittiin mielenkiintoinen ominaisuus. Jos jarrupoljinta painaa lujasti, niin paineentasausventtiili ei anna painetta etujarrun kautta taakse, mutta kun painaa varovasti niin sitten antaa painetta taakse myös etujarrun kautta
Eli lopulta saatiin vaihdettua jarrunesteet kaikkiin osioihin![]()
DrJones
Mitenkäs tarkka tämän kytkin on öljyistä?
En tiedä mitä sinne on ruikattu...
Kovemmassa lähdössä luistatettaessa kytkin alkaa värisemään ja ääntämään. Se ei kuitenkaan luista muuten ajossa.
Myöskin kuuluu ilmeisesti ominaisuudeksi luettava kytkimen ääntäminen paikoillaan vapaalla, ja se häviää kun painaa kytkimen pohjaan.
Onko kaikki normaalia vai joko on tilattava aika tohtorille?
DrJones: Räpylä pystyyn jos vihreä VFR tulee vastaan kotinurkillasi. *![]()
Ei ole kyllä mitään hajua mulla tuosta kytkimen ongelmasta, puhtaasti mutulla heitän että vaihda öljyt ja kytkinnesteet jos sitten ei ylimääräiset värinät ja äänet häviä niin viisaammilta lisää neuvoja tai huoltoon toipumaan. Tietty aina parempi jos saat parempia neuvoja ennen öljyjen ja nesteiden vaihtoa niin hyvä.(AimoPamaus @ Huhti. 30 2007,18:53) kirjoitti
Jeps, räpylää ojoon, VFR:iä ei kuitenkaan hirveesti tule vastaan, punasia joissa palaa Ameriikka tyyliin etuvilkuissa huomiovalot vielä aika paljon vähemmän, se olen siis minä
Valitettavasti en pääse tiistaisin kokoontumisiin kun on muuta harrastus toimintaa säännöllisesti tiistaisin ympäri vuoden...
DrJones
Mulla on samaa värinää havaittavissa vm. 01 vifferissä. Olen itsekin ihmetellyt mistä moinen johtuu. Pian on öljyn vaihto edessä ja sitten katsotaan meneekö ohi. Ongelma on vain mitä öljyä olis paras koekeilla? Ehdotuksia? Mites väriseekö myös moottorisi sitä reippaasti kierrätettäessä. Tällä en meinaa normaalia tärinää vaan hieman kovempaa.(AimoPamaus @ Huhti. 30 2007,18:53) kirjoitti
Rehellisesti sanoen,(AimoPamaus @ Huhti. 22 2007,22:45) kirjoitti
Jos viitseliäisyyttä on, niin voi ne venttiilit tarkistaa itsekin. Jopa säätäminen on suhteellisen helppo toimenpide *kokemusta ja valokuvia on 1993 mallin remontista*.
Mitä tulee merkkiliikkeen täyshuoltoleimaan, niin itselleni suurempi merkitys on hyvin dokumentoidulla itse tehdyllä huollolla kuin millään leimalla. Kun tietää jonkun huoltaneen pyörän itse, tietää että pyörän ominaisuuksista ja kunnosta on haluttu pitää huolta. Monesti yksityisen tekemä huolto voi olla jopa paremmin tehty, koska siihen on käytetty enemmän aikaa ja harkintaa.
Yllä oleva on vain allekirjoittaneen mielipide. Ei kannata ottaa vakavasti... *
ps. Tilasin juuri omaan VFR:ään ohjauslaakereiksi kartioRULLAlaakerit (googlaa "Tapered roller bearings VFR)kartiokuulalaakereiden tilalle. Alempi laakeri löytyy esim SKF:ltä (32006X, koko 30x55x17). Ylempi on erikoislaakeri (kiitos Honda!), jonka tilasin Kokkolasta Kentsolta (koodi 32005/26, eli 26x47x15). ISO-standardin mukainen laakeri olisi 32005X eli 25x47x15, mikä ei tietenkään mahdu 26 millin "tapin" ympärille. Kuvasarjan projektista saanee julkaisukuntoon joskus juhannuksen jälkeen, kun saan ensin osat haltuuni ja ehdin laakerinvaihtotyöhön, ketjujen ja rattaiden vaihtoon, starttikytkimen remonttiin ja kytkinlevyjen vaihtoon, pääsuuttimien vaihtoon ja penkitykseen.
pps. Kyllä remppaaminen on mukavaa, vaikkei sitä olisi "pakko" tehdäkään. Lähes joka kerta oppii uutta kun purkaa ja uudelleenkokoaa pyörää *
EDIT: kirjoituserheet
- "VFR kehrää ja paukkuu" -
Nyt on huolto tehty ja mitään säädettävää ei löytynyt.
Kytkin on ihan ehjä myös.
Mitä tuolle euroopan mallille on tehty kun etuvilkkujen 5w langat ei ole käytössä? Huomasin että polttimot on 21/5W ja johdotkin tulee kantaan valmiiksi.
Noiden on kai tarkoitus sammua kun vilkku pistetään päälle.
Jenkkimallissa tuon hoitaa vilkkukytkimessä oleva apukärki.
En ole purkanut kahvaa joten en tiedä onko juuri tuo kahva erilainen ja virrankulku loppuu tuohon.
Jos keltaisessa Vifferissä palaa parkit etuvilkuissa se saattaa olla mun. Laitonta, mutta mikä vaan auttaa muita havainnoimaan mun pienen pyörän eikä omasta mielestäni aiheuta mitään haittaakaan, niin poltan niitä kunnes joku pakottaa riisumaan kytkennän.(DrJones @ Touko. 02 2007,22:54) kirjoitti
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Minä kun ajattelin sytyttää omani myös.(Timo Tasakaasu @ Kesä. 01 2007,09:53) kirjoitti
"Saksan malli, tollaset ne oli" *
Sähkömiehenä pystyn kyllä rakentamaan kytkennät mutta ajattelin kysyä että mikä on helpoin ja nopein tapa toteuttaa tuo? Jää enemmän aikaa *
Sammuuko teillä tuon huomiovalo kun vilkun pistää päälle?
Onko se tällöin edes laiton? Kaikkihan on E-hyväksyttyjä palikoita.
Muistaakseni ei sammu, mutta täytyypä tarkistaa. Eiköhän tuo lienee laillinen, omani ainakin on katsastettu Suomeen, sellaisena kun on. Tosin ei kyllä ole mitään käsitystä miten rekisteröinti suomeen tuontipyörällä menee, kattooko sitä oikeesti kukaan?! Edellinen omista sen on siis Ameriikasta uutena ostanut ja uittanut Suomeen.(AimoPamaus @ Kesä. 01 2007,11:53) kirjoitti
Hitto että on kiva pyörä![]()
DrJones
Ainakin jenkki sähkökuvien mukaan kun vilkku laitetaan päälle niin tuo katkaisee sen parkin pois.
Tummensin tarralla vilkun takaosan ja nyt tuo on mielestäni hyvä. Ja tarran saa veks jos haluaa.