Kaikille yli 65 vuotiaille joka vuosi näön tarkastus ja ajokoe. Työllistäisi mukavasti silmälääkäreitä tai jotain näöntutkijoita sekä "inssejä". Ja maksullisia tietenkin.
Olin viime kesän huoltsikan kassalla töissä, ja siinäkin näki välillä niin pelottavia suorituksia että piti hetki miettiä miten tuonne liikenteeseen uskaltaa mennä moisten sekaan sompailemaan. Joidenkin vanhusten huomiokyky tuntuu olevan melko rajallinen, ja jää yllättävän isotkin objektit joskus vähän katveeseen. Paras esimerkki viime kesältä, tosin ei sattunut duunissa; isälläni on asuntoauto, yli kolme metriä korkea ja reilut kuusi pitkä. Siis ihan suhteellisen iso valkoinen laatikko. Isukki parkkeerasi sen erään kerrostalon parkkipaikalle, aamulla oli lotjan takapuskurissa mummon ohjastama Lada. Mummeli oli sanonut että kun se asuntoauto ei illalla siinä ollut, niin ei hän sitä huomannut sitten aamullakaan väistää. Ei vaan ollut kuulemma peruuttaessaan nähnyt. Oli ollut vielä vähän nihkeä korvaamaan mitään edes vakuutuksesta, mutta jotenkin muuttui paljon suostuvaisemmaksi kun isä oli todennut että voidaanhan sitä toimintavinkkiä tilanteeseen kysyä poliiseiltakin.
Olisikohan ollut silloin peräti kolmas duunipäivä siellä huoltiksella kun eräs vanhempi, täysin tuntematon mies tuli paperi kourassaan kyselemään miulta allekirjoitusta. Kun kysyin että mitäköhän varten, ei meinannut millään vastata selkeästi, lopulta sain selville että kyse on siitä lappusesta jolla joku todistaa että herra/rouva X on ajokuntoinen. Yritti pitkään ylipuhua minua allekirjoittamaan, mutta kieltäydyin, koska eihän miulla ollut oikeasti aavistustakaan edes siitä kuka se kyselijä oli, puhumattakaan siitä että voiko häntä laskea turvallisesti liikenteeseen. Kysyin ystävällisesti että miksi kukaan hänen tuttunsa tai perheenjäsenensä ei sitä voi allekirjoittaa, jolloin pappa suuttui ja häipyi. *
MV Agusta Brutale 910R -08
Ex: Suzuki SV 1000S -06
No joo, toisilla on se kyky ja toisilta se puuttuu. Tauno mikä tauno...(MagnaMan @ Touko. 30 2007,18:15) kirjoitti
![]()
"Abstraktin vaaran satunnainen aiheuttaja"
"Kiihdytti protestina hitaasti madanneelle moottoritien ajoneuvoletkalle"
Kyllä se riittää aivan mainiosti kun tuttavapiiriin kuuluu yksikin lääkäri. Ja tää ei ole sit mitään paskapuhetta, ihan kokemuksesta tiedän että sillon homma toimii kun junan vessa! Varmaan vielä hautaankin laskettaessa lykätään uunituore ajokortti mukaan siltä varalta että tuonpuoleisessakin ajelua harrastetaan...(widit @ Touko. 26 2007,23:41) kirjoitti
Ninja forever, man!
Viimeksi pari tuntia sitten meinasi mennä pyörä linttaan jonkun erittäin iäkkään naishenkilön loistavan ajosuorituksen vuoksi.
Mummeli ajeli tyytyväisenä naama lasissa suoraan eteen kolmion takaa, ilman että edes vilkaisi sivuille. Ei siinä auttanut kuin vetäistä liinat kiinni ja ilmaista mielipidettään. Torvi ja jarrut pohjassa lähestyin autoa, vasta kuin olin melkein kohdalla kääntyi pää O.o-ilmeineen kohti tulosuuntaani.
Nooh, onneksi ei sattunut mitään, viereisellä kaistalla oli mopon mentävä aukko. Olisi ollut sääli nähdä Magna Mummelin kenkälaatikon nokkakoristeena.
(ja ei, en ajanut ylinopeutta)
Magna '94
oma pappa jtai 65v ja se ei sitä korttia kyllä saisi pitää. ajoin kerran perässä tasaarvosii risteykii menee et ei mitää jakoo ei jarruttele / kato sit ajaa kokoajan +20-30 ylinopeutta holtittomia kiihytyksiä. Voittuilin vähä ku päästiin kaupanpihaa ja se sano et pitäshä siun pyörämiehenä ymmärtää et ei aina jaksa hiljaa ajellasanoin et voi sitä kovaa ajaa mut ei missää helvetin taajama alueella ku holtiton pullopersesika ni siitähä se vetäs kunnon hempat
![]()
600rr
Viestikejua lueskellessa muistui mieleen, että tästä(kin) aiheesta on väsätty South Park jakso.
Yks pätkä löytyi Youtubesta: Grey Dawn (tais livetä p*sk*njauhannan puolelle)
Kortin "uusiminen" iän vuoksi tapahtuu seuraavilla tavoilla:
1) Kuljettaja saa ajoneuvohallintokeskukselta kirjeen kotiin jossa kehoitetaan iän vuoksi lääkärille määräaikaistarkastukseen (tämä riippuu siitä mikä kortti on kyseessä). Kuljettaja varaa ajan hyvissä ajoin omaan terveyskeskukseen jossa viimeiset 50 vuotta käynyt. Kuljettaja käy (hieman tk:sta riippuen) ennen vastaanottoa hoitajalla joka (mittaa verenpaineen,) tarkistaa E-taululla näön sekä lasien kanssa (jos on) että ilman laseja sekä antaa täytettäväksi esitietolomakkeen jossa kysellään mm. alkoholin käytöstä. Tämän jälkeen kuljettaja menee sovittuun aikaan omalle tutulle lääkärille jonka luona mahdollisesti juuri 2kk sitten käynyt ns. "vuosikontrollissa" pumppu- ja muiden vikojen vuoksi. Lääkäri sitten juttelee autolla ajosta, kuljettajan omista käsityksistä jne. Ottaa (suoraan tai kierrellen) puheeksi myös pojan pelot siitä, ettei äiti/mummo olisikaan enää ajokuntoinen. Tarvittaessa (pienellä paikkakunnalla) esitietoina käytettävissä myös polisiilta epävirallisesti saatua tietoa ajokyvystä. Tarvittaessa tehdään muutama suuntaa antava neurologinen testi, myös näkökenttä karkeasti ottaen tarkistetaan. Tämän jälkeen täytetään lausunto jossa todetaan joko ajokykyiseksi ilman ehtoja, ehtona lasit, ehdotetaan inssiajoa, ehdotetaan muita toimenpiteitä, puolletaan ajokorttia mutta vain I-ryhmälle ja tiputetaan II-ryhmä (C, D, ammattiajolupa) pois tai lausutaan ettei ajoterveysvaatimukset täyty. Näöntarkkuuden osalta ei ole mitään pelivaraa, kriteerit tulevat suoraan EU:n ajokorttidirektiivistä, muussa sitten lääkäri arvioi tilannetta miten parhaaksi näkee. Liian harvoin ehdotetaan ajokoetta joka todellisuudessa mittaisi ajokyvyn huomattavasti paremmin kuin tutkiminen lääkärin vastaanotolla.
2) Samat alkulöpinät, aika varataan tk:een ja saadaan mutta vastassa lääkäri joka ei koskaan ole kuljettajaa aikaisemmin tavannut. Kuljettaja kuitenkin käynyt ikänsä tk:ssa ja lääkärillä vuosien ajalta terveystiedot käytettävissä josta voi vetää aika hyviä johtopäätöksiä. Tällöin suuntaa antava neurologinen status tulisi aina tehdä kuljettajalle huolellisesti. Johtopäätökset sitten kuten kohdassa 1.
3) Kuljettaja tietää jo etukäteen ettei omasta tk:sta enää lupaa irtoa ja varaa ajan lapsen/lapsenlapsen kotipaikkakunnalle yksityiselle lääkärille joka paikallisessa ilmaisjakelulehdessä ilmoittelee, että ajokorttitarkastukset ilman ajanvarausta. Lääkärille voi luritella mitä mieleen juolahtaa ja kaikki on kiinni siitä minkälaisen kuvan kuljettaja itsestään antaa. Näkö tutkitaan, esitietolomake täytetään, kysellään alkon käytöstä ja piirretään kellotaulu. Neurologinen tutkimus pitäisi olla melko huolellinen jotta edes karkeaa käsitystä ajokyvystä saisi. Sitten johtopäätökset kuten kohdassa 1.
4) Kuljettaja yrittää saada lausuntoa varten ajan omasta tutusta terveyskeskuksesta josta ilmoitetaan ettei ajokorttitodistuksia lääkäripulan vuoksi tehdä, kuljettaja varaa ajan yksityiseltä ja homma etenee kuten kohdassa 3.
Jäikö jotain epäselväksi mikä on lääkärin rooli ajokorttia iän vuoksi uusittaessa?
Honda CBF1000