Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 39:sta
    Kertokaa ihmiset kokemuksianne ja tietojanne: mikä prätkämerkki/-malli skulaa hyvin niin kylmillä keleillä kuin helteessäkin (yleensä kai jälkimmäisellä skulaa kaikki?)?? Olen noviisi paitti täällä .orgissa niin myös prätkäilijänä, lisäksi "onnistuin" suorittamaan viime kesän lopulla vain rajoitetun kortin (saan ajaa vain alle 25 kilowattisia pyöriä), kun ei pieni nainen saanut pyöriteltyä kokeessa isoa pyörää. Nyt ajan Enfield Electralla - ihan soma "tyttöpyörä", paljon nostalgiaa, halpa (!!), riittävän matala, vääntää hyvin yms - mutta skulaa huonosti tai ei ollenkaan kylmien öiden jälkeen ja kosteilla keleillä. En osannut itsekään odottaa, että olisin näin innokas prätkäilijä - ajoin vielä joulukuussa ja aloitin kauden jo maaliskuussa, ajan sateessa (viime syksynä enimmäkseen vain sateessa, kun muita kelejä ei ollut), kaatosateessakin. Ja aion ajaa tänäkin vuonna joulukuuhun asti (harkinnut myös talvienduron harrastamista - haloo jätkät - täältä me naiset tullaan tälläkin alalla!). Mutta se pyörä! Minä lähtisin, mut pyörä ei. Siis: mieluiten vähän custom-henkinen, alle 25 kilowattinen, matalahko, varmatoiminen motukka?? Onko endurot ainut vaihtoehto?
    Royal Enfield Bullet Electra BS 500 2005
    Yamaha Virago 535 1988
    Moto Guzzi 750 Nevada 2008
    HD Sportster Custom 2004
    Varmaan aika moni ruiskupeli skulaa hyvin kylmillä keleillä.

Omalla olen ajanut alimmillaan -6 C -asteessa ilman mitään ongelmia. Ajokauteni on myös ihan pisimmästä päästä: lumella ja jäällä en aja, mutta muuten aina.
    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
    Lainaa (wimmevanamo @ Touko. 03 2007,14:09) kirjoitti
    Kertokaa ihmiset kokemuksianne ja tietojanne: mikä prätkämerkki/-malli skulaa hyvin niin kylmillä keleillä kuin helteessäkin (yleensä kai jälkimmäisellä skulaa kaikki?)?? Olen noviisi paitti täällä .orgissa niin myös prätkäilijänä, lisäksi "onnistuin" suorittamaan viime kesän lopulla vain rajoitetun kortin (saan ajaa vain alle 25 kilowattisia pyöriä), kun ei pieni nainen saanut pyöriteltyä kokeessa isoa pyörää. Nyt ajan Enfield Electralla - ihan soma "tyttöpyörä", paljon nostalgiaa, halpa (!!), riittävän matala, vääntää hyvin yms - mutta skulaa huonosti tai ei ollenkaan kylmien öiden jälkeen ja kosteilla keleillä. En osannut itsekään odottaa, että olisin näin innokas prätkäilijä - ajoin vielä joulukuussa ja aloitin kauden jo maaliskuussa, ajan sateessa (viime syksynä enimmäkseen vain sateessa, kun muita kelejä ei ollut), kaatosateessakin. Ja aion ajaa tänäkin vuonna joulukuuhun asti (harkinnut myös talvienduron harrastamista - haloo jätkät - täältä me naiset tullaan tälläkin alalla!). Mutta se pyörä! Minä lähtisin, mut pyörä ei. Siis: mieluiten vähän custom-henkinen, alle 25 kilowattinen, matalahko, varmatoiminen motukka?? Onko endurot ainut vaihtoehto?
    Ajoin talvella 11.2-07 250 yamaha viragolla noin 60km ja pakkasta oli -8astetta ja pyörä toimi kyllä tosihyvin.Itselläni 650v-strom joka on sellainen matkaenduro ja sillä olen keväänaikana ajellut -5asteen pakkasessa ja sekin toiminut ihan moitteettomasti.Uskoisin jos pyörä on kunnossa niin kyllä ne kaikki toimivat ainakin pienessä pakkasessa.
    suzuki v-strom 650 -05
    Väittäsin, että kaikki kunnossa olevat japsipyörät 80-luvulta lähtien pelaa kelissä kuin kelissä luotettavasti. Ainakin paremmin kuin britit. Enskat on varmasti hyviä jokakelinpyöriä, mutta valitettavasti aika korkeita.
    Voin kertoa, että kaasareilla varustetun Aprilian kylmäkäynnistysominaisuudet eivät kuulu luokkaan "kiitettävät". Käynnistys alta +10 asteen lämpötilassa tai pidemmän tauon (muutama päivä) jälkeen vaati kokemusta, onnea, pitkää pinnaa + hyväkuntoista akkua . Tietty vaarallista yleistää, mutta ruiskukoneet taitaa olla aika varmatoimisia.

Tarkennetaan vielä, että oma kokemus oli 650 Pegaso.

Pieni cc, 1-mukinen, 1-tulppainen, 2-venttiilinen kaasaripeli automaattiryypyllä. Kylmässä & märässä voit tosiaan suosiolla unohtaa koko Mutta kun lisätään melkeinpä mitä tahansa noista em. ominaisuuksista tai jo edes automaattihuikka manuaaliksi, niin johan rupeaa jo kummasti

Eli omasta kokemuksesta:
    - 4-mukinen käynnistyy varmemmin kuin 1-mukinen
    - TwinSpark käynnistyy varmemmin kuin 1-tulppainen
    - ruisku käynnistyy varmemmin kuin kaasari
    - Pyörä myyty jo pois -
    Jamaha ainakin skulaa aika sikasiististi kelillä kuin kelillä.
    990 SM-T -11
    FZ1-N -07
    ZX-9R F2P -04
    CBR 600 F4 -00
    NSR 125R -94
    Käsiryypyllä lähtee parhaiten kaasaripelit, pitää vain osata käyttää.
    kyllä tollanen 2t kisalaite pärähtää -25C ekalla potkulla, jos on kunnossa ja säädöissään. Semmonen tilaukseen heti

Noh kawan zx-7r ja yamahan fzr 1000 eivät pelaa ainakaan kylmällä. Kun eivät perkeleet lähde käyntiin pakkasesta.
    "Jos viistoistavuotiasta sais."

990 KiloaTurhiaMuttereita....Supersellaisia
    Vain kaasaripeleistä talvi kokemusta, kumpikin iso(?) single yhdellä tulpalla.
    Hondassa pelkkä kicksi, kone kunnossa ja säädöissään -> toimii.
    KTM varustettu napilla ja kicksillä -> toimii.

Turha sitä enduroiden korkeutta on pelätä.
    Normaali ihmisten ajettavaksi nekin on tehty.
    Sulla aito 50-luvun Enfield tahi se intialaisten jatkojalostama tuote? Pari juttua tuli mieleen:
    - Oletan että manuaali suosittaa öljyksi jotain suoraa SAE50:sta tms.. Tämmönen kylmillä keleillä jo aika jäykkää =>starttaaminen vaikeeta. Kokeilltava jotain ohkasempaa tahi moniasteöljyä?
    - Talvikäyttöö varten tarvii toisen sytystystulpan ?? (ööh pitäisköhän sen sit olla kuumempi kuin normaalisti vai miten tää nyt meni...)
    - sähkölaitteiden pitää olla kunnon tikissä, taitaa välillä olla ongelma vaikka ei olis kylmä eikä kosteekaan

tämä siis ihan mutulla heitettynä, en ole asiantuntija. Fiksumpia neuvoja voisit kysyä maahantuojalta (moto-italia import, Piikkiö) tahi vaikka vmpk:n foorumilta. Manuska ei välttämättä auta tämmösissä jutuissa, kirjoittajalle ei ole ehkä tullut mielenkään, että joku saattais ajella lähellä nollaa tai peräti pakkasella.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
    Mulla Trumppa on lähtenyt käyntiin -8 asteen pakkasessa, vaikka kaasaripeli onkin. Sitä kylmemmässä en ole käynnistänyt. 0-keleillä tai pikkupakkasilla ei ole ollut ongelmia kun on kunnon akku...
    <p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
    Ex-pyörämme cerppa 600 lähti käyntiin jopa -4 asteessa, vuosimallia en muista (mikä häpeä, mut ku ei muista, 90 ja jotain).
    Veturin mielestä jo 0-keli on liikaa, starttaa vasta 4-5 yrittämällä. Akku kyllä vähän heikossa hapessa talven jäljiltä, lisää virtaa pitää iskeä siihen.
    CBR 600 --> VTR 1000F --> GSX R 1000
    "Antaa kaikkien kukkien kukkia, myös kuukusten"
    "Rakasta, kärsi ja kaadu"
    "Minähän sanoin että mitä minä sanoin"
    v2 moottori ja ruisku lähtee kovemmassakin pakkasessa käyntiin
    Kaikki modernit (80+ luvulta) kunnossa olevat pyörät kyllä pelaavat viileämmässäkin.
    <p>2002-2014</p>
    Lainaa (wimmevanamo @ Touko. 03 2007,14:09) kirjoitti
    Minä lähtisin, mut pyörä ei.
    Jesh! Hyvä asenne.
    Eikä sen katupyörän tarvi mikään custom olla, jos kerran meinaat enskankin kanssa pärjätä. Hommaa ensin mieleinen ja muutenkin sopiva pyörä, ja se sitten kuristetaan 25 kW, ja madalletaan sopivaksi. Jos olet palelevaista sorttia, suosittelen Honda Cebaria. Peffa palaa, mutta pyörä toimii pakkasessakin.

Real women ride motorcycles vai miten se nyt menikään
    Vähän ohi aiheen mut mut....
    Yamaha DT 125cc, pakkasta lähemmäs -30c ja pienen poljentatuokion jälkeen käyntiin kuin palmun alta. Äiti sanoi ettei kannata lähteä siihen keliin ajamaan mutta minä poika lähdin, pitäähän niitä omia ja pyörän rajoja kokeilla.
    5km päästä lipat ja käsi pakettiin (ikää 16v) , mutta lähti se sentään käyntiin.

Talvipyöräks periaatteessa piikkinenkin riittää, tietty riippuu mitä hakee. Olis yksinkertainen tekniikka, halvat vakuutukset ja yleensä kevyempikin kuin isommat.
    Suzuki GSX750
    Lainaa (TIJ @ Touko. 03 2007,18:29) kirjoitti
    Sulla aito 50-luvun Enfield tahi se intialaisten jatkojalostama tuote?
    Mul on -05 Enfield Electra, siis sähköstartilla. Nää on näitä uusia enska-kehitelmiä. Mietin, mahtaako mulla olla kyse mallin penikkataudeista, siin on ollu jo vaikka mitä vikaa. Ja siis taas: muutama sata kilsaa ehdin tänä keväänä ajaa, ja sit ei peli käynnisty millään enää, kun oli seissyt viikon ja siitä pari päivää sateessa. Harrikoita rakentava ystäväkin kävi kokeilemassa potkii sitä käyntiin, mies joka on ajanut vanhaa Rudgea, ja kaikki sen harrikatkin on viiskytlukuu tai kauempaa + sen omat rakennelmat - sen kai pitäs tietää ainaki kaikki potkimisen temput. No, nyt odotan, että maahantuojan huollosta tulee kaveri sitä kattoo. Harmittaa vaan, kun menee monta hyvää viikonloppua hukkaan! Nyt kävis pappa-mopokin, jotta vaan pääsis baanalle! *
    Yamaha Virago 535 1988
    HD Sportster Custom 2004
    Keväällä Ace:lla ajellu töihin -6 asteen pakkases ja hyvin toimii.Tosin kun matkaa on 63 km/suunta ni ei meinannu kuski enää toimia puolenvälin jälkeen.Toi kylmällä ajelu vaan vaatii vähän tarkkuutta,voi olla vähän pluikasta
    Mites ois kakspäällä??
    Vanha näsärini lähti kyllä käyntiin millä keleillä tahansa
    Mikä skulaa kylmilläkin keleillä: kelpo pikku puksuttimeni Kawan ZZR 250! Ei ole vielä koskaan mua pettänyt, vaikka ois pari viikkoa kylmässä (n. +2) joutunu seisomaan lähtee ekasta käyntiin. Kuin tehty naismotoristille jolta ei jumalattoman kokoista habaa löydy Kahden vuoden kokemuksella voin suositella, tosin custom-lookkia ei tästä kyllä löydy. Istuinkorkeus 76 cm, joten jalat yltää kyllä lyhyemmältäkin neidiltä maahan *edustaa tätä kastia*.
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Yamaha XJR 1300 vm 2003 on toiminut niin helteillä, vuoristossa
    kuin miinuskeleilläkin ..

Sanovat, että jotkut perinteisellä kaasarilla varustetut prätkät
    kärsisivät korkealla vuoristossa hapenpuutteesta ja siten siis
    käyntihäiriöistä .. voipi olla, että tarpeeksi korkealla ei ole tullut
    piipahdettua, kun en ole kummempia huomannut, mutta ainakin
    2,7km on ylitetty .. ilmeisesti pitäisi ajella yli 3km tai jotain, mutta
    silloin siellä alkaa olla jo ihan oikeasti kylymäkin .. hyi olkoon ..
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
    Itellä kaikki pyörät ovat toistaiseksi lähteneet käyntiin säällä kuin säällä. Honda Monkey vm. -85, Solifer SM vm. -78, Cbr 600F vm. -97 ja nykyinen FZR 1000 vm. -91 jolla ajoin vielä joulukuussa vaikka oli lunta maassa
    Lähteväthän moottorikelkatkin käyntiin, jopa kesällä...
    Mutta mopoilu talvella on melkosen kylmää kyytiä...
    <p><strong>&nbsp; </strong></p>
    12R ei mitään murheita pakkasessakaan -4,
    BMW S1000 rr
    BMW 800 GS
    Suzuki GSX 1300 R Hayabusa K8
    BMW F 650
    Kawasaki ZX 12R
    Honda VFR 800
    Yamaha FZS 600 Fazer, Suzuki GS 500
    Yllattaen jopa monet Ducatit kaynnistyvat pakkasella, ja niilla jopa ajetaan.

Mun tarttee kiittää kaikkia teitä, jotka paneuduitte mun Enskan käynnistysongelmaan!! Kiitos erityisesti TIJ:lle, jonka vinkeistä otan vaarin.

Hölmöä, mut käynnistysongelman syy olikin jostain ( ) kaasariin päässyt kosteus. Kun kaasari avattiin, sieltä valui veden ja bensan sekotusta - no eipä ihme, ettei käynnistyny, vesi palaa verraten huonosti.

Niin että jos jollakulla on vinkkiä, MISTÄ se vesi olis voinu sinne kaasariin päästä, niin otan kiitollisena vastaan!!
    Yamaha Virago 535 1988
    HD Sportster Custom 2004
    vaihda kaasariksi aito amali 30m m ,poista saaste välineet pakoputkesta laita avarampi putki esim 50 luvun vastaava
    mulla on Triumph ja Ariel ja olen ajanut kovillakin pakkasilla ohut öljy talvella muuten 20w 50 on hyvää ryyppyä niin että bensa valuu kohosta toimii vain amalissa aina käyntiin laakista
    osta aito enlantilainen intia laisen tilalle
    <p>Harley-Davidson 1200 U vm 1937 Ariel VH 500 Red Hunter vm 1937&nbsp;Ariel Square Four MK 2 1000 vm 1954 Triumph 6T Thunderbirt 650 vm 1959 Mercedes-Benz W187 220 vm 1952 Mercedes-Benz W115 220D vm 1973 lisäksi 9 perämoottoria 30-90 luku.</p>
    Lainaa (Triumpisti @ Touko. 15 2007,22:39) kirjoitti
    osta aito enlantilainen intia laisen tilalle
    Joo ostankin sen Bonnevillen, kunhan rajotus poistuu kortista! Mut kiitos vinkeistä ! Olen päättäny kituuttaa Enskan kans viel puoltoista vuotta vaik mikä olis!!
    Yamaha Virago 535 1988
    HD Sportster Custom 2004
    No tervetuloo sitten jo etukäteen leppoisten Trumppakuskien joukkoon
    Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
    Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
  30.  
    No kiitos!! Trumppakuskeja on ennestäänkin mun suvussa! (Sattuu suvussa olemaan melkosen runsaahkosti prätkiä - oli hauska huomata, että tulinkin sit vaan sukuuni, kun hankin prätkän. Se on sukuvika ku ei suksi luista...)
    Yamaha Virago 535 1988
    HD Sportster Custom 2004
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen