Tuli tuossa eilis päivänä kokeiltua millasta on matkan teko, kun otti emännän kyytiin niin tuntui ainaki hiljasilla vauhdeilla (0-60 km/h), että tuntui pyörä paljon mukavammalta ajaa, kun yksinään. Nyt kysyisinkin, että millaisia ohjeita oisi hyvä antaa takapenkkiläiselle, kun kesällä lähdetään kallistelemaan?Itsellä ei vielä ole paljon kokemusta kyydittävistä, kun ei sitä korttiakaan vielä ole
![]()
Elä omaa elämääsi, sillä olet kuoleva oman kuolemasi.
Kyyditettävä?
Kaipa se kaikkein tärkein on, että kallistelee sen mopon mukana mutkissa, ei liioitellen eikä ainakaan toiseen suuntaan kampea vastaan. Hyvähän se on opettaa, että liikennevaloista lähtiessä pitää kunnolla kiinni ettei koko mopoilun hauskuus katoa....
Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
Jep, on vaan rennosti siellä takana yrittämättä kanttailla mihinkään suuntaan (siis yli sen minkä moto alla on jo kantannut), eli pyörän suunnassa. Helpointa on kun ei ajattele koko asiaa, menee suurimmalla osalla ihan luonnostaan "oikein".
Ja toinen juttu, mikä pitää heti selvittää kyytiläiselle: kyytiläisen tulee pitää jalkoja tapeillaan myös pysähdyttäessä esim. liikennevaloihin tms. Eli jalat saa ottaa tapilta vasta kun tulee lupa kuskilta, on nimittäin kohtuu vittumaista kun toinen alkaakin tasapainotella puolestasi sieltä takaa jossain liikennevaloissa.
Niin, ja se vielä, että ainakin minusta on parempi että kyydissä oleva pitää kiinni minusta, eikä jostain taka-kahvoista.
Ja vielä yksi juttu: tosiaankin kovaa kiihdytettäessä täytyy olla varma siitä että kyydissä olevakin tajuaa että nyt mennään eikä meinata. Tulee aika tiukkaa kommenttia jos yllättäen vetäisee kolmosella reippaasti lähemmäs kahta markkaa moottoritien liittymässä ja toinen meinaa pudota kyydistä..
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Kuljetettava pitää kiinni kuskin ympäriltä (mahdollisuuksien mukaan,siis jos ylettyy). Tämä monestakin syystä; kuski tietää, miten hyvin kyytiläinen on hereillä, toimii automaattisesti oikein. Harjoittelee otteen, missä kämmenillä saa tukevasti tankin takaosasta tukea jarrutettaessa. Jalkatoimínta olikin jo kerrottu. Mutkissa ajettaessa kyytiläinen pyrkii katsomaan halutessaan "alapuolelta". Kehotus olla vaan mukana rennosti.
Muuta neuvoa ei ole kuin, että minun kyytiini ei kannata tulla.
Tukka putkella pitkin baanaa,
kyllä vauhti korjaa virheet.
Meillä taasen toisin päin, tyttäret ja vaimo pitää mielummin takaa kiinni, se myös itsestäni tuntuu paremmalta.(LaMasquerade @ Helmi. 27 2008,12:18) kirjoitti
Pääasia että pysyvät kyydissä.
Itse olen neuvonut paremmalle puoliskolle, jos tarvii korjata asentoa, niin korjaa sitä sitten kun on vauhtia joku 80 km/h tai yli koska silloin mopo kulkee vakaammin. Oli harvinaisen ärsyttävä kun liikennevaloihin pysähdyttäessä takapenkkiläinen alkaa venkoilemaan siellä kun paino on yhden jalan varassa. Asentoa joutuu kuitenkin jossakin välissä korjaamaan joten tuolla maantie nopeuksissa mopo hädintuskin heilahtaa kun siellä takana värkkäillään...
No on tämäkin hommaa...juu
- Suzuki gsx1300r K10
- ex: KTM 690 enduro R 2010
- ex: Suzuki gsx1300r K4
- ex: Kawasaki zx-6r 2005
Musta hyvä vinkki on kyyditettävälle se, että katsoo vaan aina sisäkurvin puolelta kypäräni ohi. Muuta ihme venkoilua ei tarvitse. (kallistelua tms.. ajossa)
Tykkään myös, että minusta pidetään kiinni.![]()
Honda XX-07
Entry level:
-----------
1. Kuljettaja kertoo koska on valmiina ottamaan matkustajan kyytiin ettei romahdeta nurin ennen liikkeellelähtöä.
2. Matkustajan päästyä kyytiin hän kertoo kuljettajalle koska saa lähetä liikkeelle.
3. Hitaassa pyörityksessä istutaan aivan keskellä pyörää ja aivan rauhassa, mutta maantienopeuksilla miten huvittaa. Matkustajan ei tarvitse huolehtia kallistuksista tms. etupenkin jutuista.
4. Muita motoristeja tervehditään kohteliaasti
5. Mitä tahansa tapahtuukaan...siis aivan mitä tahansa, niin käpälät irti kuljettajan kyynärpäistä!!!
Advanced:
----------
6. Jos takana tarvii voimistelutuntia, niin aivan sama vaikka istuu kaarteessa ulkokurvin sivulaukun päällä, kunhan pitää kiinni joko kuskin vyötäröltä tai tapeilla seistessään vaikka harteista.
7. On kohteliasta sammuttaa kypäräpuhelin ellei osaa nukkua kuorsaamatta
8. Kannattaa sopia jokin kommunikaatiotapa, jolla matkustaja voi pyytää tupakki-, kahvi-, pissa- tms. paussia.
Kohtien 5 - 6 syy on jo käsitelty vastaohjaus threadissa.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Vaimolle:
laita varusteet päälle ja istu taakse niin mennään.
On sen verran siro kyytsittävä, että ei ainakaan vielä ole osannut väärin siellä istua.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Saman asian muistutan joka kerta, kun tyttären kanssa lähdetään liikenteeseen...(Nopottaja @ Helmi. 27 2008,12:54) kirjoitti
Kaveri kaatoi Kivikasansa, juurikin sen takia, kun kokematon tyttöystävä päätti korjata asentoa takapänkillä hitaassa käännöksessä.
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Sen kerran kun itse olen kyytiläisenä, tulee tehtyä juuri noita edellämainittuja virheitäAsentoa tulee korjattua juuri silloin kun ei pitäisi ja välillä unohtuu tuo liikenteen seuraaminen eli vähän äkäisemmissä jarrutuksissa ja lähdöissä kypärä "kilkkaa" mukavasti kuskin takaraivoon ja hups unohdin pitää mistään kiinni jne. Sen verran sain jo loppukesästä kokemusta itse ajamisesta että kyytiläisenä oleminen meni varsinaiseksi ajajan kyttämiseksi, eli paljonko on nopeutta ja kierroksia ja onko tiellä kierrettäviä esteitä ym. Onneksi ymmärsin pitää suuni kiinni ois muuten voinu tulla kävelyreissu
![]()
Kawa ER5, Honda CBF 600 S, Suzuki SFV650 Gladius, Kawa Vulcan 650
Ai, jaa... En mä jaksa ainakaan seurata mitä kuski tekee tai itseasiassa en ihan kenenkä kyytiin mene. Välillä on mukava istua kyydissä ja patsastella maisemia(Minja @ Helmi. 27 2008,14:04) kirjoitti
![]()
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Multa saat halutessasi kypärään tarkoitetun "puskuritarran", juuri ko. tapauksia varten suunniteltu. Ei maksa mitään.(Minja @ Helmi. 27 2008,14:04) kirjoitti
Tuo ohjeistus pyytää kyytiläistä katsomaan sisäkaarteen puolelta kurveissa toimii, silloin kyytiläinen kallistuu automaattisesti sopivasti.
Itselläni oli vähän hankaluuksia saada emäntää kallistamaan riittävästi mopon mukana mutta kun kerroin että mopo vaatii työtä pysyäkseen kallellaan ja pyrkii pystyyn automaattisesti niin uskallusta kallistuksiin tuli huomattavasti lisää.
-kaikki tosiasioina esittämäni seikat perustuvat vahvaan MuTuun, Esson baarissa kuultuihin isojen poikien juttuihin sekä netissä liikkuviin vahvistamattomiin huhupuheisiin.
Kannattaa sopia jotain tiettyjä merkkejä, jotka tarkoittavat aina samaa asiaa.
Esim. läpsäytys kuskin kylkeen on hyvä merkki siitä, että takana istuva on valmis liikkeellä lähtöön. Ihan mitä mieleen tulee. Kuskin käsistä on tietty pidettävä näpit irti ajon aikana.
Matkustajan kannattaa ainakin minun kokemusten mukaan pitää kiinni kuskin sivuilta siten, että hän voi tarvittaessa tukea kätensä tankkiin kovassa jarrutuksessa. Näin ei tuu matkustajan paino kuskin selkään ja kuski siirry itse tankin päälle.
RF 900 R -97
ZZR 1100 -99
GSX 1300 R k6
GSX 1300 R k9
Voipi olla makuasiakin tai pyörän mallista riippuvainen. Itse tykkään kun kyytiläinen ei tee mitään muuta kuin katselee maisemia, eli on kuin kuormaa vaan. Mopeti on helppo hallita kun ei tule yllättäviä venkoamisia. Tiukemmissa mutkissa asennonkorjailun oon yrittäny kieltää.. ja mieluummin saa pitää takaa kiinni ainakin reippaammin ajettaessa, jarrutuksissa onpi melko puntti selässä muuten.![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Tärkeimpinä varmaan tosiaankin se että pitää kunnolla kiinni kallistaa pyörän mukana sinne suuntaan mihin nyt sitten ikinä ollaankaan kallistamassa. Silloin kun ekan kerran otin emäntäni pyörän kyytiin niin en muistanut tuosta kallistelusta sanoa. Ei ollut mamma ikinä ennen ollut edes mopon kyydissä ja meinasi jokaisessa vähän tiukemmassa kurvissa ajaa pellolle tai ainakin pitkän matkaa vastaantuljioiden kaistalla kun mamma oikeen kallistamalla kallisti vastakkaiseen suuntaan. Kun luuli raukka *pyörän kaatuvan jos hänkin kallistaa samaan suuntaan
Normaalin ihmisen unentarve on keskimäärin 10 minuuttia lisää.
Ottaa rennosti ja puristaa perseellä normaalisti![]()
Ei karhutkaan aina riehu, ne syö välillä puolukoita.