Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 42:sta
  1. #1
    Oon tossa nyt kahden vaiheilla, kun laittelin takavannetta paikoilleen ja putsailin eturattaan koteloita XJR:stä (uskomaton p..kakasa siellä, ja kaiken kukkuraksi eturattaan edessä just se kytkimen käyttöakseli...)

    Niin, sitten kun ketjut oli puhtaat ja säätelin kireyksiä, huomasin että net ova venyneet ihan järkyttävästi! Mutta vain jostain kohdin, sillä kun yhdestä kohdin ovat niin kireellä että vain vähän saa heilutettua (ketjua), niin toisesta kohdin on löysää yli kolmen-neljän sentin yhteen suuntaan... Rattaat näyttää ihan hyviltä. Ei heittoa akseleissa tai rattaissa. Piräisköhän jo vaihtaa? Kaapis olis ketju-ratassatsi odottamassa...

    Nimimerkki: Nuuka ja laiska...
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  2. #2
    Taitaa olla vaihto iässä, pistä uudet vaan ei tarvi sitten heti alkaa ajokauden alussa roplaamaan jää sekin remotti päivä pois
    Suzuki rg125R
    Kawasaki gpx600R Ninja
    Kawasaki ZX9R Ninja
    Yamaha YZF1000R Thunderace
    Suzuki 1300R hayabusa
    Ehkä seuraavaksi kawasaki *
  3. #3
    Niinpä, järkipuhetta. Silti hiukan harmittaa, kun tuli ne putsattuakin jo...no, onpahan mukavampi tehdä sitä hommaa, ja aikaakin on.
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  4. #4
    Paljos porukka muuten yleensä ajelee yksillä ketju/ratas seteillä?!?
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  5. #5
    Kyllä noi sun ketjut on jo ihan vaihtokunnossa. Mulla oli samajuttu ja se alko tuntuu pyörän perässä.
    Don´t brake until you see god then brake like hell
  6. #6
    Ja ihan ehdottomasti ketjujenvaihdon yhteydessä vaihdetaan myös rattaat vaikka ne näyttäisivät kuinka hyviltä tahansa. Rattaat kun ei ole edes kalliita, toisin kuin ketju jonka taas saatat onnistua pilaamaan jos et vaihda uusia rattaita tilalle.
  7. #7
    Noi eri kohdasta enemmän kuin toisesta kuluneet ketjut rasittavat ajossa vetoakselin ja takarattaan kapan laakereita varsinkin jos ketjut kiristetään löysimmässä kohdassa, jolloin kireimmässä kohdassa ne on tosi kireellä.
    Molemmat (ketjut ja rattaat)ehdottomasti vaihtoon..ajoissa.
    Nykyiset Kawat tallissa:
    KLX 250 B1 - 81
    Z 1000 ST E1 -79
    Z 1000 ST E2 -80
    Mean Streak 1600 -07
    Z 1000 Special Edition -14
    GTR 1400 -08
    Spectre 1100 D1 -82
    KX 250 XC KL Enduro -21
    KLE 500 -91
  8. #8
    Tuntuu olevan aika yleistä että ketjut kuluu vain sieltä täältä.

    Kaverilla vuoti jonkin aikaa kytkinnestettä ketjun päälle ja hetken päästä ketjut oli morjens. O-renkaat ilmeisesti pettivät ja sen jälkeen ketjun kulumista ei voinut estää. Oman pyörän ketjut oli menneet samalla lailla, kun syksyllä vaihdon uuden ketju/ratas-paketin. Olisko bensahanan tihkumisella ollut osuutta asiaan..?

    Notta olkaahan varovaisia ettei kettinki pääse tutustumaan vääriin nesteisiin...



    <span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>
  9. #9
    Jep siis ketjut ja rattaat, paketti kaapista kaiva.

    Pyärämmittaris on jotakin 38500, eli sen verran net sitte kesti...

    Kattelin tuota emon moppen ketjua, sillä siis on vain alle 7000 km ajettu, ja kuvittelen että hienoista vaihtelua on senkin ketjun kireydessä, kun pyörittelee. Taidan vaan kuvitella...

    Uuden ketjupaketin mukana tuli kiva venymämittari, jolla ei tee mitään... siis sen mukaan ne mun vanhat ketjut on vielä ihan ok... tosin en joka paikasta mitannut. Tämä lienee syy siihen että taannoin kun oltiin dynossa, kevyen penkillä istuneen penkittäjän painon vuoksi mopon perä tuppasi hiukan vipattamaan. Sitä silloin ihmettelin, itse ei ajossa huomannut, eikä sitten toisella kertaa, kun penkittäjä oli raskaampi, moppekaan vikuroinut...

    Varmasti moinen vipellys kiusaa laakereita...
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  10. #10
    Onkos riimu uutenakaan ihan yhtä kireä joka kohdasta. Onko kukaan mittaillut? Jos ei, niin mistä se sitten johtuu?
    AndersReisen
    Reissuverkko

    "Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
    - Leif Segerstam, kapellimestari
  11. #11
    Älä vaihda, on jännittävämpää sitten kesällä kun saa vartoa että koska ne menee. voitais vaikka laittaa vedonlyönti siitä.

    No ihan oikeesti, vaihda ne ettei käy kuin omalle kohdalleni viime kesänä kun kaverin kanssa piti käydä Korppoossa. No Nauvoon asti päästiin kun jytäristä ketjut poikki. Onneksi vauhtia oli max. 40 km/h sillä hetkellä. Apua saatiin sentään haettua paikallisesta autokorjaamosta. Kiitos heille.
    Oli jäänyt pikkasen taas kerran ketjuhuolto väliin.
  12. #12
    Lainaa (AndersReisen @ Helmi. 09 2004,21:13) kirjoitti
    Onkos riimu uutenakaan ihan yhtä kireä joka kohdasta. Onko kukaan mittaillut? Jos ei, niin mistä se sitten johtuu?
    Ainakin silloin kun ketjun jotkut lenkit alkavat jumittaa, tulee esiin ilmiö, että toisessa kohtaa ketju on löysempi kuin toisessa. Kun jumi on rattaalla, niin ketju on löysällä. Kun jumi on rattaiden välissä, ketju tuntuu kireämmältä. "Mutka" kiristää ketjua. Silmällä sitä on paha huomata, mutta kun löystää ketjun ja käy sitä lenkki kerrallaan käsin taivutellen läpi, niin jumikohdat yleensä löytyvät. Silloin ketjut ovat joka tapauksessa vaihtokunnossa. Tässä yksi mahdollinen selitys, lienee niitä muitakin. En ole uusissa ketjuissa huomannut kertomaani ilmiötä (tietenkään).




  13. #13
    Lainaa (AndersReisen @ Helmi. 09 2004,21:13) kirjoitti
    Onkos riimu uutenakaan ihan yhtä kireä joka kohdasta. Onko kukaan mittaillut? Jos ei, niin mistä se sitten johtuu?
    Meikän Hondaan "osattiin" laittaa huollossa uudet ketjut ja rattaat niin päin v***a että kireusvaihtelua oli 30mm! Sillon otti pattiin! * Epäilin kanssa että olin saanut jonkun maanantaiketjun mopooni.
    Tsekkasin kuitenkin takarattaan heitot pitkittäin ja päittäin todeten että uusi takaratas oli asennettu "paskoineen" ohjauspintoja puhdistamatta ja sivuttaisheittoa oli vaikka muille jakaa. Takarattaan irroitus ja uudelleen asennus sisältäen ohjauksien puhdistus vanhoista kerjurasvoista yms. roinasta pudotti kireysvaihtelun n. viiteen milliin.
    Eli vastaus :Voi sen riimun kireys vaihdella uutenakin, mutta kireysvaihtelu ei johdu riimusta vaan huolimattomasta asentajasta! *



    Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
    ”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
  14. #14
    Vaihdoin viime kesänä Sevenfiftyyn uuden ratas/ketju -paketin. Muutos oli ällistyttävä:vanhoilla ei tasainen taajama-ajo onnistunut ollenkaan, tuntui kuin kaasarissa olisi ollut vikaa, pyörä "nyki" koko ajan ( ketju oli hyvin rasvattu ja kiristetty ). Uudella paketilla meno tasaantui ja ne ikävät "sivuäänet" hävisivät.
    Onko muuten kokemuksia siitä ketjun linjauslaitteesta, joka löytyy nykyään myös Duellin kataloogista?
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
  15. #15
    Onks muuten legendaa, että ketjuvaha jumittaa nopeammin ketjua?? Kuulemma öljy on öljy -ja legendan esittäjän mukaan ainoo oikee
    ... jotain piti muistaa
  16. #16
    Noin äkkiä ajateltuna vois kuvitella että öljy on öljyy ja vahaa...hmm jotain muuta. *Varmaan silläki on merkitystä, kuinka pöly ja lika tarttuu siihen, millä ketjut voidellaan. Minkälaista ainetta semmonen Scottoileri strittaa ketjuille omasta purkistaan? Ja nythän mä vasta muistinki, että ketjut jäi viime syksynä pesemättä...puoltoistakesää ajetut.
    Valo(pää)petrooli, pyöriin hurahtanut.
  17. #17
    Tuli vaihdettua uudet ketjut ja rattaat viime kesänä ja kyllä niissä lievää heittoa kireydessä on kun niitä pyörittelee mutta tiedä sitten.Tuosta vahasta sen verran että kaksi hemmoa täs taannoin osti tonnisiin cebareihin yht aikaa ketjuratas paketit.Toinen käytti vahaa ja 15tkm pääsi ketjuilla rattaillaan.Tämä toinen käytti ketjuöljyä ja pääsi n.35tkm.Ajotyyli ketjujen voitelu yms aika samanaiheista.Tiedä sitten. ite käytän ketjuspraytä ja moottoriöljyä.
    <p>Tunturi Super Sport, Kawasaki Z500, Kawasaki GpZ 750, Kawasaki ZrX 1200S</p>
  18. #18
    Ketjut... ketjut...? Pitänee tarkastaa nykysuomen sanakirjasta... Eikös vene rantaan moisilla lukita ?
    <p>2002-2014</p>
  19. #19
    Lainaa (Hunter @ Helmi. 11 2004,19:19) kirjoitti
    Tuli vaihdettua uudet ketjut ja rattaat viime kesänä ja kyllä niissä lievää heittoa kireydessä on kun niitä pyörittelee mutta tiedä sitten.Tuosta vahasta sen verran että kaksi hemmoa täs taannoin osti tonnisiin cebareihin yht aikaa ketjuratas paketit.Toinen käytti vahaa ja 15tkm pääsi ketjuilla rattaillaan.Tämä toinen käytti ketjuöljyä ja pääsi n.35tkm.Ajotyyli ketjujen voitelu yms aika samanaiheista.Tiedä sitten. ite käytän ketjuspraytä ja moottoriöljyä.
    Mitäs vahaa oli käytössä?

    Omassa kilocebarissa käytän Castrolin vahaa. Ketjut menee nyt vaihtoon ja niillä tuli ajettua 33000 km.
  20. #20
    Joskus käytin vahaa ja totesin sen huonoksi.
    Tuommosella pienitehosella kun ajaa (luetaan: alle 100kW) ketjun rullaavuus vahalla on niin paljon huonompi, että sen huomaa ajossa. Huono rullaavuus sitten ainakin teoriassa lämmittää kettinkiä enemmän.

    Nykysellään mulla on tallissa 80W-90 vaihteistoöljypurkki ja sivellin. Reissussa sitten ketjuspräy.
    Video meliora proboque deteriora sequor
  21. #21
    Jaahas, nyt sitten sen jälkeen kun olin saanut 36-millisen hylsyn (eturattaan irrottamiseksi) ja seuraavana päivänä siähen ja räikkään sopivan sovitepätkän, sain lopulta ne ketjut ja rattaat vaihdettua.

    Ja katso! Uusi ketju on suunnilleen samanmoinen kuin se vanhakin, eli toisesta paikasta tiukempi, toisesta löysempi! Höh!

    Kaikkein hauskinta oli kuitenkin se, että parin päivän ostosoperaatioiden jälkeen, kun kaikki valmistelut oli tehty mukamas h...tin piukan eturattaan avaamiseksi, lukkolevy koputeltu pois tieltä ja emäntä ohjeen mukaisesti seisoskeli takajarrupolkimen päällä melkes koko painollaan, lähtikin se saaterin eturattaan mutskupiru irki melkein paljain käsin! Ois tullu 27 Euroo halvemmaks kokeilla ekaks ihan vaan jakarilla. Nooh, pitihän se mutsku vetää takasin 85 IisakkiNewtonin kireytehen...kun uus ratas oli paikoillaan.

    Istuin siinä lattialla sitten pitkään ja hartaasti yritin löytää heittoa rattaista tai muuta, mutta eipä. Ainoa mahdollisuus on vielä ketjun varastovaseliinin epätasainen jakautuma, mutta ihmetellään sitä lisää kun lähetään vähän ajelemaan...piakkoin ehkä.

    Voi saateri pitäsköhä vaehtaa ne vanahat takasi....
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  22. #22
    Noissa ketju hommissa on toi kokemus ainoa mikä opettaa tekemään hommat oikein.Elikkäs ketjut on niittaamalla kasattu, uudet varastoitu sykkyrysässä ja te ihmettelette että miten niissä on jäykkyys vaihteluita.Jos vanhat ketjut on jäykät niin pesu ja rasvaus ja sen jälkeen kannattaa nitkutella ees taas ja niistä tulee taas kuin uudet.Ajoin edellisillä ketjuilla 60 000 Km eikä ollu edes kiristys varat loppu.
    <p>Joopa Joo</p>
  23. #23
    Joopa.Koko ketju/ratas paketti vaan kerralla vaihtoon.Ensin eturatas näkyviin ja sitten kunnollinen pesu ettei heti vanhat "hiekkarasvasekoitukset" tartu uusiin osiin ja toki asennushan on myös paljon siivompaa.Oikea kireys ja linjaus,pesee välillä vaikka 1000km välein rasvat pois esim löpöllä ja pensselillä. Ja sitten 80/90 öljyä tai vahaa.Öljy taitaa voidella paremmin mutta vaha taas on paljon siistimpää käyttää.Itse olen laittanut öljyä pensselillä n.joka 3 tankillisen jälkeen.Välissä castrolin vahaa.Reisussa pelkkä vaha mukana.
  24. #24
    Tosiaan kannattaa ajoissa vaihtaa sekä muistaa kiristää ne ketjut... ..ku tuli piikki "aikoinaan" ostettua ni myyjä vakuutteli että varsin on uudet ketjut ja enpä tuolloin mitään pyöristä vielä tiennyt.. *.. ni tosiaan vauhtia sellanen 60km/h ja mutkassa koko helv#tin ketju pakkaantu takahaarukan ja vanteen väliin!!!! Siitä sitte vähemmän hallittua kikkailua takanen lukossa toinen jalka "tyylikkäästi" maassa kunnes pyörä pysähty... oli onni etten lentäny siihen keskelle risteystä ja etten kaatunu vaan sain vedettyä sivuun.. *..
    Että muistakaas tarkastella niitä... *



    ZX-9R -01....... ei nahkapuku purista pallia,tää on taivaallista rallia...
  25. #25
    Lainaa (Kawa600 @ Helmi. 13 2004,02:09) kirjoitti
    Tosiaan kannattaa ajoissa vaihtaa sekä muistaa kiristää ne ketjut... ..ku tuli piikki "aikoinaan" ostettua ni myyjä vakuutteli että varsin on uudet ketjut ja enpä tuolloin mitään pyöristä vielä tiennyt.. *.. ni tosiaan vauhtia sellanen 60km/h ja mutkassa koko helv#tin ketju pakkaantu takahaarukan ja vanteen väliin!!!! Siitä sitte vähemmän hallittua kikkailua takanen lukossa toinen jalka "tyylikkäästi" maassa kunnes pyörä pysähty... oli onni etten lentäny siihen keskelle risteystä ja etten kaatunu vaan sain vedettyä sivuun.. *..
    Että muistakaas tarkastella niitä... *
    Mulla kävi samanmoinen oppitunti motarilla 250cc RGVllä, ketjut ja rattaat loppu ja sitten narahti eturattaasta kaikki piikit poikki ja kettinki sykkyrään. Huisi tilanne moottoritievauhdissa. Takarenkaasta tuli hieman kulmikas.
    Video meliora proboque deteriora sequor
  26. #26
    Ei kai sitä kannata koettaa ketjujen ikämaailmanennätystä, ei ne niin kalliita sentään ole. Parempi vaihtaa ajoissa, kun teloa koko mopo...

    Täytyykin yrittää nitkutella niitä vanhoja notkeiksi (joka talvi kyllä pessyt ja yrittänyt nitkutella...mutta ei kai tarpeeksi), myyn ne sitten täällä foorumissa jollekin, niilähän nuuka ajelee viälä parikyttonnia...
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  27. #27
    Mieltä askarruttaa kun ketjujen päällimmäiset holkit tuntuvat selvästi väljiltä (välys luokkaa 0,5 mm). Lenkit keskenään eivät tunnu epänormaalin väljiltä, eikä muutakaan "vikaa" tai "kulumaa" ei ketjuissa / rattaissa näyttäisi/tuntuisi olevan.

    Onko tuollainen välys normaali ?
    Hulluus on neroutta suurempaa. Neroudella on rajansa, hulluudella ei.

    Vessapaperi loppuu aina väärään aikaan. Sen on elämä opettanut.
  28. #28
    Periaatteessa ihan jees, ettei tuu vastauksia (ei tunne itteensä niin tyhmäksi), mutta toisaalta olis mielellään kuullu jotain kommentteja...
    Hulluus on neroutta suurempaa. Neroudella on rajansa, hulluudella ei.

    Vessapaperi loppuu aina väärään aikaan. Sen on elämä opettanut.
  29. #29
    Ainahan ne helisee... (siis pyörissä, joissa on ketjut )
    <p>2002-2014</p>
  30.  
  31. #30
    Taitaapi useammasta pyörästä kettingit löytyä, joissain malleissa nokka-akseleita pyöritellään, joissain on eka välitys ketjuilla, olenpa kuullut jossain olleen myös starttiketjun.
    Että kyl sieltä vaan taitaa ketjut löytyä vaikka loppupäässä kartaani onkin...
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen