Tuossa lueskelin haulla aika paljon asiaa PMR-asennuksista. Tarkoitus on lähteä 3 pyörällä reissuun ja loppumetreillä tuli Ahaa-elämys rakentaa PMR-yhteydet pyörien kesken. Muutamaan kysymykseen jos saisi apua asian hyvin osaavilta:
- puhelimia nyt saa metsästyskaveilta lainaksi (löytyy Alan ja Cobra yms.)
- hyllyssä löytyy MIT-100 kypäräpuhelinjärjestelmä
- mutta:
* pystyykö rakentamaan itse piuhan tuon PMR:n ja setin välille ? (tuo MIT on jenkki ja Suomesta tuskin johtoa löytyy)
* VOX pelaa minkä pelaa ja mieluummin ehkä käyttäisin tangettia ==> saako sellaisen erikseen ostaa PMR:ään vai pitäisikö sekin itse vääntää ?
Ajatus rakentaa setti tankkilaukkuun:
- PMR sinne
- sieltä tangetti vas. tangoon
- sieltä piuha kypäräsettiin
Helpoimmalla tietysti pääsisi kun ostaisi koko setin esim. RX:ltä, mutta nyt ei oikein huvittaisi investoida, kun ei tiedä taas koska seuraavan kerran tarvitsee.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
En ole hyvin osaava vaikka on insinööritaustaa, mutta pari vuotta on kokemuksia. Sen olen oppinut, että tietynasteinen yhteensopimattomuus on jonkinlainen markkinointikikka. Saa yleisesti ottaen varautua siihen, että sopivaa piuhaa ei ole ja oman piuhan rakentelu tyssää siihen, että ei löydy kytkentäkaaviota. Juju piilee siinä, että piuhat eivät ole pelkkiä johdonpätkiä, vaan niissä pelataan tietyillä impedansseilla. Tein itse pahan virheen, kun yritin säästää ja päästä halvalla. VOX ei toiminut setillä ollenkaan ja sitten tangentti ja liittimet oli niin heppoisia, että sitä ei voinut käyttää. Ja jos jotain sitten kuului, niin siinä oli hirmuinen ilmavirran aiheuttama kohina. Pistin viime vuonna koko paskan kiertoon ja ostin Autocomin ja Cobran. Ja se olisi pitänyt tehdä ajat sitten ja olisi säästynyt rahaa ja harmia. Nyt on toimiva järjestelmä ja hyödyllinen.(hondamania @ Touko. 11 2007,15:45) kirjoitti
Suosittelen, että tommoiselle reissulle älä hommaa mitään halpaa lainajärjestelmää. Sydeemin pitää olla idioottivarma ja kokeiltu kotomaassa, muuten matkanautinnosta osa menee hukkaan. Joko pistät rahaa kunnolla PMR:ään tai älä pane ollenkaan. Pääasian pitää ollaja
![]()
Oletkos kuinka hyvin perehtynyt johtoihin, joita kypäräpuhelinsarjan mukana tuli? Sarjasta en muuten tiedä onko jenkki vai mikä, mutta itse aikanaan ainakin hommasin Saksasta. Meillä oli käytössä monta vuotta kyseinen sarja (2kpl) ja meillä oli ainakin sarjan mukana tangentti ja johto PMR:n ja kypäräsarjan välille. Johto käy suoraan mm. Cobran puhelimiin ja muihin sai adaptereita, jos en väärin muista.
Meillä oli tangentti rakennettu tööttään (tööttä pohjassa --> linja auki), kun ne tangentit ei oikeen tykänny kastua.
Yhen MIT-100 kaaviokuvan (minkä googletin) mukaan mukana pitäis olla toi ainakin Cobraan sopiva adapteri missä on miniplugi 3,5 ja se pienempi miniplugi (ons se ny sit 1,5 tai jotain). Ainoo ongelma voi olla että jos on kulmaliitin voi olla Cobran antenni tiellä liitetäessä.
Siis jos sulla on täys MIT-100 setti... vai pelkät kuulokkeet?
Mut mut... oman kokemukseni mugaan noissa itsetehdyissä virityksissa on aina ongelmia ja ilman melun/häiriönpoisto logiikkaa (autocom) ovat aina suuri pettymys... Käytännössä eivät toimi yli 80 nopeudessa.
-- No sehän on se kaikkien Ninjojen isoäiti!!! -- GPZ 900R
-- ZZR kärpänen -- ZZR 600R -> Myyty!
-- Ihka oikea wannabee reisseri -- ZX 6RR
-- Voe vehnä mikä kiksutin -- GSX-R 750
Autocom + Alan vielä erillisellä antennilla - toimii Ok. Autocom integroituu suoraan Alan'iin ja tangenttikin löytyy valmiina kuten kaikki johdot.
VOXiakin voi käyttää jos haluaa. iCom saa jopa sähkönsä tuosta Autocom-liitännästä, mutta siihen taas ei saanut ulkoista antennia.
PMR:n kuuluvuudelle/toimivuudelle on olennaista puhelimen antenni ja asento. Jos sen hautaa vaaka-asentoon tankkilaukkuun, ei kuuluvuudelta kummoisia voi odottaa.
<p>2002-2014</p>
Autocom + Alinco Dj446 modattuna 5w lähetinteholle on ainakin parin lenkin testijaksossa tuntunut hyvältä.
Toki jos haluaa tee-se-itse -miehenä tehdä omat viritykset niin tuollaiset kaupalliset ratkaisut, kuten autocom, on toki saatanasta. Itse joskus vaan testannut noita suoraan kypäräsettiin liitettyjä pmr-härveleitä ja tuntui että yli 80km/h vauhdeissa ei voinut käyttää ollenkaan. Autocomin kanssa sen sijaan karvan alle 250km/h on vielä juteltu.
Tietenkin huolella tekemällä varmaan hyvääkin voi aikaan saada ja ei sen välttämättä tarvitse olla 5 tähden arvoinen systeemi jos jollain yksittäisellä retkellä tarvitsee. Sitten vaan jos tulee tilanne että pelit ei toimikaan niin voi kysyä vaan itseltään että kannattiko säästää![]()
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Neuvos Jassu tarkkaan ottaen mitä kilkkeitä pitäis hommata että sais pmr:n ja navin toimimaan. Lähtökohtana siis autocom + pmr + navi.(Jassu @ Touko. 12 2007,00:33) kirjoitti
ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Itse suosittelisin :(jens @ Touko. 12 2007,00:37) kirjoitti
- Vähintään active rider autocomista
- Suosittelen myös hommaamaan PTT tankotangentin autocomin lisävarusteista jos joskus ees on joku kyydissä (ei kaikki lörpöttely mene pmr:lle)
- Laadukas PMR (esim Alinco Dj446) tai sitten joku halpis kuten cobra 725 - eron näkee oikeastaan kuuluvuudessa (molemmat on kotona ja molempien kanssa ajettu)
- PMR:ään sopiva liitäntäkaapeli (autocom lisävaruste), malli riippuu pmr:n merkistä.
Naveista en tiedä oikein mitään, mulla on PDA:ssa oleva tomtom ollut kiinni autocom activen music-liitännässä, mutta tossa uudessa pro:ssa on nyt 4 inputtia, joten veikkaan että tuo pääsee omaansa.
Jos navissa ulostulo 3.5mm:llä liittimellä voi sen tyrkkiä suoraan autocomiin kiinni.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Tässä vähän googlettanut myös ja kysellyt. Taidan ostaa Cobran 750:n ja iskeä sen kiinni tuohon MIT-100 sarjaan. Sopiva plugi tuntui sarjassa olevan (se on tosiaankin se kaksoisplugi eli ongelma voi olla saada se sopimaan Cobran liittimeen). Ainoa mitä tässä nyt hieman jään kaipaamaan on käsi-tangetti. Jotenkin tykkäisin siitä (vaikka en ole ikinä koittanut). Toivottavasti MIT-100:n VOX toimii riittävän hyvin.
Olisiko jonkulla tiedossa PMR-puhelin, jossa olis erikseen liitin tangentille ja Autocomiin/kypäräsettiin ?
Tuossa kun parissa liikkeessä laitteita zoomasin, ongelma on se että suurin osa vehkeistä on tarkoitettu vain käsikäyttöön jolloin liitäntämahdollisuudet/liittimet on niukassa. Tässä ehkä on se ero lelujen ja laadukkaiden kesken *
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Moneen kertaan mainostettu RXTX Tampereella rakentaa sinulle hetkessä toimivan systeemin ja siihen tarvittavat palikat.
Itse liputan vielä tuon ulkoisen/erillisen antennin puolesta. Jos oikesti haluaa kuuluvuutta/kantavuutta, niin hanki sellainen PMR, johon saa erillisen antennin. Alan on aika arvokas, mutta siinä on tuo ominaisuus ja säkillinen vielä muita.
Omassa AC:n Kit 300 / SuperPro AVIssa on kiinni
- pyörän radio/CD
- kännykkä
- TomTom Rider
- Alan TX 1446 erillisellä antennilla ja tangentilla
Kaikkiin löytyy valmiit johdot AC:n valikoimista. Vielä on yksi töpseli vapaana MP3- tai muulle hilavitkuttimelle
Kaikki PnP-tyyliin kasattuna, kokonaisuus toimii kuin junan vessa. En olisi ikinä uskonut, mutta kokonaisuus toimii virheettä. Pisin aika meni kypäräsarjoja asennellessa.
Ainoa "kauneusvirhe" on se että Alan'iin ei ole valmiina pyörän virtoihin kytkettävää sarjaa. No RXTX lupasi kaupan tekijäisiksi moisen minulle rakennella.
<p>2002-2014</p>
Itellä autocomiin liitettynä sama Alinco modaamattomana. Ero on huima kun vertaa vanhaan puhelimeen,alan 443:seen. En vaihtai enää takaisin. jossain vaiheessa täytynee päivitellä yammuttarelle kans Alinco. Settiä rakentaessa en tyytyisi pelkkään vox:iin, sekun ei tarvitse kauhean kovaa ilmavirtaa niin linja aukeaa, pidemmällä reissulla menee hermot jatkuvaan suhinaan ja kohinaan. Minun ehdoton suositus on et rakenna systeemi jossa tangentti on sulla kahvassa.Säästäminen väärässä paikassa ei kannata ja vie vaan hermot.kirjoitti
Mistäs ostit tuon mit-100 järjestelmän ja mihin hintaan? Kaveri on etsimässä edullista järjestelmää ja tuo lienee sellainen. Meidän käytössä toiminut suht hyvin, vaikkakin kovemmissa nopeuksissa tulee ongelmia... Kuten kaikissa muissakin(?) paitsi autocomissa, jonka laitan viimeistään seuraavaan pyörään.
Moro,
Mulla on parikin settiä tuota MIT-100 kypäräpuhelinhässäkkää, joista toinen asennettuna pyörään. Setissähän tulee mukana tangenttisysteemit ja liitännät suoraan PMR-puhelimeen -eikö sovi? Ostin systeemin aikanaan RXTX:stä. Ja toisen setin heidän poistomyynnistään 50€:lla!
Jos kaipailet noita tangenttisysteemejä ja mahdollisia ohjeita, niin hae pois (jos löydän ne).
(RXTX lopetti aikanaan tuon myynnin vedoten siihen, että kännykkää ei saanut yhdistettyä systeemiin lupauksista huolimatta. Karvalakkimallihan tuo on, mutta ainakin minulla toiminut kuin junan vessa.)
Jos sopii niin korjaan tuota tekstiä.(C-A-D @ Touko. 12 2007,15:25) kirjoitti
Se ei ole Alanin 1446 VAAN TTI 1446
Siihen saa virran tupakansytkälatirista,mutta silloin tarvitsee käyttää pöytälatausyksikköä ladatessa koska koneen kyljessä ei ole latauspistokeelle paikkaa.
Joo - kiitti korjauksesta. Olet aivan oikeasssa. Tiedä mistä mä keksin ton Alanin. Ehkä siitä, että puhelimessa puhuivat Alanista ja lopuksi päädyimme tuohon TTI'n.
Opin saman asian pari päivää sitten kun soittelin sinne ja peräsin kaupantekijäisiksi luvattua tupakansytkälaturia/viritelmää.
Tuli muuten seuraavana päivänä. ISO KÄSI *ja kunnioitus RXTX:lle. Sana pitää...
<p>2002-2014</p>