Ajelin autollani t-risteykseen ja näin oikealta tulevan pakettiauton, joka kylläkin oli kaukana. Auton valoista toinen oli kirkkaampi. Vasemmalta ei autoja tullut, joten ehtisin hyvin. Vilkaistuani uudelleen oikealle, pakettiauton kirkkaampi valo olikin huomattavan lähellä ja oli kiinni moottoripyörässä. Tein stopin liikkeelle lähdölleni ja samalla pyörä vilahti ohi risteyksen. Moottoripyöräilijä sulautui pelottavasti pakettiautoon ja tuli mieleen, millä tavalla tuosta voisi paremmin erottua? Olisiko huomioliivistä mitään apua vai mikä toimisi?
Laiska, mutta päättäväinen.
Mun mielestä xenon valot on yks hyvä ja kohtuu halpa konsti.
Pari mopotinta oon tälle kesälle nähnyt xenoneilla ja erottuu kyllä paremmin![]()
Lahjattomat treenaa
Itellä on keltainen valo, ei tosin näytä pitkälle, mutta on niin silmiinpistävän sopimaton mihinkään ajoneuvoon, että sen erottaa paremmin.
Että sillälailla
Joku minua asiasta paremmin perillä oleva voisi informoida mua, onko nuo xenonit laittomia mp:ssä?(Juikka @ Touko. 11 2007,13:53) kirjoitti
Samat säännöt koskee kuin autoja (vaikka toisaalla väänettiinkin että varsinaisesti ei mainita MP:ää tuossa kohdin).(Köpi @ Touko. 11 2007,14:30) kirjoitti
Umpio pitää olla xenonille hyväksyttyä mallia. Olikohan se D merkinta tjsp. Automaattinen korkeuden säätö piti olla jostain vuosimallista ylöspäin. Kaivelen noita linkkejä jos jaksan.
Omassa pyörässä on 6000k bi-xenon ja kieltämättä valoteho ja näkyvyys on ihan eri luokkaa. Jos tulee sakot niin sitten tulee.. elämä on.
Edit: AKE: Kaasupurkausvalaisimien vaatimukset (pdf)
"Xenon-ajovaloista
Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenon-
ajovaloilla on aina oltava pesulaite. Tämä koskee
luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja
– ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisä-
kaukovaloja.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu]
suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen
jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on
01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu]
suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995
tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen
01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin
01.07.1995 lähtien).
• Toiminnaltaan automaattinen
xenon-ajovalojen
suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyy-
peissä 1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa
käyttöönotetuissa autoissa.
Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa
liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOT-
hyväksytyillä ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan
DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadi-
ta suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta."
Itellä on kiinni tuollanen setti
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Melko monta motoristia on jo ajellut vastaan valoisaan aikaan pitkillä valoilla. Tästä ollaan tietysti montaa mieltä...
Ei ole hyvyyttä yrittää olla parempi kuin huonoimmat
~Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the seat.~
- The Nut
Mopolijan kannattaa tehdä pieni sivuttais sirtyminen kun näkee, että sivutieltä ollaan tulossa.
Kaikkea kannattaa kokeilla paitsi omaa siskoa ja kansantansseja
Nostellaan vanhaa aihetta...
Huomioliiveistä on paljon täällä ollut juttua, ja ne varmaan olis hyvät näkymisen kannalta, mutta jotkut tuntevat itsensä lähinnä pelleksi sellaiset päällä.
Kysynkin, pitääkö huomioliivin olla mallia 'tielaitos' ? Eikö mp-valmistajat / maahantuojat / mp-kauppiaat ole tajunneet tehdä merkkikohtaisia kirjavia liivejä heijastinnauhoilla, merkkilogoilla ym teksteillä ? Saa olla vaikka muutama taskukin. Kawalla pohjaväri lime green, kotarilla oranssi, italiaanot varmaan punaisia jne. Eikä niiden yksivärisiä tarvitse olla, kunhan on kirkkaita värejä.
Sellaista vois kehdata pitääkin.
"Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
Tämmönen vyö vaan päälle. Erottuu kuulema hyvin. *kliks*
Ei lepata tuulessa ja on helppo sekä nopea pukea päälle.
Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
Jooh eihän nuo nykyiset huomioliivit mitään karkkia ole, mutta vedän silti liivin päälle kun matkaa ajan, eli jos tankkilaukun joudun ottamaan matkalle mukaan niin vedän myös sen keltaisen liivin tankkilaukun taskusta päälleni. Se on vähän sama homma kun noiden ajovarusteiden kanssa, vaikka siinä meneekin hetki kun ne pistää päälle ja hiki tulee ennenkuin ehtii edes pihalle asti, niin kyllä vedän kaikki kamat niskaan joka kerta kun pyörän päälle hyppään.![]()
![]()
Honda CBR 900 RR Fireblade -99 /w SC-28 (Fighter)
Ex-Honda CBR 900 RR Fireblade -95 /w SC-28
Jep! Tuli liiviä kertaalleen 400 km:n matkalla kokeiltua, kun ex vak. yhtiö sellaisen lähetti. Kai se päiväloiste keltainen näkyykin. Heijastimet tosin pölisivät motarin varteen. Kai ostamalla sais kestäviäkin.(DOHC @ Kesä. 10 2007,09:41) kirjoitti
--Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
(-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)
Gas Gas EC 300
Kawa z750
Jeps. Eilen näin yhellä hepulla tollasen vyön. Erottui todella selvästi muusta liikenteestä jo varsin kaukaa. Pitänee laittaa tilaukseen.(Pedaali @ Kesä. 10 2007,10:56) kirjoitti
RF 900 R -97
ZZR 1100 -99
GSX 1300 R k6
GSX 1300 R k9
Mulla nytten ajoa 4500km xenoneilla. Pyörässä 2 umpiota joissa molemmissa xenon. Näkyy, eikä voi erehtyä autoksi kun umpiot ovat niin lähellä toisiaan... ei siis edes autokis jossa olisi toinen ajovalo palanut. Yhtäkään läheltä piti tilannetta ei ole sattunut, toisin kuin edellisellä yksisilmäisellä F4i:llä.
F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
Ei ollu kokoja...L jää kuitenkin tällä mahalla ahtaaksi(Jarozlaw69 @ Kesä. 10 2007,21:21) kirjoitti
![]()
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F
Olen viimeaikoina käyttänyt huomioliivejä koska vaimopuoli on niistä marmattanu että niitä pitää käyttää. Ja kyllä ne taitaa hyvin näkyä kun moni autoilia ja muukin kulkija katsoo monttu auki että mikä ilmestys toi on. Kyllä siinä pelleksi itsensä tuntee kun liivi päällä ajelee mutta katellaan jospa ne tässä kesän kuluessa katoaa salaperäisesti johonkin!!! Mutta varmasti lisää turvallisuutta kulkijalle.
Fazerin sininen
Minäkin tilasin tuon juuri. Olen etsinyt sitä jo pitkään. Onhan tuolla hintaa, mutta jospa se olisi kestävä.
Muistan vielä hyvin kun ensimmäiset automobiilit tulivat...Noista nopeista hevosen korvaajista varoitettiin kaupungeissa niin, että auton edellä käveli poika punaista lippua heiluttaen. Jotain tämän tyyppistä voisi uudelleen herätellä henkiin... Huomioliivi paras hengissä säilymisen kannalta. Saattaahan se näyttää hölmöltä mutta niin näyttävät suurin osa kuljettajistakin kun otetaan kypärä päästä.
Tuo heijastinnauha tuli tosi nopeasti. Maanantai-iltana tilasin ja keskiviikkona paketti oli perillä. Niin ja samalla viikolla.
Huomenna heti päälle, kun tulee 500-700 km ajoa.
Taidampa hankkia myös tuollaisen vyön...kun on neljä pientä lasta kotona kasvamassa ei kannata ajatella josko näyttää hölmöltä heijastinliivi päällä.Ei vaan ole sellaista ylellisyyttä että voisi ajatella vain omaa olemustaan...ja muutenkin,aikuisen oikeasti,muut saavat ajatella ihan mitä haluavat,vai kuinka?![]()
pertti hernejärvi
Ei jää. Jos se menee mun mahan ymäri, niin menee se sullekkin.(MikaL @ Kesä. 10 2007,22:10) kirjoitti
Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
Toissapäivänä tuli vastaan prätkä jossa oli vissiin just tuollaiset xenon valot. Kiinnitti kyllä hyvin huomion ja oli kaikenlisäksi hienon näköiset.
Meille on annettu kaksi lahjaa, joita tulisi käyttää mahdollisimman paljon - huumori ja mielikuvitus. Mielikuvitus korvaa sen, mitä emme ole, ja huumori auttaa meitä hyväksymään sen mitä olemme.
Tarpeeksi värikäs potta toimii aika hyvin ja on aina messissä.
Vaikka puku olisi pelkkää mustaa nuppi kuitenkin paistaa aika kauas.
Huomasin vaan viime viikonlopun porukka ajossa että porukan ainoa oranssi potta nappasi silmään ihan eri lailla. Sekä edestä että peilistä.
<p>Crescent-Suzuki-Yamaha-BMW-BMW-Gessu-Gessu-KTM-Gessu</p>
värikäs potta on tärkeä, koska jos ajat sen auton takana, niin susta ei näy kuin kypärä auton katon päällä.
tämän saman syyn takia on tärkeä ajaa kunnon turvavälillä, ettet peity edelläajavan taakse. Moni motoristi ei tunnu tätä tajuavan, että sivutieltä katsottuna heitä ei näy yhtään, koska motoristilla on näköyhteys auton yli, niin hän luulee, että hänet nähdään, vaikka ei nähdä.
hyvä vinkki on myös siirtyä reunemmalle, jolloin tulet pois auton takaa näkymättämistä. sivusiirtymä on myös selkeästi näkyvä ele, joka erottaa moottoripyörän taustasta ja poistaa sekoitusmahdollisuuden auton valoihin.
jos esim ajat lähellä keskikaistaa, niin olet täysin sumpussa ja näkymättömissä, musta kypärä päässä, niin kukaan ei näe sua.
mielestäni ei ole häpee vilauttaa pitkiä valoja sivusta tulijalle. ajelen normivaloilla ja vilautan jos sivusta tulee joku, jonka epäilen jättäneen minut huomiotta.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050