A-kortti on ajettu syksyn aikana ja nyt etsin ensimmäistä pyörää ensi kesää varten. Tällä hetkellä mietinnän alla on Honda VT1100 -94 ja Kawasaki VN1500 -96. Kumpi näistä olisi parempi vaihtoehto perusteluiden kanssa? Molemmilla ajettu n.50tkm. Onkohan tuo 1500 liian vireä peli aloittelijalle? Pyörien tyyppiviat?
VN15:lla on monia ominaisuuksia, mutta liiallinen vireys ei ole yksi niistä *(Zool @ Joulu. 07 2011,17:59) kirjoitti
Öljynkulutus, heikko kytkinratkaisu ja laiskuus taas ovat väinon ominaisuuksia.
t. nimim. omistanut vn15se:n ja ajanut classicilla sekä tourerilla loppuelämän tarpeiksi. IMHO osta sportsteri niin jää yksi turha välivaihe pois.
Ainakin ittelle tuo vt1100 on ainakin orkkis tapeilla/tangolla vähän ahdas, 186cm pituutta itellä?? Kawasta ei tietoa onko tilavampi asento! Jos ei noista löydy niin sit vaan suzukin VS 1400 tai VL 1500 kattomaan, ainakin tarjontaa paremmin!
Intruderclubfinland
Pappa Tunturi
Tunturi Tiger Aqua
Yamaha DT 125 *-87
Yamaha XS 650 *-80
Honda Shadow 600 *-90
Suzuki Intruder 1400 *-91
Joskus aikoinaan kun aloittelin oikeaa moottoripyöräilyä oli samat vaihtoehdo +VS1400
Ostin VN15SE:n vuodelta 1989. Onhan se miehekkäämpi kuin Honda Tai Suzuki, mutta jos nyt olisin samassa tilanteessa ostaisin Suzukin ihan vaan mielenrauhan takia.
Tosin 1996 malli on erilainen ja parempi eikä kuluta öljyäkään mielettömästi verrattuna vanhempiin (mitä ne sitten imee sitäkin enemmän).
Jos ostat jomman kumman noista, osta Kawasaki. Honda on ahdas, tehoton ja ankea.
Jos taas otat japsikustomijärjen käteen ostat Suszukin.
VL1500 ehkä ennemmin kuin tyttöjen kokoinen VS1400, mutta kumpi tahansa ja olo on parempi kuin alkuperäisillä vaihtoehdoilla.
Itse ostaisin M1800R:n jos vielä japsikustomia haluaisin, sellainen mulla oli muutaman vuoden, enkä vielä kyllästynyt muuhun kuin asfalttiteihin ja niiden ulkopuolelle taas millään noista ei ole kauheasti asiaa.
Semmosta, herneet esiin ;-)
- Kenobiitti
*XT660RR
Kiitos kommenteista. Suzukiakin , kuten VS1400 tai VL1500 voisi sitten myös harkita. Onko niissä millaisia tyypppivikoja?
Budjetti kuitenkin on pieni eli n. 4500-5000e. Yli 5 tonnin ei hirveesti pysty menemään.. Tällä budjetilla pitäisi löytää jokin toimintavarma custom.
Täältä infoa
Löytyy paljon tietoa suzukin kustomeista.
Intruderclubfinland
Pappa Tunturi
Tunturi Tiger Aqua
Yamaha DT 125 *-87
Yamaha XS 650 *-80
Honda Shadow 600 *-90
Suzuki Intruder 1400 *-91
Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa ja jostakin syystä pyörän olisi oltava tuon hintaluokan 90-luvun japsikustomi niin varmaankin ostaisin tuoreimman mahdollisen honda magnan. Siinä olisi pippeliä eri lailla kuin noissa koneeltaan tilavammissa vaihtoehdoissa.
Jos taas ei olisi oltava japsi... Raapisin kasaan kaiken sen mitä 5 tonnin päälle saan ja lähtisin käteisnippu taskussa pakulla katsomaan nettimotossa myynnissä olevia 90-luvun lopun kuuden tonnin pikkusportstereita. Suht' orgiskuosinen 5-vaihteinen pikkusportsteri on tekniikaltaan yksinkertainen ja perusvarma laite vaikkei tehoiltaan juuri häikäisekään. Lisäksi siitä saa helposti valmiilla kikkareilla muokattua juuri sellaisen customin kuin haluaa.
Joo, ei kukaan kysynyt mutta avauduin nyt kuitenkin *
Edited to politically correct.
(s&s @ Joulu. 08 2011,20:41) kirjoitti
Joo tottakai muitakin merkkejä voi ehdotella! Ihan nätin näkösiä nuo sporsteritkin ;) Pidetään mielessä.. kai sitä vähän *ylimääräistä jostain voisi repiä jos kohdalle sattuisi juuri se pyörä jollaisen haluaisi ;)
Luotettavaa tekniikkaa Magnat on.. ja ennenkaikkiaan suhteellisen ripeä liikkumaan customiksi. Ja ainakaan omalla kohdalla ei ollut ongelmia opetellessa ajelemaan.(s&s @ Joulu. 08 2011,20:41) kirjoitti
Itse aloitin SuperMagnalla harrastuksen, jolla ajoin 22,5tkm (mittarilukema 47-70tkm) ilman teknisiä ongelmia.
Nyt uudempi Magna, jolla ajellut reilu 20tkm (mittarilukema 38-58tkm)... ilman teknisiä murheita.
Honda CBR1100 XX Super Blackbird -06 (2/2016..............)
ex. Honda VF750C Magna -95 (8/2010....8/2015)
ex. Honda VF750 SuperMagna -87 (2/2009....8/2010)
Mitäs mieltä olette Yamaha XVS 1100 Dragstar Classic pyöristä? Tyyppiviat, kulutus? Näyttäisi jossain 6-7tonnin hinnoissa pyörivän. Budjettia voisi yrittää hieman nostaa niin voisi kalliimpaakin miettiä.. Jossain 7-8tonnissa kyllä menee kipuraja, ettei sen yli ole varaa mennä. Ruokahalu näköjään kasvaa syödessä
Kiinnostusta on myös Suzuki VL 1500 pyörään.. Hienon näköisiä pyöriä. Parempi valinta kuin esim. Yamaha XVS?
Mikäs pyörä olisi mielestänne kannattava ostos, jos budjettia pystyisin venyttään? Kromiosia saisi olla paljon, kaksipäällä ajoo tulee runsaasti(oltava sissybar). Ajot maantieajoa rauhallisesti fiilistellen. Itellä pituutta 184cm/80kg, että ei liian pieni saisi pyörän olla. Kohtuullinen kulutus sekä edullinen vakuutus olisi hyvä.![]()
Ruokahalu kasvaa näissä asioissa aina syödessä, kannattaa koittaa pitää se järki kuitenkin mukana.
Tässä oma mielipide noista..
VN15: kawalle liikaa tuttuja (teknisiä) tyyppivikoja saa niin paljon kaupanpäälle etten ostaisi kuin tosi-tosi-tosi halpaa
VS1400, iso intikka on ainakin meikäläisen (egolle) liian pieni ja ahdas, monet kehuu mutta en koskaan ole pitänyt tosta suuremmin.. yliarvostettu vehje
VT1100, aliarvostettu laite, sopii omalle perseelle (185cm ja +100kg) paljon paremmin kuin toi intikka. Huonona puolena lievä harvinaisuus joten ei paljoa tarjolla.
VF750C eli magna, hyvä pyörä, sopii vauhdikkaaseenkin ajoon ja pitkäkin kuski saa yllättävän hyvän ajo asennon. Osa aloittelijoista karttaa koska on "liian tehokas" ja osa customi väestä karttaa kun on V4 eikä V2
XVS1100, hyvä pyörä, aika neutraali. Tosin jotenkin pienen oloinen, en ole koskaan saanut sopimaan perseeni alle. En tykännyt.
VL1500C eli iso intikka, näistä vaihtoehdoista mielestäni paras. Fyysisesti iso, mukava ja laadukkaan oloinen. Arvostus näkyy sitten hintatasossakin.. ei halvin vaihtoehto mutta suosittelen.
Terveys on hitain tapa tehdä kuolemaa
Kiva kun kyselet. Tässä vähän hentoja vastauksia, mutta kokemuksen syvällä rintaäänellä
Väinöö olen ajanut, mutten omistanut. Ei erikoisen hyvä ajettava, Intikka VL 1500 on parempi, johtunee ohjausgeomeritasta. Susnaa pidän myös luotettavampana. Mulla oli Intikka 5 vuotta. Siinä on oikeestaan yksi tyyppivika, joka ei sekään paha jos on laitettu. Puolipuristimen sähköinen toiminta. Siinä on sellainen sähkömagneettisysteema joka hajoaa jossain vaiheessa. Samoin sen voiman välittävä vaijerisyst. pakoventtiilille on liian hento.
Honda on luotettava ja varmasti hyvä. Ehkä tosiaan aloittelijalle parempi, ainakin vähän kevyempi.
Kaikki on kuitenkin periaatteessa ihan ok prätkiä. Kyllä niillä pärjää![]()
öljypumpun hammasratas kannattaa olla vaihdettuna teräksiseen jos tuollaista vanhempaa väinöä kattelet. nuissa oli alkujaan muovinen ratas ja se poiki ennen pitkää.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Tämänhetkisessä markkinatilanteessa vitkalla saa ihan asiallisen Sportsterin kun hieman seuraa markkinoita, tai ihan asiallisen California Guzzin. Unohda siis nuo wokkipannut.(Zool @ Joulu. 08 2011,18:58) kirjoitti
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
Mikäköhän siinä sporassa on sitten niin paljon parempaa..? Vaikka itse ajan hd:llä ei mieleenikään ole tullut sporan hommaamista, se vaan on niin kerpeleen pieni, tyttölapsille varmastikkin ihan sopiva peli (joku suzuki savage kuuluu samaan kastiin.. *(ma^ko @ Joulu. 11 2011,11:55) kirjoitti
), tai sitten jos tykkää sporttisemmasta ja ahtaammasta pyörästä niin ehkä silloin se spora on kova sana.. ihan vaan cruisailuun, nou tänx. Vakio dynakin tuntuu pienehköltä perseen alla, lowrider dyna ahtaalta.. *tämän takia itse pysyin japseissa kunnes löytyi alle sopivan kokoinen ameriikkalainen (electra sitten heritage ja nyt road king).
Ja ennenkuin amerikanpyörä-puritanistit hyppivät tasajalkaa niin oikeesti.. customi on itselleni leppoisaan kruisailuun tehty peli, kun massaa on +100kg ja pituutta se 185cm niin koitappa tälläisellä cruisiailla coolisti..
tässä -07 1200cc spora, ja tässä toinen:
Puritaani en taida olla, mutta kyllä mulle tollanen xl1200r kelpaisi, pituutta on 184. Mua tosin ei kyllä juurikaan kiinnosta olisiko mun kruisailu naapurin seposta tai ritvasta kuulin näköistä, koska kokemuksesta tiedän että sportsterin kanssa on fiilis kohdallaan. Sitten jos pitäisi olla kuulimpi ja lämmitellä vähän ritua sekä pelotella sepeä niin ei muuta kuin tarvikekaupasta korkeampaa stongaa, siirtosarjaa, uusi penkki + sissy ja rautakanki putkista läpi... Lopputuloksena vaikka jotain tämän näköistä:(Puuhis @ Joulu. 13 2011,09:28) kirjoitti
Kuvan herra ilmoittaa pituudekseen 6' eikä tuo pyörä mielestäni näytä kovin ahtaalta. Jos mun pitäisi valita japanialaisen kustomin ja tuon väliltä, olisi valinta aika selvä... Mutta tämä tietty on taas vain yksittäisen mopoilijan mielipide, jokainen on vapaa ajamaan millä haluaa, jos joku saa kiksit japsikustomista niin ei se multa ole pois.
Sekä Sporty että California on suht pieniä mitoitukseltaan, soolo fillareina niihin kyllä saa isokin jamppa silti ihan ok ajoasennon, kahdelle vähän ahtaita. Joku Intruderi ei vaan ole yhtään tilavampi, tuntuis päinvastoin ahtaammalta ja Väinössä taas on letku runko ja huono tekniikka. Ei se VT1100:kaan kuitenkaan hirveit tiloja tarjoile ja budjettikin on ahdas. Budjettiin mahtuu ihan hyvä Sporty tai Guzzi tai huono japsi-customi, et mikä on parempi?
miten olis hyvä japsicustomi..? jos tossa hintaluokassa etsii tilavaa ja leppoisaa cruisailupeliä oma valintani olisi ehdottomasti vl1500. Jos etsii enemmän "ajettavaa" ja perseenalla enemmän cafe-racerin tuntuista laitetta niin sitten se spora. Californiakaan ei ole yhtään hassumpi vaihtoehto, guzzin tekniikkaa en tunne sen tarkemmin (muuta kuin tiedän että ainoa v2 missä moottori on oikeinpäin..(ma^ko @ Joulu. 18 2011,18:06) kirjoitti
) mutta italialaisten huono puoli on yleensä ollut huoltotarve ja huoltojen tekemisen vaikeus. Yleistää ei saa, joten joku asiasta enemmän tietävä saa informoida tästä puolesta lisää.
Härräkkä puolella saa tosiaan laittaa sen kympin ennenkuin löytää vastaavaa laitetta, joku heritage on varsin mesevä laite cruisailuun.. lähes viistoista saa taas lyödä tiskiin jotta saa vastaavan härräkän ruiskuversiona. Harrikoissa on taas monia muita hyviä puolia, kuten arvon säilyminen (ei koske uusia/uudenveroisia pyöriä) ymps. Itselläni on ruisku-kingi eikä ole kyllä kaasariversioita yhtään ikävä, sen verran helppo ja huoleton laitos, jotkut tykkää toiset ei.
Alle vitkan tai maks vitkan budjetilla? VL1500 on käytännössä samoissa hinnoissa vahnempien Dynien ja FXR:ien kanssa eli siel 7½->k€... vanhan VS1400 Intikan saa tuohon vitkaan, ei tosin erityisen hyvää tahi hienoa, huonon Väinön saa myös mut siin ne isot japsi-customit tuos hintaluokas alkaa olla. Eli ku verrokkeina on se wanha 1100 Varjo, Väino ja Intikka ni aika valjuilt haastajilt Guzzille ja varsinki Sportylle ne kyl edelleenkin vaikuttaa. VL 1500 jos otetaan verrokiksi ni Shoveleit, FXR:iä ja Dyniä rupee oleen samal rahal tarjolla. Tietenki jos väkisin haluu kertakäyttöwokkipannun jonka elinkaari on jo ehtoolla...(Puuhis @ Joulu. 18 2011,18:42) kirjoitti
Budjettia voisi olla mahdollisuus venyttää n.7000e-7500e, että mikä tässä hintaluokassa olisi kannattava ostos? Tällä hetkellä kiinnostusta mm. Suzuki LT1500, Yamaha XVS1100, Honda VT1100.. Suzuki ykkösvaihtoehtona. Tiedossa olisi yksi 50tn ajettu ja hyvin pidetty yksilö. Kannattaisikohan?(ma^ko @ Joulu. 18 2011,19:27) kirjoitti
Suzukin C800? *kirjoitti
http://www.nettimoto.com/suzuki/intruder/1221315
http://www.nettimoto.com/suzuki/vl/1194408
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea
ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
VN15: Ihan samaa kuullut ja nähnyt.(Puuhis @ Joulu. 10 2011,22:28) kirjoitti
VS1400: Ajettavuudeltaan järkyttävin customi, millä ikinä olen ajanut. Vai liekö ollut sitte yksilössä, mutta yli satasta ei voinut ajaa.
VT1100: En sano mitään, kun ei ole kokemusta
VF750C: Kuullut ihan samaa ja pikku lenkin joskus ajanutkin. Voisi olla minun valinta, jos customtyyppiseen *vielä höyrähtäisin. Minusta tässä on mukava kone, ehkä jonkun mielestä tosiaan liian tehokas.
XVS1100: 1998 ostin uutena, typerä hankinta. Onnettoman kokoinen (mitat samat 185 / 100) myös minulle, rasittava ajettava, paikat puutui jo 100 km jälkeen. Matkustajalla vielä tukalampaa. Kohtuupirteä kone tosin, muuta hyvää en muista. Onnettomat ajovalot jäi myös mieleen. 1,5 kesää riitti tällä, eikä tullut ikävä. Mutta tämä on vaan oma mielipide, tiedän että moni Virrestä tykkää. Ehkä ~170 senttiselle sopivampi kuin minulle..?
VL1500C: Ilmeisesti ihan eri pyörä kuin 1400 intikka. Varmaan pitäisi koeajaa, jos customia harkitsisin.
HD Electra Glide Classic "matkacustom": Uudella pyörällä 2006 "koeajettu" 5000 km, ei taatusti ole minun pyörä. Patalaiska ja oikeaan touringpyörään verrattuna ikävä ajettava. Kaiken lisäksi päällä käsittämätön hintalappu. Pienemmälläkin rahalla saa taatusti parempaa ja samalla rahalla jotain uskomattoman paljon parempaaToisaalta HD kokemuksesta on jo yli 5 vuotta, eli mistä minä tiedän vaikka olisi kuinka hyvä nykyään. Jotenkaan en vaan jaksa uskoa..
Moto Guzzi: Joskus 2000 paikkeilla harkitsin ja koeajoinkin joitain malleja. Ainakin ajoasennoltaan parhaita custom tyyppisiä pyöriä ja oli lähellä ettei Virago vaihtunut Guzziin. Muistaakseni kohtuuhyvät tilat myös matkustajalle. Olin kuitenkin päättänyt koeajaa kaikki kiinnostavat vaihtoehdot ja Guzzi jäi, kun mieleisempi löytyi.
.................................................. ........................................
Alkuperäiselle kyselijälle.. Jos sulla ei ole ihmeempää kokemusta pyöristä, niin oletko ihan varma, että haluat customin? Käy ihmeessä koeajamassa erilaisia ja erityyppisiä pyöriä ennen kuin hankit mitään. Ja mieti pyörän käyttötarkoitusta.. Oma custom innostukseni loppui aikoinaan lyhyeen, kun oivalsin että on oikeitakin moottoripyöriä ja paluuta tuskin on.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Jokseenkin samaa mieltä. Testejäkään ei kannata paljon lukea vaan oma koeajo on se joka kertoo parhaiten. Itse olen myös parilla kustomilla ajellut ja mielikuvaksi on jäänyt että hienoja ovat ja varmasti kivoja rakennella, mutta ajo-ominaisuudet ovat ihan onnettomat (varsinkin kaksi päällä). Menettelee *jos vain hissukseen ajelee suoraa tietä.(J@ck @ Joulu. 19 2011,09:00) kirjoitti
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
Huomaa, ettet tunne Guzzia.(Puuhis @ Joulu. 18 2011,18:42) kirjoitti
Calin huollon tarve on todella vähäinen. Rasvat ja filsun voi vaihtaa vaikka kertaalleen kesässä. Venttiilit säätyvät (yleensä lähinnä kuitenkin tarkastus), sylintereiden oivallisen sijoittelun takia, käsityökaluilla vartissa. Muita "koko ajan" vahdattavia huoltokohteita ei tule kyllä mieleen..?
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
+3...(s&s @ Joulu. 19 2011,12:14) kirjoitti
6 vuotta meni sarvet korkealla ennen kuin tajusi että voihan sitä muunkinlaisilla pyörillä ajaa.
Tosin jos en tuota 6 vuotta olisi viettänyt customipyörän parissa niin olisin varmasti saanut käyttää passia henkilöllisyyden osoittamiseen useampanakin ajanjaksona, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Joka tapauksessa tärkeintä tässä nyt on ensimmäisen pyörän osto, jota ei yleensä järjellä tehdä kuitenkaan. Nöyrä mielipiteeni on että osta mikä tahansa noista, minkälainen tahansa, jos hyvän yksilön saat niin varmasti nautit joka tapauksessa, tärkeintä on se ettei kuvittele olevansa loppuikäänsä sen ensimmäisen pyörän loukussa vaan ymmärtää että sitä voi vaihtaa.
Muistaa sitten vaan että vaikka pyörän halpuuteen on usein jokin syy, niin ei kalliskaan pyörä automaattisesti hyvää tarkoita.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
<p>Suzuki Intruder</p>
Haloo, ei aloiteta tätä ikuistä vääntöä custom vs. naku vs..... Jos kerrankin ehdoteltais vaihtoehtoja kysytyssä tyypissä. Ei herneitä![]()
Täältä ääni VT1100. Itsellä -97 VT1100 C2 ja tyytyväinen oon ollu, kaikki toimii kuten pitääkin ja itselle (176cm) tuo on varsin passelin kokoinen kapistus. Ainoa miinus mitä tulee mieleen on jos haluaa sivulaukut niin menee askarteluksi vilkkujen siirron kanssa, itse ratkaisin asian hankkimalla ison sissybar-laukun. Pyörässä on myös sopivasti kokoa jos joutuu kyyditsemään toista.
...and music? Well, it's just entertainment folks.
Täältä kommentti VT1100 -96 omistajalta.
Positiivista:
+Isokokoinen, kaks päällä ajelee sujuvasti
+Varmatoiminen
+Komia
+Tukeva ajaa
Negatiivista
-Laiskahko (makuasia)
-Jalat puutuu pitkällä matkalla (kaipais siirtosarjaa)
Kävin koeajaan Sporaa ja tulin siihen tulokseen, että tää on paljon parempi. Ainoa muutos olisi tullut äänimaailmaan..