+1 tälle tavalle. Pyrin aika aktiivisesti seuraamaan mitä takana tapahtuu ja nopealla vilkaisulla kuollut kulma. Aiemmassa pyörässä oli myös liimattuna "kuolleen kulman peili". Oli kätevä varsinkin autobaahnalla, jossa varsinkin niitä lujaa tuuppaajia piti koko ajan tarkkailla kaistaa vaihdettaessa.(2jorma2 @ Touko. 12 2007,18:02) kirjoitti
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
kyllä sitä tulee aina tsiduttuu taakse kun kaistaa vaihtaa (päätä kääntämällä)
ja asiaan on hyvää harjoitusta kun istuskelee välillä terassillasiellä sitä joutuu bpllaa kääntelee joskus nopeeseenkin tahtiin
![]()
-Hakki-
jos ajaminen olisi mukavaa tai edes järkevää, eihän se olis enää kivaa.
...aina sitä peiliin kandee kattoo, ettei mitään satu ja jos sattuu nii sillonkin....![]()
....se on sillä lailla, ettei oikeen millään lailla....
Ei ole vaikea.Päätä kääntämällä,ihan simpeli.(Plootu @ Touko. 12 2007,17:12) kirjoitti
Onko porukalla niskat niin jumissa että pitää vartalo kääntää ja käsiä irrotaa? Aamu voimistelu ei saisi jättää väliin,se saa ihmeita aikaan.![]()
"Se joka väitti ettei rahalla saa onnea ja rakkautta oli unohtanut koiranpennut..."
----------------------------------------------------------------------------------
http://www.moottoripyora.org/kuva-al....pos=230
Ei kun täälle saa ihmeita aikaan.(Koris @ Touko. 13 2007,00:17) kirjoitti
![]()
![]()
"Se joka väitti ettei rahalla saa onnea ja rakkautta oli unohtanut koiranpennut..."
----------------------------------------------------------------------------------
http://www.moottoripyora.org/kuva-al....pos=230
tänäänkin kun ajelin lappeenrannan keskustan tuntumassa niin kyllä sillä pään kääntämisellä ilmoittaa muille liikennöitsijöille vaihtavansa kaistaa![]()
600rr
Vaikeaa se taakse katsominen on (ei silti ettenkö katsoisi).. Näin ajokauden alussa kohtuullisten kylmien ilmojen vallitessa ja flunssaa pelätessä kaulurin käyttö hankaloittaa taakse katsomista, kun päätä kääntää niin kauluri on syltyssä. (mikälie Rukan windstopperi). Nooh jospa ne ilmat tästä lämpenee ja kauluri alkaa jäämään tuonne naulakkoon.
Tunnelin päässä näkyvä valo on juna!
Vaikka vanhan tonnisen CBR:n peileistä näkeekin hyvin, vilkaisen *aina* 90 astetta vasemmalle ennen ohitusta/kaistanvaihtoa peiliin vilkaisun jälkeen. Ei siihen pala aikaa kuin n. sekunti. Omalle / oikeanpuoleiselle kaistalle palaan vasta kun ohitettu näkyy kunnolla takana omasta oikeanpuoleisesta peilistä, kas kun tyyppi joskus saattaa intoutua kiilaamaan...
Motarin rampista alas tullessa irrotan yleensä vasemman käden ja käännyn sekunniksi kunnolla, että näen mitä on tulossa milläkin kaistalla ja mihin väliin pääsee hyvin muita säikyttelemättä ja tarpeettomasti revittämättä. Vaikka kuinka vilkuilee peilehin rutiininomaisesti koko ajan, saattaa sieltä yllättäen tulla paikkakunnan Valentio Rossi, Kimi Räikkönen tai Marcus Grönholm omalla laitteellaan ja omalla nopeudellaan, joten sekunnin uhraaminen ja jumppa ei ole kovin paha hinta mahdollisen tällin välttämisestä.
Jos pää tai kroppa ei käänny tarpeeksi, kannattaa harkita kuntosalikorttia ja käyttää sitä jo ennen ajokauden alkamista...
PPK
Joo. Mulla samanlaiset tottumukset. Kaistaa vaihtaessa ja ohittamaan lähtiessä nopeesti vilkastaa kuollut kulma. Rampista kiihdyttäessä käännytään kunnolla kattomaan mitä takana tapahtuu.
Vaihdoin muuten ne vakiot kyynärpäitä peilaavat peilit tangonpääpeileihin. Nyt näkyy pyörän taakse ihan peileistäkin! Auttaa huomattavasti.
premier
emeritus
Jaahas, on näköjään saatu säädettävä peili töhön pottaan.(AimoPamaus @ Touko. 12 2007,23:18) kirjoitti
Edellistä mallii olin ostamassa, mutta ei löytyny päähän sopivaa jolloin peili olisi toiminu oikein, oli kiintee ennen. Nyt lienee se toimisi ja kyllä tolla hyvin taakse näkisi.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Aina kylläkin tullu vilkastua taakse mut silti viimeviikol ei jääny liikaa tilaa takana tulleesee autoilijaan... Joten eiku motonetist noutaa paril eurol pienet laajakulma peilit halk. n.30mm on toki hieman tyhmän näköset mut ihan v*itun hyvät !!!(hondamania @ Touko. 12 2007,23:20) kirjoitti
Koklausmielessä...
Kannattaa tos vaik motaria ku vasenta kaistaa ajelee kovempaa kuin kotilot oikeeta kaistaa ni liruttelee hissukseen "ohi" ja nopee vilasu oikeelle autoo ei näy sit kurkkaus peilistä ja omal kohal ei näkyny vieläkään...
Oikeesti ne pikku spegelit kandee koklata ku ei maksa juuri mitään ja kaks puolisel teipil kii .
Toki tämähän on henkilökohtainen mielipiteeni![]()
-Miehen elämä on yhtä taistelua, päivällä leivästä ja yöllä lihasta.
* *
** KAWA *
Viime vuotiseen Fjärrään hain Biltemasta kuolleen kulman pikkupeilit, hinta-laatusuhteeltaan paras turvallisuusvaruste mitä mulla on ollut, tais maksaa 1,50 €.(FJR -07 @ Touko. 14 2007,10:04) kirjoitti
Uuteen mopoonikin asensin samantien, eikä tarvi pyöritellä päätä kaistanvaihdoissa.
Lavastettu näkymä:
![]()
Kutakuinkin samoilla linjoilla. Yleensä aloitan motarin liikenteen seurailun jo rampin kurvia tullessa jos näkyvyyttä on. voi kattoo sopivan raon jo valmiiksi, passata nopeuden ja paikan ja "luikua" valittuun rakoseen.(ppk @ Touko. 13 2007,01:59) kirjoitti
Kaistan vaihtoon:
Kyykyllä etukenossa ajettaessa oon huomannu et kun pitää nenän alhaalla tai tavallaan otsan eteenpäin, pyörittää päätä sitten suoran niskan ympäri ja painaa leukaa kohti hartiaa (vähän kuin haitaisi haiseeko kainalo.). Pää kääntyy paremmin ja näkymä sivulle on avarampi kypärän aukosta kun vaan hakee itelle sopivan asennon/liikkeen.
Siinähän ei tartte muuta kuin nähdä että onko siinä kuolleessa kulmassa joku vai ei. Vaikka noin näkymä on vinossa, se ei haittaa.
Jos yrittää pitää päätä vaakatasossa ja sit pyörittää, loppuu niskasta vapausasteet nopeasti kesken, ainakin mulla.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
En vaihda kaistaa lotolla, ajoinpa sitten pyörällä tai autolla. Olen "kiinnostunut" myös muiden liikkeistä tuolla liikenteessä ja onneksi minulla on kaula, joten voin tuota jauhoista päätäni käännellä ja väännellä.![]()
Kahteen asiaan maailmassa ei voi luottaa, eli mennään vaan yhdelle ja minä vaan kokeilen vähän sormella.
Sinun puheet on kuin Iitan pieru, puolet paskaa.
Mulla pläkkärissä ei näy peileistä taakse hyvin.
Johtunee etukenosta, ei leveistä hartoista![]()
Laitoin jatkot peileihin, n 15mm per puoli. Sitten piilteman laajakulmat peilien sisäreunaan, kuten tossa yllä jollain oli ihan kuvakin.
Silti, juuri kun tulin lenkiltä, katsoin handu irti tangosta, yläkroppaa kääntäen, että tuleeko takaa.
Uudessa TM:ssä on muuten erittäin hyvä artikkeli mopoista ja näkyvyydestä.![]()
![]()
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K