Nyt pitääpi jo kysellä neuvoja. Pyörässä on uusi Autocomin Active plus- setti sekä Zumo, jotka toimivat erillään erinomaisesti ja äänipiuhalla yhdistettynä akun varassa myös, mutta kun moottorin laittaa käyntiin, kuuluu linjalla häiriötä, joka tuntuisi muuttuvan kierrosten mukana. Häiriö tietenkin loppuu, kun äänipiuhan ottaa Zumon päästä irti, ja samoin ääni on erinomainen, mikäli musiikkia kuuntelee suoraan Zumosta erillisillä kuulokkeilla. Zumon voluumisäädöt (kaikki ne) ovat kohdillaan.
Ok, mikäs siinä. Kuulostaa maalenkiltä, laitetaanpa piuhaan galvaaninen erotin. Ei vaikutusta. Varmistetaan asia ottamalla kumpaankin laitteeseen sähköt samasta kohtaa pyörästä (tällöin ei kai pitäisi maalenkkiä tulla?), ei vaikutusta. Seuraavaksi kokeilin vetää piuhan ympäri Faradayn häkin kiertämällä sen ympäri kerroksen alumiiniteippiä (plus päälle ja alle tavallista, ettei johtaisi sähköä) sekä maadottamalla häkin, mutta ilman vaikutusta.
Mikähän voisi olla ongelmana? Voisiko olla, että häiriö tulee virtajohdoista? Jännitteentasainta voisi kokeilla, mutta ne eivät taida kestää kuin 1,5 ampeeria, mikä ei riittäne tähän tarkoitukseen. Yksi ratkaisu olisi tietenkin ostaa viereisessä ketjussa keskusteltu bluetooth-palikka Autocomiin, mutta hintaakin tulee jo pikkaisen enemmän. *![]()
Mulla oli sama ongelma Garmin SP 2720:n ja BMW:n intercomin välillä. Ei itse asiassa kuulunut mitään. Hommasin RXTX-tuotteesta Tampereelta uuden johdon, se oli Autocomin johto, nimeltään joku Garmin music cable, tai vastaava, osanumero 173. Semmonen mötikkä välissä siinä johdossa. Johan rupes pelittämään "loud and clear". En tiedä auttaako sinun tapauksessa, mutta kannattaa kokeilla. Johto ei paljon maksanut.
Same shit, different day.
Tattis. Pitääpä kokeilla, mutta epäilen tuloksia - yleensä se mötikkä taitaa olla ihan vain galvaaninen erotin. Toisaalta, piuhassa voi olla kertaluokkaa paremmat suojaukset.
Mulla oli Autocomiin aikaisemmin sähköt suoraan akusta releen kautta ja tuli kierrosten mukaan sirinää ja jarrutehostimen moottorin käydessä kanssa ulinaa. Sitten kytkin sen piruuttaan bemarin omaan virran ulosantoon ja häiriöt katosi (ilmeisesti siinä on jokin suodatus). Virransyöttöön kannattaisi kokeilla jotain häiriönpoistajaa väliin.
Dixi et animam levavi