Parina päivänä olen huomannut, että noin joka neljäs tai viiden prätkäkuski ajaa PALJAIN käsin
Millähän sitä ihminen pyrkii vaistonvaraisesti vastaanottamaan osumaa? On se sitten kiva käydä huussissa, kun räpylät on kuoriutunu nahasta. Haloooooo... kädet on kuitenkin ne tärkeämmät raajat!
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Kyllä.(Plootu @ Touko. 18 2007,12:05) kirjoitti
Truth, Knowledge, Knackered Sliders
Ei kannata ajaa metriäkään farkuissa,lisätään kanssa että itse helteillä joskus sortunut![]()
Suk dik!
Farkuissa tulee mopoiltua kesäkuumilla, tuskin ne mitään suojaa.
Ajohousuja ei voinut kuvitellakaan laittaa päälle, eilisen ajelun jäljiltä
haisivat meinaan aika exsoottiselle
(ei goret vaan joku halpa kalvopöksy)
Lähdenkin tästä pesemään housuja syksyn varalle![]()
Nostan niille hattua jotka ajelevat näillä helteillä mustat tixtaxit päällä tuolla pitin poikin.. Itse en tuohon kykene, menee nautinto kun pulttailee kuumuden ja hien kanssa!!![]()
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Sama vika rahikaisella(janza @ Kesä. 05 2007,17:27) kirjoitti
Ei tuolla kerta kaikkiaan kestä olla kalvo- pökissä, kengissä ja hanskoissa!
Pakko oli hakea vähän vilpoisempaa päälle.
Dainesen tekstiilipökät, Oxtarin kesä kengät ja jotkut ilmastoidut smoto hanskat joiden merkistä en saa selvää. Ajomukavuus parani noin 500% about rengas sarjan hinnalla
Edit: Thorin hanskat näyttää olevan.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Vaarallisempaa varustukset päällä.... lämpöhalvaus aiheuttaa kolarin.
F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
Mp-Asun "crossibyysat" on ainakin samaa materiaalia kuin niiden "katubyysatkin", pois lukien ettei niissä ole suojia ollenkaan. Erilliset polvisuojat mulla käytössä niiden kanssa... En oo testannu kaatua niiden kanssa.(Ozzy @ Kesä. 04 2007,13:41) kirjoitti
Riittää ihan hyvin, itse ajelen aina moottoritienopeuksiin asti shertseissa ja T-paidassa. Autolla.
Taivas saa odottaa
Nyt lämpötila on sitä luokkaa, että mulle liittää komeesti varkut ja lipposet. Paljain käsin t-paidalla. Tekee nannaa aaahh. Kunhan pysyy pstyssä??
pitkässä juoksussa käy kepeksien päälle, jos omaa sellaiset tai niille löyty "ylipäätänsä" käyttöä
Riittää,on kokeiltu![]()
Japanilaisten amerikankustomien jaosto kiittää ja kumartaa
Riippuu laadusta, kunnon denim kestää yllättävän hyvin hankausta, iskusuojaushan on lähes, ellei käytännössä 0, tosin samalla lailla polvi hajoaa suojattomissa nahkabyysissä/texihousuissa joten ero siinä ei ole järin iso.
Ite kävin hakemassa lindstrandsin 'mp' farkut joissa on vielä vähän lisämatskua suojaamassa niveliä yms, mukavat toimistolla kans.
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
Farkkutakissa ja -housuissa matkustajan paikalta kaupunkinopeudessa 40-60km/h "sladi-töks highsiderin" jälkeen kyljelleen asfaltille lentäneenä: kaikki vaatteet ehjiä, pikkasen kulumaa kyynärvarren kohdilla takissa muistaakseni ja nahka vähän rytyssä käsivarresta, mutta ei edes tihkunu verta vielä. Miten ihmeessä sitä osasi laskeutua niin hyvin ? Nykyään aina nahkat päällä.
Mulla kanssa Lilstrandit, ja voin suositella, ovat melkeinpä mukavammat kuin normifarkut!(sakuc @ Kesä. 05 2007,20:24) kirjoitti
Polvissa on myös paikat koville suojille.
"Nälkä ei lähe, se vaan siirtyy..."
"Täydellisyyteen kannattaa pyrkiä, siellä on tilaa kaikille, mutta ei vielä ketään..."
Hauska aihe !
Miehillä varkut päällä ajaminen on ihan samaa kun Naiset ajais hame päällä. Suosittelen minihameita !
Jokainen kaato on erilainen. Käytännössä käyn joskus ns. torinrannassa varkut jalassa, koska sillä välillä ei tarvitse kakkosta isompaa vaihdetta !
Joku kirjoitti ettei ne onnettomuudet kotoympyröissä satu. Lienee
tutkittu juttu että juuri kotikulmilla ja risteyksissä pienet onnettomuudet juuri sattuvatkin.
Itse kaadoin FJ1200:n morsian kyydissä ja täydellä matkavarustuksella kurvissa n. 50 nopeudesta, kotia oli matkaa
vielä ihan 700m.
Koko paino tuli ensin polven varaan, liuin aikani kunnes oli pakko
päästää sarvista irti ja silloin mopo karkasi hallinnastani
Rukka hiutui polvesta puhki, polvisuojasta höyläytyi muutama milli, MUTTA polvi säilyi ehjänä, mitä nyt turposi ja oli jäykän
oloinen pariviikkoa.
Oudointa jutussa oli että kyydissä olleen morsiamen Rukasta
ei löytynyt merkkiäkään kaatumisesta. Väitti että että ei ollut
edes kyljellään käynyt, oli kuulemma ollut hyvää tilaa hypätä käärmenaisena jaloillaan kun liutin mopoa polven varassa !
Eli mitä tästä opimme, polvisuojin kanssa tuli vain henkisiä haavoja, mopoon naarmuja ja jotain pientä, mutta edelleen
tuo minihameajatus jaksaa jotenkin vanhaa kiehtoa ....
Oma valintahan se on. Vit*ttaa varmaan jälkeenpäin jos kaatuu ja kroppa kärsii ku ei oo ollu kunnon ajokamat päällä. *:*
![]()
Yamaha FZ6-S, vm 2004.
Tässä on nyt parin päivän aikana tullut ajettua shortseilla, t-paidalla ja rantasandaaleilla. Pitkästä aikaa nautin moottoripyöräilystä. Lyhyitä lenkkejä rauhakseen omilla kulmilla, tietysti tarkkana kuin porkkana. Siihen noi moottoripyörät on alunperin suunniteltu, nautiskeluun.
Juu olen omat kaatumiseni kaatunut ja hengissä vielä ollaan, hyvät varusteet on ollut itsellä päällä joka kaatumisessa ja ilman niitä taitaisi olla suomessa yksi veronmaksaja vähemmän. Ratakahinat on ratakahinoita...
Joo riitäähän sitä vaikka pelkkä blackjack matka-ajoonkin jos pelkää ajaa kokonaan paljaana. Meinaan jos ei osu mihinkään, edes hyttyseen eikä ole oikein näkyväkään.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Pistää silmään tässä ketjussa se, että vastakkain on laitettu nahat/texit ja farkut/shortsit. Siellä on ihan näppärä välimuotokin olemassa, läpivirtaavat verkkopuvut. Hintaluokka on about muutamasta satasesta ylöspäin, takki + housut. Noissa on yleensä jonkunlainen iskunsuojaus ja kestää normivaatteita paremmin persliukua. Lisäsuojaa saa, jos laittaa suojapaidan ja/tai -shortsit alle. Dainese Wave on justiin sopiva selkäsuoja tollaiseen settiin. Varsinkin taajama-ajoon ihan passeleita, ei niinkään ainoaksi puvuksi (riippuu tietysti mallista). Oman Alpinestars Air-Flo -setin hankinnan jälkeen on ajeltu 30:n keleissä sen suuremmin kitumatta.
Kannattaa googlata vaikka "mesh jacket".
1000
Radalle ei ole (yleensä) mutkan ulkokaarteessa liikennemerkkejä, kuution kivenmurikoita, betonisia ojarumpuja, käsivartta paksumpia honkia, yllättävästi eteen ilmestyviä pakettiauton kylkiä tms. mukavaa jäynää.(uijui @ Touko. 18 2007,22:55) kirjoitti
Asfaltti on tietysti samaa ja yhtä kuluttavaa kuin maantielläkin. Radalla kuski on kuitenkin tietoinen kaatumisriskistä ja on yleensä "varautunut" kaatumiseen, joten siellä on vähintäänkin ajovarusteet kunnossa, ja jos enemmän on ajanut niin kokemusta siitä, että osaa lippojen sattuessa antaa itsensä liukua vain eikä yritä kesken liun pystyyn tai muuten kontrolloimaan menoa.
(Teoriassa siis tiedän että näin on, vieläkään ei ole tullut käytyä radalla harjoittelemassa...)
- "VFR kehrää ja paukkuu" -
Ite tulee käytettyä kaupunkipyörityksessä aramidikuituvahvistettuja farkkuja... ei muuten sitten kulu puhki (aramidikuitupalojen kohdalta), jos sattuu lippaamaan...
Mulle on oikeestaan samantekevää miten muut tekee, se ei vaikuta mun omiin ajovarustevalintoihini. Laki ei vaatii kaikille vain kypärän. Siitä eteenpäin jokainen taaplaa tyylillään. Itselläni on kuitenkin toi kipukynnys jonkin verran fakiiria alemmalla tasolla ja toi luontainen nahkapukukin niin lähellä luuta, etten viitti noita vähiä resurssejani vetää äärirajoille asfaltin pintaa vasten, jos sitä voi nahka/gore puvulla tarpeen vaatiessa välttää. Lämmönsietokykyni taas on sen verran riittävä että helteelläkin pärjää ajokamat päällä joten en jaksa edes alkaa lässyttää jostain lämpöhalvauksista sen enempää. Jos en pärjäis, sais mun osalta loppua koko harrastus. Paljon kuumempi tuolla monesti on t-paita ja farkut päällä ilmastoimattomassa autossa, kuin nahkoissa mopon päällä. Harvemmin sitä autollakaan silti ilkosillaan ajaa.
Sen verran tietty oon ajanu sortsit ja t-paita päällä, etten voi sanoa siitä saaneeni mitään hirveitä kiksejä tai korvaamatonta jännitystä elämään.
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Kylläpä tuota tulee farkuillakin ajeltua... mut sit kun vähän pitempääkin reissua tai "ihan tosissaan" lähdetään ajamaan niin kunnon kamppeet vedetään päälle...
Jos et koskaan kaadu tms... Niin riittäääääähmuks(Plootu @ Touko. 18 2007,12:05) kirjoitti
F = dp / dt
Oma tekopyhyys tuli todistettua häpeälliseen tapaan kun omille vanhemmille tuli manattua farkkuajelun vaaroista pari kolme viikkoa sitten. Nyt sitten helteitten alettua on vähän vaikea motivoida itseään ajamaan goret päällä. Koko viikko tullut paineltua perus farkuilla vaikka helvetisti hirvittääkin heti keskusta-alueen ulkopuolella.
![]()
Triumph Daytona 675 tornado red '07 (2007 - 2009)
Triumph Thunderbird '10 (2010-2021)
- Turvaton karkulainen -
niinno sitä suuremmalla syyllä myös kadulla kamat päälle ??(Säätömies @ Kesä. 07 2007,14:06) kirjoitti
"Jos viistoistavuotiasta sais."
990 KiloaTurhiaMuttereita....Supersellaisia
kävin tos viime lauantaina ajaa etelänturneen, päiväselti hiukan päälle joku 280km. farkuissa tarkeni kun oli pitkät kalevit alla, mutta takki oli hiukan liikaa kun meinasi hiki iskeä. no mutta, avokypäräkin oli hiukan liikaa. eikä ne höttiäisetkään mitä tuon tuosta lojahti poskeen, kirpaissut kuin hetken.
alunperin mun tarvis poiketa vaan lenpäälässä, mutta läksin siittä loimaalle ja ypäjälle ja vorssaan ja hämeenlinnaan ja pälkäneelle ja siittä tampereelle kotio. hiukan nuita pienempiä tienpätkiä. oli mukavaa, ja nippa nappa hikoilin. kertaakaan en kaatunu, enkä meinannukkaan..![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
Hoh, tajutkaa nyt, kadulle ei lähdetä hakemaan mitään(uijui @ Kesä. 07 2007,21:41) kirjoitti
rajoja, kuten radalle, jossa riski kaatua on tooodella iso.
Jos ajaa taajamanopeuksia ja kallistelut yms rässimiset on minimissä. Onhan se sata kertaa pienempi riski vetää lipat, vauhti on ainakin monta kertaa pienempi. Okei sattuu sattuu jos kaatuu ja on muita tiellä liikkujia ja törttöilijöitä.
Ei tässä ole oikeaa ja väärää. Vanhemmat ihmiset sen tietää, jotka ovat vuosikaudet ajaneet farkuissa ja nahkatakissa.
edit. kysehän oli NIMENOMAAN kaupunkinopeuksista, suomessa ne on max 60kmh.