Vaikuttaa siltä nyt et nokkaketjun ja/tai kiristimen vaihto on edessä. Cebari pitää aika ilkeetä meteliä varsinki ku hidastaa vauhtia ja vaihtaa pienemmälle.. myöskin hitaassa vauhdissa pienillä vaihteilla. Mittarissa on ny ~53tkm ja edellinen omistaja ei ainakaan ole vaihtanu ketjua tai kiristintä. Kannattaako vaihtaa molemmat heti tai pelkän kiristimen eka? Pitää kuitenki laittaa jonkun verran dollareita siihen.. et kertokaapa jos on kokemuksia kyseisestä asiasta!?!?! Voiko jotenki ('helposti') tarkistaa et se varmasti on nokkaketju joka rahisee? *![]()
Muuten mopo käy ja kukkuu kuten pitääkin!*![]()
Yamaha FZ6-S, vm 2004.
Jos on alkuperäinen ja ajettu 50tkm ni ketju alkaa oleen venyny. Ite mittasin että yli 3mm oli ketju venyny ja ajettu noin 50tkm. Molemmat uusiks ni menee taas pitkään.
Kummatkin vaihtoon jo noilla kilometreillä. Ittellä ei kestäny kun reilu 20tkm ja alko rahisee vittumaisesti. Eikä se nyt niin kallis projekti kuitenkaan ole, ketju ~80€ ja kiristäjä ~50€, nämä siis pc-25:een.
Omaan pc-25:een aikaa vaihtoon meni noin 6 tuntia kun rauhallisesti tussaroin.
Niin tosiaan, eli kumpaisenkin vaihtoon sii tuo ~6h, kiristäjä on helppo ja nopea vaihtaa, mutta ei ole pitkä ilo, jos helpottaa enää laisinkaan.
Itte kun tekee, niin tulee sellanen kun sattuu tulemaan.
-02 Cebariin kiristäjä makso ~60€ ja vaihtoon meni joku puolisen tuntia. Suurin aika meni katteitten irti repimiseen. Täytyy vaan olla sopiva työkalu että pääsee kiristimeen asti käsiks.
Niin ja tosiaan kiristimen vaihto tuli aiheelliseks jo vähän kympin jälkeen.
R1 - D.E.A.D
Vaihda vaikka pelkkä kiristäjä ensin. Se pitäisi olla todella helppo homma. Ketjun vaihto on sitten hieman monimutkaisempi operaatio. Tuossa mallissa ketju on keskellä konetta ja sen joutuu katkaisemaan vaihtoa varten ja uuden ujuttamaan vanhalla ketjulla paikalleen. Ei ihan älytön homma ole, mutta muutamaa kertaluokkaa vaikeampi kuin tuon kiristäjän vaihto.
Itsellä oli tuollainen reilu kymmenen vuotta sitten ja ketju alkoi rallattamaan 20 tkm:n jälkeen. Hieman olisin kyllä skeptinen tuon mittarilukeman suhteen.![]()
Huono tie, parempi mieli
Kokeile vaan ensin vaihtaa itse se pelkkä kiristin, jos vika ei korjaannu tai palaa pian niin harkitse vasta sitten sitä ketjun vaihtoa. Tai siis noin mä tekisin
Eihän se kiristin siitä ota siipensä vaikka ketju olisikin venynyt?
Cbr 600f -99 -> YZF 600R -01 -> Cbr 600f -01 -> R1 -04 -> Carina II -88
Jos meinaat itse tehdä, tässä on ohje jolla itse aikanaan vaihdoin kiristäjän.
1. Erikoistyökalut & tarvikkeet
- liuskemitta eli rakotulkki (venttilien säätöön)
- 10 mm hylsy, pituus n. 80 – 100 mm, sisälle mahduttava ruuvimeisseli (venttiilien säätöön)
- rautalankaa ketjun kiinnitykseen asennuksen ajaksi
- kunnon rätti (reikään, ettei pultit tipu kampikammioon)
- moottoriöljyä tippakannussa (asennusöljyksi)
- silikonia: venttiilikopan tiiviste ei muuten pidä
- hyväkuntoisia (ettei vaan mene pultit pyöreäksi) 10 mm hylsyjä + piippuavain
2. Irroitus
- irroita venttiilikansi
- irroita ketjun yläsuoja (4 pulttia)
- laita T-merkki alhaalta kohdalle ja katso, että rattaiden vaakamerkit on kohdallaan ja IN ja EX merkit päällä
- irroita rattaat nokka-akseleista ja ota ketju pois rattailta
- irroita nokka-akselin pukit
- paine päällä è varovasti joka pulttia kierros kerrallaan
- ota muistiin paikat, laitettava samoihin paikkoihin !
- irroita nokka-akselit (pujotetaan rattaiden läpi) ja sen jälkeen rattaat
- irroita kiristäjä (4 pulttia, varovasti, ettei pultit putoa reikään)
- irroita ketjun ohjuri: sokat irti ja tapit pois
- pese kaikki osat
3. Kokoonpano
- ketjun ohjuri paikalleen
- kiristin paikalleen
- tarkista, että T-merkki edelleen kohdallaan alhaalla
- rattaat ja nokka-akselit takaisin
- merkit rattaissa vasemmalle puolelle
- asennusöljyä runsaasti nokka-akselin laakeripinnoille ja pukkeihin
- nokka-akselit paikalleen, niin, että IN ja EX –merkit ylöspäin
- taas varovasti pultti pultilta kierros kerrallaan
- rattaat ketjulle niin, että IN ja EX viivat kannen tasossa
- ensin pako-, sitten imupuoli
- rattaat tarpeeksi kireälle kiinni !
- öljyä nokkiin ja pyörittelyä => on ajoitus oikein ?
- ketjun yläsuoja kiinni
- venttiilien säätö
- venttilikansi kiinni
4. Momentteja
- kiristäjän pultit 1.4
- rattaan pultit 1.7
- nokka-akselin laakerit 1.4
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Ohho.. en kyl oottanu tommosta vastausta! Kiitän kovasti!!!![]()
Yamaha FZ6-S, vm 2004.
Bike Pointis käväsin.. hommataanko 'ryhmä'alennusta?(micci @ Touko. 11 2007,12:16) kirjoitti
![]()
Yamaha FZ6-S, vm 2004.
Ja sitten vaihdetaan yhtäaikaa ja hajotetaan kummatkin pyörät.
No eivain, pitää tässä katella josko sitä kesälomien aikaan tuolle jotain tekis. Nyt on liian PA.![]()
ZX9R -95