Tulokset 1:stä 28:een 28:sta
    Mua kiinnostas tietää, mitä kokemuksia ihmisillä on ipanoiden kyydittämisestä prätkällä. Minkä ikäsiä olette kuljettaneet, missä vaiheessa vois jo alkaa kuljettaa? Ja onks teillä hyviä konsteja, välineitä tms. miten ne ipanat pysys varmasti kyydissä? Mul on 5-vuotias pimu,pian 6 v, joka on kiinnostunu mun kans ajamisesta, mut en ole uskaltanu ottaa sitä viel kyytiin. Ja olishan se näppärämpää, jos ei tarttis viedä prätkää himaan ennen kuin hakee ipanan päikkäristä...

Royal Enfield Bullet Electra BS 500 2005
    Yamaha Virago 535 1988
    Moto Guzzi 750 Nevada 2008
    HD Sportster Custom 2004
    Lainaa (wimmevanamo @ Touko. 15 2007,12:19) kirjoitti
    Ja olishan se näppärämpää, jos ei tarttis viedä prätkää himaan ennen kuin hakee ipanan päikkäristä...

sama show.
    Kawasaki ZXR 750 j -92

Nyt: Kawasaki ZX-6R 636 -03
    Mulla on likka kyydissä niinkun aina

7 vanhana alkoi istumaan takana - ehkä siksi että vasta silloin pyörän hommasin...
    alussa oli takalaukku, joka toi minulle sielunrauhaa, ettei kiihdyttäessä tipahda taakseppäin, nykyään on enään sellainen kahvavyö, josta saa pidettyä kiinni (likka nyt 11vee). Niin ja tietysti kunnon ajovarusteet, selkäsuojaa myöden

Ja kyllä täytyy sanoa että tuolla innostuksella millä istuskelee pakkarilla - on hänestä ihan tosimotoristi kasvamassa kirjautuipa jopa tänne orkkiinkin jo äitin tyttö

Yammutar
    Yllä olevaan kommenttina (istunut munkin kyydissä), Nea istuu kyydissä kuin tekijä konsanaan, ei sitä edes huomaa ja meinasin unohtaa et se istuu siellä
    Päivähoitoreissut ja vähän pitemmätkin lenkit ajellaan 5v pimun kanssa, seuraavilla järjestelyillä:

- tietty kunnon ajoasu ja kypärä likalla
    - kypäräpuhelimet ehdoton varuste, kyytiläinen viihtyy kun saa kertoa näkemistään jutuista ja pitemmillä reissuilla voi myös varmistaa ettei nukahda
    - oma istuin tarvittaessa, esim. FJRssä mielestäni välttämätön. Itse tilasin Oitraconilta, ja lisäsin siihen vielä vyön ympäristön painostuksesta. Sen hyödyllisyydestä voi olla montaa mieltä.
    - jalkatappeihin sen verran säätöä, että ylettyy niille mukavasti
    - ja tärkeimpänä erityinen tarkkaavaisuus kaikkien odotettavissa olevien ja odottamattomien liikennetapahtumien varalta.

Näillä on menty ja mukavaa on ollut.

Kari
    R1 + FJR
    + lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
    Omat tyttäret myöskin noin 7-vuotiaasta lähtien istuneet (ja pysyneet) kyydissä.

Suurin "ongelma" on ehkä se, että kyydissä alkaa nukuttaa helposti, kun ajelen kuulemma liian hiljaa. Siinä ei auta kahvavyötkään, jos simmut painuvat kiinni kesken matkan...

Kyykkypyörässä ei ole laukkujakaan selkänojana, mutta varovasti kiihdytellen ei mitään ongelmia ole havaittu kyydissä pysymisen suhteen.
    Ja molemmat istuvat mielellään kyydissä, välillä jopa kinastellaan kumman vuoro on lähteä ajelulle mukaan.

Tulevaisuuden motoristeja * * *

edit: Täysi ajovarustus ja kypäräpuhelimet tietysti käytössä

Vanhempi junnu (9v) kokeili ekan kerran viime kesänä. Nyt mennään jo uuden puvun kanssa, viikonlopun tavoitteena iloisen motoristin kevätpäivät.
    Ei pitänyt musta kiinni kun ihan alussa, takakahva on kuulemma ihan OK.
    Ei vaikeuksia jarrutuksissa, niitä käyty välillä treenaamassa, ei myöskään kurveissa.
    Takalaukku ollut normaalisti kiinni stopparina lähinnä itseä rauhoittamassa, ei ole koskaan meinannut pudota.
    Pyörä on iso naku, tänä kesänä näkee jo vähän eteenpäinkin olkapään yli.

Hyvin mennyt tähän mennessä, molemmilla mukavaa *

Pikkuväen kamoissa sitten säästellä, koko setti oltava ja aina päällä.
    Ei liian pitkiä siivuja, tauot on yhtä kivoja kun kyydissäolo.
    <p>Crescent-Suzuki-Yamaha-BMW-BMW-Gessu-Gessu-KTM-Gessu</p>
    Oma esikoiseni alkoi istumaan kyydissä 3:n vanhana. Tosin tankin ja kuskin välissä, ettei pääse tipahtamaan. Max 30 min lenkkejä ja kieli keskellä suuta, mutta viihtyi ja mahtui hyvin. Etuna kaiketi oma suurehko koko (190cm), haittana kyykyhkö pyörä (XX).

Viiden vanhana alkoi olemaan hankalaa, kun kolisi leukasyndi pikkukillin kypärää vasten... ratkaisuna avokypärään siirtyminen itselleen. Pari leukakosketusta varmisti sen, että vauhti pysyi kurissa :-)

Viime vuonna sitten "otimme riskin" ja aloimme harjoittelemaan takana istumista joka sujuikin mallikkaasti. Nukahtamisia tms muita hässäköitä ei ole sattunut, ja nuori isäntä diggaa kuin hullu puurosta.
    Mulla 9 ja 11 vee pojat matkustaa muitta mutkitta mukana. Pitkiä lenkkejä en oo niiden kaa kuitenkaan tehnyt. Oon pitänyt takalaukkua kuitenkin edelleen lähinnä oman mielenrauhan johdosta kiinni lapsen kaa ajellessa. Tänä kesänä suunnitteilla sellanen viikonlopun isä-poika setti kummankin hepuna kanssa. Eri viikonloppuna tietenkin
    RF 900 R -97
    ZZR 1100 -99
    GSX 1300 R k6
    GSX 1300 R k9
    Mulla 5v poika istuu ajokamppeet päällä kyydissä, ilman sen suurempia remeleitä.
    Jalat yltävät pojalla tapeille ja hyvin roikkuu kyydissä.
    Ostin vasta vaimolle viragon ja siinä on paaaljon helpompi olla kyydissä kuin kyykyssä, jossa poika joutuu "nojaamaan" mun selkään.
    Kypäräpuhelin olis seuraavana hankintalistalla, tahtoo olla pojalla ajettaessa välillä melko paljon asiaa...
    Lahjattomat treenaa
    Tyttö oli ehkä kaks ja puolvuotias kun ekoja kertoja vein sitä päikkäriin. Istui (ja istuu edelleen) mun edessä. Ilmeisesti päiväkodissa on melko rankkaa, kun usein hän lähestulkoon nukahtaa kyytiin kotimatkalla, vaikka matkaa ei ole kuin pauttiarallaa 300 metriä

br, Mikko
    KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!
    Mulla 3v tyttö,5v poika ja 10v tyttö.Kaikki istuneet kyydissä viime kesästä.Tarkkoja ovat vuoroistaan ,muuten itku tulee.
    Takalaukku nojana ja minulla kahvavyö.Nuorimmallla myös lannevyö.Pienempiä en enää ota kyytiin,jos yhtään väsyneitä.Nuorin nukahti viimeks.Kyllä ne muuten siellä kestää.
    ite en ole VIELÄ päässy kuskaa pentua mut olen nähnyt aika hurjan näkösen virityksen...nuori lapsi seisoi skootterin siinä keski osalla(lattialla) ku isä ajeli sitä...ei ole omasta mielestä kovin terveellistä...siinä ku olisi ollut myös se takapenkki...
    2022- Honda CBR900RR 1997
    2013-> kawasaki Z1000 -03 "appelsiini" VARASTETTU JA LUNASTETTU 2014
    2006-2008 Kawasaki zzr600 -91
    "don´t ride faster than your guardian angel can fly"
    Tästä aiheesta on jo vaiks kuinka monta keskustelua netissä. Mutta... olen kuljettanut tytärtäni jo alle kahden vanhasta mopon kyydissä. Ensi alkuun olin leikellyt tavallisesta polkupyörän turvaistuimesta mopon pelkääjänpaikalle sopivat härpäkkeen, jonka sidoin mopon runkoon kiinni kuormansidontaremmeillä.
    Nyttemmin, kun tytsi on jo 8-v ja edelleen tuppaa nukahtamaan pidemmillä matkoilla, olen rakentanut takalaukun kanteen velcro-tarranauhat, joissa on kiinni kuormansidontaremmi. Remmi on tytön ympärillä ja mahdollisessa kuperkeikassa se kyllä irtoaa herkästi. Sen sijaan remmi on erittäin tiukasti kiinni sivuttaissuunnassa (nukahtamistapaukset).
    Tosin täytyy tunnustaa, että systeemistä huolimatta herätän aina tytön kun huomaan hänen nukahtavan.

Tytön ajovarusteissa myöskään minä en ole säästellyt, koska tyttö tarvitsee mielestäni paremman suojan kuin minä itse...

Tuota kuskin ja tankin välissä istumistakin mietin aikanani, mutta minusta se luo vain turvallisuuden tunnetta, Grande -katastrof -tilanteessa en ole keksinyt siitä varsinaisia etuja.
    Itsekin olen 2v poikaani käyttänyt 200m "lenkillä" viime kesänä 1100 ZZR:n kyydissä ihan tässä pikkutiellä ja nythän poika on siis 3v. Poika siis mun ja tankin välissä. Tuo vaan ei taida kyllä olla sitten mitenkään laillista kuskata lasta noin, eikä varmaan maailman turvallisintakaan jos oikeasti jotain sattuisi. Meilläkin on noin 300m matkaa päiväkodille, mutten ole vielä rohjennut poikaa mopolla sinne viedä juuri tuon kuljetuksen laillisuuden takia..
    - melkein jokainen polkupyörällä vähääkään ajanut osaa työntöohjauksen, muttei juurikaan tiedosta tehneensä sellaista.
    6 v poika ja alkoi viime vuonna 5 vuotiaana ekoja kertoja istumaan takana. Vyöllä kiinni ekat kerrat, ja tänä vuonna mp-asun ajopuku jossa sellainen kuskin ympäri tuleva kiinnitysvyö. Taitaa olla enemmäbkin äidin henkisen puolen kiinnitysvyö. Sen verran heikon oloinen, mutta hyvä niin, jos sattuis kippaus niin ei jäisi kuskiin kiinni. Helppo ajaa pojan kanssa kun ei kurveissa osaa laittaa hanttiin. Tykkää istua ja pisin matka on nyt 100 km.
    Honda VTR 1000 f

All for one

Tom *& Jerry team
    Lainaa (jonze @ Touko. 15 2007,14:47) kirjoitti
    ite en ole VIELÄ päässy kuskaa pentua mut olen nähnyt aika hurjan näkösen virityksen...nuori lapsi seisoi skootterin siinä keski osalla(lattialla) ku isä ajeli sitä...ei ole omasta mielestä kovin terveellistä...siinä ku olisi ollut myös se takapenkki...
    joo saman oon nähny ite noin 10 kertaa ku naapuri (flanders) kyydittää pösön skootterilla pikku kerjsojaan päikkäriin
    600rr
    Itse en prätkällä kuskaa ipanoita vielä aikoihin. (nuori kun olen )

Mutta tänään näin ainakin yhden perheen isän kuskaavan ipanaansa takana

Näytti "pojalla" olevan kunnon kamppeet päällä ja näytti pitävän kiinni jostakin kädensijasta. (en oikein takaa nähnyt mistä)
    Ja hauskaa näytti olevan

<span style='color:#728FCE'>"Hitaat jäävät aina toiseksi"</span>
    Niinkuin todettu on että onnistuu kyydittäminen kyyllä. Neljää kyydittänyt ja vanhin ajaa jo itse isolla prätkällä saatuaan tartunnan takapenkillä ja alkuun tankin päällä istuessaan. Kaikki ajoivat enemmän tai vähemmän isoilla motocrossi-vehkeillä aikoinaan ja sitä suosittelenkin heti kun vain mahdollista on. Oppivat ajamaan hyvin ja eivät sitten 15-kesäisinä hingu mitään skoottereita. Ovat mielestäni kaikista vaarallisimpia kaksipyöräisiä, koska eivät kulje riittävän lujaa edes kaupunkinopeuksia ajettaessa. Varovainen saa lasten kanssa kyllä olla. Keksivät tekemistä takana ollessaan koko ajan. Pompussa meinasin kerran yhden tenavan hukata. Luulin jo että kaveri hyppäsi kyydistä kunnes tuli nyrkkiä kypärään ja huuto että kovempaa. Pääsi pahainen monttu yllättämään.
    Honda CB 750 -71
    Honda CB 750 -73
    Gaciva Freccia R12 -89
    Yamaha FJ 1200 -89
    Suzuki DL 650 VStrom
    Suzuki DL 1000 VStrom
    Yamaha XT 1200 Z Super Ténéré
    Käytiin tänään pojan (4v.) kanssa heittämässä ensimmäinen pidempi lenkki. Nokia - Valkeakoski - Kangasala - Tre - Nuukia. Hienosti viihtyy jannu kyydissä. Tarpeeksi usein stoppeja ja pillimehua, niin meno maittaa. Meillä on Stamatakiksen penkki tuolle vesselille, joka on kyllä tosi hyvä.
    Pitpro Prolite
    VTR kilo F
    Lainaa (Tuoma5 @ Touko. 17 2007,21:42) kirjoitti
    Meillä on Stamatakiksen penkki tuolle vesselille, joka on kyllä tosi hyvä.
    Mistä tommosen ostit ja paljonko kustansi? Valmistajan sivut on vähintäänkin vajaat...
    Eilen hain tytön skolesta. Ekaa kertaa istu takasitsillä ja hyvin pysy. Nautti kuulemma kyydistä. Friidun heitin himaan ja sit menin kundii hakee päiväkodista (4vee). Tankin ja kuskin väliin istumaan ja hyvin meni. Oli molemmilla suut messingillä, kun kysyin fiiliksistä ajelun jälkeen. Toki en ajanu ku max 40km/h ja matkakin oli lyhyt.

Kovasti vaativat huomennakin hakemaan. Eli tulee lisää .ORGgilaisia. Noista kyytiläisistä
    Herrasmies ei juokse dösään, eikä suutele savuke suussa...
    Kun ipanat pääsee pyörän kyydissä koulusta kotiin, niin sitä riemua ei voita mikään. Seuraavan päivänä on kauhee määrä kavereita kuulemma kyselemässä jos jonkinlaista asiaankuuluvaa.

Poltitteko kumia? Keulittiinkon
    RF 900 R -97
    ZZR 1100 -99
    GSX 1300 R k6
    GSX 1300 R k9
    Hommasin tuon jakkaran käytettynä, mutta täysin uutta vastaavana kotomaasta. Uuden hinta on jossakin parinsadan paikkeilla täällä ja guntherin maassa. Olikohan se Oitracon tai jotakin sinnepäin, joka myy noita jakkaroita.
    Pitpro Prolite
    VTR kilo F
    Lainaa (jjari @ Touko. 17 2007,21:49) kirjoitti
    Lainaa (Tuoma5 @ Touko. 17 2007,21:42) kirjoitti
    Meillä on Stamatakiksen penkki tuolle vesselille, joka on kyllä tosi hyvä.
    Mistä tommosen ostit ja paljonko kustansi? Valmistajan sivut on vähintäänkin vajaat...
    Tuollainen löytyy googlettamalla: http://www.motoservices.com/enfants/034.pdf

Aika tyyriin oloinen, mutta jos tuo toisiaan toimii niin voisi olla jopa sijoittamisen arvoinen?

p.s laitoin email kyselyä stamatakis.de sivuston kautta valmistajlle hinnasta Suomeen toimitettuna.
    - melkein jokainen polkupyörällä vähääkään ajanut osaa työntöohjauksen, muttei juurikaan tiedosta tehneensä sellaista.
    Muutaman kerran olen nähnyt sellaista, että lapselta puuttuu kaikki muut suojavarusteet, paitsi kypärä. Omalla tytölläni on sama suojavarustus kuin itselläni, ajopuvusta lähtien. Hurjin näky oli sellainen, kun mukula istui takana ja ainoa tuki, mistä hän pystyi pitämään kiinni, oli kuljettaja. Lapsen jalat eivät yltäneet jalkatapeille ja hän ei pystynyt edes nojaamaan kiihdytyksissä mihinkään, kun ei ollut nojaa tai laukkua selän takana, eli lapsi keikkui takana todella vaarallisen näköisesti pyörän kyydissä. Kyllä kallis aarre riskeerataan, jos lapsella ei ole kunnollisia varusteita käytettävissä. Monesti olen myös huomannut sen, että myös siltä kyydissä olevalta tyttöystävältä puuttuu myös kaikki varusteet, paitsi kypärä.Onhan ne likat kieltämättä seksikkään näköisiä kireissä farkuissaan ja ilohan niitä on tälläisen vanhemmankin köpön katsella. Pitää vaan varoa, ettei autoile tai pyöräile tolppaan.
    Kahteen asiaan maailmassa ei voi luottaa, eli mennään vaan yhdelle ja minä vaan kokeilen vähän sormella.

Sinun puheet on kuin Iitan pieru, puolet paskaa.
    Lainaa (KariFi @ Touko. 15 2007,12:52) kirjoitti
    - oma istuin tarvittaessa, esim. FJRssä mielestäni välttämätön. Itse tilasin Oitraconilta, ja lisäsin siihen vielä vyön ympäristön painostuksesta. Sen hyödyllisyydestä voi olla montaa mieltä.
    Kaikki muuten ok., mutta älä anna ympäristön painostaa, vaan ota se vyö hittoon ja äkkiä. Sun ei tartte kuin kaataa pyörä paikallaan, niin muksulle saattaa käydä tosi huonosti.

Ja mietipäs jos ja kun pyörä kaatuu maantienopeuksissa. Sun tenava luistelee pyörään sidottuna pitkin maantietä, ajautuu ojaan ja ottaa siellä muutamia voltteja ennen törmäystä kivenlohkareeseen. Lapsellasi ei ole mitään mahdollisuuksia irrottautua pyörän tappavasta otteesta..

Vaikka painostustahan se tämäkin..
    1300 Gessu
  28.  
    Mun 8-vuotias poika ollut jo pari vuotta isänsä kanssa liikenteessä. Nyt olen hankkimassa hänelle uudet varusteet ja meinasin lähtä pojan kanssa kesällä telttaretkelle. Mikäs sen mukavampaa, kun äiti ja poika tien päällä, grillimakkaraa ja linnunlaulua * Mulla on pyörässä takalaukku, johon saa hyvin nojattua. Lisäksi kypäräpuhelin löytyy, joten matkanteon luulisi olevan rattoisaa.

6-vuotias tyttö on rämäpää ja yrittäis luultavasti itse lähteä tuolla pyörällä liikenteeseen... Häntä en ole uskaltanut ottaa vielä kyytiin, kun en luota siihen, että pysyy aloillaan.

Voin huoletta savukkeeni sammuttaa, kyllä helvetistä tulta saa!