Lopetin itse laskemisen, kun kaksinumeroinen luku ajasta iäisyyteen siirtyneitä tuli täyteen.
Paljon on kolissut ja kasvana trendinä on näemmä mopo/moposkootteri kuolonkolarit. Itsekkin tässä sydän kylmänä on oltu, kun perheessä on yhteensä 4 kpl. moposkoottereita liikenteessä. Jo kerran meinasi vanhemmalle pojalle käydä huonosti, kun kolmion takaa tuuppasi kotilo eteen. Onneksi sentään poika ehti hieman kääntää sivuun ja väistää, ettei suoraa kilkkausta tullut.
Minun laskujen mukaan 25 kuollutta moottoripyörällä (ajaja tai matkustaja). Mopoja en ole laskenut.
TILASTO
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Prosentuaalisesti huomattavasti vähemmän on kolissut kuin aikaisempina vuosina.(julma jj @ Loka. 18 2009,10:51) kirjoitti
Pitikö tälle ihan uusi ja oma aihe tehdä...
Juu, ei näistä auta keskustella, hys hys vaan....
...and music? Well, it's just entertainment folks.
No, kerta vuoteen . . . . . . . joka vuosi. Hyvähän on "ruotia" miten *(Eki- @ Loka. 18 2009,12:58) kirjoitti
ja miksi on niin tapahtunut. Kunhan ei taas repeisi, sille asiattomuuslinjalle, kun niin monasti on käynyt. Kylmää faktaa mieluummin, ilman tunteenpurkauksia, vai ? ? ?
Jos vaikka itsekkin jotain oppisi tai muuttaisi tapojaan
Edit: lisäys
Noista Hondamanian tilastoista voi tehdä vaikkapa sellaisen päätelmän, että autoilija on aiheuttanut n. 30 % kuolemaan johtaneista onnettomuuksista. Vajaa puolet muista kuolemista olisi mahdollisesti ollut estettävissä, mikäli kaarreajotaitoa ja pyörän hallintaa olisi treenattu radalla.
Eduskunnassakin varmaan huomataan, miten paljon paremmin tämä kesä meni edelliseen verrattuna ja haluaa palkita motoristit vaikkapa rataharjoittelukustannusten verovähennysoikeudella. (Sen kun näkis, liikenneasioissa tulee aina vaan keppiä, ei koskaan porkkanaa..)
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Niinpä,kyllä se oikea tilannenopeus olisi varmaan muutaman kohdalla auttanut selviämään.Monta kertaa vaan ne kaikki sattumat osuu samalle hetkelle ja lopputulos on huono.
Lopputulema lienee kuitenkin taas että vakuutusyhtiöltä tulee se normaali lappu:"Kasvaneen vahinkokorvausten johdosta on vakuutusmaksuja korotettu 5-7%".
Omia mokia oli siis 17 kaikkiaan 25:stä eli 68% ja se on aika rankka luku... Ja noi kaikki olisivat olleet estettävissä oikealla tilannenopeudella paremmin kuin rataharjoittelulla.(JGo @ Loka. 18 2009,13:31) kirjoitti
Ei jaksa kaivaa viimevuotisia esiin mutta trendi kuitenkin lienee paranemaan päin? Niin se vaan laji kehittyy...
Dirty Nasty Furriner
Kumpikin tapa on hyvä, riippuen ihmisestä ja siitä mitä se haluaa harrastukseltaan ja miten se haluaa harrastaa.(Staga @ Loka. 18 2009,14:06) kirjoitti
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Niin, voihan noista keskustelua saada aikaiseksi jos joku on erimieltä esimerkiksi siitä, että taajamassa noita kovia availuja ei kannata harrastaa eikä kannata ajaa pienen turvavälin johdosta kaverin päälle joka on kaatunut väistäessään hirveä.
Minkäs tuolle mahtaa, pakon sanelemia lukuja. Vakuutusyhtiöiden minulle luovuttamien onnettomuustilastojen mukaan onnettomuuksien määrä on yli kymmenkertaistunut vuodesta 1980 (8% vuodessa).(rellonen @ Loka. 18 2009,13:39) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Joskus käy vain huono tuuri ja/tai olosuhteet on vastaan. Sille on melko vähänlaisesti tehtävissä (paitsi tietysti lopettaa ajaminen, jos ei halua moista riskiä ottaa).
Valitettavan suuri osa todella vakavista onnettomuuksista perustuu silti ainakin osittain tuttuun kaavaan "ylikovaa väärässä paikassa". Mukana voi myös olla alkoholia ym. hölmöilyä.
Valitettavasti joidenkin on vaan otettava noihin asioihin liittyvistä tylyistä realiteeteista ja omasta kuolevaisuudestaan ihan itse selvää, niitä ei kukaan pysty heille saamaan kaaliin millään muulla keinoin. Joten tällä kaavalla ´sattuvia´ kolareita tulee tapahtumaan jatkossakin.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Onko tässä huomioitu montako prosenttia moottoripyöriä on nykyisin enemmän kuin 1980?(vetomies @ Loka. 18 2009,16:16) kirjoitti
-nomen est omen-
Tossa Aken sivuilla näyttää olevan tilastotietoa.eli 1980 oli 43187 moottoripyörää ja v 2001 102139 sekä -08 203698 kpl.Laskekoon joku prosentit joka haluaa/osaa.
The true man wants two things: Danger and play >Nietzsche
Joka ikinen kolari olisi ehkäisty oikealla tilanne nopeudella, se on sitten eri asia olisiko tuola enään kellään hauskaa tai pääsisikö kukaan ylipäätään ikinä perille kuolematta vitutukseen...(JGo @ Loka. 18 2009,14:44) kirjoitti
Jos sais edes nuo pahimmat asutuskeskusavaukset pois missä nalli on napsahtanut oltaisiin kohtuullisen hyvissä lukemissa.Pahoin pelkään että aletaan olla tasolla josta numerot eivät enää paljon pienene.Niitä tilanteita joissa ei ole paljon tehtävissä osuu kuitenkin aina jonkun kohdalle.En usko enää valistuksen kynttilään,eiköhän se tie ole jo kuljettu loppuun.
Auttaisikohan muutama uusi laillinen rata enemmänkin tästä parempaan tilanteeseen.Voisi hioa taitojaan ja purkaa paineita kovaa ajamiseen.
Pari kilometrin mittaista asfaltti suoraa kaupunkien läheisyyteen niin saisi käydä vetelemässä rauhassa, moottoriradalla kun ei saa keulia tai muutenkaan pelleillä + muutenkin hirveä riesa verrattuna siihen että käy vähän jossain nurkissa vetelemässä. Lupia ei vaan saa, rahaa ei kukaan laita kiinni ja sitten sielä pitäisi olla koko ajan ambulanssi, öljyvahinkotorjunta ryhmä, palokunta, poliisi, kriisiapu, pappi ja ties mitä päivystämässä joka taas maksaa... eli ei tule tapahtumaan tässä maassa.
Jos jokainen lähtee liikenteeseen ajatuksella tai asenteella, tänään en aio kuolla liikenteessä, silloin oltaisiin aika lähellä nollaa.
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
En usko että ratojen lisääminen auttaisi. Kyllä nykyisillekin radoille pääsee ajamaan niin paljon kun tarvista on. Ongelma tuppaa olemaan se että ne jotka eniten tarvitsisivat treeniä eivät koulutuksiin ja ajoharjoitteluihin osallistu. Aika usein täälläkin joku kommentoi ettei ole tarvetta lähteä ajamaan kelloa vastaan radalla tai vastaavaa selittelyä. Sama ongelma on EAK:ssakin. Harvassa on ne jotka voivat iltapäivällä sanoa etteivät oppineet uutta tai että olipa helppoa tuo ajaminen.(rellonen @ Loka. 18 2009,20:31) kirjoitti
Pelottavan usein törmää koulutuksissa kuskeihin jotka eivät osaa jarruttaa tehokkaasti tai joilla kaarreajo ihan hukassa. Siitä huolimatta että ovat vuosia seikkailleet liikenteen seassa.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Kiinnostaisi myös tietää kuinka suuri prosentti ajoi prätkällä johon hänellä ei ollut omistussuhdetta. Eli varastetut, lainatut yms. Huumeiden ja alkoholin vaikutuksen alaisuudetkin olisi hyvä tietää. Kyllähän noista taitaa jäädä silti puolet omien mokien piiriin.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Ihan vakavasti puhuen: valitettavat kuolemantapaukset ovat ihan oma lukunsa, mutta nk. pikkumällit ovat kasvaneet rajusti. Yhä useammin meni uudehko pyörä lunastukseen, katteiden korjaaminen ei ihan halpaa ole jne. Tästä seurauksena ja lisänä erilaiset sekopäät ja varkaat, saamme nauttia jatkossa ihan kivasti nousevista vakuutusmaksuista, joihin eivät " normaalit " prosentit taida riittää. Mikään ei tosin ole niin vaikeaa kuin ennustaminen, varsinkin tulevaisuuden ( AK ).
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Tosin nuo kaikki korvataan vapaaehtoisista vakuutuksista. Siitä huolimatta myös pakollisen liikennevakuutuksen hinta nousee poikkeuksetta joka vuosi, täysin tilanteesta riippumatta.(aj@ @ Loka. 19 2009,09:41) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Totta tuo. Usein on vaan on kaksi osapuolta ja saattaapi tuo liikennevakuutukskin astua mukaan. Sen hinnoittelu taas on lakisääteistä, siis korvausvastaavus. Se kannattaa myös muistaa,
että moottorikäyttöinen laite kuuluu nk. ankaran vastuun piiriin, eli sen vakuutuksista korvataan aina henkilövahingot, esim. junalla tai spåralla noudatetaan toista lakia. siis selvennyksenä: jos harkitsee päiviensä päättämistä, ei koskaan kännissä tai mömmöissä eikä koskaan junan tai spåran alle, jääpi perikunta luille.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Tuosta olen kyllä erimieltä. Kaikki MP-ajeluun soveltuvat radat on etelässä. Ouluun on koitettu vuosien ajan saada kunnon rataa mutta saa nähdä tuleeko koskaan.(TeroT @ Loka. 19 2009,08:09) kirjoitti
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Eihän tuo Kemora kauhean etelässä ole? Suurimmalle osalle Suomalaisista radat ovat kohtuullisen lähellä. Ainahan voi tekosyitä keksiä, mutta kyllä radalle pääsee jos haluaa.(Thunderpants @ Marras. 02 2009,08:00) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Niin no, ei Suomi Ouluun lopu.(TeroT @ Marras. 02 2009,08:07) kirjoitti
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Ei lopu ei. Silti ihan jokaiselle ei voi kaikkea tarjota. Väittäisin silti että enemmistöllä suomalaisista on radalle kohtuullinen matka. Käsittääkseni pohjoisen porukkaa käy myös Ruotsin puolella ajamassa.(Thunderpants @ Marras. 02 2009,08:27) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
+1(Staga @ Loka. 18 2009,14:06) kirjoitti
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Rataharjoittelun hyödyllidyyyttä kun kehutaan niin eräs lähipiirini rata-ajoa harrastava henkilö totesi jotta hänen pitäisi lopettaa katuajo siksi aikaa kun rata-ajoa harrastaa. Miksikö? No siksi kun ei osaa varoa sitten kadulla ja seurauksena lipat/kausi kadulla. Eka kerralla unohtui koleana syyspäivänä ettei renkaanlämmittimet olleetkaan käytössä ennen kadulle(radalle)lähtöä ja toisella kertaa katua(rataa) ei oltu ajettukaan harjakoneella...
Itse en ole ajanut koskaan moottoriradalla.
Selviäminen liikenteessä koostuu mielestäni mahdollisten vaaratilan tunnistamiseen ja nopeuden sekä myös ajotavan sopeuttamiseen kulloiseenkin tilanteeseen. Jos nuo unohtuu niin sen jälkeen tarvitaan sitten jo muitakin taitoja.
Keskimäärin joka viides vuosi on tullut kontattua.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45