Mielenkiinnosta kokeilin liikkeessä eilen kaasarikoneista 70tkm ajettua xx ja kylmänä koneesta kuului aika hakkaava metallinen kolahtelu. Kytkimen kun painoi pohjaan ääni hävisi. Kun pyörä lämpeni ääntä ei enää kuulunut. Ajossa en huomannut mitään erikoista.
Onkos tuo ominaisuus vai onko menossa kytkin vai onko nokkaketjun kiristäjästä kyse??
Taitaa olla normaalia, koska omani -97 XX naksahtelee ja kolahtelee kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Kuulostaa kieltämättä aika oudolta, mutta jostain syystä se niin tekee ja vain kylmänä. Luulen, että sutkii takasinpäin?? Nokkaketjukin on uusi. Mutta mistä se johtuu niin kertokoon joku viisas
Kyllä ainakin sutsukissa kytkin kolisee just kylmänä, ja tehny sitä uudesta asti..
Exät:
Yamaha DT 125 R -89
Husqvarna WR 250 -92
Honda CB 750 -73
Honda CBR 1000 f -90
Suzuki Bandit 1200 -02
GSX1300R Hayabusa K5
M1800r -09
Nyxä: H-D Electra Glide Standard 2019
Oma veikkaus olis, että se johtuu vaihteiston välyksistä. Kylmänä käynti ei ole yleensä kovin tasasta ja silloin vaihteisto "hakkaa". Eiköhän se ihan normaali ilmiö ole.
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99
Taas, varmaan jo toinen kerta tällä viikolla, kun kysellään XX:n kolinoista! TähänKIN pakko vastata, että taitaa ollaa malliin kuuluvia kolinoita, kun kuulostaa niin kovin tutulta. Vaan on se niin ihana mopotin silti.![]()
![]()
Erilainen "nuori".
Samanlaista ääntä olen itsekkin tänä keväänä huomannut, luulisin sen liittyvän kadonneeseen kipinään (huonot tulpat, 22tkm jo ajettu) ja epätasainen käynti jytkyttää sitten voimansiirtoa.
Aika pahalta kuullostaa, mutta äkkiähän se siitä tasaantuu.
Just "nyt" ei bikeä...
Kun kerran kytkimellä vaimeni niin logiikka olisi että Kylmä kone=epätasainen käynti, josta seuraapi kytkinpakan (pikkasta väljyyttä) kolahtelu. Ei draamaa. luullakseni. toivottavasti. en mee takuuseen...
Voima siellä pakottaa...itselläni -99 ruisku ja sama ääni kuuluu...ei huolta kertoi oikea asiantuntija
Hölömö mutta Innokas
06 xx löytyy, ja kolinat löytyy myös. Ei huolta kuuluu asiaan![]()
XX 06>>>GSX-R K7, kilvetön R6R, kilvellinen R6R, Kutter K9, PuimuriGSA, PuimuriGSA wasserboxer, Honda CB1300, Puimuri1250GSA, KTM1290SAR
Jees....-01 10tkm ajettu ja kolinat löytyy!!!Kuuluu myös todella lämpimänä kun käy epätasasesti...![]()
Eiköhän se ole se kytkytin ja vaihelaatikkoon voiman vievä aksila joka ton kolinan pitää...
ZX12R -03
En ole tota kolinaa huomannut,liekö kuulo mennyt..?
Mutta miten muilla xx.läisillä tuo ykkös-ja kakkosvaihteen kolahdus..?
Mulla kolahtaa mielestäni aika reippaasti,ainakin kovemmin kuin hornetissa?Kilometrejäkään ei ole kuin 1100,joten ei se nyt ainakaan kulumisesta johdu,mutta olisiko uutuudenjäykkyyttä,vai kuuluuko ominaisuuksiin
![]()
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
Sekä vapaalta 1:lle ja 1:ltä 2:selle paukahteli. Kuuluu asiaan joten en ottannut suurempaa murhetta asiasta. Hiukka vajaa 15tkm kuuntelin ja sit vaihtui merkki ja malli mutta klonksahtelut ja kolinat näköjään tulivat mukana. Tosin vaihtoon ei ollut syynä XX:n kolinat, tuli vaan tarve erityyppiselle mopolle...
XX 06>>>GSX-R K7, kilvetön R6R, kilvellinen R6R, Kutter K9, PuimuriGSA, PuimuriGSA wasserboxer, Honda CB1300, Puimuri1250GSA, KTM1290SAR
omassa xx:ssä ykkösen päällemeno paikaltaan joskus vähän hankalaa..mopoa pitää "heilauttaa" vähän eteenpäin ja höllätä kytkintä että menee silmään. Mut muuten kuuluu ihan pieni kolahdus vaihteita vaihtaessa, lienee normaalia merkistä riippumatta.(adrenaliini @ Elo. 06 2007,14:30) kirjoitti
![]()
joo kyllä kolisee ja rallattaa semmoisia nämä äxsän reuhkat taitaa olla.(aakooXX @ Marras. 11 2007,10:55) kirjoitti
sutsukist
Joo sama homma. 97 kaasaripeli ja kylmänä kalahtelee ja varsinkin silloin jos meinaa ryyppyä poistaa hieman liian aikaisin => meinaa vähän yskähdellä. Lämpöisenä ääni häviää. Jännä juttu että edellisessä Fssä ei mokomaa esiintynyt.(Vyborg @ Touko. 25 2007,06:53) kirjoitti
TRE 1130K
+1(hemuli @ Marras. 12 2007,09:29) kirjoitti
Hanaa vaan niin kauan kuin käy ja kukkuu![]()
07 ZZR 1400
Kytkinkellon ja levyjen pieni välys siellä vaan ääntelee. Nosta kierrokset lämmittäessä vähän ylemmäs niin ei kolise.Eikä se riko konetta vaikka lämmität sen parin tuhannen varveilla.Kysy vaikka Ducatien omistajilta.Siellä se kolina on tuttua.Omaani lämmitän sen verran kovemmilla kierroksilla ettei kolise.Muuten se hakkaa koko ajan.
-98 XX eli kaasarilla mennään. Käynnistelin tänään talven jäljiltä. Lähti kyllä aikas nöyrästi, mutta hetken ääni on kun betonimyllyssä. Kiekkaa kandee säätää ryypyllä sen verran että tasaantuu ja antaa lämmetä.
Ja asiaa sivuten, ekat lämpöset tyypit tälle keväälle, ei kovin montaa satametristä kertynyt, mutta tartti kuitenkin vähän koettaa...vaikka pakkasta on *
Ja lämpösenä lähtee kun palmun alta, senkun vähän hipasee starttinappulaa. Mittarissa sentään yli 100 tkm.
Frankenstein Junior XX:llä
täälä -05 ja koliseehan se 32tkm ajettu
koittakaapas ajaa hitaasti liikennevaloihin 4 vaihteella ja pysäyttäkää sitten valoihin ja yritäppäs laittaa siitä 1 päälle
on ainakin xx ja cbr1000f ihan mahoton saada päälle
heiluttamatta pyörää ja kytkimellä härnäämättä![]()
tallissa nyt
yamaha rd125 -80
Pitbro 125 -07 4t crossi
hondacbr 1100xx -05
yamaha fz1 -10
ex
cbr600 -99
Iselläkin XX -97 ja 64.000km ajettu. Kylmänä on häskin kuulonen, mut lämmetessä äänet tasoittuvat. Kuuluu XX:n ominaisuuksiin.![]()
Tänään käynnistelin omaa -98 xx:ää ja kunntelin samoja noita kolinoita. Ei kuulosta mukavalta, mutta eiköhän se vauhdin kasvaessa häviä *![]()
"Voit valita oletko aina oikeassa vai onnellinen"
Suzuki GS 500E -> Honda CBR 1100xx
Ihan normaalia.. mulla -92 600 cbr:ssäkin. Liekkö ominaisuus ;)(make200 @ Maalis. 20 2008,20:06) kirjoitti
Menee helposti kun nostaa vähän kytkintä, tullut jo sen verran tavaksi ettei edes häiritse.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Mulla -97 XX kalisi kans kylmänä aika ikävästi nii aattelin että pakko tehä jotainvaihon nokkaketjun kiristäjän ja synkronoin kaasarit nii katos lähes kokonaan kolinat
ja kytkin jouset joilla ei luultavasti ollu tekemistä kolinojenkans
![]()
Kyllä maailmaan ääntä mahtuu.![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
mulla 600cbr ja ihan sama homma.aluks ihmettelin mutta kyllä se siitä sitten tasaantuu.
Niin, eihän siinä sitten mitään ongelmaa...(Vyborg @ Touko. 25 2007,06:53) kirjoitti
Itse en pahemmin kylmällä koneella ajele/revittele. Jos kone toimii moitteettomasti tai käytetty ja "paljon" ajettu suht. moitteettomasti, niin so what.
Viisas pääsee vähemmällä!
Toinen mahdollinen (toisenlaisen) äänen lähde on nokkaketju.
Ei ole nämä jutut kauheasti muuttuneet. Jo aikanaan tuutista sanottiin, että jos se ei rohise, niin rikki se on!
Ja on siellä välystä voimansiirrossa, niin vaihteistossa kuin kytkimessäkin. Varmaan pienemmälläkin toimeen tulisi. Mutta noin ovat päättäneet sen tehdä.
Kokeilkaas XX keskituella, vaihde päälle ja takarenkaasta pyörittäen. Saa rengasta pyörittää hyvän matkaa, ennenkuin kampiakseliin vaikuttaa. Ja takaisin taas toiseen suuntaan, niin paljastuu kokonaisvälys...
Ei tartte kauheasti arpoa, mistä ne hakkaavat kolinat löytyy.
Edit: Silti kylmänä vaan sen verran runtua, että ylimääräiset kolinat pienenee/häviää.
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
Se pikku rallatus on vaan sen merkki että on pärrä kasattu kuvien mukaan. Ominaisuus se on.
Suzuki M1800R -10, Yamaha XV535 -96
Ex: Aprilia Pegaso 650 -00, CBR900RR -00
1/4 mile: 10.796s, 212.10km/h, 60ft 1.888s