Niin, no farkut ei kyllä riitä. Jos kaatuu, niin ei suojaa ja jos vähäkin viileempää, niin aika kylmä saattaa olla (vaikka oiskin kaupungilla).
Ja sit jos joku valittaa, että "tixtex" puku on väljä, niin ei kai oo pakko ostaa sitä pari numeroa liian isoa tai sit jättää villapaidalle tilaa alle. Mulla ainakin on hyvin istuva kangas/tekstiili puku, eikä oo ilmapusseja ym. turhia ryppyjä. Kyllähän noita paljon näkee, että puku on niinku ois skimbaamaan lähdössä. Nahkapukuhan on toki kaikinpuolin hyvä ja hieno, mutta nehän toki maksaa (ainakin ne hienoimmat)...jos se on ongelma.
Viisas pääsee vähemmällä!
Mulla on yleensä normaalit farkut joiden päälle vetäisen ajohousut ajaessa.(Plootu @ Touko. 18 2007,21:28) kirjoitti
Hellekeleille kaipailisin kevyitä, irroitettavilla lahkeilla ja suojilla olevia pöksyjä...
Varmasti riittää, mutta ovat nuo asvaltti-ihottumat, murtumat ja ruhjeet yms kivuliaita ja haittaavia.![]()
euroopan pimein ? allways spiritual winner! crybaby...
Ostin sellaiset sweepin ilman kalvoa olevat kesähousut ja olivat +17 asteesa olivat mukavat. Jos on pakko matkustaa mukavasti +30 asteen helteellä niin valitsen ilmastoidun auton, tosin tselläni ei sellaita ole.
GSX 1300R
nahkat päällä mennään, tosin ei mulla ikinä oo muita ajoasuja ollutkaan. Mun tuurilla lipatessa farkut jalassa, pitää amputoida pallit tjs. Tollanen rei'itetty nahkapuku ei kyllä ole yhtään kuuma, päinvastoin. En muuten ymmärrä, kun joku tossa aiemmin mainitsi, että ratalipat sitten erikseen. Samaa saatanan asvalttia siellä radalla on kun kadulla![]()
"Jos viistoistavuotiasta sais."
990 KiloaTurhiaMuttereita....Supersellaisia
Tarkoitin, että radalla vedetään isommalla riskillä yleensä, ni kai siellä olis järkevää käyttää nahkapukua. Liikenteessähän ajellaan hissukseen kai(uijui @ Touko. 18 2007,22:55) kirjoitti
Tasta linkista voi katsoa testausvideoita.
Itsellani ovat pari vuotta olleet kaytossa Draggin Jeansin cargo-housut, niita kaytan kaupunkiajossa skootterin kanssa, Ducatin kanssa ovat nahkahousut aina paalla.
Suomea ei ole myyjien joukossa, joten joutunette ulkomailta tilaamaan. Ehka kannattaisi lahettaa heille mitat, niin osaavat neuvoa koon, ja sopia verkkomyyjan kanssa, etta ne saa vaihtaa, jos ovat vaaraa kokoa. Pituuden muuten saa mittatilaustyona, jos haluaa.
Hoods tekee myos naita kevlar-housuja, ja monet kehuvat niita paremmiksi. Kevlar on niissa koko matkan ajan, ei ainoastaan paikoittain. Tassa lisatietoja.
Miten muuten nahkojen kanssa tulee Suomen lammossa hiki? Itse olen ollut mustissa nahkahousuissa lahes 40C lammossa Italiassa ihan mukavasti. Salaisuutena on 'base suit' alla, eli retkikaupasta kosteutta valittavat pitkat kalsarit North Facelta.
hissukseen joo(waldoff @ Touko. 18 2007,23:11) kirjoitti
mä en oikein osaa ajjaa missään ihmisiks. mut ei tarvii enää ajjaa kadulla ku ei oo kilpiä nykyisissä peleissä...
"Jos viistoistavuotiasta sais."
990 KiloaTurhiaMuttereita....Supersellaisia
joskus mopo aikoina tuli farkuilla lipattua 40-50km/h vauhdista kun tuli ämmä parkkipaikalta eteen. mopo jäi siihen ja itse lensi pää edellä katuun jotenkin siittä pyörähdin muutaman kerran ja nousin pystyyn todetakseni että ei missään vaatteissa tai ukossa yhtään reikää kypärässä ainoastaan komeat vauhtiraidatmutta sitten taas jos käy huonompi tuuri ja tipahdat polvillesi luisumaan pitkin katua niin...
Mutta tuleepa sitä itse ajeltua melkein kaikki alle 4km ajot tässä farkuilla kun ei 5min matkan takia viitsi pukea viittä minuuttia![]()
Tai sitten bonarit vaan putoo kun hillonuija rikkoo kanssaliikkujien tuulilasit.(adrenaliini @ Touko. 18 2007,20:24) kirjoitti
Olen lipannu farkuilla. 50kmh vauhdista ja mahalla liukunu ~4m asvaltilla ja lopuksi ojaan. Farkkuihin tuli trendikkäät (pienet) reijät ja nyt 6kk myöhemmin yhä viikottain jalassa ;)
F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
Itse myös muutaman kerran lipannut polkupyörällä farkut jalassa hiljaisessa vauhdissa tai lähes pysähdykissä, ja aina on farkuista polvi auki ja iho vähintään vereslihalla hiekanjyvillä maustettuna. Olen tullut siihen tulokseen, että mopoillessa aina jotakin muuta jaloissa kuin farkut, on kuitenkin liike-ernergiaa sen verran enemmän tapettavaksi, ja sen verran painavampi painikumppani tantereessa...
Se, mikä ei vahvista, tappaa...
"soivat pelit": viulu -> trumpetti -> poskisolisti -> toinen ja kolmas trumpetti
Jep! vittu, ajakaa ihmiset missä kuteissa tykkäätte kunhan persläskit ja kämmenet säilyy suht ehjinä että saa ite käytyä paskalla.(jaket @ Touko. 18 2007,13:41) kirjoitti
![]()
Pieru kertoo paskan laadun
mopoaikana vedin nutulleen sepelille jostai seittämänkympin vauhdista, no farkuthan siinä meni riekaleiksi jne. sitten keulin mopolla jostain viiden-kuudenkympin vauhdista ympäri ja polvet edellä maihin, farkuthan siinäkin meni. mitäpä tuosta. nahka kasvaa takaisin ja farkkuja saa kaupasta. piikkiaikana on vedetty nurin jos jonkun kerran ja omasta vapaasta hölmöydestään. niin kauan farkut riittää kun niitä saa kaupasta uusia.
ilman kunnon hanskoja en kyä lähtis konttaamaan... vaikka mitä se kellekkään muulle kuuluu missä kamoissa kukakin ajaa, ja millä. vastuu on ittellä missä liikkuukin.
Edit: kyä se on tuo kalastuskin vaarallista, jos kaveri olis pitäny mopokypärän päässään, ei lääkärin olis tarvinnu sit loppujen lopuks repiä syvänveden rapalaa tän kaverin päänahasta irti. pisteet lääkärille pokerista.
Tyyli ennen tarkoitusta.
Itse ajelen kevlar-vahvistetuilla suht väljähköillä ajo-farkuilla, ja alle heitän polvisyndit. On mukavat päällä, varsinkin kun jaksoin nähdä vaivaa löytääkseni syndit, jotka ei hiosta (testattu 11 tuntia päällä).
Kun siihen vielä nahkatakki, jossa syndit sekä käsiin nahkahanskat, niin koen itse tämän riittäväksi Kaivarissa 40km nopeuksissa, vaikka kolahtaisikin. Toivottavasti mun ei tarvii ottaa siitä selvää koskaan.
On mukavat vaikka aurinko paistaisikin.
![]()
Eihän ne varmasti riitä jos kunnolla lipat vetää ja pääsee liukuun asvalttia pitkin. Silloin varmasti tulee rumaa jälkeä. Siitä huolimatta koulu- ja työmatkat tulee ajettua farkuissa / työhousuissa, kuitenkin aina oikea takki päällä. Jotenki sitä aattelee, että tympiä käyttää varusteiden pukemiseen enempi aikaa mitä itse ajamiseen. Täytyy toivoa parasta ettei "lähellä kotia" satu mitään...![]()
Mopoikäisenä tuli otettua auton kanssa yhteen ~50km/h nopeudella. Pieni reikä tuli farkkuihin mutta suurimmat vahingot tuli jalkaan mikä jäi auton ja mopon väliin, sekä kylkeen mihin stongan pää tökkäsi. Noita vammoja ei olis kunnon ajokamppeetkaan suojanneet.
CBR 1100 XX -04
Mä olen lipannut sen ainoan kerran farkut jalassa kaupunkinopeudessa (max 50-60 km/h), kun pitkittäinen nauhapaikkaus ei pitänyt kosteana. Levikset vuodelta miekka ja kypärä olis nytkin käyttökunnossa, jos niitä vielä muuten kehtais pitää. Ainoastaan taskussa olleen avainnipun kohdalle tuli pientä hiertymää.
Mut en todellakaan suosittele. Mulla kävi armoton tuuri.
<span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>
Kumma kun junnuna ajeltiin fillareilla rosvoa ja poliisia ja muuten vaan aina mahollisimman kovaa, ja kaaduttiin vähintään kerran kuussa, ja asfalttiihottumaa tuli ja se parani. Nyt samoihin vauhteihin (no ehkä +10-20kmh) tarvitsee übernahkakevlarit jotta säilyy hengissä...
Maantielle ja reissuun aina nahkat, mutta ei nyt saatana jolleen kebabin-hakureissulle tarvii.
"For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
-Citigroup Global Markets, 2010
Kamoissa tai ei, mutta pahaa jälkeä tulee farkut jalassa kaatuessa.kirjoitti
Kokeilin mopolla kuinka kovaa voi liikenneympyrän ajaa ympäri: Normaali nahkatakki (hirveä) suojasi hyvin, mutta farkut ja jalat riekaleina. Arvet on vieläkin jaloissa vaikken pyörinyt kuin pari kierrosta. Noista lipoista on aikaa nyt 10 vuotta.
Rapamopolla on tullut kontattua kymmeniä kertoja, ja koskaan ei ole käynyt liian kipeää kun on ollut varusteita päällä.
Ite käytän pääsääntöisesti kunnon varasteita mut esim tänään farkuilla ja kunnon takilla töissä työmatka n.10km edestakasin (60km/h) alueella. Ei viittis aina pukee varusteita
kaikille pikku reissuille! Mut olen sitä mieltä et kyllä oikeasti
kannattaisi pitää kunnon kamat päällä..olen valitettavasti nähnyt palaneen ihon liian läheltä!!!![]()
* ZX-9R
Farkut ei riitä kaupungivauhdissa eikä ajopuku maantienopeuksissa.![]()
"Häpy With Honda..."
Eikun kotiin äkkiä, nimittäin kylmä kangistaa nopeasti.(Hautsi @ Touko. 18 2007,17:07) kirjoitti
Huru Ukko Huristaa, Fazerin sinisellä
Ei ne riitä. Itse pannutin viime kesänä n. 60-70km vauhdista farkut jalassa. Pikkureikä tuli ajosaappaiden kohdalle ja sauma vähän reidestä puhki. Taisivat olla harvinaisen lujatekoiset farkut, mutta en tahtoisi testata kestävyyttä uudestaan.
Kylki ei kestänyt yhtä hyvin, kun ajotakki nousi asfalttia viiltäessä, niin jauhelihaahan siitä jäi sitten asfalttiin. Eli jos olisi ollut oikeaoppisesti Dainesin ajohousut vetskarilla kiinni takissa, niin eipä olisi kylkeen sattunut.
Joskus on tuuria eikä satu, ja joskus ei. Hyvillä ajokamoilla tietenkin lisää sitä hyvän tuurin mahdollisuutta. Mutta laiskuus iskee usein ja farkut jalassa tulee lyhyemmät lenkit ajeltua.
edit. Ovat muuten nuo farkut nyttenkin jalassa. Iconilta saa kanssa ajofarkkuja, jotka myös vaikuttavat suth napakalta. Löytyy esim. Dennis Kirkistä . Kyllä kestävä farkku jotain suojaa, mutta nahka on nahkaa.
"We cannot choose the time we live in
- all we have to decide is what to do with the time that was given to us."
Selkeä provo, mutta ihan pakko heittää tämä kommentti silti. Myös, vaikka olenkin hameväen edustaja..(Lateksi @ Touko. 18 2007,17:31) kirjoitti
Sanoisin, että se hetkellinen pipi tuskin pelottaa niinkään paljoa, mutta kyllä se vituttaa, kun menee monta viikkoa esim. siihen, että polven ruvet antaa periksi, että voi edes kuvitella lähtevänsä esim. ajelemaan tai tekemään ihan mitä muuta tahansa. Toki kaatuessa voi sattua vaikka mitä! Itse olen katkaissut käteni kävellessäkin, mutta vauhdin kasvaessa 3-kertaisesti, uskoisin, että riski sattua enemmän kasvaa myös, jos ne kuuluisat pannut tulee. Sitä ei ikävä kyllä voi ennustaa myöskään ajoon lähtiessä.
Naisena tähän vielä tokaisen, että vaikka polvessa ei aiemmin ollut kummoisia rupia, niin jo tuo nykyinen leikkaushaavakin on vähän ilkeän näköinen, kun shortseja repii päällensä, jotta tuo kohta aviomiehen kohtalon kokeva ukko saa toiveensa läpi ja näkeen kohta-vaimonsa pienemmissä vaatteissa, kuin verkkarit ja t-paita kesäkuumalla.Joo, pikkumaista, mutta jos sen ilkeän arvenkin välttää pukemalla kunnon varusteet päälle, niin on vaan punnittava, kumpi on kivempaa pitkässä juoksussa... Asfaltti-ihottumaa on sitäkin lajia, joka ei koskaan parane entiselleen. Itsellänikin.
"Tässä taas puhutaan asiantuntemuksella, jonka tuo tullessaan vain täydellinen tietämättömyys.."
"We ride together, we die together, Bad Girls For Life!"
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * -TMB "Martin Lawrence"-
Yamaha YZF-R1, vm.-06
Juuri näin. Kun kerran saa asfaltti-ihottumaa, niin ihon pigmentit kärsii, ja siinä on sitten läikkä loppuelämäksi. Ei siinä, ei se läikkä niin pahaa ole, mutta kun sitä ei voi näyttää auringolle, koska todennäköisyys saada esim melanooma on aika suuri.
Mutta kukin tyylillään...turhaa on sitten vaan itkeä kun on nahka siirtynyt muualle, pari snadia tulehdusta, suihkussa ei voi käydä jne. Itse olen pari kertaa tutustunu asfalttiin väärissä varusteissa, ja alan pikkuhiljaa oppimaan![]()
Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...
" Been there, wrecked that... "
En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!
The more I learn about women, the more I love my motorcycle
Kaatuminen farkut jalassa, molemmat polvet ja toinen nilkka auki, lisäksi koko jalan peittävä mustelma..
Kaupunkinopeuksissakin sattuu aika perkeleesti![]()
Nöpö.
Jos haluaa halvempia kevlar-farkkuja, niin voi kääntää katsetta Israelin suuntaan. Siellä kun tuppaa oleen melkoisen kuumat ajokelit, niin ovat suunnanneet näihin viileisiin vaihtoehtoihin.
Eivät yhtä hyvää laatua kuin dragging jeansit, mutta halvemmat. Niitä kevlarpaloja kannattaa ommella kiinni paremmin. Noissa on isohkot palat polvissa ja lantiolla tarroilla kiinni olevat palat, joiden suojaavuus mietityttää hieman mutta kai se takapuolen suojaa.
http://www.brosh.com/new/default.asp?pid=106&L=1
Toimittivat ihan kiltisti eikä paljoa maksanut varsinkaan nykyisellä dollarikurssilla.
Itse en polkupyräillessänikään käytä nahka-asua eli riittää jos siltä tuntuu. Varman päälle jos haluaa pelata niin kannattaa lopettaa mopoiluharrastus heti alkuunsa, sillä tämähän on vaarallinen harrastus. Toisin kuin noista alkusanoista voisi päätellä ajan ilman kunnon mopoiluvehkeitä erittäin harvoin. Johtunee siitä, ettei ajelut kohdistu pelkästään nakkikioskin kiertämiseen...
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
Farkuista on jo jauhettu varmaan kymmenessä eri ketjussa, mutta mites on noitten krossivermeitten kestävyys urbaanissa kaupunkiympäristössä? Eli oon vähän kattellu josko pistäis tommoset krossihousut lämpimän kelin ajohousuiksi Dainesen nahkatakin seuralaisiksi.
Rukan gorehousut löytyvät kaapista, mutta eivät vaan millään istu mun jalkaani. Kiristävät, puristavat ja hiostavat joka puolelta aivan liikaa jotta suostuisin vetämään ne joka kerta jalkaani. Noista krossipöksyistä puolestaan näyttäisi löytyvän sopivan väljiä pöksyjä mun makuuni. Mutta mitenkäs nuo kestävät tuota asvalttikontaktia?
"Ja meidän pojalle ei sitten mopoa osteta!"
-Äitee ensitreffeillä isäukolle vuonna 1973
Itse vasta viime viikolla pärrän kanssa kontanneena suosittelen kyllä kunnon ajovarusteita...
Kohtalaisen pienessä kaupunkinopeudessa auto päätti vaihtaa kaistalleni ja kiilasi eteeni. Ei ollut nähnyt minua ja saattoipa kuskia sekoittaa sekin, että edessäni oli toinen moottoripyörä. Oli ilmeisesti ajatellut että tuon pyörän jälkeen on tilaa...
Jokatapauksessa nopeutta arvatenkin 40 km/h ja ehdin jarruttaa kun tajusin auton laittavan vilkut päälle kohdallani. Väistökään ei onnistunut, kun ajoväylän reunassa oli korkeat kanttarit. Mitättömältä tuntuvassa vauhdissakin asfalttikontakti ei tunnu kivalta. Voin luottamuksella sanoa, että se kävi oikeastaan aika kipeää. :P
Ajohousuina oli Scottin farkkumalliset Cordura-housut ilman polvisuojia. Lopputuloksena oikeaan polveen tuli aika syvä isompi haava johon 3 tikkiä + molemmissa polvissa ruhjeita ja turvotus. Kyllä tuossakin vauhdissa kaatuessa Cordura menee riekaleiksi... Voi vaan kuvitella miltä normifarkut olisivat näyttäneet tällin jälkeen.
Samassa tällissä Rukka-ajotakki hoiti hommansa. Kyynärpäät rikki suojiin asti. Yläkroppa säilyi fyysisesti täysin kunnossa.
Rupesi siinä vaan miettimään, että kun pienellä nopeudella jälki on tuota, niin mitä se sitten on moottoritieonnettomuudessa...
Aina kun ei tosiaan riitä että ajaa itse varovaisesti...
"On tilanteita jolloin Mustanaamio poistuu viidakosta ja liikkuu kaupungissa kuin kuka tahansa meistä."
(Vanha viidakon sanonta)