En tiiä kuuluuko mopokortin ajamiseen sellaset asiat ku turvaväli tai oikea paikka ajoradalla. Varsinki skootterikuskeilla (jotka vielä kaiken lisäks tosi usein on tyttöjä...) nää tuntuu olevan aika hakusessa.
Tänään kun ajelin töistä kotiin, perään iski skootteri, joka väkisin halusi ajaa tuulilasi kiinni mun oikeassa takavilkussa! Ja viime viikolla aamuruuhkassa skootteritytsy ajoi mun edellä, ja se näköjään luuli parhaan ajolinjan löytyvän auton vasemmalta takanurkalta, aika lähellä auton "kuollutta kulmaa" ettei varmasti kotilokuski nähny sitä.
Kevyt yllärijarrutus, nii vessakuski ois ihmeissään... Ikinä en oo skootterilla ajanu, enkä sen jarruista oo niin perillä, mut veikkaisin jalalla poljettavan takajarrua. Eli pysähtyvyys niillä välimatkoilla on aika hiljasta, kun veikkaan että nää ei oo maailman kokeneimpia etujarrun käyttäjiä.
Notta paljon onnea skootterikuskeille, sitä ne ajossa tarvii![]()
Ei tekisi tosiaan ollenkaan pahaa, jos hieman vakavammin ottaisivat tuon liikenteessä olemisen nuo skootterinuoret. Todella ajattelematomasti vetävät tuolla kevyen liikenteenkin väylillä polkupyöräilijöiden ja jalankulkijoiden seassa paikoitellen. Tyyli on usein "vauhti sata - äly nolla".
Niin se skootterimopon takajarru on vasemmalla kädellä. Niissä kun ei ole kytkintä.
<p>Suzuki DL650 V-Strom -10</p>
Mopokortin saaminen edellyttää vain teoriakokeen läpäisemisen. Kortin saamiseksi ei tarvitse ajo-tai teoriatunteja.kirjoitti
Elämässä täytyy olla muutakin kuin se, että saa kaiken.
No bärccele. Joka päivä oppii jotain uutta ja ihmeellistä. Toivottavasti ei koskaan sellasella tarvi ajaakaan(JoukoWho @ Kesä. 01 2007,18:20) kirjoitti
![]()
Kannattaisi käydä koeajamassa nykyskoottereita.Ei niissä jalalla poljeta mitään takajarrua,pappa tunturit olivat joskus silloin kun maapallolla alkoi tekninen kehitys.Suuressa osassa skoottereita on erittäin hyvät levyjarrut edessä ja takana.(Yogo @ Kesä. 01 2007,17:43) kirjoitti
Mopo on nuorille ensimmäinen vaihe moottorikäyttöisellä kulkuneuvolla liikenteessä,ei oikein voida olettaakkaan sen ikäisen ja kokemattoman ymmärtävänkään kaikkia asioita,eihän aikuisetkaan ymmärrä.Eli ajetaan aikuisenakin puskurissa kiinni ym möhlintää.
Ei minulla ainakaan ole mitään närkästystä mopoilijoita kohtaan,on ihan mukava kun nuoret pääsevät liikkumaan ja tytötkin ovat tuon skootterin omineet.Liikennesäännötkin ovat huomattavasti paremmin hanskassa nyt kuin silloin kun pelkkä ikä riitti ajoluvaksi eli ei tiedetty mistään mitään.
![]()
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
En halua olla sovinisti tai mikään, mutta ihan oikeasti on ollut muutama lähellä piti tilanne kun on pitänyt väistää tyttöä moposkootterilla. Tuntuu että joillakin tytöillä on peili ainoastaan siinä skootterissa oman kuvan katseluun. Kun tullaan risteykseen niin ei vilkaistakaan muuta liikennettä, laitetaan vilkku päälle ja menoksi.
On ihan kiva että tytötkin ovat päässeet mopon makuun, mutta iskät hei nyt tarvitaan valistuksen ja esimerkin voimaa.
Silti tuntuu että nää tytötkin on turvallisempia kuin vanhat papat mopoautoineen.
Samaa mieltä.(xs2jammu @ Kesä. 01 2007,19:51) kirjoitti
Pitää myös huomioida että joka kevät aloittaa myös uusi ikäluokka mopoilla ja skoottereilla. Ei voida olettaa että liikennesilmä ja ajopelin hallinta olisi samanlaista kuin kokeneilla kuskeilla.
Pojat yleensä aloittavat mopoilun tyttöjä aikaisemmin, joko suljetulla alueella tai sitten vähän salaa luvatta.
Itse olen huomannut että tytöillä huono yhdistelmä on tuore kortti ja kyyditettävä takana. Kolme asiaa jotka pitää samaan aikaan hallita, skootterin hallinta,jota matkustaja hankaloittaa,liikenteen seuraaminen, ajon aikana matkustajan kanssa lörpöttely.
Me muut liikkujat voimme tämän huomioiden vähän ennakoida aloittelevien nuorten kohdalla näitä liikennetilanteita.![]()
Mopoilua vuodesta -74
Suzuki Hayabusa vm 2004
Oi järki hoi,älä tuhoa luovaa hulluutta !
Olen myös sitä mieltä,että asiat on niin paljon kehittynyt viimeisen 20:nen vuoden aikana,ettei aihetta valittamiseen ole.
Tietysti liikenteessä aina tulee olemaan kusipä*tä,varsinkin kun mopojen määrä kasvaa joukkoliikenteen poistumisen takia.
Mullakin oli vähän huuli pyöreänä tässä viikko sitten, kun nuori jamppa (poika) moposkootterilla tuli takapuskurissa kiinni 80 vauhdissa. Kädet paljaana, tennarit jalassa ja taisi olla kypäräkin auki. Ei lähtenyt sentään ohittamaan, vaikka olisi ilmeisesti päässyt.(lippa @ Kesä. 01 2007,19:21) kirjoitti
Tuossa tilanteessa rupesi minuakin mietityttämään että millaisetkohan jarrut niistä mopoista nykyään löytyy, jos joku äkkinäinen tilanne tulisi... Onneksi ei tarvinnut testata vaan se mopo kääntyi siitä takaa pois jossain vaiheessa.
![]()
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
Tän aamun HBL:ssä oli juttua noista mopoista ja paljon on sellaisia jotka kulkee yli satasta. Siinä kuvassa konstaapelit työnsi juuri yhtä sinistä moposkootteria sisään maijaan. Loppu ajelut ainakin siltä osin. HBL(oukkis @ Kesä. 02 2007,08:34) kirjoitti
"Skoottei-iässä" kuolemattomuuden fiilis on vahva. Hieno ikä (ja fiilis, muistan vielä hämärsti![]()
Valitettavasti liian usein napsahtaa.
Hauskinta(?) oli kun "skootterilady" tuli eilen valoissa viereen vasemmalle (samalle kaistalle) ja singahti skootterin nopeudella valojen vaihtuessa edestä ajoradan oikeaan reunaan vastaamaan ilmeisen tärkeään kännykkäpuheluun. Onneksi tuli hidasteltua lähdössä, muuten olisi ollut neljä pyörää kumipuoli ylöspäin *
GSX 1100F › Honda CBR 1100XX
"Kaikki jotka ajavat sinua lujempaa ovat raivohulluja
ja kaikki jotka ajavat hitaammin ovat taukkeja tientukkoja!"
Mut eikö se nyt ookin tulossa että olis ihan inssikin sen teoriakokeen lisäksi? Näin olen kuullut![]()
zx-6r -02
Onhon noita koottereita Olarissa ihan riittämiin, joku taisi jossain paikallislehdessäkin viksusti kirjoittaa että ennen lapsille ostettiin fillari ekaksi kulkineeksi ja sitten mopo jos tarvetta oli, tosin näkee näitä keskiikäisiä ruuhkan välttelijöitä, kaahaamassa kootterilla kevyenliikenteen seassa ilman mitään käsitystä nopeusrajoituksia.
Yleisesti, onhan tuo kiinanihme yleensä halvempi, kuin kunnon fillari.
CBR 600F -98 --> CBR 1100 XX -99 --> CBR 929 RR01 -->Busa 2000 --> SV650S -02 -->CBR 1100 XX -99 --> ZX9R -98 --> Yamaha XJ 650 1981 kahvilakilpuri--> Yamaha TY 250 -82-->Honda SS125A 1969 + ZX9R -96.
Jokin aika sitten satuin pienellä mutkatiellä parin jannun perään, joilla oli juuri tällaiset lähes satasta kulkevat menopelit. Sitä menoa kun katseli niin enpä ihmettele mopoilijoiden nousseita ruumislukuja.(xs2jammu @ Kesä. 02 2007,09:14) kirjoitti
Tytölle tulossa mopotin heinäkuussa ja saa harjoitella ajamisentaitoja maalla kuukauden, ennen kuin pääsee liikenteeseen. Liikennevalistusta on annettu ja annetaan aina kun ollaan liikenteessä. Olen jo valmiiksi kieltänyt kahdestaan ajon ja virittelyt ei tule kuuloonkaaan. En minäkään ole viritellyt koskaan.
Kahteen asiaan maailmassa ei voi luottaa, eli mennään vaan yhdelle ja minä vaan kokeilen vähän sormella.
Sinun puheet on kuin Iitan pieru, puolet paskaa.
tässä viime viikolla kävi iskälle tälleen: suora tie ja siinä kaksi tasaarvosta risteystä iskä kotilolla ajo eellä ja joku teinitero skoballa takana. iskä hidastaa tasaarvoseen riteykseen ni tää skoba mestari pyrkii autosta ohi. Sitte matka jatkuu ja skobak uski pysyy auton takana mitättömällä turvavälillä. seuraava tasa arvonen risteys iskä hidastaa kotilolla ja kappas vain skootteripoika ajaa perään. No sinä menikii sit uuden mazdan perä paskaksnoo eipä epäilystäkää kuka maksaa
![]()
600rr
Pari päivää sitten kaksi ~14v tyttöä ajeli kilvettömällä kiinalaisella 50cc lasten crossilla ilman kypäröitä pyörätiellä. Ajoin samaan suuntaan hieman takaviistossa viereisellä autotiellä, ja yhtäkkiä tytöt päättivätkin koukata suoraan eteen, taakse katsomatta. Vähän siinä itsekkin säikähdin, mutta kirkaisusta päätellen tytöt säikähtivät vielä enemmän. Toivottavasti oppivat vilkaseen taakse ennen yllättäviä kaistan vaihtoja. Tälläkertaa selvittiin onneksi vain säikähdyksellä...
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Tuossa muutama viikko sitten satuin näkemään skootterionnettomuuden livenä palaillessani kävellen kaupasta. Jonon etummainen auto pysähtyi suojatien eteen päästämään jalankulkijan yli. Takana tullut uudehkon Mersun kuljettaja oli hiukan myöhässä tilanteessa ja joutui tekemään tiukan jarrutuksen (kumi ulvoi kevyesti). Mersun takana ajanut skootterimopoilija oli vielä enemmän myöhässä. Yritti jarruttaa ja väistää vasemmalle. Skootteri kuitenkin osui Mersun vasempaan takakulmaan ja kaatui. Kuski nousi ylös joten kovin pahaa damagea ei tullut. Skootterista hajosi ainakin jotain etumuoveja.
Tulipahan tänään kaupungilla istuskellessa nähtyä yksi skootteristi joka roikkui noin renkaan verran takapuskurista.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant
never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
Tuollainen 50cc nykyskootteri on 100% samaa rakennetta suurempien 100-150cc mallien kanssa => myös tekniikka esim. jarrujen osalta toimii tasan yhtä "hyvin". Eli tältä puolelta ei nokan koputtamista. Kokonaan toinen asia sitten onkin tuollainen kokematon, "eihän mulle mitään käy" -asennevammainen tuollaisessa karvan alle 100km/h vauhdissa
Skoottereista sinällään kannattaa kokeila tuota maxi-puolta. Siis 400cc ja suurempia. Tiedä vaikka jäisi koukkuun![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Täytyy tasapainon vuoksi antaa tunnustusta tytöille.
Tänään olin ajelemassa kotiinpäin maantietä pitkin. Edessä meni skootteri, kaksi tyttöä kyydissä. Mopon ajolinja oli lähellä tien reunaa, ei aivan asfaltin reunassa. Kun tulin lähemmäs, skootterin jarruvalot syttyivät ja se siirtyi vielä vähän reunempaan. Kyllä niihin peileihinkin katsotaan. Tytöillä oli vielä kunnon kypärät päässä, ei mitään halpiksia. Kuskilla ainakin näkyi olevan Arai.
Uskoisin, että tuon kuskin ajokausi jatkuu ensi kesänäkin.
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother