Terve. Noviisia askarruttaa kun tuli ostettua v-tuellinen huoltopukki pesuja ja muita rassauksia varten ja tietty mopoon ne lankarullat, että kuinka se nosto käytännössä pukille tapahtuu? Ylimääräisiä härpäkkeitä pyörän perässä ei ole mistä pitää kiinni... Onnistuuko yleensäkään yksin?
(Aikoinaan joutui opettelemaan keskiseisontatuellisissa pärrissä oikean nostotekniikan ja sen kun nyt osaa niin nostaa vaikka millaisen norsun tosta vaan, ei pelota yhtään.)
Siis: mistä ja miten nosto tapahtuu perspään huoltopukille? Ollakko itse pyörän sivulla vai takana ja jalallako se painetaan? Entäs alaslasku?
Ei nämä niin itsestäänselviä asioita ole![]()
Eka säädät pukin tarkasti oikealle leveydelle. Asetat toisen puolen paikoilleen (seisontajalan puoli). Itse ainakin nostan sitten pyörän pystyyn ja pidän kiinni repsikantuesta. Seuraavaksi vilkasen että on toisella puolella ura kohdallaan ja painan jalalla pukin ylös.
Alaspäin tulee kun laittaa jalan pukinpyörän etupuolelle ja työntää varovasti mopon pukilta (pitää etujarrulla vastaan ettei lähe käsistä) Ja kaiken teen mopon vasemmalta puolelta niin on helppo laittaa seisontajalka alas jos on unohtunut laittaa valmiiksi alaslaskussa.
Tää on varmaan vaan yksi tyyli, mutta kertaakaan en ole kaatanut pyörää.
Kannattaa ottaa joku vierestä katsomaan/varmistamaan kun harjottelet, käy viel vahinko.
Ekaa kertaa kokeilin peräpää huoltopukkia tuossa kuukausi sitten. Hieman epäilytti myös tuo yksin nostaminen, mutta kun ei ketään ollut lähistöllä niin reilusti vain kokeilemaan. Helpompaa se oli kun olisi uskonutkaan. Edellä mainitut ohjeet ovat hyvät. Samalla tavalla olen itsekkin pukkia käyttänyt. RF:n rekisterikilpi tosin sai aina pienen kolauksen kun tipautti pukilta alas, kosta bike liftin pukissa oli sen verta pitkä varsi.
Suzuki RF 900R