Tervehdys..
Missä ajatte pyörällä "tiellä" eli omalla kaistalla.
eli mielestäni moottoripyörän paikka ei ole oikeassa reunassa... syystä että sitä ei välttämättä huomoida mottoripyöräksi vaan mopoksi tai skootteriksi.. ja jotka eivät kulje yhtä lujaa kun moottoripyörät. Muistaakseeni tuosta ollut ennakkotapauskin kun tullut kolari ja autoilija luuli mopoksi kun ajoi niin tien laidassa..
Itse ajan "omalla" ajokaistalla keskellä tai lähempänä vasemman puoleista uraa -siis normaalia ajoa.. laittanut merkille että monet motoristit ajavat liian reunassa (omasta mielestä)
Eriasia on sitten jos ajetaan ryhmässä niin sitten tietenkin porrastetaan että ei ajeta kaikki ihan peräkänaa.. jätetään se näkörako ja jarrutusmatka siihen..jne..
Mutta kommentteja siihen otetaan vataan olenko sitten itse hakotiellä vai ajan "oikein"
ja kertokaa missä itse ajelette..
Miettinyt sitäkin että jos ajaa liikaa siinä oikeassa ajo urassa voipi rengas kulua pikkasen epäkurantiksi.. eli kuluu oikeapuoli renkaasta enemmän kun ajetaan sitä uraa vasten.. ja sama sitten toisinpäin jos ajetaan vasemmassa urassa..
että tämmöstä tälläkertaa....
tiedän...![]()
Keskellä kaistaa... Näin käskettiin autokoulussa juuri edellä mainituista syistä plus se, että mutkissa (lähinnä siis maantieajossa) pyörä vaatii käytännössä yhtä paljon tilaa kuin autokin.
Aikoinaan kuulemma hylkäsivät inssin, jos ajoi kaistan keskellä, mutta nykyisin ei enää tuollainen onnistu....![]()
"Kuulkaas nuori neiti! Nuoruudessani ympärilläni oli lihaksia ja luoteja!"
-Jukka Emil Vanaja
- CBR 1000 RR Fireblade -
Niin...autokoulun ohjehan kuuluu "niin lähellä tien oikeaa reunaa kuin se turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista" joka tarkoittaa että heti oman kaistan kuvitellun keskiviivan oikealla puolella. Käytännössä siis keskellä kaistaa.![]()
Ojien välissä![]()
ei vaan tulee ajettua ihan miten sattuu pääasiassa sen mukaan missä sattuu olemaan sileintä asfalttia.
minkäköhän autokoulun ohje noin kuuluu?(MNVFR @ Touko. 29 2007,21:29) kirjoitti
Mulle opetettiin ajamaan keskellä kaistaa. mopohan tarttee tilaa kallistuessaan joten liian vasemmalla ja oikealla on paha ajaa.
Keskellä on vähän tilaa molempiin suuntiin jos pitää väistää jotain.
Samoin keskellä kaistaa ajaa prätkät, mopot ajaa oikeassa reunassa. Ajaessa keskellä ei myöskään rohkaista ketään pässi autoilijaa tunkemaan siihen viereen samalle kaistalle.
Meidänkin autokoulussa sanottiin, että keskellä tai hieman vasemmalla, vaikka kyllähän minä sen jo tiesin ja siten olen myös ajanut.
Suzuki GSX-R 1000 K7
En tiedä näistä autokoulun opeista kun tuli tuo A hankittua ajokorttiin siinä sivussa aikoinaan ihan vahingossa mutta oman kaistan oletettu keskiviiva tuntuu ihan järkevältä ajopaikalta ja siinä olen ajellut sikäli kun tien pinta on sen sallinut. Terveen järjen mukaan lienee paras paikka jo senkin vuoksi että mp:lle on varattu koko kaista ja silloin jää tilaa kallistaa ja väistää kun tarvis on.
Keskellä kaistaa tulee vedettyä, tai sitten jossakin muussa kohdassa, jossa tien pinta on kondiksessa
RF 900 R -97
ZZR 1100 -99
GSX 1300 R k6
GSX 1300 R k9
Olinpa tuossa viimeviikonloppuna opissa Motoristi Survivalissa ja siellä tuo ryhmässä ajamisen vetoketjuperiaate survastiin maanrakoon. Tai ei nyt aivan, mutta olivat kouluttajat Ripa ja Rami sitä mieltä, että on käyttökelpoinen ainoastaan ruuhkassa ja "motarilla", johtuen aivan ymmärrettävistä syystä, elikkäs ajolinjoista, mm mutkapätkillä jos ajetaan vetoketjuna, niin ei pystytä valitsemaan optimiajolinjoja...(Hodarij @ Touko. 29 2007,21:16) kirjoitti
Että semmonen kommentti tähän väliin...
Mitä tulee ajolinjaani yksin ajellessani, niin ajelen omalla kaistalla vasemmanpuoleisen uran oikealla puolella
Paljon kirjoitin, mitään en oikeen sanonut...![]()
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Valitsen ajolinjan siten että näyn auton peileistä. Joskus keskipeilistä joskus oikealta ja joskus vasemmalta, eli vähän tilanteen mukaan.
jos edessä on tyhjä tie, niin ajelen kaistan keskustan ja vasemman uran välimaastossa.
Mutta eikös jossain laissa sanota, että ajoneuvoa tulee kuljettaa ajokaistan oikeassa reunassa?
Mä ajelen motarilla ohistuskaistan vasemmassa reunassa, kun koskaan ei tiedä kuka tulee kylkeen. Normaaliteillä ajelen useimmiten pyörän urissa kun ne on puhtaat hiekasta ja öljystä. Kaupungissa on varsinkin paljon öljyä teillä ja usein juuri siinä keskellä tietä missä moottori autoissa noin yleensä on.
Samoin moottoritiellä jonossa ajelen usein jommassa kummassa urassa, koska jos tiellä on esim renkaan pala tai jäniksen jämät keskellä tietä niin autot menee siitä nätisti yli. Mutta jos itse ajaa keskellä niin siihenhän se pamahtaa, jos ei ehdi väistää.
Noin teen jos muistan, yleensä ajan varmaan missä sattuu
Nykyään autokouluissa nimenomaan opetetaan ajamaan keskellä,juuri tuon mopo/skootteri harhaluulon takia,eli pikkumopot oikeassa reunassa kuten polkupyöräilijätkin,ja isot keskellä kuten autotkin.
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
Pääosin (ja aina kokonaisena ) ajelen keskellä kaistaa. Syyksi mainittakoon jo edellämainitut syyt, sekä tähän saakka mainitsemattomista myös se syy, että sateella se on motoristille oman kaistan ainoa turvallinen kohta, koska sekä vasemmassa että oikeassa reunassa olevat vettäkeräävät ajourat, jotka saattavat olla hengenvaarallisia etenkin liiaksi kuluneita renkaita käyttäville moottoripyöräilijöille. (Pääsenköhän tällä lauseella käsiteltäväksi palstalle "Kiriotusviriheet..raportoikaapi niistä tämän..")
Aikuinen nainen nexusti
vasen reuna eli keskiviivan vieressä
rento rehellinen tavallinen motoristi
Ajan missä sattuu.Yritän valita olosuhteiden mukaan oikean paikan. Näkyvyys, alustan tasaisuus ja väistömahdollisuudet huomioonottaen. Yleensä kuitenkin keskellä omaa ajokaistaa.
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99
Oma kokemus on, että kannattaa olla oman kaistan keskellä .. miksikö.. ?
On muutaman kerran näiden vuosien varrella sattunut, että valoissa on
joku valopää ängennyt vierelle vaikka kummatkin ollaan menty suoraan.
Tuota viehettä en enää tee .. on nimittäin aika kurjaa, kun ei voi olla
ihan 100-varma mitenkä hätäisesti se siitä meinaa ängetä liikkeelle ..
vaikka se mopolle kihtyvyydessä häviääkin, niin silti ...
![]()
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Ei kai nyt missään ryhmässä ajella mutkateillä porrastaen? Itse en ainakaan ole sellaisessa ryhmässä ikinä ollut.(TeeVee @ Touko. 29 2007,22:12) kirjoitti
Suzuki GSX-R 1000 K7
Aika keskellä tulee ajettua. Siinä on usein silein kohta tiestä. Ja aina siten, että pyrin tulemaan huomatuksi edestä takaa ja sivuilta tuleville.
Samma här...(teude @ Touko. 30 2007,00:43) kirjoitti
Ei tainnut survival kouluttajat olla ihan perillä miten ryhmäajoissa ajetaan, kun piti tuollaista höpöttää?
premier
emeritus
Aika keskellä yritän mutta kun olen ajautunut hieman oikealle on tänäkin alkukautena kaksi kertaa auto ohittanut minut kyynerpää kolisten vasemmalta joten minun vinkki on et vasemman ajouran paikkeilla. Tälläista on 37 vuoden kokemus opettanut.![]()
herrapii
Yksin ajaessa aina keskellä, tietysti ryhmittyessä tien reunaan riippuen minne käännytään. Ryhmässä keskellä jos ajetaan taajamassa..taajaman ulkopuolella ryhmäajo muodossa.
riippuu tilanteesta millon milläkin kohdalla...
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Yleensä tulee ajettua samassa linjassa kuin millä henkilöauton kuljettajat ovat. Eli hieman oman kaistan keskikohdan vasemmalla puolella vaikka keskellä kaistaa kait pitäisi...
Olen tähänpäivään asti ajellut oikeassa reunassa siinä urassa mutta huomasimpa että eturengas oli kulunu vasemmasta reunasta enempi joten päätimpä muuttaa ajolinjoja joko keskelle tai lähellä keskiviivaa tai missä sattuu ajokaistaa mutta ei jatkuvasti siellä oikeassa reunassa. Eturengas menee vaihtoon noin 12000 kilsan jälkeen!
Fazerin sininen
Ei ole mitään vakipaikkaa. Ajan siellä mistä parhaiten näkee eteenpäin seuraavaan mutkaan, tie on parhaassa kunnossa tai ajolinjaa on helpoin säätää tarvittaessa jne.(Hodarij @ Touko. 29 2007,21:16) kirjoitti
Tietty pitäisi ajaa mahdollisimman oikealla, mutta lakiin on kirjattu turvallisuusnäkökohta. Vanha pykälä, että MP:n paikka on oikeassa reunassa on onneksi hävitetty. Yksisuuntaisella saa muutenkin ajaa ihan missä lystää.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Suoralla tiellä useimmiten keskellä kaistaa jo edellämainituista syistä: silein asfaltti, eniten tilaa eikä autot tunge syliin.
Maantielle usein lisäksi harkittua keinumista kaistan laidalta toiselle - ei ole niin tylsääja toisaalta tulee taatusti nähdyksi edällä menijän peileistä.
Kaarteisiin sitten ajolinjan mukaan.
Juuri näin! Tien pinnan mukaan tulee ajeltua.(vuohi @ Touko. 29 2007,21:33) kirjoitti
Tosimies saa salaatista ripulin.
Birra finito propello stoppo.
Kawasaki ZZR 1400 Turbo
Sipoo 260MPH club
Eipä ole moisesta itelläkään kokemusta... saati monesta muustakaan letka-ajosta... Pointti oli kuitenkin se, että sain sen käsityksen että he eivät pitäneet porrastusta juur minään(teude @ Touko. 30 2007,00:43) kirjoitti
![]()
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Hoh, yleensa en aja kaistalla, vaan niiden valissa!
Jos on vain yksi kaista kumpaankin suuntaan, sen keskella, mutta jos on kaksi samansuuntaista kaistaa, hieman eri asennossa.
Taalla opetetaan kaupunkiajossa jakamaan kaista viiteen osaan ja ajaa (Suomen olosuhteisiin kaannettyna) nelosessa, ykkosen ollessa melkein ojassa ja vitosen keskiviivalla. Silloin nakee edessa olevien autojen yli/ympari helpommin, ja jos tulee akkipysahdys tai -kiihdytys, paaset helposti kaistojen valiin.
Mutkaisilla maaseututeilla liikun jatkuvasti ennakoiden tulevan mutkan.
Motarillakin heilun edestakaisin, lahinna rikkovani profiilini sokeita autoilijoita varten.
Risteyksiin tullessani liikun hieman sivuittain, jotta paalle ryntaava autoilija huomaisi valokeilan.
Tässä nyt taidetaan puhua suoraan ajamisesta ;)
Nooh autot tekee aika hyvät ajomerkit mielestäni. Eli suoraan ja oikealle kaarrettaessa ajan vasenta "uraa", sitten vasemmalle kaarettaessa oikeaa uraa.
Sadekelillä harkittava tuo valinta uudelleen, mutta kuivalla ajoradalla tuo ura on yleensä myös puhtain paikka kun autot sitä kokoajan putsaa.
Olisiko tuon lähellä keskiviivaa ajattelun "syytä" se että välillä huolestuttaa ja pelotta kun katselee miten porukka vasemmalle kaartavassa kurvissakin ajaa lähellä keskiviivaa (huom rengas). Siinä kun kallistat niin itse olet jo vastaan tulijan puolella nopeasti.
Tuo moottoripyörän sijainti kaarteessa ja suorallakin olisi monelle miettimisen paikka ja omasta mielestäni kannattaa suosia muutenkin aktiivista ajotyyliä. Ennen kaaretta hidasta, vaikka kuinka loivalta näyttää, vauhtia hiukka pois ja sitten kaarre kiihdyttäen / veto päällä läpi.
Olet pienelläkin hidatuksella parantanut mahdollisuuksiasi huomattavasti selvitä yllättävästä tilanteesta, kaarre tiukkenee, kuoppa, likaa tjsp.
Ajolinja tosiaan lähes kokoajan eläen, sijoittautuminen omalla kaistalla tienpinnan ja kaarteen suunnan mukaan, näet pidemmälle kaarteessa ja sinut nähdään.
Suoraan ajettaessa sitten tosiaan tuo 4 kohta, kuten Gecko tuossa selitti silloin jonoa ohittava autokin huomaa sinut ajoissa eikä tunge päälle, yms yms.
Ja ajotyylinä tuollainen aktiivinen ajo on hauska![]()