Tellun kytkin alkoi luistamaan kun laitoin shellin täyssynteettistä öljyä koneeseen, sitten vaihdoin puolisynteettiset belrayt koneeseen jota kuulemma laittavat huollossakin. Kytkin luistaa edelleen. Mikä avuksi? Telluissa vissiin on ollu jotain kytkin ongelmia? Onko kalliskin remontti tiedossa? Onko itse tehtävissä mitään?
yleensä vaihtavat erilaisen kytkimen, muistaakseni yksi levy enemmän kun alkuperäisessä, luisto moottorijarrutuksessa vähenee ja pito paranee. siitä tuli aikoinaan maahantuojalta kirjallinen ilmoitus.
ennen kova, joskus jopa nopeakin...
Ei oo ärriin vaihdeltu kytkimiä. Vanhempien ässien viispulttisten tilalle on vaihdeltu uudempien ja ärrien kuuspulttisia.
Luistaako kytkin niin, että luistamisesta huolimatta jos antaa vaan hanaa niin kytkin nappaa kiinni? Jos näin on niin syy on kuluneessa kahvan keventimessä. Jos taas ei niin jäykemmät jouset ja levyjen uusinta vois auttaa. Kytkimen saa tellussa auki valuttamatta öljyjä ainakin jos pyörä on sivujalalla.
TL1000R
laittoivat lisä levyn..(patekka @ Touko. 12 2007,17:29) kirjoitti
ennen kova, joskus jopa nopeakin...
joo kyllä se nappaa kiinni jossain vaiheessa. Mikäs on kahvan kevennin? Miten korjataan, mistä uusi?
Se on kytkimessä oleva mekanismi, joka keventää kahvaa kun kytkin ei välitä moottorilta tulevaa momenttia (esim valoissa seisominen). Momentin kasvaessa mekanismi kiristyy ja kytkin tarraa kiinni. Pykälille kuluminen korjataan uusilla alkuperäisosilla. Vaihtoehtona on poistaa tää valoista lähettämistä vaikeuttava systeemi, mutta se vaatii jo hieman väkästelyä.(patekka @ Touko. 13 2007,11:57) kirjoitti
systeemin plussat:
+kevyempi kahva
+moottorijarrulla luistava kytkin
miinukset:
-enemmän hajoavia osia
-epämääräisempi kytkimen toiminta, varsinkin kun mekanismi kulunut
TL1000R
Itsellä Tellu R oli tuossa pari vuotta ja muutaman kerran kävi sama juttu eli öljynvaihdon jälkeen kytkin rupes luistamaan.. korjaantui ihan sillä, että vein sen takaisin huoltoon ja pyysin vaihtamaan jäykemmät öljyt.
Kerran tein vaihdoin itse nuo levyt uusiin ja kokonaisuudessan max. tunnin juttu eli hyvin yksinkertainen homma. Levyt eivät muistaakseni paljoa maksaneet.
Jostain lyötyi netistä nuo räjäytyskuvatkin, mutta en nyt muista millään osoitetta..
"Auta minua olemaan varovainen toisten varpaille astumisen suhteen, koska voi olla, että ne varpaat ovat yhteydessä perseeseen, jota voin joutua huomenna nuolemaan."
Räjäytyskuvat löytyy RonAyersilta.(JP-800 @ Touko. 14 2007,09:10) kirjoitti
Nyt mulla koneessa Motorex 10W40 ja hiukan tuntuis vaihteet takeltelevan..
TL1000R
Noniiin, vaihdoin tiukemmat kytkimen jouset ja uudet kytkinnesteet ja todella pikaisen lenkin perusteella ei luista! Saas nähdä ku pääsee vähän pidemmälle lenkille.