PC:n shifteri on erittäin helppo asentaa. Siihenhän käy muutkin kuin PC:n oma shifteri, esim. PK-power. Samalla periaattella nuo ns. "2-piuhaiset" varmasti toimii, eihän kyseessä ole kuin kytkin. Kunhan saa piuhat commanderiin kiinni.
1. Shifteri fyysisesti pyörään kiinni ja liitin commanderiin. Kannattaa sitten varmistaa kumman sifterin omaasi tarvitset eli Push / Pull. Toinen on ns. normaalin shift-patterniin ja toinen gp-style. Näissä on kai? pyöräkohtaisia eroja. Esim. omassa ns. normaaliin vaihtotapaan tarvitsee push-anturin ja gp = pull. (ps. OSTETAAN PK-power/Dynojet/Translogic PULL-anturi.)
2. enabloit shifterin PC:n asetuksista ja asetat mahdolliset RPM-rajat asetuksista joilla shifteri toimii. Vakio taitaa olla 4000rpm ja viive 65ms?
3. sitten vaan&
![]()
Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
ABSillinen turbobusa powered by delvac.
Mistä mahtaa johtua kun eilen illalla rauhallisen kaupunkiajon jälkeen jäähdytinneste kiehuu niin että porina kuului koneesta sammutuksen jälkeen? Flekti toimii kyllä ja jäähdytinnestettä on oikea määrä ja se on vaihdettu n. kolme vuotta sitten. Ilman lämpötila oli +14. Oliskohan termostaatti jumissa vai mistä vois johtua? -04 12R
^ Voi olla termostaatti.
Olisko kellään muuten jäänyt jostain syystä jäähdytinjärjestelmän paisuntasäilötä ylimääräiseksi. Oma on mallia -05
Tuli kokeiltua miltä hisider tuntuu. Ja kyllähän siinä kipeää otti molemmat jonninverran.
ZX10R -08
S1000RR -11
Meikäläisen 12R kiehutti samoin sammutettuna, vika korjaantui jäähdyttimen korkin vaihdolla.
Nyt pitäs saada joku pieni, siro ja hyvännäköinen tankki laukku, kellään ideoita?
Joku tämän tapainen:
http://www.motosport.com/FI/motorcyc...MICRO-TANK-BAG
mutta noi magneetti hommat ei tietenkään pelaa niin onko porukoilla mitään vastaavia jotka saa jotenkin kiinni ilman jotain hirveitä virityksiä. Hyvään laukkuun jaksaisi varmaan jopa modata jonkun kiinnikkeen mutta onko kellään jotain valmista ratkaisua?
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Itse laitoin tehomagneetit muovikuoren alle.. kaksi etumaista piti liimata ( liimaus ja teippi päälle )... keskimmäinen ja takimmainen tarttui suoraan peltitankkiin,joten koko hommaan meni noi 15 minsaa ja hyvin on pysynyt tankkilaukku kiinni![]()
Ei kiinnosta pätkääkään
Kelpaako imukupit? Tuolla motosport.comissakin näkyi joku ratkaisu olevan, jolla varmaan tuon linkkaamasi magneettilaukunkin saa kinni: http://www.motosport.com/FI/motorcyc...T-SUCTION-CUPS
Itse ostin joskus tuollaisen Nichen (8229A), jossa on imukupit suoraan laukussa: http://www.allright.eu/kauppa/?toim=...uote=NMO-8229A. Pieni ja toimiva. Hyvännäköisestä en tiedä, makuasioita.
Ihan tuo ei sellaisenaan kunnolla istunut, kun nuo sivuläpissä olevat imukupit osuu tankissa just siihen kohtaan, josta tankki alkaa taittumaan alaspäin. Olisihan tuo pysynyt vaikka olisi jättänyt laukun kiristämättä tankin pintaan, eli jättänyt ne imukupit kiinni siihen tankin yläpintaan ennen taitosta, mutta itse kuitenkin päädyin ompelemaan niitä sivuläppiä sen verran lyhyemmiksi, että laukun saa "kiristettyä" kokonaan siihen tankin päälle. Hyvin tuo on virkaansa toimittanut ja kiinniikin pysynyt.
GSX-R750 '05 + Grizzly 450 '09 (L7e)
B1 , 50tkm, vakiohko: PC, devil vaimennin & de-kat. Toimii jollainlailla nyt, vaikkei huolenpidoltaan ole ollut aiemmin valioyksilö. Nokea pakopuoli täynnä, mutta eiköhän se vielä siitä puhdistu kun seos kohdallaan ja muistaa happeakin antaa.
Tuli myös todettua, ettei 3-3,5t kierroksen välimaastossa pienillä kaasunavaumilla(2-20%) saa seosta commanderin avulla kohdalleen, vaikka kuinka laihentaa. Onkohan yksilöllinen juttu vai ihan yleistä 12r:ssä? Lambda-arvo kovan laihennuksen jälkeen (commanderissa jo todella paljon miinus%) 0,85-0,88 luokkaa em. alueilta, eli bensaa menee... Tästä lähin ajan >4t kierroksilla maantiellä, niin säästää EHKÄ huomattavasti polttoainetta, vaikkakin v-mäinen kun normiajossa tuo 3-3,5t kutosella olisi yleisessä käytössä oleva alue. Kulutuslukema varmistunee huomenna kun täytän tankin, mutta kyllä se jonkin verran säätämällä tippui. Tyhjäkäynnillä myös seosta ei saanut commanderilla kohdalleen, teki mitä vaan. Se ei näyttänyt reagoivan edes commanderin säätöarvoihin, eli todella pienillä kaasunavaumilla ei ilmeisesti käytä ECU TPS-pohjaista karttaa.
Tästä ketjusta löytyi vanhoja spekulointeja tosta Commanderin mahdollisista puutteista 12r:nkin säädön kohdalla. Slip kirjoitti
"Täällä juttua jonkapohjalta itse kuvittelen tuon commarin olevan 'syyllinen' tehottomiin tai huonosti toimiviin alueisiin:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin...;f=14;t=83729;
Ehkä tuossa on jotain asiavirheitä, kuten ainakin tuo että säätää vain TPS-pohjaista karttaa, mutta jokatapauksessa valottaa aika paljon ecun toimintaa ja herättää ajatuksia commari-säädön mahdollisista puutteista."
Pitäis perehtyä tohon ecun roplaukseen talven aikaan, kun vissiin jenkkipojat on softan tehneet ainakin 00-03 mallisten ECUja varten. Todennäköisesti sen saisi silloin joka alueelta kohdalleen. Ja kulutus tippuisi melko varmasti, kun nuo "tuntemattomat alueet" saisi säädettyä toisinkuin commanderilla. Voi kuvitella mitä tapahtuisi pienillä kierroksilla/kaasunavaumilla kulutukselle, kun lambda arvon saisi muutettua 0,8x-> 1. Niin ja ainut mahdollisuushan olisi, että todella pienillä kaasunavaumilla(0-5%) polttoainen syöttöä ohjaisi vain MAP-anturi ja kierroslukutieto, koska TPS:n ollessa pelissä commanderi pystyisi puuttumaan peliin. Tai vaihtoehto b) mulla on TPS vituilleen säädetty tai jotain muuta häikkää anturissa, mutta en usko kun commanderin mukaan se on kohdillaan. Toki jos jollain on enemmän tietoa tästä asiasta, niin kuulisin mielellään lisää. Säätäjä oli melko varma asiasta, ettei tuota joka alueelta saa säädettyä(juuri nuo todella pienet kaasunavaumat), mikäli pyörän omaan ECUun ei pääse käsiksi. Eli teoriassa ehkä lopputuloksena ECU:n roplauksella voisi olla huomattavasti madaltanut kulutus ja tehokuopat poissa pieniltä kaasunavaumilta, mikäli nämä spekulaatiot on sinnepäinkään faktaa.
Edit. Taisinpa löytää vastauksen tohon, kyllä se niin on jottei commanderilla 0-10% avaumia kohdalleen voi saada säädettyä näissä vehkeissä. Harmi, että nyt vasta ajatellut asiaa kun itse törmännyt noihin säätöongelmiin. Commanderi ei siis ole täydellinen tai edes hyvä säätöboksi näihin, mikäli kulutus ja toiminta arkiajossa halutaan optimoida, tolla alueella mennään 80-100 vauhdeissa tasakaasulla, valitettavasti. Tämä tekee myös sen, että TPS-pohjaisesti kohdalleen säädetyllä commanderin kartalla kulutus on ripeässä moottoritievauhdissa pienempi kuin 80-110 köröttelyssä, kun kaasu on enemmän auki ja commanderi korjaa seoksen kohdalleen.
jarim kirjoitti:
"Kyllä se vaan niin on että PC ainoastaan muuttaa tps pohjaisesti ecun haluamaa bensansyöttöarvoa. Jos veikata saa niin koska Kawan ecu kait on Denso niinkuin Busassakin niin alle 10% kaasunavauksilla käytetään alipaine/kierrosluku pohjaista bensakarttaa. Siinähän bensansyöttöarvo perustuu kierroslukuun ja alipainetietoon, ei kaasunavaukseen. Tuota aluetta kun PC sitten "korjaa" kaasun avaukseen perustavalla tiedolla niin tiedättekö mitä tapahtuu? Aivan, seos on kohdillaan ainoastaan yhdellä kuormitusasteella, sitten riippuen kevyemmästä tai raskaammasta kuormasta seos on taas poskellaan. Toki parempi kuin ei mitään mutta kyllä me Busan omistajat saamme nauttia aika paljon paremmasta säätömahdollisuudesta PetriK:n rakentaman ECUEditorin ansiosta!"
Viimeksi muokannut: SMRacing; 02.09.2013 klo 04:53.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Paljonkos tuo 162,2 pollee takapyörältä on konetehona?
Ei kiinnosta pätkääkään
Ihan turha noista dynokartoista on vetää johtopäätöksiä tehoista sen enempiä.
Ainoo millä on merkitystä säädön kannalta on samassa penkissä ennen ja jälkeen otetut vedot. Lukemat riippuu ihan penkistä.
Sellainen käsitys mulla kuitenkin on että A- malleista pitäisi kyllä koko putken ja PC:n kanssa irrota ihan todellista tehon lisäystä se ~10+ pollea kun tuo on tuolla putkella aikoinaan suorastaan kuristettu ja ecun säädöt on jotain viherpiiperrystä.
Multahan lähtee koneelta näköjään 200 heppaa, ilmankos kytkin luistaa
0240_001.jpg
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Semmonen about 180hp on tuo 162 renkaalta. Häviö näissä on jotain ~12% luokkaa, eli sillä häviöllä saisi lisätä 19hp tohon rengastehoon =~181. Toki ei kiinnostakaan, kun tuo penkki ei moottoritehoa ilmoita. Vrt. entisessä gixerissä vakiona oli 124,4 renkaalta ja konetehona 141,2hp, eli se n.12% häviötä. Tuossa penkissä sama ohjelmisto taitaa olla kun viaberilla nykyään. 01 9r sliparilla 129hp samalla kertaa, joten ihan linjassa noi on.
Sportriderin mittauksia vakiolle A-mallille, tuskin B-malli paljon huipputeholtaan eroaa:
ZX-12R ('01) 159.8 @ 10,250
Mun käsitys on lehtitestien perusteella, että vakiona noi liikkuu neutraalissa penkissä 155-160hp välillä rengastehona yleensä, ja kokoputkella voi olla 165-170 välissä. Oliko Slipin vehje 155hp AJ-Bikellä täysin vakiona? Ne 180whp lukemat on sitten sinänsä täyttä paskaa jos kyseessä on putkiviri mopo. Toki jossain prätkäpajalla saa samat takarengastehona mitä oikeasti ehkä moottoriteho on, jos ei jopa enemmän. Vois kuvitella että vakio putki tyhjänä + vapaasti virtaava vaimennin+ PC säädettynä, niin muutamia hevosia tulee huipputehoa lisää. Ehkä 5. Kokoputkella toinen mokoma lisää. Kuitenkin lähemmäs 10hp enemmän lyöntiä näissä on mitä vastaavilla modeilla gen1 busassa, joten ei huonosti ikäluokassaan.
Aiemmin gixerin olin käyttänyt tuolla, eikä sillonkaan paljon ylimääräisiä hevosvoimia tuntunut antavan. Kulki kuitenkin, mikä pääasia. Sitä en tiedä, jos sinne paljon puhuttuun Samin penkkiin veisi, varmaanhan tosta muutamia heppoja saisi pois vielä ottaa.
Tehtaanilmotukset nyt on mitä on, vähän suuntaa antavia. Mut tossa on nyt kuitenkin 17/46 välityksillä&putkimodeilla aivan eri luonne kuin vakiona, vastaa kaasuun ja vetää muualtakin kuin punarajan tuntumasta. Se kait se on tärkeintä, vaikkei huipputeho kovin montaa hevosvoimaa nousisikaan. Olin jo epäillyt onko tossa kaikki kohdallaan, kun entinen reilu 30hp tehottomampi 750 gixeri oli pienemmän kokonsa ja 60kg kevyemmän painonsa takia paljon agressiivisempi kiihdytyksissä. Mut se vaan toi paino+ akseliväli tekee sen tunteen, kerta tehoa on mitä pitää.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 03.09.2013 klo 16:44.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Omia penkityksiä kun vertailin, B-malli Viaberin penkissä 160 takaselta ja putkiviri 170 kuitenkin molemmissa PC säädettynä. Muuten vakio noissa penkityksissä.
Tollainen GSXR on aika kova kiihtymään olkoon sitten 750 tai tonninen. Mitä tuolla omalla pyörinyt radoilla, ei tonnisesta pääse ohi sittten millään, jos perästä lähtee ohittamaan. Omassa välit 16/46 Suoranopeuksissa tuolla jää noin 10 kmh noille tonnisille, osa tietysti johtuu kuskistakin.
ZX10R -08
S1000RR -11
Juu 12r kuitenkin pitäs kiihtyä n.0,5s nopeammin 0-200 mitä tuo em. gixeri, vaikkei siltä tunnukaan. Vartilla noin kymppi enemmän loppuja pitäis saada. Mut kyllähän se tehopainosuhde väkisin vaikuttaa alle 200 nopeuksissa siihen kiihtyvyyteen, ilman kuskia siinä 00 750:ssakin selkeesti parempi kuin 12r:ssä, kuskin kanssa sitten hiukan tasottuu.
Tollasia lukemia ajattelinkin sieltä Viaberilta, eli aika linjassa on kun yksilökohtaset erot ja olosuhteet huomio. Noin 160 vakiona , 165-170 kokoputkella. Muzzyn/Akran putkella ainakin tehokäyrä jatkaa vielä nousua, siinä kohdin missä modatulla vakiolla jo tasaantuu. Tosin aivan vakiona laskee sitten vielä huomattavasti jyrkemmin 10000rpm jälkeen, kun ei vissiin virtaa enää. Tuossa kuitenkin pysy vähintään 160hepassa 11trpm asti, ja rajoittimellakin vielä joku 158-159.
Uusille tonnisille jää suoranopeuksissa jo varmasti sen takia, että niillä pääsee avaamaan kaasun aiemmin mitä näillä möhköpyörillä. Toki monissa on tehoa jo saman verran/hieman enemmän ja painoa 40kg vähemmän, sekin tekee. Mut jos suunnitteluiältään saman aikakauden vehkeisiin vertaa mitä nämä 12set on, niin ei monesta suoralla ole vastusta, ainakaan kovemmassa vauhdissa. k1 1000 gixerissä taisi olla n. 140whp ja 98-01 r1:ssä n.130whp. Ja painotkin n.200kg. Toi edellinen vanha 750 oli parhaillaan 132,5whp(dynojetin penkki, optimistinen)/185kg wet.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 03.09.2013 klo 18:38.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Joo mun mittaukset tehty tuolla täysin vakiona.
GSX-R 750 -93
ZX-6R -02
Z750 -06
ZX-12R -05
Tuossa kuvassa on käyrät millä ajelin tämän kesän ajot. Ei kai mikään yllätys että ajot päättyi lopulta hisideriin Alastaron pääsuoralle avatessa
12Rdyno.JPG
ZX10R -08
S1000RR -11
Jo on voimaa. Paljonko iskutilavuutta sulla tossa? Kyllähän tollasen kanssa saa melko varovainen olla radalla avauksissa![]()
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Kyllähän toi kulutus nyt edes lähelle kohtuutta tippui säädetyllä PC:llä, reilun 200km pätkällä 6,25l/100km näytti olleen ripeässä matka-ajossa, jossa reippaasti ohittelua ja lyhyt pätkä taajamaa. Vaikkei nyt sitä <10% kaasualuetta kohdalleen saakaan. Itse asiassa sen takia tuntuu vievän kutosvaihteella vähemmän jos vetää 130 todellista motarilla(+140 mittarissa), mitä jos köröttää tasakaasulla 80-90km/h. Valmiilla kartalla ennen säätöä taisi olla 8-9l luokkaa toi kulutus. Ja vakiona jotain 7.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 05.09.2013 klo 02:29.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
tais mennä oma pyörä vähemmällä bensalla ku ei käyttänyt vaihteita kun neloseen asti viime kesänä.
GSX-R 750 -93
ZX-6R -02
Z750 -06
ZX-12R -05
Mun Kawalla ajelee siis aivan samalla hintaa 100km kun SMRacingin Kawalla. e98 keskihinta 1.731e x 6.25l= 10,818e,oman kulutuksen vaihtelevassa matka ajossa mittasin kahteen kertaan 10l/100km, re85 1,10e x 10l=11e. Jos SMRacing ajelee Shellin W-Powerilla niin sillä tulee varmasti kalliimmaksi. Teho ero pyörässä kuitenkin aika huima takapyörältä 162hv/325hv.
jaa, mää vai täh??!!!
yömaha fzr 1000 exup -89
kawasaki er6n -06
kawasaki z1000 -07 blue
kawasaki zx12r -04 yellow-green metallic
Eli kannattaa ahtaa
Yksi ongelma vielä tämän yksilön suhteen, jota olen nyt kovasti pähkäillyt. Dynossa huudatettaessa kuumaksi ajettuna pölläytteli moottorijarrulla vaaleaa/ehkä välillä sinertävääkin savua, ja välillä sitä tuli helvetisti. Öljylle se ei kyllä haissut, lähinnä noelle/kirveli silmiä jos sitä haisteli. Öljyä ei ole silmämääräisesti hävittänyt yhtään. No jos karsta itsessään palaa, pitäisi usvan olla melkosen mustaa. Mustaa se ei pelkästään ollut. Jos venttiilinvarren kumit vuotaisivat, voisi tehdä tuota. Mutta jos tuo savu olisi tullut puhtaasti palaneesta öljystä, sitä kyllä palaisi siellä niin paljon että öljytaso laskisi nopeasti. Se myös haisisi tosissaan selkeästi öljylle sillon. Eikä muutenkaan kumien kovettuminen normaalia vielä tämän ikäisessä moottorissa, joskin huonoilla öljyllä jos on ajeltu niin ei ihme saattaisi olla.
Ajossa tuota efektiä ei saa tehtyä mitenkään, on kiihdytelty lyhyempiä aikoja/moottorijarruteltu kawan takana ajaen eikä savua. Ei myöskään kylmäkäynnistyksen yhteydessä, jota nuo kovettuneet venttiilinvarrenkumit luultavasti tekisivät. Ja pitäisihän sen vähintään kovan moottorijarrun jälkeen kaasu avattaessa aina pölläyttää, jos kumit olisivat sököt imuventtiileistä.
Mä en ole keksinyt parempaa selitystä, kun että huohottaisi öljykaasuja airboxiin kovissa moottorijarruissa(jolloin palotiloissa on alipaine), ja se sitten tekisi ton pilven palaessaan kuumassa moottorissa. Suodatintahan siinä huohottimessa ei ole minkäänlaista, ja öljyinen imupuoli ei ole että ei huohota varsinaista öljyä sinne.
Vittumaista epätietoisuutta, täytyy seurata vielä öljyntasoa ja käydä taas hankaamassa kiihdytys/moottorijarrusettejä savun toivossa. Ennen tuota dynokeikkaa ei ollut näitä huolia. Öljytaso mulla oli moottori kylmänä ylämerkissä, joten voisiko tuo jo olla ylitäyttöä? Ja sen takia huohottaisi niitä kaasuja airboxiin koneen ollessa kuuma(tunti dynoa)? Mitä mieltä arvon raati tästä.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 05.09.2013 klo 21:15.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
No joo kyllähän mäkin ajaisin mielelläni 300km tankillisella kuin nyt pääsee vajaa 200km. Onko noissa alkupään b-malleissa sitä kattia siellä putkessa? Jos se on ollut vähän tukkeessa ja nyt penkissä kun sai kunnolla happea ja lämpes kanssa niin olis Paskat lähteneet liikkeelle savuna ja hajuna.
jaa, mää vai täh??!!!
yömaha fzr 1000 exup -89
kawasaki er6n -06
kawasaki z1000 -07 blue
kawasaki zx12r -04 yellow-green metallic