Ainakin täällä meilläpäin on maajussien koneet tulleet niin isoiksi, että pelloille mentäessä ne vie leveydeltään kaksi kaistaa.
Onhan niissä hälytysvilkut, mutta kurvin takaa on todella ilkeä yllätys kun on kylvövehjettä tien leveydeltä.
Tämä siis täällä Mäntsälän tiellä numero 1431.
-Sergei-
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
Kannattaa myös katsella tietä peltoliittymien kohdilla. Traktorien renkaissa tulee tielle kuution verran multaa joka ainakin märkänä on liukasta.
Kerran meinasin ajaa auton metsään tuon takia, kun oli savimaata kurvi täynnä.
Itsekin maalta kotoisin olevana tiedän, että työt pitää tehdä, kun ilmat ovat suotuisat, joten varovaisuutta itse kullekktin.
'03 ZX-9R
Joo, kyllähän niitä on paljon liikenteessä ja leveitä ovat, mutta eivät ole mitenkään yllätyksenä kun joka keväinen ilmiö ovat. Täytyy kyllä myöntää, että muutama on kyllä siltikin päässyt vähän yllättämään mutkan takaa![]()
Yllätyksenä sen sijaa joka kevät on tullut tuo laitteiden koko.
Tilakokojen kasvaessa näemmä koneet ja laitteet kasvavat samassa suhteessa, joten pienelle tielle ei muuta juuri mahdukaan, kuin traktori ja perään joku "mikälieviiltoniittauskääntölaite" jossa äkeet ja perunanastutuskone on integroitu tammanväsytyslaitteeseen.
Ovat sitten julmetun leveitä täälläpäin ja olettaisin, että pohjanmaalla ovat vielä leviämpiä....
Eli, varovainen saa olla, varsinkin mutkien ja mäenharjanteiden jälkeen ...ja ennenkin.
Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
Joo, ja joskus näkee sellasia traktoriheppuja, joilta unohtuu suuntamerkin käyttö. Saattaa kääntyä ihan milloin vaan ja mihin suuntaan vaan.
Onhan näitä tietysti muissakin tienkäyttäjissä.
RF 900 R -97
ZZR 1100 -99
GSX 1300 R k6
GSX 1300 R k9
Onhan nuo niin maan perkeleen leveitä ja korkeita,kuin monsteriautot(-O- @ Touko. 10 2007,08:53) kirjoitti
Kaveri sanoi kerran hyvin noista "ökytraktoreista".Totesi vaan,että:Kahvipöytään sitä voimaa tarvitaan kaikista eniten.
![]()
Mulle kävi ihan samat, mutta mopon kanssa. Tie pellolle meni vielä keskellä kurvia. Ja sitä savea oli koko tien leveydeltä. Onneksi sen näki sen verran ajoissa ettei ihan täys kiukku päällä tullut mentyä... Silti meinasin kipata(ArhPos @ Touko. 09 2007,21:18) kirjoitti
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
JOVVAIN...(Jarozlaw69 @ Touko. 10 2007,09:02) kirjoitti
.......Naaaaaa, eikä se tuo merkkikään lämmitä kun se monesti on se perävaunun liitin kytketty VOIMALLA niin meneehän se silloin väärin päin ja silloin menee ne merkitkin(vas. -> kääntyy oikealle !! ja päinvastoin
)
eli: ÄLKÄÄ LUOTTAKO MAATAISTELUKONNEIDE MERKKEIHIN !
Ei kiesus. Eipä tullu totakaan ajatelleeks. Kiitos vinkistä.![]()
premier
emeritus
s Se on kyllä kumma joidenkin traktorikuskien kanssa,kun ei pidetä huolta maantielle ajettaessa vilkkujen puhtaudesta ja kunnosta,ja joskus ihmettelen sitä tien antamista,vaikka jonoa on takana ja olisi leveitä paikkoja pientareella,niin ei!(pc25 @ Touko. 10 2007,09:08) kirjoitti
Mutta kait siellä hytissä on niin turvallinen olo ettei tarvitse niin välittää pienemmistä kulkuneuvoista.
Traktorien määrä on luultavasti laskussa,vielä joitakin vuosia sitten suhde oli tälläinen:Euroopan peltopinta-alasta suomessa n.1%, Euroopan maatalouskoneista suomessa 10%.
Johtui pienestä peltokoosta,eli tilkku siellä täällä ja kekkosen maanviljeliöille suomasta edusta.
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
tiukkaa faktaa... repesin!(-O- @ Touko. 10 2007,08:53) kirjoitti
![]()
ex # 1. ´04 <span style='color:#FDD017'>SV</span> 650S 2005-2007
ex # 2. <span style='color:#00FF00'>Kawasaki</span> ´05 ZX-6R 2007-...<span style='color:#0000FF'>"21"</span>
# 3. BMW<span style='color:#FF0000'>S</span><span style='color:#0000FF'>1000</span>RR
Juu tuo renkaissa kulkeva toinen pelto, tekee mukavia ylläreitä tielle![]()
Työt pitää tehdä kyllä, mutta niihin töihin voisi kuulua jälkien siivous... Ainakin ne kaikkein isoimmat savikokkareet saisivat isännät hoitaa pois tieltä, vaikka pienellä lumilapiolla joka kulkisi traktorissa mukana. Meinaan ettei kukaan muukaan saa tiputella tielle mitä lystää ja jättää jälkiään siivoamatta.(ArhPos @ Touko. 09 2007,21:18) kirjoitti
Kawa ZXR750H1 (Green Meanie)
Niistä pitäs aina ilmottaa virkavallalle tahi tielaitokselle jos on tie täynnä savea. ( kummalle sitten kuuluukin ).(hesekie1 @ Touko. 11 2007,00:05) kirjoitti
Täällä päin tossa naapurikylässä putsaavat renkaat ennen kuin tulevat tielle. Ovat kuulemma monta kertaa joutuneet pesemään tietä kun kyläläiset on ilmoittanut asiasta.
Pitäs varmaan itsekin ottaa käytännöksi aina soittaa moisesta tien töhrimisestä.
"Jokainen enskalla metsässä ajettu kilometri tukehduttaa raivoonsa yhden viherpiipertäjän"
Joo,onhan se tekniikka kehittynyt ja varmasti saisi vähennyksiin jos asentaisi traktoriin pesuvehkeen pienellä säiliöllä. Niin kuin on betoni ja pumppuautoissakin,tietenkin sillä erolla että betoniauto on pestävä tai menee putket tukkoon.Ja kun katselee sen pesun kestoa ko.autoissa,se vie aikaa 5-15minuuttia. Joten ei se ole kuin halusta kiinni maanviljelijöilläkään,ei ajanpuutteesta. Mutta kun paska ei häiritse itsiään,traktori kulkee pesemättä ja bisnes ei kärsi vaikka olisi kahdeksan aarin savet renkaissa.(pasi1 @ Touko. 11 2007,10:10) kirjoitti
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
HerranJumala sentään. Vai että pitäs vielä koneet pestä joka kerta ku tulee pellolta. No huhuh.
Siihempä se päivä meniski ku ajat paskaa pellolle niin joka kuorman välissä vahaat koneet pellon reunassa ja pikku lumilapiolla keräilet savet pois tieltä.![]()
Noh en väitä että itsestäni olisi kivaa että maata on tiellä mutta koittakaa ny vähän aatella. Eri asia olisi jos aamulla ajat pellolle ja illalla takas, mutta kun tunnissa ajat vaikka 2 kertaa navetan ja pellon väliä niin monestikko se tulee vaikka kymmenessä tunnissa.
Noh en omista yhtään lehmää enkä rattoria mutta työskentelen niillä päivittäin.
Hyviä mutkia kesäksi. Ja varovasti paskaa ja koneita on tiellä. Ja toodella isoja.
zx-10r -2004 => yzf-r6 -1999 => transalp
Mää putsaan raktorin renkaista enimmät mullat ajaen kovaa "peltotiellä", keskipakovoima heittää multaa irti renkaasta. Vasta sitten maantielle. Jos maantie heti pellon vieressä, sitte on eri juttu... Mutta täytyy myöntää, kyllä niitä isäntiä on, joiden paskakärrystä tippuu reilun kokosia kasoja, vaikka ne itekin ne huomaa tiellä ajaen useita kertoja saman reitin pellolle, ne ei tee kärryistä tiiviimpiä...se on välinpitämättömyyttä.
Tähän asti on lähinnä nuo savet vain ärsyttänyt, mutta pari viikkoa takaperin meinasi käydä ikävästi. Oli juuri mutkan kohdalta tultu pellolta ja sadekelillä, tien leveydeltä savea, melko liukasta kun lähti 3-akselinen kuorma-auto lapasesta.(PoS @ Touko. 10 2007,09:10) kirjoitti
Suzuki GS 500 E -95-> Suzuki GSX 750 F -99-> Suzuki GSR600 -08 -> Suzuki LS650
Khöm.. Ei se aina ole multaa.. Autokoulussa ajotunnilla pienessä vesisateessa oli levitetty koko tien levyisesti paskaa!! Hiljensin vauhtia kuudesta kympistä neljään kymppiin ja paskan päälle tultaessa tunsin, kun nsr veti pientä luisua.. Ei olis ollu kiva lentää siihen paskaan..(ArhPos @ Touko. 09 2007,21:18) kirjoitti
![]()
SV650S -03
Aprilia RS -01, sähkömoottoripyörä, "Project Blue Smoke"
Onhan se huono homma että sitä mutaa, paskaa ja savea on siellä tiellä. Toivottavasti tielle paskominenkin on jossain pykälässä kielletty.
MUTTA
Muistammehan myös seuraavan tieliikennelain pykälän:
23 §
Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa......
pitää tehä sitä mikä hauskimmalta tuntuu
Traktorit aiheuttavat minusta eniten vaaraa epäuorasti. Nimittäin sillä tavalla, että vastaantulevan traktorin perässä ajava kotilo päätääkin ohittaa traktorin "kyllä tuosta vielä ehtii" asenteella. Siinä sitten vedät liinat kiinni ja väistät pientareelle...Ainakin kertaalleen joutunut tuon tekemään (onneksi olin varautunut niin kerkesi jarruttaa, väistää ja vielä tervehtimään keskisormella
. Pientarekin oli onneksi leveästi asfaltoitu, joten jäihän siihen tilaa) Sitten kun vielä traktorin perässä ajellaan puoliksi keskiviivan päällä, niin onpahan arpomista, että mahtaako tuo tulla kokonaan omalle kaistalle...
Kaverin kanssa oltiin ajelemassa mukavaa mutkapätkää, vauhtia ei ollut edes paljoa, kun sieltä tuli sellainen iso traktori, missä on neljä takarengasta. Onneksi oltiin suoran päässä kun se sieltä mutkan takaa tuli niin molemmat näkivät toisensa ja väistäminen oli helppoa. Se traktori todella peitti koko tien ja ajoin melkein ojassa että päästiin sen vierestä ajamaan. Jos se olisi tullut siellä mutkassa vastaan![]()
![]()
Suzuki GSX-R 1000 K7
Traktorin korkearipainen rengas on yllättävän hankala pestä: kunnon painepesurillakin menee vähintään 15 minuuttia/rengas ( renkaita 4 tai keväisin 8 kpl ) ja silti tahtoo niitä pieniä kokkareita vielä olla jossain lentämässä traktorin liikkuessa. Eli tuo pieni säiliö pesua varten on aivan kuolleena syntynyt ajatus puhumattakaan sellaisesta pikkuseikasta, että mihin se systeemi asennetaan... Joten jos jo pikkuhiljaa unohdetaan tuo laiskuus -näkökulma(adrenaliini @ Touko. 11 2007,11:36) kirjoitti
. Työmenetelmien muutos lienee ainoa tehokas keino estää maa-aineksen kulkeutuminen maantielle, kyllä viljelijäkin haluaa sen mullan pysyvän pellolla kasvua edistämässä, ei autojen nelipyöräluisujen
. Toki valvonnalla/sanktioilla saadaan koko homma loppumaan, mutta eiköhän tässäkin pärjätä molemminpuolisella huomaavaisuudella ja varovaisuudella?
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Tokihan ne renkaat puhdistetaan savesta jos ennen maantietä on peltotietä tai nurmipeltoa, jonne voi ne savet renkaista kaikessa rauhassa lennättää mutta jos pelto on aivan maantiessä kiinni niin se on vain käytännön mahdottomuus saada niitä savia minneen muualle kuin sinne asfaltille, valitettavastiTuo pesuhommakin on aivan mahdoton ajatus.
Toinen juttu on nuo vuotavat paskakärrit, mitkä todellakin on välinpitämättömyyttä ja typeryyttä. Mukava ajaa autollakin siellä paskan seassa,sillä seurauksella että auto haisee viikon sille ihtelleen..![]()
*GSX-R 750 K4*
..niinpä..eipä se maito ihmisten pöytään mistään taikurin hatusta ilmesty..(ArhPos @ Touko. 09 2007,21:18) kirjoitti
CBR 600f -05
Jos siihen ei kuole niin kyllä se ainaki sattuu ihan p*keleesti!
Eikö ?(_aya_ @ Touko. 15 2007,11:44) kirjoitti
Muistan jutun kun kakrut jutteli tai oikeestaan poika koitti kinata 3 vuotta nuoren siskonsa kans, joka ei tiennyt mitään eikä osannut mitään. "sä et tiedä mitään, sä et tiedä edes mistä ruoka tulee ? ...tiiämpäs (vastas reteesti n.3v likka) No mistä ? (kysy isoveli voiton varmana) Kaapista ! vastas likka iloisesti, isoveljen mutistessa jotain protestia.
Tää oli tilanne komiikkaa lasten suusta parhaimmillaan.
Tämän minäkin ymmärrän,kun maalla asun.(_aya_ @ Touko. 15 2007,11:44) kirjoitti
Olisko kumminkin fiksua putsata se tie sitten kun peltotyöt on tehty,traktoriin liitettävällä harjakoneella työ käy nätisti ja lain vaatimus tulee täytettyä.Harjakoneenhan saavat verovähentää ja yhteiskoneena useamman "jussin"porukalla ei varmasti talouskaan kärsisi,,,,,varmasti yleistyisi ko käytäntö kun sitäkin vaikka virkavalta vähän valvoisi kun kaikkea muutakin turvallisuus asiaa tuolla tien päällä...."Jussien" arvostus varmaan nousisi itse kunkin tienkäyttäjän silmissä..![]()
KEPPI-G
Kyllä maajussit harjaavat kaikki mullat pois samana vuonna kun kaikki moottoripyöräilijät ajavat nopeusrajoitusten ja muidenkin sääntöjen mukaan, helvetti jäätyy ja suomi voittaa euroviisut!(Keppigee @ Touko. 15 2007,12:35) kirjoitti
Ei millään pahalla,mutta olen nähnyt moottoripyöräilijöitä(itsekin)jotka ajavat liikennesääntöjen mukaan(pääsääntöisesti).mutta vaikka ammatikseni tuolla tien päällä liikun,yhtään jälkien siivoojaa en ole koskaan nähnyt.(terkale @ Touko. 16 2007,18:41) kirjoitti
En halua asiasta rueta vänkäämään,mutta kuten sanoin fiksua olisi ne jäljet siivoilla sen joka sotkikin,liikenne turvallisuuttahan tässä vain haetaan....eedittiä;viisut on jo voitettu,suurin osa moottoripyöräilijöistä ajaa "järki"päässä,helvettiä ei ole olemassakaan!!!
KEPPI-G
Muistammehan myös tämän pykälän...
62 §
Tiellä oleva este
Tielle ei saa panna eikä jättää mitään, mikä voi vaarantaa tai haitata liikennettä.
Milloin jonkun syystä tielle on joutunut 1 momentissa tarkoitettu este, jota ei voida heti poistaa, hänen on merkitsemällä tai muulla tavoin kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota esteeseen, kunnes hän on saanut sen poistetuksi.
Milloin tiellä on este, josta saattaa aiheutua vakavaa vaaraa liikenteelle, jokaisen esteen havainneen tienkäyttäjän on mahdollisuuksiensa mukaan viipymättä ryhdyttävä 2 momentissa tarkoitettuihin toimenpiteisiin taikka, jollei se ilman kohtuutonta hankaluutta ole mahdollista, ilmoitettava asiasta poliisille.
Moottoripyörän kyydissä on hiukan hankala kuskata lapiota tai katuharjaa, mutta traktorin kyydissä voi kuskata useampaakin