Kaveri näki ikkunastaan tänään Pyynikintien ja Nahkakujan kulmassa sattuneen onnettomuuden jälkimainingit. Kevarikuski törmäsi kolmion takaa tulleeseen autoon, kuskille ei kai käynyt pahasti mutta kypärätön ja shortseihin pukeutunut matkustaja ilmeisesti kuoli.![]()
Ilmeisesti piikkikuskilla oli nopeutta aika reilusti, tuolla tienpätkällä ei liene ihme.
Okei, autoilijan vikahan tuo mutta mikä IHME noita pentuja vaivaa? Kypärä olisi voinut tuonkin pelastaa.
Synkkä kevät senkun jatkuu.
KTM SDR 1290 '14
ex ZZR 1400 '08
ex ER-6f '06
Niin. Tässä kaksi onnetonta, joista kumpikin sai aika rajun rangaistuksen. Toinen kuoli ja toinen saa kantaa toisen kuolemaa omatunnollaan loppuelämänsä.
Vähän tulee mieleen se yks kaveri jonka näin vetävän mopollaan RM Heinon ohi kerran. Rööki huulessa ja hiukset tuulessa hulmuten.. Noh, kyllä Darwin hoitaa.
premier
emeritus
Tosi surullista, jos näin pääsi käymään. Ja surullista nimenomaan siksikin, että nämä asennevammat vaivaavat monia tuon ikäisiä ja vähän vanhempiakin.
Viimeksi pari viikkoa sitten tuli ajolenkillä Teiskossa vastaan jokin 125/250 kaksitahtienduro - kuski ja kyytiläinen molemmat kypärättä. Moikkasin nyt kuitenkin, mutta siten, että kopautin tervehdyksen lopuksi omaa kyparääni.
Ja mitäpä tekivät nämä toivot; näyttivät molemmat takaisin kesoa.![]()
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Niinpä niin, nykynuorisolla ja tulevaisuuden vapaan kasvatuksen helmillä jälleen kerran asenne kohdallaan.(iama @ Touko. 21 2007,20:16) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF650S Bandit
Molemmilla oli ollut kypärä päässä, mutta kummaltakin se oli lähtenyt päästä törmäyksessä. Auto tuli kolmion takaa.
edit: auto tulikin siis kolmion takaa nahkakujalta
Mistä sait tämän infon? Itse en löydä paikallisista kanavista mitään.(Mikko @ Touko. 21 2007,21:54) kirjoitti
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Monesti nähnyt ku noi teinit ajaa sillee että kypärä on höhhöllään päälaella tai sitten on remmit auki.
Pain is just weakness leaving the body
Ilmeisesti tää kyydissäolija sai kallonmurtuman ja makaa teholla. Kuskilla jalka murtunut reidestä.
Kawasaki Z750
ex.Husqvarna SM 610S
Valitettavaa.
"Se joka vitsaa säästää lastaan vihaa" toimii nykynuorison kasvatuksessa ainakin liikennekäyttäytymisen muodossa(ja monessa muussakin). Kun joskus mahdollisesti omat kakarat on mopoiässä, ei niillä ajella ilman kypärää tai muuten mopot myydään tarpeettomina pois.
Kyllä taas sanattomaksi vetää. Miten voi olla niin vaikeaa tajuta sen kypärän merkitys ja muutenkin *. Ja kyllä nämä surulliset kolarit sais jo loppua.
Meille on annettu kaksi lahjaa, joita tulisi käyttää mahdollisimman paljon - huumori ja mielikuvitus. Mielikuvitus korvaa sen, mitä emme ole, ja huumori auttaa meitä hyväksymään sen mitä olemme.
Ei niitä mikään vaivaa, ne elää nuoruuttaan. Siihen kuuluu ymmärtämättömyys ja riskin otto. Ennen kopsahdusta nauttinut täysin rinnoin.(daxter @ Touko. 21 2007,19:47) kirjoitti
Ei sillä että mitenkään minusta on hyvä juttu se että nuoria kuolee, mutta se on elämää kun siihen kuuluu kuolemisen riski.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
No isukille ja äipällehän ne kertoo ekana kun jurrissa vetävät tai ilman kypärää?(Jeppe Jääkarhu @ Touko. 22 2007,07:45) kirjoitti
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Tässä päästään näihin pikalukolla olevien kypärien ihanuuteen (oletus, tässä tapauksessa) verrattuna D-lenkeillä oleviin.(Mikko @ Touko. 21 2007,21:54) kirjoitti
Joskus junnuna krossia ajaessa oli kypärä mallia halpa p*ska, ja pikalukolla tietty. Noh kerran tuli kunnon lipat vedettyä..hihnan kireyden olin tarkistanut joskus aikaa sitten, ja arvatkaas vaan nousiko kypärä oikein huolella ylös *![]()
Nykyään käytän vain ja ainoastaan D-lenkeillä olevia kypäriä. Ne on aivan yhtä nopeita vetää kiinne kuin pikalukkomallit ja tulee sitten samalla tosiaan varmistettua että se hihna on tarpeeks kireällä..
04 Buell xb12s
Taikka sitten oli tupla-d hutaistu nopeasti ja huolimattomasti kiinni muka oikeaan kireyteen...(oletus, tässä tapauksessa)
mulla ainakin omassa pikalukko mallissa kestää hihna samassa mitassa jos lukon avaan tai suljen, ei löysty ei kiristy... ja jos ajaa ylinopeutta niin se ei varmaan ole autoilijan syy, vai?(Inkku @ Touko. 22 2007,08:35) kirjoitti
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Ei varmaan kerro monesta muustakaan asiasta. Kuitenkin säännöt selväksi. Jos jää kiinni hölmöilystä niin pyörä lähtee. Hyvässä hengessä toki. Pitää se kynnys ajaa ilman kypärää saada ainakin mahd. korkeaksi.(rammus @ Touko. 22 2007,08:19) kirjoitti
Turha nostaa käsiä valmiiksi pystyyn ja lässytellä sekä voivotella. Potkikaa vaan mummoja, senhän te kuitenkin tekisitte jossain vaiheessa.... pojat on poikia...
Ja sitten kun jäävät kiinni ei pyörä lähdekään, vaan meneekin vaan lukkojen taakse muutamaksi viikoksi. Mitä se sitten nuorelle opettaa? Tai aikuiselle? Aikuiselle tuskin mitään, kun aikuiset ovat hyvinkin "oppimattomia" ne kun tupaavat olemaan niin "oppineita", mutta nuorelle kyllä. Pojat on aina poikia ja tytöt tyttöjä teetpä mitä tahansa! Sanojen siinä merkityksessä kuin sanoit pojat ovat poikia. Käsien nostaminen pystyyn voi joskus jopa olla hyväksi ja antaa muiden hoitaa hommat. No kunhan tartuin. Ei enempää kommentoitavaa.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Kyllähän se varmaan kestää, ei siinnä mitään...mutta ajan mittaan saattaa löystyä, kuten kävi sen mun krossikypärän kanssa silloin joskus. Mitä tulee sitten tohon ylinopeuteen, niin sen kypäränhän on tarkoitus pysyä päässä, oli sitä ylinopeutta tai ei..eikös?(Fabe @ Touko. 22 2007,08:50) kirjoitti
04 Buell xb12s
niin, meinasin, että autoilijanko syy on jos kääntyy eteen kun toinen työntää ylinopeutta tulemaan. todennäköisesti on luullut, että tulee rajoitusten mukaan ja lähtenyt kääntymään... ei voi tietää kun ei ole nähnyt/ollut paikalla... jeesustelu päättyy tähän... btw. moon niin fiksu, että osaan ihan ite tarkastaa aika ajoin hihnan kireyden...(Inkku @ Touko. 22 2007,09:45) kirjoitti
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Tuo kyseinen risteys on muuten aika ikävä paikka. Nahkakujalta Pyynikientielle tullessa ei näkyvyyttä vasemmalle ole juurikaan, puut peittävät ja tiessä on mutkaakin sopivasti. Kaiken huipuksi Pyynikintie laskeutuu aika jyrkästi tuohon risteykseen joten vauhtiakin on helposti liikaa - rajoitus on 40 mutta vauhtia tuossa on monella varmaan 60.
Tien toisella puolen on peili josta teoriassa näkee tuleeko sieltä joku vai ei, mutta veikkaan että ne jotka ylipäätään viitsivät sitä syynätä eivät monestikaan katso niin tarkkaan että huomaisivat sieltä mahdollisesti tulevan mopon...
KTM SDR 1290 '14
ex ZZR 1400 '08
ex ER-6f '06
Yleisesti keskustellaan nuorten turvavyönkäytön lisäämisestä. Kypärän (oikean) käytön lisäämistä ei julkisuudessa osata enää vaahdota, kun se on niin "itsestään selvää" meille aikuisille.
Siis alunperinhän en kyllä käsittääkseni mitään ylinopeutta tahi onnettomuuden syytä puinutkaan, vaan kommentoin kypärän kiinnityksestä.(Fabe @ Touko. 22 2007,10:11) kirjoitti
Mutta mutta..toiset tykkää D-lenkistä ja toiset pikakiinnityksestä, minä tuosta ensimmäisestä vaihtoehdosta. Makuasioita sinänsä..tosin jokin turvallisuuteenkin vaikuttava ero noilla lukituksilla täytyy myös olla, koska esim. kisakäytössähän sen pitää olla D-lenkillinen. Syyksi joskus jostain kuullut että pikalukko saattaa rikkoontua ja aueta..totta vaiko ei, sitä en tiedä.
Ööver und öyt!
04 Buell xb12s
15 §(Fabe @ Touko. 22 2007) kirjoitti
Väistämisen osoittaminen.
Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan
on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta
vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän
aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa
vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus
huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.
<u>Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on
sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne
häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.</u>
Eikä tuossa kaikki, sillä kenelläkään ei ole päälleajo-oikeutta.
Tämä tarkoittaa, että jos toinen ei osoita väistämisvelvollisuuttaan
selvästi, niin silloin sinä väistät. Risteykseen tultaessa
olisi muutenkin asetettava nopeus sellaiseksi, että vaikka
hälytysajoneuvon tullessa ehtii väistellä. Omasta mielestäni
kokonaan syyttömiä risteyskolareissa tuskin lievät ketkään
paitsi sivulliset. Uskon, että kaikki osapuolet saavat erittäin
herkästi sakot liikenteen vaarantamisesta - vähintään. Pitää
olla erittäin hyvät argumentit, jos eivät saa.
Lisäksi ...
23 §
Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin
liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella
tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja
kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä
sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan.
Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan
näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.
Luulisin .. *..
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
V...un v...tu. Näitä lisää niin saadaan nuo mp vakuutuksien hinnat taas ensi vuodelle kohdilleen. Kypäräpakon lisäksi täytyisi olla myös ajopuku pakko. Eli hyväksytyt vermeet päälle. Mahtaiskohan ne siellä eduskunnassa saada moisen asian järjestykseen jos ottais yhteyttä...
lakitekstissä on monta muutakin kohtaa, joista väittäisin että 95% tämänkin foorumin käyttäjistä jättää noudattamatta päivittäin... itsekkin tulee tähän syyllistyttyä... tai siis ei tähän, mutta niihin muihin... ja väitän, että et sinäkään niitä kaikkia orjallisesti noudata... ja edelleenkään en tiedä mitä siellä on tapahtunut niin en ota enempää kantaa, mutta kuten daxter kommentoi, että ko. risteys on ikävä paikka (en ole koskaan käynyt, en tiedä) voi olla osasyy onnettomuuteen, ehkä tai sitten ei...(MattiR @ Touko. 22 2007,11:43) kirjoitti
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Ajopukupakko menee taas vähän jo DDR meiningin puolelle. Itse haluan kuitenkin pitää sen vapauden, että voin käydä läheisellä ärrällä ilman täyspukua. Ajelenhan pikku jurrissa polkupyörällä joskus myös kaupunkinopeuksia ilman nahkoja.(renttu @ Touko. 22 2007,11:54) kirjoitti
Valistusta tuosta ajopuvun- ja kypäränkäytöstä soisi näkevän taas enemmän.
---
+1 tälle.(Jeppe Jääkarhu @ Touko. 22 2007,09:01) kirjoitti
Ainakin voi yrittää kasvattaa lapsiaan ja toivoa että jotakin jää korvien väliin. Kaikelta ei voi tietenkään suojella, mutta omalla asenteella ja esimerkillä voi saada paljon aikaan (niin hyvässä kuin pahassakin).
Meille on annettu kaksi lahjaa, joita tulisi käyttää mahdollisimman paljon - huumori ja mielikuvitus. Mielikuvitus korvaa sen, mitä emme ole, ja huumori auttaa meitä hyväksymään sen mitä olemme.
Musta toi vakuutusten hinta on aika pieni murhe, kun nuoria ihmisiä lähtee autuummille ajomaille...(renttu @ Touko. 22 2007,11:54) kirjoitti