Gessu lämpenee kaupngissa jatkuvassa valoissa seisomisessa pahuksen kuumaksi ja kone tietysti alkaa kilkattaa ja kalkattaa enemmän.
Olen vähän tuumaillut jonkinlaista pientä puhallinta öljynjäähdyttimen taakse (anturilla tai kytkimellä). Onkohan tuollaista saatava valmiina ?
Taasko se kilkattaa. Mikä siinä viimes kilisi löytyikö vikaa.(Puksuttaja @ Touko. 20 2007,19:49) kirjoitti
Puhallin ainakin tehostas öljyn jäähdyttimen toimintaa. Mutta tarviiko se sitä.
<p>R 1200 RT</p>
Hohtaako pakokäyrät jo punaisena? Onko sylinterit jo tummanpunaiset?
Ilmajäähyn voidaan sanoa käyvän kuumana silloin kun käyrät hohtavat kirkkaanpunaisena ja tummanpunaisissa sylintereissä näkyy varjona mäntien liike.
Joissakin maissa on huomattavasti kuumempaa kuin suomessa ja kyllä ne ihmejakumma bemarit pelittää sielläkin.
Taivas saa odottaa
Löytyyhän noita kaikenmaailman laitetuulettimia. Kuinka sitten kestävät vettä ja kuumuutta, jää nähtäväksi. Komppaan kyllä noita muita mielipiteitä Gessun ja boksereiden lämmönkestosta.
Ei tuosta kannata huolestua niin kauan kuin öljy ei ala porista![]()
<p>2002-2014</p>
Porise mitä porise mutta kotia mennään. Sanoi eräs isäntä kun ajoi palavan traktorin metsästä kotiin, traktorin polttoaine porisi tankissa.(C-A-D @ Touko. 20 2007,21:02) kirjoitti
![]()
<p>R 1200 RT</p>
Kannattais varmaan laittaa hyvät öljyt koneeseen ja hankkia korvatulpat.
FIN_GSer
ei edes baijerilaiset insinöörit nii hölmöjä oo et suunnittelevat pyörän jolla ei voi valoissa seistä... ite ajelin 50tkm piikkisellä ilmajäähy kawalla ilman pienintäkään ongelmaa kaikki juhannusruuhkat ja muut mahdolliset... luulen et täs o ny vaa kyse pienestä ylivarovaisuudesta...![]()
- CBF600S = starttimoottori -
Epäilen samaa. Mullakin bokseri on joskus kaupungin ruuhkassa lämmennyt niin että kilinä on ollut karmeaa. Olen ajatellut sen niin että kun ei vehkeessä ole mittaria eikä edes ylilämmön merkkivaloa niin se ei sitten varmaan käytännössä kuumene niin paljoa että siitä olisi harmia. Hermoja se kyllä joskus koettelee.(Pajula @ Touko. 21 2007,01:45) kirjoitti
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Mites jos vaihtaisit Hondaan ? Net ei kilkata koneesta, kuumanakaan![]()
Just "nyt" ei bikeä...
...vaan rallattaa nokkaketjun tahtiin *(JanMac @ Touko. 21 2007,10:17) kirjoitti
![]()
04 Buell xb12s
Pitäähän se jostakin kuulla että kone on käynnissä(Inkku @ Touko. 21 2007,10:33) kirjoitti
![]()
Just "nyt" ei bikeä...
Mittari öljyn lämpötilalle? Siitä voi saada osviittaa miten kuumana se mylly eri tilanteissa todella käy. Itse en ole sellaisia rakennellut mutta tekevämmät ehkä. Paksumpaa öljyä? Ilmajäähdytteisillä motukoilla (350 - 750 cc) olen ajellut Hesan ruuhkissa siinä missä maanteilläkin. Joskus on tuntunut häjyltä, kun kuumuus tulvahtaa, mutta ovat ne kaikki Japanin pyörät sen kestäneet. Vähän itsestään ääntä pitävä kohta prätkässä voikin olla aikaa myöten se "tenkka poo", esim. perä. Niin, ja parasta on huolehtia omasta jäähtymisestä. Kesähelteellä jonossa uuvahtaa ensin mies ja vasta myöhemmin Bemu.![]()
Lämmön nousun huomaan selvästi lämpömittarista. Se kun alkaa olla tapissa, niin kuvittelisin koneen olevan liian kuuma vai onko tulkinta jotenkin väärä? Vielä ei varoitusvalo ole syttynyt vaan eipä ole ollut lämpöisiä kelejäkään.
Ja joo, kone kilisee edelleen samalla kierrosluvulla kuin ennen vaikka ketjun kiristin on uusinta mallia. Ilmeisesti vikana ovat painikekupit vaan ne saavat kyllä kilistä, ei ole vaarallista, vain ihmetyttää kun koneella vasta 70tkm takana.
Hah, eipäs ollut rapistuneessa muistissani pysynyt, että onhan modernissa bokserissa lämpötilamittari entuudestaan. Jos on vielä merkkivalo, niin hyvin on sitten varmistettu. Luulisi, että bokserin pytyt jäähtyvät yleensäkin paremmin kuin ilmajäähdytteisen rivinelosen keskimmäiset sylinterit. Tästä huolimatta ainakin hondat selvisivät hyvin kaikista ajotilanteista lähes kaikkialla.Tulee ajatelleeksi, että ilmajäähdytteisen, ison rivinelosen on kai pakko käydä kuumempana kuin bokseribemarin, mutta kuumuus ei ole huolletulle koneelle vahingollista silloinkaan. Buelissa tosin on tuuletin mutta sen konetta ei voi verrata bokseriin. V-koneen takimmainen sylinteri jää yleensä huonommalle jäähdytykselle, mutta Ducatissa ilmavirtaa näyttäisi riittävän paremmin perälle asti. Moottoriöljyn määrä ja hyvä laatu suojannevat kesäruuhkassakin parhaiten.![]()
Tämä nyt ei auta tuohon lämmönousuun mutta liittyy asiaan, niinpä ajattelin mainita siitä. Yksi asia mikä tuohon kuuman koneen kilinään ja kolinaan liittyy on öljy. Huomasin omassani tänä vuonna selvän eron käyntiäänessä kun vaihdoin öljytyyppiä, saman merkin sisällä mutta kuitenkin. Käytän Motulia sattuneesta syystä aina mopoissani ja olen tähän asti ajellut 20W50 mineraaliöljyillä, nehän katsotaan yleensä riitäväksi tuohon matalaviritteiseen ilmajäähdytteiseen moottoriin. Nyt kumosin kuitenkin tänä keväänä Motul 300V 100% synteettisen esteriöljyn 15W50 pannuun sisälle...ja kas kummaa kilinät ja kolinat pienenivät kun lämmöt on ruuhka-ajossa korkeammalla. Teknisiä arvoja kun jaksoi tutkia niin öljykalvonpaksuutta ja sen kestävyyttä merkkaava arvo oli tuossa synteettisessä huomattavasti parempi kuin mineraalissa. Eli öljykalvot pysyy kuumassa pannussa paksumpana kuin mineraalilla...en ainakaan muuta selitystä keksinyt.
No mä käytän kanssa Nesteen 20W-50 mineraaliöljyä.(R1100RT @ Touko. 22 2007,19:45) kirjoitti
Toimii tosi hyvin ja on halpaa 12.-/4 litraa.
Ei savuta eikä kulu.
Tänään olin Hesan ruuhkassa. Köröttelin Sturenkadulla ja Mäkelän kadulla varmaan puoli tuntia kävelyvauhtia. Lämmöt nousi seitsemään palkkiin RID näytössä, mutta ei mitään kilinöitä eikä muutakaan muutosta ääniin.
Normaaliajossa näytössä on 5 palkkia.
Tossa on ne lämmöt eri palkkien mukaan:
8 Balken = >156 Grad Celsius
7 Balken = ca. 141 °C - 155 Grad C
6 Balken = ca. 111 - 140 Grad C
5 Balken = ca. 81 - 110 Grad C
4 Balken = ca. 73 - 80 Grad C
3 Balken = ca. 66 - 72 Grad C
2 Balken = ca. 51 - 65 Grad C
1 Balken = ca. 35 - 50 Grad C
Pekka
![]()
![]()
Pekka
Saksanmaalla kävi silleen, että +35 tai yli lämpötilassa saavuin motarilta pikkuiseen kylään (nimeltä Ausgang), jossa olikin tietyö. Tietyöjonoissa jonottelin reippaasti yli puolituntia potkutteluvauhdissa.
Kuskilla oli sairaankuuma ja RID:i ilmoitteli yhtä vaille täydet öljynlämmöt. Ei kilinää, ei kolinaa.
Kone oli R1100 RS. Öljyinä Belrayt.
Pakoputken lämpö sulatti katetta. (Se ölytön pikkulipare, joka kiertää pakopytken takaa ihan alkupäässä)
Kunnon öljyt (ja korvatulpat)!
FIN_GSer
Soon sitten näemmä vaihdettava Motulin 20W50 tilalle jotain muuta. Olen vain jotenkin ollut siinä uskossa, että boxeriin kävisi mikä tahansa tuon viskositeettiluokan öljy.
Toi öljynlämpö on vähän monimutkaisempi juttu.
Eli mineraaliöljyille toi 140-150 astetta alkaa olemaan jo melkolailla liian kuuma, mutta oleellinen asia on se että nää moottoripyörät (ilma/öljyjäähdytteiset) tuppaa käymään kuumana vaan paikallaan käytettäessä tai kävelyvauhtia ajettaessa, jolloin myöskin kaikki kuormitukset on pieniä. Eli ohutkin öljykalvo toimii hyvin.
Veikkaisin että jos mineraaliöljy kuumenisi kovavauhtisessa ajossa kun vedetään "tuppi nurin" tuonne 150 asteen korville, voiteluöljyn ikä voi olla aika lyhyt, eikä joku laakerivauriokaan kaukana varmaan olisi??
Käyttöohjekirjahan antaa kaupunkiajovoittoisessa ajossa vaihtoväliksi 3000km mikä voi johtua juurikin tuosta "liian" kuumana käyvästä mineraaliöljystä. Synteettisen öljyn yksi etuhan on se että öljyn "rakenne" ei muutu vaikka öljy kuumenisikin huomattavasti yli normaalien käyttölämpötilojen.
Mutta koska normaali mattimeikäläinen ei voi arvioida moottoriöljyjen kuntoa, kannattaa noudattaa ohjekirjaa, eiköhän tehdas ole jo testannut kaikki systeemit valmiiksi.
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
Mä oon käynyt samassa kylässä. En vain muista missä päin Saksaa se oli?(FIN_GSer @ Touko. 22 2007,22:42) kirjoitti
Niin ja korvatulpat auttaa minullakin alkuperäiseen ongelmaan.