Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
    Terve,

Ajattelin aloittaa tässä kertomuksen siitä, kuinka nopeus- ja matkamittarin virhettä voidaan korjata helposti ja edullisesti. Tulen tekemään tästä sarjan eri viestejä, koska haluan käsitellä asian perusteellisesti.

Minua on jurppinut pyöräni ostaessa se, että sen mittari on näyttänyt 11 % liikaa. Se siis meinaa sitä, että mittarini on ollut suuntaa antava, eikä suinkaan laite, jolla oikeasti näkee selkeän ajettavan nopeuden. Insinööri kun olen, haluan, että mittari kertoo juuri sen, mitä sen pitääkin. Eihän se muuten ole mikään mittari.

Lisäksi mittarin liikaa näyttämä aiheuttaa laskennallisesti turhia kustannuksia, koska pyörä täytyy huoltaa kilometrilukeman mukaisesti, joka lähtökohdiltaan näyttää liikaa. Ts. huoltoja tulee tehtyä liikaa. Esim. omistaessani pyörää 100 000 km, Suzukin huoltoja tulee tehtyä tuolle välille 6000 km välein. Siis käytänöllisesti 2 kpl turhia huoltoja, jotka voidaan kääntää suoraan rahaksi esim. 2 x 200 € = 400 €. Lisäksi pyörän turha ikääntyminen laskee sen arvoa ihan turhaan, jolle voi laskea sillekin sadoissa euroissa olevan hinnan. Turhien kustannusten summaksi siis tullee noin 1000 euroa, ihan vaan sen turhan näyttämän takia. Onneksi tähänkin pennin venyttämiseen on lääke...

Ensinnäkin muutama sana kiitokseksi sille henkilölle, joka tällä palstalla opasti minut Storm-Motoriin Helsingissä ja ostamaan Speedo Healer -tuotteen.

Speedo Healer on yksinkertainen kapine, joka kytketään nopeusmittarin anturilta mittarille menevän kaaplelin väliin.
    [img]C:\Matti\V-strom\Net photos\speedo johtimet.gif[/img]

Asensin sen omaan V-Strommiin, josta seuraava kuva. Koska en tiennyt missä mittarin johtimen liitin on, purkasin ensiksi etukatteet, koska niinhän se tyhmä insinööri ajattelee. Liitin on siellä, missä on mittarin liitin. Ei, se ei ollut siellä... Sitten tutkittiin nopeusmittarin anturilta lähtevää johdinta, minne se kulkee päätyessään mittarille. Niin, se oli juuri siellä, missä sen vähiten luulisit olevan, eli tankin alla amhdollisimman vaikeassa paikassa.
    [img]C:\Matti\V-strom\Net photos\speedo asennus.gif[/img]

Tarina jatkuuu seuraavassa palassa, jossa käsittelen käyttöohjeita ja niiden selventämistä.

Sitten siitä seuraavassa esitän matematiikkaa tietämättömille esitelmän, kuinka optimoida näyttöalue oikein.

Niitä odotellessa ,
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

ZZR 1400 2014
    Sun pitää ensin laittaa nuo kuvat jonnekin nettiin, ja sitten laittaa se osoite niihin kuviin (http://....). Nyt nuo kuvat näkyvät vain sinulle (koska kuvan osoitteet kohdistuvat tietokoneen omalle kovalevylle, c:\....).

Asensin muuten itsekin tänään Speedohealerin. Meinasi jo usko mennä koko hommaan kun johtoja vetelin (ei ollut oikeata johtosarjaa). Lopulta huomasin, että parin johtimen värit eivät täsmää korjausmanuaalin kanssa...

Lainaa (Masa @ Touko. 12 2007,22:32) kirjoitti
    Terve,

Ajattelin aloittaa tässä kertomuksen siitä, kuinka nopeus- ja matkamittarin virhettä voidaan korjata helposti ja edullisesti.
    Navigaattori kertoo nopeuden niin tarkkaan kuin GPS vain konsanaan kykenee!

TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
    Lainaa (ttuttu @ Touko. 12 2007,23:02) kirjoitti
    Lainaa (Masa @ Touko. 12 2007,22:32) kirjoitti
    Terve,

Ajattelin aloittaa tässä kertomuksen siitä, kuinka nopeus- ja matkamittarin virhettä voidaan korjata helposti ja edullisesti.
    Navigaattori kertoo nopeuden niin tarkkaan kuin GPS vain konsanaan kykenee! *
    Aina ei oo **ttu gepsutin mukana menossa
    ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
    Olen tuossa yleiset-osastolla laittanut kysymyksen, kuinka ne kuvat saa liitettyä sillä lailla, että minä ymmärrän sen. Mulla ei ole harmainta aavistusta, minne ihmeen http-avaruuteen ne kuvat tarttee laittaa... siis jokin helpompi konsti. Voiskos joku auttaa, että saadaan hommeli etenemään?

terveisin,
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

ZZR 1400 2014
    Vaikka tuonne uppaat ne kuvat ja sitten sen linkin sieltä kopioit niin pitäisi kuvien näkyä.
    Suzuki GSX-R 1000 K7
    Jos on epävarma liittimen sijainnista, niin tuolla on ohjeita :asennus kuvia
    Mulla on toi Speed-o-Healer asennettuna. Kun oli oikea johtosarja valmiina, oli puolen tunnin juttu. Liitinkin löytyi Panista helposti. Käytännön ongelma on se, että nopeusmittarin ja matkamittarin virhe-% on erilainen ==> kumpi pitäisi laittaa paikalleen ? Itse laitoin matkamittarin näyttämään oikein, jonka jälkeen nopeusmittariin jäi vielä 2 % heitto.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
    tietenkin niin että matkamittariin tulee mahdollisimman vähän kilometrejä..
    KÄRPÄT KIITTÄÄ....
  10.  
    Ja tässä siis se ensimmäinen kuva Speedo Healerin johdotuksesta.

Eli siis tässä Speedo Healerin asennuskuva V-Strommiin.

Jos nämä näkyvät, ne liittyvät siis tämän threadin ensimmäiseen osaan. Seuraavassa käsitellään laitteen ominaisuudet ja säätäminen sekä typerien käyttöohjeiden muokkaaminen mattimeikäläisille.

terv,

ZZR 1400 2014